SNS

PSD2: de grootste privacy inbreuk van de eeuw

• 31 oktober 2017
  • 386 Reacties
  • 85681 Keer bekeken

Toon eerste bericht

386 reacties

Badge +1

…Voor privacy bewuste mensen die zich niet kunnen vinden in het PSD2 beleid blijft er eigenlijk maar één serieuze optie over en dat is onze banken raken waar het het meest pijn doet, in de portemonnee. Een groot deel van het verdienmodel van banken rust op het fractional reserve system. Dwz dat banken voor elke euro spaargeld die wij bij hen stallen een factor 10 (of meer) aan leningen aan kunnen gaan waar zij vervolgens rente voor rekenen. In feiten scheppen zij dit extra geld uit het niets met ons geld als een soort 'onderpand'. De kracht van de banken is tegelijkertijd hun achilleshiel. Voor elke Euro die wij bij andere banken stallen kunnen zij +/- een factor 10 minder uitlenen en dit raakt de bottom line. Door geld over te hevelen naar banken die onze privacy wel serieus nemen maken wij dit soort partijen sterker en invloedrijker op termijn. Hier wellicht wat opties om te overwegen;

Toch wel interessante opmerking in het kader van 0% rente op je rekening of zelfs negatieve rentes… Helaas doet de SNS etc bijna alleen aan hypotheken en daarvan staat de rente-hefboom werking wel onder druk. IK het komende jaarverslag maar eens rekenen hoe groot die verhouding is.

Ik heb wel bang dat jou actie alleen niet veel uithaalt. Ten diepste heeft de SNS/ASN niet veel ‘winst’ kunnen boeken door de opstelling van de ING de afgelopen jaren. Ik ben bang dat de gemiddelde Nederlander er gewoon niet genoeg van af weet….

…..

Persoonlijk wil ik voor het eind van het jaar mijn spaargeld, beleggingen, pensioen en inkomstenatromen naar een veilig land buiten het PSD2 gebied overhevelen. Want het lijkt er totaal niet op dat de banken en beleidsmakers zich inzetten om onze privacy te waarborgen en ik zou niet weten waarom ik de banken hiervoor zou moeten belonen door mijn hard verdiende centjes aan hen toe te vertrouwen. 

Eyk73

PSD2 geldt voor zo ver ik weet enkel voor betaalrekeningen. Dus die andere rekeningen blijven buiten beschouwing. Ik ben zelf bezig om een ontkoppelsysteem op te zetten. Meerder rekeningen met beperkte reikwijdte. Vooral betalingen aan/van particulieren zijn via PSD2 niet goed te controleren. Bedrijven vallen onder de AVG. Door regelmatig van rekening te veranderen probeer ik te voorkomen dat er verbanden kunnen worden gelegd. Door ook nog een bank in het systeem op te nemen die contante geld storten accepteert, creëer ik bijna niet te traceren ontkoppeling. (Helaas heet ik geen J.J. Janssen, wat e.e.a. compliceerd).

De SNS levert mij diensten die (lijkt) niet door mij gewenste gevolgen begint te vertonen.

De SNS levert mij diensten die (lijkt) niet door mij gewenste gevolgen begint te vertonen.

Beste @BigBen, er komt veel kijken bij de nieuwe betaalwet PSD2. Lang niet iedereen is het eens met (de consquenties van) deze wet, bedrijven krijgen echter niet zomaar toegang tot je betaalrekening. Die functie staat bij ons standaard uit. Wil je wel toegang geven, dan moet je eerst je betaalrekening ervoor instellen. Ondanks dat ik alle gemengde gevoelens over de wet begrijp, lost een tweede kosteloze betaalrekening het niet op. Door klanten goed te informeren over de inhoud van de wet proberen we te helpen. Ondertussen hebben we al veel vragen beantwoord. Veelgestelde vragen over toegang geven tot je betaalrekening lees je hier. Nog een fijne dag!

Hoe is het mogelijk Evelyn? 

