SNS

Hoe was het Nationaal Woondebat op 23 mei?

• 24 mei 2019
  • 14 Reacties
  • 2733 Keer bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Boeiend debat
Gistermiddag was ik aanwezig bij het Nationaal Woondebat in Amsterdam. Ondanks dat het nieuws over de huurverklaring van BLG Wonen ’s ochtends al door verschillende media in Nederland was opgepikt, trof ik een volle zaal aan en hebben alle deelnemers genoten van een goed debat. Woord van de dag? Duurhuurder.

Huurverklaring?
Met de huurverklaring kan een duurhuurder aantonen dat hij - onder andere op basis van gedragen huurlasten uit het verleden - zijn hypotheeklasten nu en op termijn ook zou kunnen betalen. De huurverklaring is een reactie op de vraag van veel duurhuurders waarom zij wel een hoge huur mogen betalen, maar niet een woning kunnen kopen met lagere maandlasten. BLG Wonen wil met het initiatief de woningmarkt toegankelijker maken voor huurders uit de vrije sector.

Eerst toetsen
Voorafgaand aan een landelijke uitrol, gaat BLG Wonen de werking en het proces van de huurverklaring eerst met een pilot toetsen onder huurders en financieel adviseurs. Tijdens de pilotperiode wil BLG Wonen bij maximaal 40 duurhuurders de mogelijkheid onderzoeken of mede op basis van de huurverklaring een hypotheek kan worden verstrekt. Heb je opmerkingen of vragen over de huurverklaring? Laat hier je bericht achter.

14 reacties

Ik vind het idee prima. Maar de beperking tot 40 gevallen om die te onderzoeken (nog niet eens om een hypotheek te verstrekken) komt wat knieperig over.
Goed initiatief om mensen die anders geen kant op kunnen op deze manier perspectief te bieden. Kan er ook op deze manier misschien wat doorstroming komen op de huurdersmarkt. Maar ik denk dat er dan ook wat moet gebeuren met de adviezen van AFM, want die schrijft voor hoeveel er maximaal geleend mag worden etc. Mag BLG Wonen uitzonderingen maken op deze regels of uitgangspunten?
Reputatie 2
Badge +3
Goedemiddag,

Goed om te lezen dat jullie het initiatief vrij positief ontvangen. De huurdersverklaring is een extra document bij de hypotheekaanvraag, waarmee mensen die volgens de LTI-norm (de norm die de verhouding tussen lening en inkomen weergeeft) net tekort komen, toch de gewenste hypotheek kunnen krijgen. Tijdens het debat vertelde BLG Wonen directeur Frank Soede: “Het is echt een eerste, kleine stap”. Hij hoopt op bijval. “Niet alleen vanuit BLG, of vanuit de Volksbank, maar vanuit de hele markt." Toezichthouder AFM heeft zich volgens een extern artikel op am:web kritisch uitgelaten op de proef van BLG Wonen. Toch is de huurverklaring door veel partijen in Nederland warm ontvangen en in dit topic zal ik jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Ik heb de indruk dat de kritiek van AFM vooral van procedurele aard is.
Reputatie 3
Badge
Zeer goed voorstel van BLG. Dit zou veel meer navolging moeten krijgen. Ik vraag me alleen af, wanneer BLG de proef geslaagd of niet-geslaagd vindt. Als die 40 huishoudens na x jaar nog steeds de hypotheekrente en aflossing op tijd betalen? Zo ja, hoe groot zou x dan zijn? 5 jaar, 10 jaar? Dan moeten we nog heel lang wachten voordat dit verder uitgerold gaat worden. Maar ja, elk begin is in elk geval een begin.
Reputatie 3
Badge
Ook van de SNS verwacht ik initiatieven om die duurhuurders te helpen aan een hypotheek waardoor hun nettolasten lager worden. Dat lijkt mij heel gewoon.Heeft de SNS ideeën of plannen om duurhuurders te helpen?
Het lijkt mij een uitstekend uitgangspunt om in positieve zin op te vallen tussen de banken.
Ik zeg: DOEN !
Reputatie 3
Badge
Koos, is dit onderwerp ook iets om te agenderen op de vergadering van de Klantenraad?
Reputatie 2
Badge +3
Beste @Koos, @Blacktomcat en @eRik19,

