SNS

Bank gaat klanten belonen voor minder pinnen

• 23 juli 2019
  • 7 Reacties
  • 3745 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Hoewel bankieren met de komst van internet steeds goedkoper is geworden voor banken, stegen de kosten voor het aanhouden van een bankrekening. Nadat ING al een paar keer in het nieuws was met het voornemen om de gegevens van pinbetalingen te gebruiken voor commerciele doeleinden, komen ze nu met een korting op je kosten als je zo min mogelijk contact betaald.

Laten we hopen dat de andere banken niet volgen, zodat privacy niet een voorrecht van de beter bedeelden wordt.

Bank gaat klanten belonen die zelden geld uit de muur trekken

Minder vaak geld uit de muur trekken, wordt door de bank beloond. ING-rekeninghouders die minder dan vier keer per jaar de geldautomaat bezoeken, wordt 20 procent minder aan kosten in rekening gebracht op de betaalrekening.

https://www.volkskrant.nl/economie/bank-gaat-klanten-belonen-die-zelden-geld-uit-de-muur-trekken~b1274730/

7 reacties

Een nog duidelijker advies om meer contant te betalen kan ik me nauwelijks voorstellen.
Ik zag in het nieuws dat de ING korting gaat bieden voor klanten die geen geld opnemen.
https://www.nu.nl/geldzaken/5964406/ing-biedt-klanten-korting-om-geen-contant-geld-op-te-nemen.html

Is dit iets wat de SNS bank ook overweegt?
Reputatie 3
Badge +3
Beste @Sanne, @OM602 en @Koos,

We kijken doorlopend naar het tarief van ons betaalpakket, de kosten die wij maken voor het leveren van diensten (zoals het opnemen van contant geld) en de waarde die we als bank leveren aan onze klanten. Bij SNS heb ik geen geluiden over een korting op de pakketprijs gehoord, een dergelijke maatregel wordt nu niet door ons overwogen. We kunnen echter niet uitsluiten dat we in de toekomst bepaalde diensten apart tariferen om de pakketprijs laag te houden.
Het merkwaardige van dit onderwerp is, dat klanten bij ING niet gaan betalen voor diensten, maar voor het NIET leveren van een "dienst". Dat lijkt me hier een enorm belangrijk verschil.
Dat klanten het NIET leveren van een dienst hoger waarderen doet aan het principe niets af.
Het merkwaardige van dit onderwerp is, dat klanten bij ING niet gaan betalen voor diensten, maar voor het NIET leveren van een "dienst". Dat lijkt me hier een enorm belangrijk verschil.
Dat klanten het NIET leveren van een dienst hoger waarderen doet aan het principe niets af.

Ha Koos, Sanne,
Je kunt het verhaal op verschillende manieren bekijken.
Ik zie het als volgt:

• Men stimuleert het niet opnemen van contant geld. Dus juist meer pinnen! Aan de contact geld stromen zijn veel kosten verbonden. En er zijn veel risico's aan denk aan plofkraken, overvallen etc. Ook stellen we personeel in winkels bloot aan geweld. De klant krijgt dus een korting als de klant de dienst niet afneemt.
  • SNS zal niet zoveel last hebben van plofkraken zij hebben nauwelijks eigen automaten en storten kan je al helemaal niet.
  • Je spreekt overigens van hele lage kosten als je toch geld opneemt.
En als we nu toch een vergelijk van kosten doen dan ook het verschil tussen ING die niets rekent voor het gebruik van de app ook niet voor het betalen met je telefoon.
SNS rekent volgens mij nog steeds € 0,50/mnd.

Het is maar goed dat een ieder kan kiezen waar hij/zij zich het beste thuisvoelt.

Met een groet en een smile Carel
Interessant, el perro,
Ik ben geen deskundige. Maar het is nu eenmaal veel gemakkelijker om de fysieke risico's te noemen, zoals je doet. Digitale risico's zijn veel minder zichtbaar, maar zeker ook aanwezig.
Bij fysieke risico's weet je ongeveer wat je aan maatregelen zou kunnen bedenken, bij digitale risico's is dat veel vager. Daardoor zijn de kosten ook veel moeilijker te duiden. Als leek vrees ik dat het "verdwenen bedrag" als gevolg van digitale onregelmatigheden veel groter zal zijn dan van fysieke malheur.

Het kan best zijn dat je gelijk hebt, maar niet op basis dan deze opsomming alleen. Dan moeten alle factoren worden meegewogen, en die zijn erg ongelijkwaardig, vrees ik. Kortom, ik ben niet overtuigd.
Dit nog afgezien van mijn overtuiging dat ING heel andere beweegredenen heeft om deze maatregel te nemen.
Reputatie 3
Badge
Op zich is een dienstenpakket a la carte al wel eens eerder (op dit forum?) langs gekomen. De digitalisering van diensten en klantcontact moet zoiets ook mogelijk kunnen maken (dit zou bijna een frase van een ING page) kunnen zijn. Maar alleen een creditcard betalen als je haar ook afneemt, of gebruik van de contactloos betalen faciliteit rekenen, alleen als je dat ook gebruikt. Diensten a la carte lijken mij zo gek nog niet.

Maar ik denk dat Koos wel een punt heeft. In plaats van een pakket met dienst-bouwstenen die je als klant belangrijk vindt om af te nemen hanteert ING een standaard tarief en misschien, als je echt je best doet om diensten niet af te nemen , krijg je nog wat korting toegeworpen.

Mensen kunnen verrekte koppig zijn, en gedrag ompolen/afleren is moeilijk voor veel mensen. Desondanks ben ik er wel voorstander van dat mensen in alle vrijheid eens bewust de afweging kunnen maken of dingen anders kunnen. Maar dan wel in alle vrijheid, en zodanig dat ze zelf in de gelegenheid zijn om kosten en baten af te wegen.

De benadering die ING kiest komt op mij wat respectloos over. Alleen als je door het hoepeltje springt krijg je een brokje. Het bevestigd voor mij weer opnieuw op welke wijze bij ING marketing over klanten wordt gedacht.

Reageer