SNS

Dag van de Privacy - Hoe zit het met jouw data?

• 28 januari 2020
  • 16 Reacties
  • 5874 Keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Je goed recht
Ieder jaar vindt vandaag de Dag van de Privacy plaats. De symbolische datum is bewust gekozen: op 28 januari 1981 is het Dataprotectieverdrag ondertekend. Privacy is een grondrecht. En een voorwaarde om vrij te zijn in wie je bent en wat je doet. Vandaar dat het doel van deze dag is om mensen beter te informeren en bewust te maken van hun recht. Én worden organisaties aangespoord om de bescherming van persoonsgegevens te verbeteren.

Gezond verstand
Privacy gaat erover dat mensen regie houden over hun gegevens. Daarnaast moeten mensen erop kunnen vertrouwen dat organisaties zorgvuldig omgaan met hun gegevens. Er wordt veel informatie over ons vastgelegd. We delen ook steeds meer informatie over onszelf. Soms bewust, vaak onbewust. Vandaag is een goed moment om eens stil te staan bij jouw privacy.  

Welke maatregelen ken je en wat doe je om ervoor zorgen dat jouw gegevens veilig zijn?

16 reacties

Ik denk dat het belangrijkste is om instanties, bedrijven enz. niet te vertrouwen in dit opzicht. De laatste tijd worden we in het nieuws overspoeld met berichten over datalekken. Vandaag weer KPN, die gegevens doorsluist op een bedenkelijke manier.

Ik doe grotendeels hetzelfde wat veel mensen doen. Geen cookies accepteren (ja, ik accepteer de nadelen ervan), Ik geef als telefonisch contact doorgaans mijn vaste telefoonnummer (mobiele nummers zijn kwetsbaarder, zeker als ze ook nog in andermans lijst staan), indien gegevens verplicht zijn maar niet relevant fake-data, meerdere email-adressen om een scheiding te kunnen aanbrengen tussen vertrouwelijke en dubieuze contacten.

Ik gebruikte tot voot kort de VPN-modus van Opera als browser, maar die werkt niet prettig meer. Ook over Brave ben ik niet tevreden. Verdient nog aandacht.

Om over de Facebooks van deze wereld maar te zwijgen. Zeer terughoudend dus.

Is SNS wel te vertrouwen hierin? @Evelyn SNS wordt niet moe ons te vertellen dat SNS zeer bezorgd is over onze gegevens.

Maar als ik inlog op de community, zonder nog maar iets te accepteren, staat er al een cookie van Amazon (o9tt6h08li.execute-api.eu-west-1amazonaws.com) op mijn browser (Firefox). Bij de home-pagina van SNS gebeurt dat niet, wel bij forum.snsbank.nl.

Ik ben niet deskundig - maar dit roept toch dringende vragen op. Hoe valt dit te verklaren?

In dit kader interessant: in het topic Dag van de Privacy heb ik aangegeven dat in deze community altijd een Amazon-cookie wordt geplaatst - niks toestemming.

Is SNS wel te vertrouwen hierin? @Evelyn SNS wordt niet moe ons te vertellen dat SNS zeer bezorgd is over onze gegevens.

Maar als ik inlog op de community, zonder nog maar iets te accepteren, staat er al een cookie van Amazon (o9tt6h08li.execute-api.eu-west-1amazonaws.com) op mijn browser (Firefox). Bij de home-pagina van SNS gebeurt dat niet, wel bij forum.snsbank.nl.

Ik ben niet deskundig - maar dit roept toch dringende vragen op. Hoe valt dit te verklaren?

InSided??