U bent heel goed bekend met het achterdeurtje en het via via delen van gegevens, toch probeert u hier mensen ten onrechte 

Beste @BigBen, er komt veel kijken bij de nieuwe betaalwet PSD2. Lang niet iedereen is het eens met (de consquenties van) deze wet, bedrijven krijgen echter niet zomaar toegang tot je betaalrekening. Die functie staat bij ons standaard uit. Wil je wel toegang geven, dan moet je eerst je betaalrekening ervoor instellen. Ondanks dat ik alle gemengde gevoelens over de wet begrijp, lost een tweede kosteloze betaalrekening het niet op. Door klanten goed te informeren over de inhoud van de wet proberen we te helpen. Ondertussen hebben we al veel vragen beantwoord. Veelgestelde vragen over toegang geven tot je betaalrekening lees je hier. Nog een fijne dag!

Wow, gaat SNS zich hier nu willens en wetens van leugens bedienen? Zelfs wanneer de functie uit staat worden er via via gegevens gegedeeld, Dit weten Evelyn en de SNS heel goed. Men lijkt klanten gerust te willen stellen met onwaarheden en realiseert zich niet hoe schadelijk dit is voor het algemene vertrouwen in de bank(en) en PSD2.

Uit de reacties op onze posts krijg ik sterk de indruk dat de moderators van SNS opdracht hebben gekregen het achterdeurtje te ontkennen, te bagatelliseren of er maar een beetje omheen te praten.

Zeer teleurgesteld! 

…Voor privacy bewuste mensen die zich niet kunnen vinden in het PSD2 beleid blijft er eigenlijk maar één serieuze optie over en dat is onze banken raken waar het het meest pijn doet, in de portemonnee. Een groot deel van het verdienmodel van banken rust op het fractional reserve system. Dwz dat banken voor elke euro spaargeld die wij bij hen stallen een factor 10 (of meer) aan leningen aan kunnen gaan waar zij vervolgens rente voor rekenen. In feiten scheppen zij dit extra geld uit het niets met ons geld als een soort 'onderpand'. De kracht van de banken is tegelijkertijd hun achilleshiel. Voor elke Euro die wij bij andere banken stallen kunnen zij +/- een factor 10 minder uitlenen en dit raakt de bottom line. Door geld over te hevelen naar banken die onze privacy wel serieus nemen maken wij dit soort partijen sterker en invloedrijker op termijn. Hier wellicht wat opties om te overwegen;

Toch wel interessante opmerking in het kader van 0% rente op je rekening of zelfs negatieve rentes… Helaas doet de SNS etc bijna alleen aan hypotheken en daarvan staat de rente-hefboom werking wel onder druk. IK het komende jaarverslag maar eens rekenen hoe groot die verhouding is.

Ik heb wel bang dat jou actie alleen niet veel uithaalt. Ten diepste heeft de SNS/ASN niet veel ‘winst’ kunnen boeken door de opstelling van de ING de afgelopen jaren. Ik ben bang dat de gemiddelde Nederlander er gewoon niet genoeg van af weet….

…..

Persoonlijk wil ik voor het eind van het jaar mijn spaargeld, beleggingen, pensioen en inkomstenatromen naar een veilig land buiten het PSD2 gebied overhevelen. Want het lijkt er totaal niet op dat de banken en beleidsmakers zich inzetten om onze privacy te waarborgen en ik zou niet weten waarom ik de banken hiervoor zou moeten belonen door mijn hard verdiende centjes aan hen toe te vertrouwen. 

Eyk73

PSD2 geldt voor zo ver ik weet enkel voor betaalrekeningen. Dus die andere rekeningen blijven buiten beschouwing. Ik ben zelf bezig om een ontkoppelsysteem op te zetten. Meerder rekeningen met beperkte reikwijdte. Vooral betalingen aan/van particulieren zijn via PSD2 niet goed te controleren. Bedrijven vallen onder de AVG. Door regelmatig van rekening te veranderen probeer ik te voorkomen dat er verbanden kunnen worden gelegd. Door ook nog een bank in het systeem op te nemen die contante geld storten accepteert, creëer ik bijna niet te traceren ontkoppeling. (Helaas heet ik geen J.J. Janssen, wat e.e.a. compliceerd).

Beste Erik. 

Ik heb een soortgelijke aanpak als die jij beschrijft overwogen maar denk dat er onvoldoende druk en dreiging richting banken vanuit gaat om op termijn verandering af te dwingen. 

