SNS

Maakt geld gelukkig?

• 2 januari 2019
  • 0 Reacties
  • 5161 Keer bekeken

Reputatie 4
Badge +3
Gelukkig Nieuwjaar!
Op de 2e dag van het nieuwe jaar wens ik jullie een goed en gezond 2019. En om met de deur in huis te vallen: zou veel geld je jaar gelukkiger maken? Geld maakt wel degelijk gelukkig, schrijft ‘geluksprofessor’ Ap Dijksterhuis in zijn nieuwe boek. Maar wie zichzelf en zijn geliefden écht gelukkig wil maken, kan volgens hem het best investeren in ervaringen. “Een mooie ervaring blijft je soms je hele leven bij.” De titel ‘geluksprofessor’ is niet officieel, maar als hoogleraar sociale psychologie aan de Nijmeegse Radboud Universiteit deed hij uitgebreid onderzoek naar dingen waar we gelukkig van worden.

Financieel overzicht
“Als je meer geld hebt, heb je vaak ook meer mogelijkheden”, stelt Dijksterhuis. “Je kunt meer leuke dingen doen en vervelende dingen vermijden.” Hij verbaast zich dan ook niet over de uitkomsten van een in opdracht van SNS verricht onderzoek. Daaruit blijkt dat een derde van alle Nederlanders zich zorgen maakt over zijn financiële situatie. “Veel van die onrust komt voort uit onzekerheid”, constateert Dijksterhuis. “Die kun je wegnemen door zoveel mogelijk structuur aan te brengen.”

Waardevolle ervaringen
Overzicht en structuur krijg je door bijvoorbeeld je financiën nauwgezet in kaart te brengen in een huishoudboekje. Bovendien heeft Dijksterhuis nog een belangrijke tip: “Besef dat geluk uiteindelijk niet voortkomt uit materiele zaken, maar uit waardevolle ervaringen. Dat vergeet je makkelijk door de dagelijkse hoeveelheid commerciële boodschappen. Ook veel sociale media zijn materie-gericht: ‘Kijk mij eens gelukkig zijn met mijn nieuwe auto of verre vakantie.”

Geluksgevoel
Vaak ebt het door aankopen gegenereerde geluksgevoel ook weer snel weg. Neem daarom eens een hele week vrij, zodat je je tijd met je gezin en vrienden kunt doorbrengen. En val dan vooral niet voor de verleiding om al die fijne ervaringen weer met elkaar te gaan vergelijken op Facebook. Je leven doorlopend met anderen vergelijken is namelijk hét recept om ongelukkig te worden.”

Wat maakt jou gelukkig?
Financieel onbezorgd leven lijkt me erg fijn, maar net als bij veel andere mensen komt het geld niet via de waterkraan binnenstromen. Dus ook in 2019 moet ik het financieel slim aanpakken. Daarnaast word ik vrolijk van kleine, fijne dingen: de zon die schijnt, een leuk liedje op de radio, een lief berichtje of lekker sporten met vriendinnen. En jij, waar word je blij van, wat is jouw geluksmomentje?

0 reacties

Geen reactie

Reageer