Groet,

Ben :sunglasses:

PS Natuurlijk heeft men bij de SNS boter op het hoofd! Ze gebruiken zoveel mogelijk info om hun bedrijfsvoering te optimaliseren, enerzijds door zelf info te gebruiken en anderzijds door anderen (de optie op) info te geven / verkopen / prijs reductie te krijgen enz. Daar een vinger achter te krijgen valt niet mee. Zoals ik al eerder eens aangaf zou het SNS sieren (en voordeel opleveren) aan te geven een beleid te voeren om zo min mogelijk van deze “ondergrondse” technieken gebruik te maken. De meeste klanten hebben geen idee…. Over privacy gesproken!

Badge +1

M.b.t. cookies en tracking. Die amazon service is een tracking/statistical service die door Insided en/of SNS wordt gebruikt. Omdat het binnen SNS/Insided is mag dat. Ik heb het eens uitgezocht. Een manier om websites te blokkeren is om deze namen te laten verwijzen naar ‘niets’. Dit kan je doen door extra regels op te nemen in je C:\Windows\system32\drivers\etc\hosts bestand. Sommige virusscanners doen het ook om te voorkomen dat je op besmette sites terecht komt. Voor de SNS heb ik de volgende lijst daar staan voor de SNS:

# Block SNS tracking by blocking sites:
127.0.0.1 ic23zxnzkt-dsn.algolia.net
127.0.0.1 ic23zxnzkt-1.algolianet.com
127.0.0.1 ic23zxnzkt-2.algolianet.com
127.0.0.1 ic23zxnzkt-3.algolianet.com
127.0.0.1 ic23zxnzkt-4.algolianet.com
127.0.0.1 ic23zxnzkt-5.algolianet.com
127.0.0.1 wa.devolksbank.nl
127.0.0.1 swa.devolksbank.nl
127.0.0.1 sns.blueconic.net
127.0.0.1 cdn.blueconic.net
127.0.0.1 devolkbank.blueconic.net
127.0.0.1 o9tt6h08li.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com

Dit natuurlijk geheel op eigen risico. Als je dit doet zit je wel diep te knutselen in Windows…..

Heel hartelijk dank, eRik19. Dit staat wel erg ver van transparantie af. En dat jij de uitleg moet geven. Hoewel dat natuurlijk wel gunstig is, omdat jij niet met vage juridische voorwaarden zwaait.

Ik begrijp hieruit dat ik moet vertrouwen op het naleven van een verwerkingsovereenkomst tussen SNS en Amazon? Of is dat te kort door de bocht?

Badge +1

Ik begrijp hieruit dat ik moet vertrouwen op het naleven van een verwerkingsovereenkomst tussen SNS en Amazon? Of is dat te kort door de bocht?

Amazon biedt betaalde diensten aan die je kunt kopen. Ik denk dat SNS/Insided deze diensten afneemt dus de verzamelde informatie is en blijft van SNS/Insided. Dus Amazon zelf zal niets met deze gegevens doen (dus niet vergelijkbaar met google analytics of blueconic).
P.S.

Het bedrijf waarvoor ik werk neemt ook  veel diensten van van Amazon, zonder dat we onze klant gegevens prijsgeven.

Als dit een tracking/statistics service is, vraag ik mij af waarom die wel in het forum, maar niet in de home-page van SNS draait? Tracking zou niet mogen, en statistics vallen wellicht onder de basis-cookies.

Nog los van de vraag of dit in overeenstemming is met mijn cookie-instellingen (minimaal).

Maar dit is een vraag die SNS zou moeten beantwoorden, denk ik. Misschien wordt er nog eens gereageerd?

Badge +1

@Koos, als je kijkt naar andere servers, dan zie je dat (bijna zeker) Insided vanuit Amazon (AWS) werkt. Dus dat verklaart dat je het niet ziet bij SNS Bank.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi,

We begrijpen dat jullie zorgvuldig willen zijn, de vraag over Amazon cookies zal ik voor jullie uitzetten.Voor wat betreft SNS: we gebruiken functionele cookies, cookies voor webstatistieken (meten van bezoeken en kliks), cookies voor persoonlijke berichten in Mijn SNS (die noemen we hierna ‘tracking cookies’) en cookies voor social media en advertenties. Op zoek naar je cookie-instellingen? Je past ze hier aan

Hieronder lees je in de tabel voor elk type cookie hoe ze werken en met welke partijen we samenwerken:

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Koos

Om verwarring te voorkomen heb ik je laatste reactie heb ik naar dit topic geplaatst: graag kom ik hier (centraal) terug op je vraag over Amazon cookies. 

