SNS

Hoe brengt collega Marieke Financiële Weerbaarheid in de praktijk?

• 8 mei 2019
  • 16 Reacties
  • 2213 Keer bekeken

Reputatie 1
Badge +3
Gefocust, gericht en gedurfd.
Marieke Commandeur werkte ruim zes jaar als hoofd Strategie bij de Volksbank. Sinds kort is ze verantwoordelijk voor onder andere het thema Financiële Weerbaarheid bij SNS. We hebben Marieke gevraagd hoe zij dit thema gaat inzetten bij SNS. In dit artikel lees je de korte samenvatting, het hele interview lees je hier.

Waarom de overstap van Strategie naar Financiële Weerbaarheid?
Ik geloof dat een bedrijf gericht moet zijn op haar maatschappelijke impact en dat op zo’n wijze moet doen dat daar een goed businessmodel onder zit. Voor mij is het een geweldige uitdaging om nu binnen SNS mee te mogen bouwen aan het zichtbaar richten van ons bedrijf op Financiële Weerbaarheid. Niet alleen in woorden, maar ook in daden.

Welke kansen liggen er voor het thema Financiële Weerbaarheid?
SNS is in transitie en dat is in alles voelbaar. We zetten een organisatie neer die gericht is op het waarmaken van Financiële Weerbaarheid in haar dienstverlening en in hoe we de relatie met onze klanten opbouwen. We geloven dat we onze klanten het beste kunnen helpen om verantwoord financieel gedrag te vertonen en financieel onbezorgd te zijn door een persoonlijke vertrouwensrelatie te bouwen. Pas dan ontstaan openingen voor een verbreding van onze rol.

Hoe ga je het aanpakken?
We moeten ons beseffen dat alles wat wij voor onze klanten doen invloed heeft op hun Financiële Weerbaarheid. Het is de kern van onze dienstverlening en die wil ik groot maken, en daarnaast zorgen dat de buitenwereld het ook weet. Mijn doel is dus focus brengen in wat we doen en ervoor zorgen dat het vanuit een gevalideerde visie komt: gefocust, gericht en gedurfd.

Wat betekent Financiële Weerbaarheid voor jou persoonlijk?
Het geluk niveau dat mensen ervaren wordt sterk beïnvloed door financiële zaken. Ik geloof erin dat als wij onze aandacht daar vol op richten met een goed businessmodel, wij veel voor de maatschappij kunnen betekenen. En dat wil ik graag. Omdat financiële zorgeloosheid zo sterk met geluk te maken heeft, gun ik iedereen een stukje meer geluk.

Iedereen een stukje meer geluk
We dragen allemaal graag ons steentje bij, toch is het ervaren van geluk persoonlijk. Op welk moment voel jij je blij en onbezorgd?

16 reacties

Geweldige drive, Marieke ! Ik wens je heel veel sterkte.
Ik voel me financieel onbezorgd, wanneer ik vol vertrouwen kan terugvallen op de SNS-bank (eigenlijk Volksbank, omdat ik ook rekeninghouder ben bij ASN en RegioBank)..
Reputatie 1
Veel succes Marieke!
Enne, ben je eigenlijk wel echt overgestapt?
Is de zorg voor financiële weerbaarheid eigenlijk niet de nieuwe strategie van SNS?
Reputatie 1
Badge +3
Hoi @Koos en @JanStel,

Bedankt voor jullie fijne enthousiasme, ik heb het aan Marieke doorgegeven. Ze is een druk bezette dame, maar ze was blij met jullie spontane reacties.
Reputatie 3
Badge
@marieke, hoort bij financiële weerbaarheid ook niet dat en/of rekeninghouders elkaars ingeplande overboekingen en adressenboeken kunnen zien?
@marieke, hoort bij financiële weerbaarheid ook niet dat en/of rekeninghouders elkaars ingeplande overboekingen en adressenboeken kunnen zien?
Blacktomcat: :D:D:D
Reputatie 1
Badge +3
Hallo @Blacktomcat en @Koos,

Opnieuw geef ik jullie reacties door aan Marieke, een inhoudelijke uitspraak over inzage van elkaars rekeningen verwacht ik echter niet gelijk. In het interview met Marieke kun je lezen waar zij zich mee bezighoudt:

SNS is in transitie en dat is in alles voelbaar. We zetten een organisatie neer die gericht is op het waarmaken van Financiële Weerbaarheid in haar dienstverlening en in hoe we de relatie met onze klanten opbouwen. We geloven dat we onze klanten het beste kunnen helpen om verantwoord financieel gedrag te vertonen en financieel onbezorgd te zijn door een persoonlijke vertrouwensrelatie te bouwen. Pas dan ontstaan openingen voor een verbreding van onze rol. Dat zijn we aan het neerzetten door de transitie naar klantteams, door een expertise centrum te bouwen dat richting geeft aan de organisatie, en door te kijken naar hoe we met elkaar werken. Hiervoor kiezen we om steeds meer agile te gaan werken. Er zijn voldoende kansen. Het kost natuurlijk wel even moeite om een geoliede machine neer te zetten.

Heb je al voorbeelden hiervan?
Er is al veel ontwikkeld voor SNS zoals een bijeenkomst aflossingsvrij, de landelijke uitrol voor de workshop veilig online bankieren en de pilots voor de budget-/scheidingsexpert.

