Onderhandelen. Hoe vergaat het jou?

• Oud community manager
  • 66 reacties
Het wordt lente. Het moment waarop je aan de slag gaat met je huis, je tuin of misschien wel het interieur. Wat je ook doet, je bent niet de enige. Uit onderzoek van Panelwizard in opdracht van SNS blijkt namelijk dat 62% van de Nederlanders in de lente vaak het meeste geld uitgeeft aan hun huis.

Het gaat hierbij om behoorlijke bedragen en door te onderhandelen kun je geld besparen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 32% van de Nederlanders het ongemakkelijk vindt om te onderhandelen. In onze laatste commercial van SNS heeft Bart het er ook flink lastig mee.

Het moet wel een reden hebben. Niet korting om de korting. Als het lukt, voelt het best goed. Maar ik vind het lastig om mensen af te wijzen als ze al tijd hebben geïnvesteerd door te adviseren
Sander, communicatieadviseur SNS

Om je te helpen verzamelden wij 6 tips om het onderhandelen makkelijker te maken. Maar er zijn vast meer trucjes en manieren om te zorgen dat je de scherpste deal binnensleept. Hoe gaat onderhandelen jou af?

Ik ga mezelf niet pijnigen door oneindig te vergelijken en voor een duppie op de eerste rij te zitten. Maar ik betaal geen euro meer. En kan ook makkelijk zeggen: dan doe ik het niet. Daarin ben ik heel rationeel.’
Merel redacteur bij SNS

Bluf, inspelen op emotie of had je je gewoon goed geïnformeerd? We zijn benieuwd naar je grootste onderhandelingssucces. Deel het hier.

8 Reacties

Reputatie 3
Ik vind dit wel een eenzijdige manier van denken dat op zekere hoogte ondermijnend is voor onze samenleving. We willen maar goedkoper en goedkoper en daarom maken we veel banen voor lager opgeleiden overbodig door productie maar uit te besteden naar lagelonenlanden. Om op deze manier reclame te voeren en op korte termijn denken in te spelen vind in NIET normaal.

Ik wil best wel eens onderhandelen, maar daarbij wil ik graag iets meer betalen voor de lokale handelaar bij mij uit het dorp. Het grootste voordeel is een uitstekende service, geen lastige aanbetalingsregelingen etc. Terug naar de lokale economie!!!!!
Reputatie 1
Om goed te kunnen onderhandelen moet je een goed beeld hebben van de bodem van je aanbieder. Meerdere offertes kunnen helpen bij een realistische indruk van die bodem. Valkuil hierbij is wel dat je goed moet kijken wat de onderlinge verschillen zijn tussen de offertes.

Kijk dus niet alleen naar de prijs. Soms zijn er goede redenen waarom de ene aanbieder duurder is dan de andere, betere materialen en meer afwerking. De aanbieder waarbij de meerprijs niet is uit te leggen valt bij mij vaak als eerste af. Hiermee heb ik dan ook geen verdere communicatie. Hoe specifieker je offerteaanvraag is (benoemen van materialen en producten en afwerking) hoe meer je aanbieders dwingt om jou goed de gelegenheid te geven om te vergelijken.

Vaak probeer ik de prijs nog wel iets scherper te maken, maar het is niet mijn indruk dat op die bouwbedrijfjes zo veel vet zit. Als ik de prijs goed vind verhouden tot het werk en geleverde materialen dan is het mij oké. Net als eRik19 vind ik vertrouwen in een partij veel waard.

En nog een kleine tip. Zijn die mannen bij je aan het werk. Zo nu en dan een kop koffie of thee, en een stuk koek erbij geeft die mannen vleugels, houdt de sfeer goed zodat er ook een goede basis is om onverwachte situaties samen op te lossen.
Reputatie 2
Sinds ik in Duitsland woon, ben ik erachter gekomen dat de kreet "er zit veel lucht in de woningprijzen", toepasbaar is op veel meer situaties in NL (begint hier ook steeds meer). Door allerlei "adviezen" worden producten extra duurder, "service" maakt producten ook extra duur, en ga zo maar door.
Een paar weken terug de pomp van onze CV ketel stuk, nieuwe geplaatst door de installateur. Prijs pomp op rekening €216.- (naast €95,- montage kosten). Op internet naar pomp gezocht en gevonden á €145 incl. verzending. Ik heb de installateur gebeld en hem verteld dat met deze prijsstelling hij mij dwingt om niet meer (minder) lokaal in te kopen. Immers de monteur kosten zijn incl. zijn "normale" bedrijfskosten. De "winst" op materialen is dan nog extra, in dit geval ongeveer 50%.
Bij apotheek hier bij veel cosmeticaproducten idem dito, 40% tot 60% goedkoper via internet is geen uitzondering. En ik hoef er de deur niet voor uit!
Kortom vergelijken via internet is lonend, reken ook met gewenste service als extra kostenpost voor lokaal inkopen. maar hou de lokale leverancier "scherp" (ook deze bouwt er makkelijk teveel lucht in zijn prijzen).
Groet,
Ben :cool:
Reputatie 3
eRik19 schreef:

