Sticky

Is vakantiegeld nog anno nu?

Jippie, het is weer mei
Ieder jaar kijken veel mensen uit naar de fijne financiële meevaller die ze in de maand mei krijgen. Het is voor bijna iedereen in Nederland hét moment waarop het vakantiegeld (of de vakantietoeslag) wordt uitbetaald. Maar waar besteden we het geld aan en zijn er nog mensen die ervan op vakantie gaan?

Moderne alternatieven
Tegenwoordig hebben we zelf meer invloed op de uitkering van het vakantiegeld. Bij sommige werkgevers kun je het bijvoorbeeld gebruiken om een opleiding te volgen of zelfs in extra vrije dagen laten uitkeren. Daarnaast zijn er ook mensen die ervoor kiezen om het geld maandelijks te ontvangen.

Vakantiegeld top 3

Ondanks alle mogelijkheden stond in 2018 volgens het Nibud op vakantie gaan op nummer 1. Als 2e werd sparen genoemd en op nummer 3 staat het maken van korte uitstapjes. Er is ook een groep mensen die hun vakantiegeld een andere bestemming geeft. Die zien het geld meer als appeltje voor de dorst.

Financieel slim
Mensen die niet gelijk vakantiekriebels hebben, kunnen het vakantiegeld ook anders besteden. Verwacht je een pittige uitgave, zoals onderhoud aan je auto of je huis? Sta je rood en wil je dit inhalen? Dan kan het slim zijn om je vakantiegeld hiervoor te reserveren. Op die manier kun achterstallige rekeningen betalen, schulden aflossen of het kredietlimiet verlagen en met een gerust en zonnig gevoel van de zomer genieten.

Is vakantiegeld nog anno nu?
Zelf heb ik nog geen vakantieplannen voor mijn geld, maar ik ben benieuwd welke keuze jullie maken en is volgens jou vakantiegeld nog anno nu? Ik nodig je graag uit om een reactie achter te laten.

16 Reacties

Reputatie 3
Wat mij betreft mag het vakantiegeld uitkeren in mei afgeschaft worden. gewoon bij het maandelijkse loon uitkeren.
Bedankt voor je reactie @Blacktomcat,

