Vraag

Passen PSD2-regels binnen de SNS-logica (of andersom)?

Reputatie 1
  • 1985 reacties
Welke gegevens worden precies geleverd aan derden volgens PSD2 in de volgende situatie?
Eén rekeninghouder van een en/of rekening wil een derde partij volgens PSD2 toegang verschaffen. De andere rekeninghouder wil en doet dat niet. Gelukkig is het zo dat transacties volgens SNS persoonsgebonden zijn, niet rekeninggebonden.
Dus het zou correct zijn als die derde partij uitsluitend de transacties krijgt te zien van de eerste rekeninghouder en niet van de tweede.
Maar... dan ziet het overzicht bij die derde partij er anders uit dan voor de rekeninghouders. Dat schijnt niet te mogen.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat in deze situatie toch alle transacties zullen worden geleverd. En dan zou ik graag willen weten of de geleverde transacties dan nog steeds persoonsgebonden zijn of rekeninggebonden?

12 Reacties

Reputatie 2
Koos, ik vraag me af of 'Gelukkig is het zo dat transacties volgens SNS persoonsgebonden zijn, niet rekeninggebonden.' waar is; veel zaken zijn persoonsgebonden en daarom kan je die zaken niet niet zien vanuit een van beide rekeninghouders. Maar uitgevoerde transacties kunnen beide rekeninghouders zien en zijn dus niet (meer) persoonsgebonden. Dus PSD2 gaat er met alle uitgevoerde transacties vandoor.
Reputatie 1
Natuurlijk verwacht ik zo'n antwoord, eRik. Maar ik heb uiteraard vervolgvragen met de bedoeling een ander lang lopende ergernis mogelijk simpel op te lossen.

Op welk moment is een transactie rekeninggebonden geworden, en hoe?
Heeft de transactie een andere status gekregen (bijvoorbeeld van ingepland naar uitgevoerd)? Als dat zo is, zie ik geen zwaarwegende reden meer om niet beide rekeninghouders het totale overzicht te geven. Technisch moet dat makkelijk zijn op te lossen, betekent het mogelijk zelfs een vereenvoudiging.

Het kan ook zijn dat het om twee verschillende entiteiten gaat. In dat geval ben ik enerzijds geïnteresseerd naar de definities ervan, natuurlijk met nadruk op de verschillen ertussen, en anderzijds naar de relaties tussen beide transactietypes en rekening en rekeninghouder.
Hoi Koos,

Wat Erik zegt, dat klopt. Alle bij- en afschrijvingen op de rekening worden getoond, deze zijn rekeninggebonden.
Reputatie 1
Dank, Marijke.
Kun je ook mijn bovenstaande vervolgvraag beantwoorden, want die is in feite belangrijker.
Wat zijn de verschillen tussen een afschrijving die is ingepland, maar nog niet uitgevoerd, en een afschrijving die wel is uitgevoerd?
En dan bedoel ik niet de status en het persoons- dan wel rekeninggebonden aspect, want die weten we nu wel.
Briljante vraag Koos. Ik denk dat SNS nu weleens met de billen bloot moet, want dit is niet vol te houden om gezamenlijke rekeninghouders niet dezelfde informatie te verschaffen als het volgens de PSD2 logica wel van toepassing is.
Daar heb ik wel een antwoord op maar die is toch persoons- en rekeninggebonden. De verzendlijsten van klanten die gekoppeld zijn aan een en/of rekening zijn voor de ander niet inzichtelijk. Dus als persoon A iets inplant op rekening A/B, dan kan persoon B deze ingeplande betaling niet zien of bewerken. Eenmaal uitgevoerd is deze transactie wel te zien voor persoon B.
Reputatie 1
Snap ik.
Ik moet de vraag nader preciseren.
Wat verandert er aan de transactie op het moment dat-ie wordt uitgevoerd? Blijft het dezelfde entiteit met een andere eigenschap (status = ingepland of uitgevoerd)? Of verandert die ingeplande transactie in een andere entiteit / object, de uitgevoerde transactie? Of misschien nog een andere mogelijkheid?
Ik kan het begrijpen wanneer de vraagstelling je niet duidelijk is. Het is toch een beetje jargon. Het antwoord mag dan ook technisch zijn. Het is hier wellicht niet de plaats om dit te behandelen, maar je kunt het antwoord ook in een persoonlijk bericht zetten. Of een techneut doet dat.
Tot nu toe is nooit aangegeven waarom deze problematiek niet of moeizaam kan worden opgelost, dus ik wil meedenken. (In mijn vorige leven was ik gegevensanalist)
Koos schreef:

Tot nu toe is nooit aangegeven waarom deze problematiek niet of moeizaam kan worden opgelost, dus ik wil meedenken.

Ik denk dat men dat ook nu niet wil. Als we er niet genoeg druk als klant op zetten, zal dit ook voorlopig niet veranderen. Het systeem kan volgens mij zo aangepast worden, want bij andere banken werkt het wel. Ik denk dat er meer klanten eens moeten gaan mopperen, want tot nu toe is men er gewoon doof voor.
Reputatie 1
Bigmoose schreef:

Het systeem kan volgens mij zo aangepast worden, want bij andere banken werkt het wel.

Dat is een beetje te kort door de bocht. Zo lang je niet weet hoe de systemen zijn opgebouwd, kun je de banken niet vergelijken. Die systemen zijn niet hetzelfde, er kunnen zelfs fundamentele verschillen in zitten die ervoor zorgen dat deze aanpassing moeilijker is dan je op het eerste gezicht zou zeggen.
Daarom wil ik meer achtergrondinfo, opdat ik een en ander beter kan begrijpen.
Goedemorgen Koos,

Mooi om te lezen dat je op zo’n gedetailleerd niveau wil meedenken. In dit geval is er bij de betreffende afdeling zelf geen specifieke informatiebehoefte over deze technieken en processen. De professionals die hieraan werken, zijn uiteraard goed geschoold en weten hun weg naar nieuwe kennis te vinden. Technische details delen vanuit ons is dus een wat te grote tijdsinvestering voor het team. Feedback blijft zoals je weet altijd welkom. Dit sturen we dan door naar de afdeling, maar die bepaalt vervolgens zelf wat zij hiermee doet. Er kan natuurlijk altijd iets zijn dat hen dan weer op (nieuwe) ideeën brengt.
Het is dus vergeefse moeite Koos. Was ik al bang voor.
Reputatie 1
Marijke schreef:

In dit geval is er bij de betreffende afdeling zelf geen specifieke informatiebehoefte over deze technieken en processen.

Even voor de goede orde: je draait de boel om. Die afdeling hoeft geen informatiebehoefte te hebben. Die heb ik namelijk. Nodig om begrip op te brengen voor het voortdurend onbeargumenteerd afwimpelen van iets, waar veel vraag naar, maar zeker ook noodzaak voor is om de SNS-missie vorm te kunnen geven.
Ik ben niet zo arrogant om te menen die afdeling iets te kunnen leren. Een tamelijk absurd idee als je nog niets van de achtergrond weet.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)