Badge +1

@Evelyn SNS, dank voor je uitvoerig cookie overzicht. Het gaat hier niet alleen over cookies, maar je kunt op allerlei manieren informatie verzamelen. Soms wordt er zelfs data gecodeerd, waardoor het minder opvalt.

Als SNS willen jullie bepaalde gegevens hebben en jullie hebben wettelijk misschien recht op om deze te proberen te verzamelen, maar een deel van deze discussie gaat erover om jullie ook deze privé gegevens te onthouden.

We (ik) blijf dit regelmatig volgen en mijn eigen defensie voeren, niet alleen bij SNS maar bij meer sites waar ik bescherming te mager vind.

Reputatie 5
Badge +4

Hi heren,

De vraag om een toelichting heb ik gisteren gelijk uitgezet. Momentje geduld nog alsjeblieft  Dank je!

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @eRik19,

Op de SNS Community is geen cookie die overeenkomt met jouw beschrijving. Als aanvulling legt InSided uit dat je een code(oproep) in je Javascript-console met een cookie verwart. Het is slechts foutopsporing-  en logboekinformatie van de (forum)applicatie zelf en niets om je zorgen over te maken.

Badge +1

Hoi @eRik19,

Op de SNS Community is geen cookie die overeenkomt met jouw beschrijving. Als aanvulling legt InSided uit dat je een code(oproep) in je Javascript-console met een cookie verwart. Het is slechts foutopsporing-  en logboekinformatie van de (forum)applicatie zelf en niets om je zorgen over te maken.

@Evelyn SNS, dank voor het doorspelen van de vraag. Ik denk dat ik niet zo erg verward ben. Ik had reeds al aangegeven “Het gaat hier niet alleen over cookies, maar je kunt op allerlei manieren informatie verzamelen”. Insided gebruikt de o.a. de termen foutopsporing- en logboekinformatie. Dat is m.i. een bron die heel goed gebruikt kan worden voor tracking en statistieken. Te meer omdat ook bij normaal gebruik (dus geen fouten) er informatie wordt opgestuurd.

Voor alle duidelijkheid zal ik weergeven wat Insided per navigatie actie (dus klikken) verstuurd als ik ingelogd ben:

{"communityId":"sns-nl","environment":"production","language":"nl","device":"desktop",
"page":{"pageNumber":1,"name":"Topic","path":"sns-nl:Content:Topic:serienummer digipas", "section":"Content","site":"sns-nl","title":"Topic:serienummer digipas","url":"denk-mee-43/serienummer-digipas-12881", "firstRender":false},"user":{"userid":"1573","rank":"9","role":"roles.registered,Experts,SNS Klantpanel Innovatie,Klankbord","name":"eRik19","loginSource":null,"registerSource":null},"form":{"name":"","step":""},"content":{"category":{"id":43,"title":"Denk mee"},"topic":{"id":12881,"title":"serienummer digipas","type":"question","created":1581020301,"replies":5,"is_sticky":"false","prefix":"vraag","tags":null},"post":{"id":"102926"},"path":"Denk mee:serienummer digipas"},"search":{"phrase":null,"count":null},"eventName":"pageview"}

Het is duidelijk dat deze informatie persoonsgebonden informatie bevat en daarom blokkeer ik dit.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @eRik19,

Dank voor je aanvulling en om een eventuele verwarrende misvatting uit te sluiten: als deskundige ben je goed op de hoogte van de manieren waarop je je privacy goed kunt beschermen.

Reageer