Dank voor jullie betrokken reacties, bij SNS delen we jullie enthousiasme voor dit mooie initiatief van BLG Wonen en we staan we open om onze dienstverlening te verbeteren als het kan. Voorafgaand aan een eventuele landelijke uitrol, gaat BLG Wonen de werking en het proces van de huurverklaring eerst met een pilot toetsen onder huurders en financieel adviseurs. Het is echt nog te vroeg om een gefundeerde uitspraak te doen over de huurverklaring. Reacties van mensen op de community stuur ik door naar de projectleider bij BLG Wonen. Als er nieuws is dan word ik geïnformeerd. Ik houd jullie graag op de hoogte van deze ontwikkelingen.
Reputatie 3
Badge
Wat gaat de SNS doen om duurhuurders te helpen, behalve dan de resultaten van de BLG af te wachten. Ik zou zeggen, SNS kom zelf eens met initiatieven. Wees eens pro-actief, zou ik zo zeggen.
Reputatie 2
Badge +3
Beste allen,

Op donderdag 23 mei hebben wetenschappers, opiniemakers en ervaringsdeskundigen gesproken over de wisselwerking tussen de huur- en koopmarkt. Als onderdeel van de Volksbank onderneemt BLG Wonen het initiatief met de huurverklaring. Met het oog op synergie kan SNS wellicht later aansluiten. Daarmee probeer ik te zeggen dat het los staat van een pro-actieve houding: er is sprake van synergie wanneer de optelsom (of het resultaat) van samenwerkende partijen groter is dan de optelsom van ieders bijdrage. Om tenslotte een goed en leuk beeld te geven van de boeiende middag, kun je hier de video van het Nationaal Woondebat bekijken.
Met het oog op synergie kan SNS wellicht later aansluiten. Daarmee probeer ik te zeggen dat het los staat van een pro-actieve houding: er is sprake van synergie wanneer de optelsom (of het resultaat) van samenwerkende partijen groter is dan de optelsom van ieders bijdrage.
In zijn algemeenmheid stel je hier eigenlijk 1 + 1 = 3.
Maar dan laat je de kans liggen op 1 + 1 = 4. Immers, synergie achteraf kost meer moeite dan ermee al rekening houden bij ontwerp en opzet van de eerste, omdat je anders later tegen randvoorwaarden aan loopt.
En iedere ICT'er weet dat je correcties en aanpassingen zo vroeg mogelijk in het ontwikkelproces moet uitvoeren. Dat zal bij het ontwikkelen van processen niet anders zijn.
Reputatie 2
Badge +3
Beste @Koos,

De huurverklaring van BLG Wonen is niet te vergelijken met een software update of iets dergelijks. Het initiatief is ontstaan als reactie op de vraag van veel duurhuurders. Met de huurverklaring tracht BLG Wonen de woningmarkt in de toekomst toegankelijker te maken voor deze mensen. De impact, de werking en het proces wordt eerst grondig getoetst. Welke vergelijking ook wordt gemaakt, SNS gaat geen pilot doen maar ons contact met BLG Wonen is zeer goed. Als er in de toekomst nieuws is over dit project en de huurverklaring, dan laat ik het hier weten.
Reputatie 2
Badge +3
Dag allemaal,

Het laatste nieuws over de huurverklaring kwam vandaag vanuit Den Haag. Minister Ollongren kijkt met interesse naar de uitkomsten van de pilot rond de huurverklaring van BLG Wonen. Volgens haar kan de pilot 'bijdragen aan het verbeteren van verantwoord maatwerk voor duurhuurders'. Lees hier de beantwoording van de kamervragen over hypotheken voor duurhuurders.

Reageer