Mag ik vragen waarom je maandelijks uitkeren aantrekkelijker vindt en houd je het geld dan apart voor de vakantie of een andere uitgave?
Reputatie 3
Allereerst is het veel eenvoudiger om het per maand uit te keren cq. gewoon in je brutoloon verwerken. Hoe simpeler, hoe robuuster en efficiënter. gelukkig heb ik een buffer, zodat ik zowel onverwachtse uitgaven als een vakantie ervan kan betalen. Geen gekke dingen doen en (proberen te) zorgen dat je minder uitgeeft dan er binnen komt. Zoals ze vroeger al zeiden: de tering naar de nering zetten.
Ik denk dat het voor veel mensen fijn is dat ze op deze manier toch geld achter de hand hebben voor eventuele financiële tegenvallers. Niet iedereen kan sparen. Dit blijkt ook uit de groeiende groep mensen met schulden.
Reputatie 3
Als je weet dat je in mei extra (vakantie)geld krijgt, is het ook gemakkelijker in die maanden daarvoor 9extra) schulden te maken; je weet immers dat er (extra) geld aan zit te komen.
Dat is ook zeker mogelijk. Toch is mijn ervaring dat mensen die hun financiën weer op orde willen krijgen wel vaak gebaat zijn bij een soort spaarpotje die vanuit "zichzelf" gevuld wordt. Maar je hebt zeker een punt. Iedere casus is anders natuurlijk
Reputatie 3
Inderdaad. Wat voor de ene geldt, hoeft niet voor een ander te gelden. En zoals de grote meester al eens zei: ieder nadeel hep z'n voordeel. ;)
Reputatie 3
Bij mij is vakantiegeld doorgaans snel verdwenen. Een aantal grotere uitgaven (een aantal verzekeringen, belastingaanslagen, waterschapslasten) worden in deze periode gedaan.
Ik vind het vooral vreemd dat kennelijk (buitenlandse) vakantie door velen als een primaire levensbehoefte of op zijn minst vanzelfsprekend wordt beschouwd.
Zoveel mensen, zoveel wensen. De besteding van het vakantiegeld is persoonlijk en voor iedereen anders, dat blijkt wel uit jullie reacties. Ik vermoed dat het ook per jaar kan verschillen. Als je bijvoorbeeld gaat verhuizen dan kan het bedrag heel goed uitkomen en laat je mooie vakantieplannen even voor wat ze zijn.
beste snsvrienden. is vakantiegeld nog anno nu ? welk een vraag?! natuurlijk is het heel anno 2019 erger nog het was al sinds de invoering ervan heel errug anno toen. laat ons zeggen misschien al wel 40 jaar of langer geleden. minder graaibedeelden dan wel veelverdieners waren niet in staat om van hun karig inkomen iets opzij te leggen, ook wel sparen genoemd, om zich een dagje uit met het gezin te kunnen veroorloven danwel een grotere 'gezins' uitgave te doen. daarnaast is hier geen sprake van een extraatje maar is het vakantiegeld gewoon een onderdeel van het loon cq aow of pensioenuitkering. dus waar hebben we het hier over? oké je kunt vinden dat het niet meer van deze tijd is maar een voorstel van bijvoorbeeld vakbonden om het voortaan bij het week/maandloon in te voegen zal zeker geen meerderheid in de kamer vinden, let maar eens op. nu kunnen de 'minima' met alle respect overigens in mei uitgestelde uitgavewn/aankopen doen of 'een deel' van hun schulden aflossen danwel wordt het via de uitkering gewoon gelijk van hun rekening afgeroomd. hoe het ook zij gewoon in stand houden en nooit meer op dit krankzinnige idee terigkomen wat mij betreft. weest allen gegroet en een zonnige dag verder. deutekom
Reputatie 3
Misschien een idee om de werknemer zelf te laten bepalen of hij het vakantiegeld per maand dan wel één keer per jaar wil laten uit betalen. En misschien moet het loonzakje ook weer terug komen.
hallo snsvrienden en zwartetomaat, dank voor je reactie. ik lees dat je voor vrijheid/blijheid bent en dus de werknemer zelf wil laten bepalen of het vakantiegeld in 1 of 12 termijnen wil laten uitbetalen. arme loon-/salarisadministratie die dan per persoon mag uitvogelen wie 1 of 2 heeft gekozen en vervolgens mag handelen bij de wekelijkse of maandelijkse uitbetaling. in dat geval verdient het wellicht aanbeveling om het loonzakje maar weer tevoorschijn te halen en dan met een meerbladig handmatig systeem lonen uitrekenen loonstrookjes per werknemer losscheuren, klein vouwen en dan per persoon in de loonzakjes doen, aan de voorzijde opdat je de naam van de werknemer goed kan lezen en vervolgens afvullen met bankbiljetten en pasmunten. een uitstekend voorstel van je zwartetomaat, zullen we de tijd dan ook gelijk maar 50 jaar terugzetten het gaat de goeie kant op met nederland op deze manier. maar zoals gezegd vrijheid blijheid en zo lust deut er nog wel een paar. vreselijk vriendelijk gegroet deutekom
fgfgfggfg
Reputatie 3
Hey deut, dat is toch goed voor de werkgelegenheid? De grote meester zei het toch al: elk nadeel hep z'n voordeel! ;)
hoi zwarte tomaat. succes met je mestkorrels en je moestuin of houd je meer van siertuinen. mogelijk kan je deut eens 'n proef-zakje mestkorrels toesturen voor het gazon en sierplanten, 12-18-18 maar liefs 15-15-15 of 20-20-20 de laatste 2 zijn uitstekend geschikt voor eenjarige bloeiers zoals lathyrus, die ken je vast wel. koemest, kippen, varkens, ezelskorrels e d zou ik niet sturen want ik heb geen veestapel. en nu nog even de werkgelegenheid zoals je ongetwijfeld weet zit ons landje te springen om werknemers maar ik zal me niet meer aanmelden want na 44 actieve jaren als loonslaaf vind ik het wel genoeg geweest. ik ken zat mensen die helaas te lui zijn om te werken dus zullen hoogstwaarschijnlijk nooit aan 10 werkzame jaren komen, vader cats zeide het reeds arbeid adelt. wees gegroet houdoe en bedankt deutekom
Reputatie 3
Deut, ik kan je wel een zakje plastic korrels sturen. Wit, zwart of donker grijs. Heb ik wel je adres nodig. En namens veel Nederlanders, bedankt voor je 44 jaar inzet voor onze (Europese|) samenleving.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)