Het -financieel weerbare- jaar 2018 van de Volksbank

De Volksbank rapporteert over 2018
Afgelopen vrijdag 15 februari maakte de Volksbank de jaarcijfers bekend: het jaar 2018 resulteerde tot nettowinst van € 268 miljoen. Dit is een daling van 19% ten opzichte van 2017 (€ 329 miljoen) wat met name veroorzaakt wordt door lagere resultaten op beleggingen/financiële instrumenten en een lagere vrijval van kredietvoorzieningen. Wat opvalt is de groei van betaalrekeningklanten en ook de hypotheekportefeuille zet door.

Financieel weerbaar
Uit het rapport over afgelopen jaar blijkt bovendien dat ‘Bankieren met de menselijke maat’ verder in de praktijk is gebracht en de klanttevredenheid werd verhoogd. Het thema financiële weerbaarheid is een mooi begrip, maar krijgt pas echt betekenis wanneer wij die er zelf aan geven. En dat doen we volop. Een kleurrijk overzicht van onze maatschappelijke bijdrage lees je hier. In onderstaande infographic worden de cijfers van 2018 toegelicht.

10 Reacties

Reputatie 3
Als ik het goed begrijp is de medewerkertevredenheid sterk achteruit gegaan. Dat is ernstig.
Heeft dat te maken met de reorganisaties? Of zijn er andere aspecten?
Het gat tussen de doelstelling in 2020 en de feitelijke score in 2018 is zo groot dat je je moet afvragen of die doelstelling nog wel realistisch is. Zeker als je kijkt hoe het in 2016 was en daarna in 2017 en 2018 dramatisch is verslechterd.
Koos schreef:

Als ik het goed begrijp is de medewerkertevredenheid sterk achteruit gegaan. Dat is ernstig.
Heeft dat te maken met de reorganisaties? Of zijn er andere aspecten?

Hoi @Koos,

De Volksbank kijkt terug op een mooi 2018. Toch is het ook een turbulent jaar geweest voor collega’s die preventief mobiel werden en soms onzeker waren over hun toekomst bij de bank. Dat zien we inderdaad terug in de medewerker NPS – de vraag of je de Volksbank aanraadt als werkgever – daalde ten opzichte van de vorige meting. Logisch en begrijpelijk. Positief is dat er stappen in de goede richting worden gezet. Vanuit oprechte aandacht voor autonomie, persoonlijke groei en vakmanschap worden medewerkers in staat gesteld om de missie 'Bankieren met de menselijke maat' te realiseren.
Reputatie 3
Evelyn SNS schreef:

... collega’s die preventief mobiel werden ...

Ik heb in mijn leven al heel wat termen voorbij zien komen in reorganisatieland, maar deze kende ik nog niet. Wel een prachtige vondst.
Beste @JanStel,

Om de ambitieuze doelstelling te bereiken is verantwoord ondernemen verankerd in de kern van de Volksbank. Als gevolg is het onderwerp niet in een centraal orgaan, maar op verschillende plekken in de organisatie belegd. Om goed aan te sluiten op de wensen van onze klanten voeren wij meerdere merken: ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS. Alle merken hebben een herkenbare positionering die een passende invulling geeft aan de verschillende klantbehoeften naar eenvoudige financiële producten. Onze gezamenlijke missie 'Bankieren met de menselijke maat' houdt in dat we actief willen investeren in duurzaam wonen, een klimaatneutrale balans, een simpel bedrijfsmodel en tevreden en financieel weerbare klanten. Meer informatie over hoe we onze doelen bereiken lees je hier.
Reputatie 3
JanStel schreef:

Het gat tussen de doelstelling in 2020 en de feitelijke score in 2018 is zo groot dat je je moet afvragen of die doelstelling nog wel realistisch is. Zeker als je kijkt hoe het in 2016 was en daarna in 2017 en 2018 dramatisch is verslechterd.

Dat de winst kleiner is valt natuurlijk niet te ontkennen. Maar als dit de prijs is die wordt betaald om aan andere dan financiele doelstellingen te kunnen voldoen, zou ik het niet "dramatisch" en "slecht" willen noemen. Ik ben van mening dat een basis-financieel systeem niet bedoeld is om enorme winsten te maken (lees: de zakken van hedge-fondsen te vullen). Dat doen de Private banken maar.
En dan klaag ik niet als we bij de ontwikkeling van allerlei digitale toeters en bellen niet gelijk op lopen met ING.
Reputatie 3
Koos schreef:

Evelyn SNS schreef:

... collega’s die preventief mobiel werden ...

Ik heb in mijn leven al heel wat termen voorbij zien komen in reorganisatieland, maar deze kende ik nog niet. Wel een prachtige vondst.

Koos hier (preventieve mobiliteit binnen een onderneming) wordt er meer over gezegd. Het echt een verhullende term vanuit management perspectief...
Reputatie 3
Dank voor de link. Ik had het begrip in gedachten dan ook al een uitdaging genoemd...
Goedemorgen heren @Koos en @eRik19,

SNS is een bedrijf van gewone mensen, onze bedrijfscultuur is menselijk, maatschappelijk en duurzaam. Als er een reorganisatie plaats vindt, dan zijn er mogelijke gevolgen voor het personeel. In een sociaal plan worden dan vaak afspraken gemaakt over het herplaatsingsbeleid. Wie komen er voor ander werk in aanmerking? Bij SNS krijgen mensen doorlopend de gelegenheid om interessant te blijven voor de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door hun kennis en vaardigheden op peil te houden. Wanneer mensen tijdens een reorganisatie 'preventief mobiel' worden, kunnen ze o.a. gebruik maken van begeleiding naar ander werk. Liefst natuurlijk binnen de bank.
Reputatie 3
Dat is duidelijk.
Het grappige aan dergelijke terminologie is dat ze tegelijkertijd verhullend en onthullend is. Ik kende deze niet, maar toch was duidelijk wat ermee wordt bedoeld. Steeds worden nieuwe formuleringen bedacht - ik heb er zelf al vele meegemaakt - waarbij creativiteit een sterke rol speelt.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)