Ik wil best wel eens onderhandelen, maar daarbij wil ik graag iets meer betalen voor de lokale handelaar bij mij uit het dorp. Het grootste voordeel is een uitstekende service, geen lastige aanbetalingsregelingen etc. Terug naar de lokale economie!!!!!

Hulde ! Ook mijn insteek, al was het alleen maar om mijn kleine dorp leefbaar te houden.
Het belangrijkste criterium zou moeten zijn: "Heb ik die prijs ervoor over?" Zo ja, dan is er niet zoveel aan de hand. Een internet-zoektocht is dan alleen bedoeld ter orientatie.
Niets frustrerender dan een Marktplaats-afspraak die wordt gecancelled omdat er een hoger bod in beeld is gekomen.
We waren er aan toe mijn echtgenote en ik om nieuwe hoortoestellen ,ik heb al jaren bij de zelfde zaak gekocht ,maar nu moesten we samen , er was veel reclame ,maar bij de afrekening merkte we daar niets van ! Om dat een deel via de verzekering loopt wat de betaling betreft en die wel een korting hadden bedongen ! vond ik het erg vreemd dat over dat deel wat we zelf moesten betalen geen korting werd aangeboden .door alle commotie rond de aanschaft en valse schaamte heb ik dat dan ook niet naar gevraagd ! Maar het zat me niet lekker ,na dat alles even tot rust was gekomen heb ik een mail naar het hoofdkantoor gezonden en daar dus er op gewezen dat we het vreemd vonden dat we geen korting aanbieding hadden verkregen , ik stelde dat als er bij mij thuis feest is en er koffie en vla uit gedeeld word dat voor alle gasten het zelfde is en dat er geen onderscheid word gemaakt tussen de aanwezige( lees betalende Klanten ) als tegen bericht kwam men er op terug en melde dat we gelijk hadden,uit coulance bood men ons een bedrag aan waar we blij mee waren en hebben dat dan ook mogen ontvangen 190€ is niet niks ,ik bedoel maar het kan nooit kwaad even een stap naar voren te zetten en het onder de aandacht te brengen ,doe er je voordeel mee .,
Dat is inderdaad niet niks, Bruce. Zo zie je maar weer: brutalen hebben de halve wereld. Ik heb zelf geen ervaring met de aanschaf van een gehoorapparaat, maar als ik mijn oma mag geloven dan is de aankoop daarvan prijstechnisch best ingewikkeld. Zeker omdat je zorgverzekering er ook nog bij wordt betrokken. Goed dat je je ervaring met ons deelt, hopelijk hebben andere leden er baat bij. Onderhandel je vaker als je een aankoop doet?
Reputatie 2
Bruce,

Mij "rijzen de haren ten berge" bij dit verhaal. Volgens mij heeft dit niets met onderhandelen te maken, maar eerder met "misbruik" maken van (vaste) "ter goede trouwe" klanten. Het betekend dus dat je altijd zelf goed moet opletten wat (zgn.) aanbiedingen, inhouden. Zelfs de lokale zaak, waar je al klant bent, is niet altijd geïnteresseerd in "eerlijke verhoudingen / prijzen".
Dat via het hoofdkantoor dit (enigszins) rechtgebreid wordt (op initiatief van de klant), is dan weer te waarderen. Vaak moet er dan eerst een camera om de hoek komen.
Groet,
Ben :cool:
onderhandelen is misschien wel leuk, maar voor mij begint het met een stap daarvoor: vraag diverse offertes aan. En dan.... ik heb geen verstand van verbouwen. Hoe kan ik beoordelen wie mij een goede aanbieding doet. Een goede aanbieding is niet alleen het geld, maar ook de kwaliteit. en de service als er toch iets stuk gaat. Gouden bergen beloven doen ze allemaal. Maar die hoef ik niet. Een zilveren berg is oke. Maar wie is degene die me die zilveren berg ook echt brengt.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)