SNS

Nieuwe privacywet: Algemene Verordening gegevensverwerking

• 1 mei 2018
  • 3 Reacties
  • 15413 Keer bekeken

Badge +2
Het is bijna zover, op 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening gegevensverwerking (AVG) van kracht. Het is een nieuwe, strenge privacywet waaraan we achter de schermen hard werken. Systemen zijn aangepast en gegevens worden opgeschoond. Op de community hebben we veel gesprekken gevoerd over de privacywetgeving en daarom breng ik jullie op de hoogte van deze nieuwe wet.

Sinds 2014 werken we toe naar de nieuwe privacywet, hieruit blijkt wel dat de AVG niet zomaar een kleinigheidje is. In 2015 zijn we begonnen met de Toestemmingen Administratie Systeem (TAS), waarin we toestemmingen van onze klanten vastleggen. Hierin staat bijvoorbeeld of we iemand een commerciële nieuwsbrief mogen sturen. Als je inlogt op Mijn SNS, dan kun je hier de toestemming beheren. Onder het kopje ‘Instellingen’ vind je de optie ‘Voorkeuren doorgeven’. Hier vink je aan voor welke onderwerpen je berichten wil ontvangen.
Voor 25 mei brengen we daarnaast alle verwerkingen in kaart in het verplichte Register van verwerkingen. Daarnaast voeren we tests uit op onze applicaties om te kijken of er nog privacygevoelige zaken zijn die we hebben gemist.

Een punt waarvan ik denk dat deze jullie aanspreekt is het gebruik van persoonsgegevens. De nieuwe wet regelt dat klanten inzage krijgen in de persoonsgegevens die we hebben opgeslagen en je kunt bezwaar maken tegen het gebruik ervan. We zorgen ervoor dat dit soort processen in de toekomst worden aangeboden op onze website. Wisten jullie dat je via onze website inzage in je persoonsgegevens kunt opvragen? Je hebt als klant het recht om te vragen welke gegevens we gebruiken. Als je dit opvraagt dan vertellen we je welke persoonsgegevens SNS van jou heeft, waarvoor we deze gegevens gebruiken, aan wie we dit hebben doorgegeven en hoe we eraan komen. Deze informatie ontvang je in een overzicht en vraag je hier aan. Deze pagina wordt binnenkort geüpdatet zodat hij actueel blijft.

Ik ben zelf lid van een muziekvereniging en ook wij moeten vanaf 25 mei voldoen aan de AVG. Het was een ver van m’n bed show maar inmiddels heb ik me hier aardig in ondergedompeld om ervoor te zorgen dat wij als vereniging voldoen aan de nieuwe wetgeving. Ik ben benieuwd: is de AVG iets waarmee jullie je bezighouden en hebben jullie je voorkeuren doorgegeven via Mijn SNS?

3 reacties

Hoi Marijke,
leuk dat je aandacht voor dit item vraagt.
Er valt natuurlijk heel veel over te zeggen.
Bedrijven zullen (moeten) zich binnen de wet aan hun doel willen/moeten werken/houden. Naar mijn opvatting zijn er "bedrijven" en " bedrijven". De één duidelijk commercieel, de ander veel meer dienstverlenend.
Naar mijn oordeel valt een bank onder de laatste Kategorie, dienstverlenend!
Als ik de info die op jullie site staat, lees, valt mij toch op dat deze zeer éénzijdig is. Zo staat er bijv. "wat is het voordeel van een cookie"? Waarom ook niet de nadelen? Bijv. dat via het combineren van verkregen info ook "klant beelden" te maken zijn. Niet op naam, maar wel al heel erg nauwkeurig op de persoon toegesneden.
Misschien de info toch wat meer "objectief" maken?
Groet,
Ben 🆒
@Marijke, goed dat je daar druk mee bent geweest, misschien nu tijd om deze vraag te beantwoorden. Dat zou nu erg eenvoudig moeten zijn met zo'n informatiesysteem.
Reputatie 4
Badge +1
Ook bij ons op de zaak is de GDPR (of in NL: AVG) een hot topic, waarvoor o.a. onze privacy officer en data protection officers aardig zoet mee zijn.

Daarnaast wordt je de laatste weken ook door alles en iederen gevraagd opnieuw te opt-innen of nieuwe algemene voorwaarden te accepteren. Net zoals Facebook je verplicht door een aantal schermen loodst.

Het cookie-gevaar ligt wel op de loer: mensen klikken gewoon door om er van af te zijn (ook ik maak me hier schuldig aan...)

Reageer