We geloven dat we onze klanten het beste kunnen helpen om verantwoord financieel gedrag te vertonen en financieel onbezorgd te zijn door een persoonlijke vertrouwensrelatie te bouwen. Pas dan ontstaan openingen voor een verbreding van onze rol.

Ik denk dat financiele weerbaarheid in allereerste plaats wordt bereikt als mensen hun eigen situatie doorzien en ernaar handelen, dus financieel zelfstandig zijn. In eerste instantie zo veel mogelijk zonder hulp van de bank. Men moet uit zichzelf verantwoord financieel gedrag vertonen in het ideale geval. De bank moet dan wel de juiste informatie verschaffen.

Ik snap dat je de rol van de bank wilt verbreden, maar dat is van een andere orde.
Reputatie 3
Badge
Dat is wel heel erg ideaal: dat mensen zelf verantwoord financieel gedrag vertonen. Wel de moeite waard om naar te streven. Hulp hierbij is voor velen onmisbaar. Het begint, en we hebben dit al meerdere keren eerder gezegd, bij inzicht. Men moet weten wat er in zijn/haar/het huishouden binnen komt en waar het geld allemaal aan uitgegeven wordt. Voor velen is een soort van huishoudboekje een nuttige hulp. Ik denk ook dat veel mensen met een huisdier geen idee hebben wat dat per jaar kost. Evenals roken en drinken, energiekosten en niet-noodzakelijke uitgaven zoals uit eten, cafébezoek en mobiele telefoon. Tevens denk ik dat er binnen afzienbare tijd meer mogelijkheden hiervoor op de markt komen, mede door PSD2.
Ik heb alleen willen aangeven dat ik uit Evelyn's verhaal proef dat de bankrelatie op de eerste plaats komt. En daar ben ik het niet mee eens. De bank moet helpen, maar is in de doelstelling niet een conditio sine qua non.
Verde ben ik het best met je eens dat de praktijk weerbarstiger is, mede door complexe financiele producten met eveneens complexe fiscale regels.
Reputatie 3
Badge
Je bedoelt waarschijnlijk Mariekes verhaal ipv Evelyn's verhaal. Evelyn haalt alleen maar aan wat Marieke heeft gezegd.
Je hebt helemaal gelijk.
Excuus, Evelyn!
Reputatie 1
Badge +3
Geen probleem @Koos en dankjewel @Blacktomcat 🙂
Reputatie 3
Badge
Maar nu inhoudelijk. Wat zijn de concrete plannen en stappen van Marieke? Het verhaaltje is mogelijk leuk en aardig, maar wat gaan jullie nu daadwerkelijk doen of zijn jullie van plan te doen?
Reputatie 1
Badge +3
Hoi @Blacktomcat,

Marieke heeft samen met andere mensen heel concreet al mooie dingen bereikt bij SNS: een bijeenkomst aflossingsvrij, de landelijke uitrol voor de workshop veilig online bankieren en de pilots voor de budget-/scheidingsexpert. Ik kan me voorstellen dat er projecten zijn die eerst moeten worden afgerond voordat we erover communiceren. Naar aanleiding van je bericht kan ik eens navragen waar de nu focus op ligt.
Reputatie 1
Badge +3
Beste allemaal,

Uit de reactie die ik vandaag van Marieke heb gekregen blijkt dat ze jullie berichten met plezier heeft gelezen, ze laat het volgende weten:

'Dank voor jullie reacties en interesse! Met veel enthousiasme en focus richten we ons op het ontwikkelen van dienstverlening die onze klanten ècht helpen om financieel weerbaarder te worden. Een mooi voorbeeld daarvan is de recent (succesvol) afgeronde pilot: Bijeenkomst Aflossingsvrij. Daar vertel ik graag wat meer over.

In het eerste kwartaal van 2019 hebben de eerste bijeenkomsten plaatsgevonden. Het doel is om klanten optimaal van informatie te voorzien, inzicht te geven en handelingsperspectief te bieden rondom hun Aflossingsvrije Hypotheek zodat zij zorgeloos kunnen wonen. Ruim 100 klanten hebben deze bijeenkomsten bezocht. Zij waren erg enthousiast en ruim twee derde gaf aan direct actie te gaan ondernemen op hun aflossingsvrije hypotheek.

Dit is niet alleen een charmant initiatief van de bank, maar het snijdt ook echt hout. Immers, in Nederland komt naar schatting 16% van de klanten met een aflossingsvrije hypotheek in de problemen. Dat is een vreselijke gebeurtenis met grote impact voor de klant, de bank en de maatschappij. Met het aanbieden van deze bijeenkomsten willen we klanten helpen om te zorgen dat zij tijdig actie ondernemen.'

Tot zover de reactie, de komende tijd zul je meer van dit soort voorbeelden van SNS zien waarin Marieke (samen met haar team) een rol speelt. Via dit topic houden we je graag op de hoogte.
Reputatie 1
Goed om te horen dat Marieke onze interesse waardeert.
En goed om teruggekoppeld te krijgen welke initiatieven worden genomen om (potentieel) zorgelijke financiële situaties het hoofd te bieden met het doel om financieel onbezorgd te worden.

Reageer