De meeste grote banken in Nederland zijn beursgenoteerd en hebben meer ontzag voor hun eigen koersontwikkeling & aandeelhouders dan voor de gemiddelde klant. Wat zou er met de koers van ING / ABN gebeuren wanneer er 5%, 10% of misschien wel 15% van onze spaartegoeden naar banken buiten het PSD2 gebied verhuizen? Wat gaan de aandeelhouders van banken (beursgenoteerd of niet) doen wanneer het vermogen van de banken om geld uit te lenen beperkt wordt doordat een voldoende groot deel van klanten hun spaartegoeden hen niet langer toevertrouwd? 

Ik ben het met je eens dat te weinig mensen vooralsnog bekend zijn met de privacy issues die gepaard gaan met PSD2, wellicht veranderd dit nog in de toekomst. Echter, het fractional reserve banking systeem creëert een hefboom effect die beide kanten op werkt. Dwz dat een relatief kleine groep spaarders een behoorlijke impact kan hebben op de balans positie van een bank wanneer zij hun spaartegoeden onttrekken. 

Ik kies er juist voor mijn spaartegoeden, beleggingen en pensioenpot over te hevelen (ookal vallen dit type rekeningen buiten het psd2 verhaal) omdat daar het grootste deel van mijn vermogen staat en dit dus veel en veel meer impact gaat hebben dan alleen mijn PSD2 onderhevige betaalrekening 'veilig te stellen'. 

Als iets duidelijk is geworden hier in de discussie met de SNS is het wel dat zij (en banken in het algemeen) totaal geen boodschap hebben aan wat wij vinden en onze zorgen rondom PSD2. Banken denken baat te hebben bij PSD2 omdat ze allerlei verdienmodellen aan onze privégegevens denken te kunnen hangen.

We kunnen de banken alleen beïnvloeden door ze te belonen voor goed gedrag / beleid en ze af te straffen voor foutief gedrag / beleid. Ze proberen ons af te leiden door naar Brussel etc te wijzen maar de banken hebben zelf hetzij direct of indirect in Brussel gelobbyed voor PSD2. De banken beheren ons geld en zijn daarom ook ons aanspreekpunt. 

Eyk73

Reputatie 5
Badge +4

Goedemiddag allemaal,

Ondanks het recente antwoord van woordvoering (Sijmen Veenstra) zie ik nog veel berichten binnen komen. Om die reden zal ik het onderwerp nog een keer onder de aandacht brengen en om een reactie vragen als het kan.  

Goedemiddag allemaal,

Ondanks het recente antwoord van woordvoering (Sijmen Veenstra) zie ik nog veel berichten binnen komen. Om die reden zal ik het onderwerp nog een keer onder de aandacht brengen en om een reactie vragen als het kan.  

Lieve mensen, dit is waar het de banken om gaat:

'Banken gaan vaker betaalgegevens gebruiken om geld te verdienen' - https://nos.nl/l/2319711

Wanneer de slager om de hoek u hardnekkig bedorven en/of taai vlees blijft verkopen en uw klachten op al dan niet vriendelijke dovemansoren blijven vallen is het tijd om naar een betrouwbare slager opzoek te gaan, en het ongemak van een paar blokjes omlopen maar voor lief te nemen. 

Er zit geen verbetering aan te komen met SNS of de andere Nederlandse / Europese banken. Onze vermogens overhevelen naar banken buiten het PSD2 gebied is het sterkste signaal wat wij af kunnen geven aan banken die denken onze privacy te mogen schenden door zich te verschuilen achter een zelf gecreëerd mandaat uit Brussel. 

Reputatie 5
Badge +4

Dag allemaal,

Of PSD2 in Nederland slaagt, hangt af van de acceptatiegraad. Verder is er geen aanleiding om weer iets te zeggen over het specifieke probleem dat voor de gehele bankensector geldt. In het topic Hoe staat SNS tegenover het PSD2-me-niet filter? lees je onze reactie op het initiatief van Stichting Privacy First. 

Dag allemaal,

Of PSD2 in Nederland slaagt, hangt af van de acceptatiegraad. Verder is er geen aanleiding om weer iets te zeggen over het specifieke probleem dat voor de gehele bankensector geldt. In het topic Hoe staat SNS tegenover het PSD2-me-niet filter? lees je onze reactie op het initiatief van Stichting Privacy First. 

​​​​​​

Beste Evelyn,

Wie meet de 'acceptatiegraad' precies? Betreft het een onafhankelijke partij of één met een belang in PSD2?  En hoe moet de verantwoordelijke partij precies tot een zuivere & correcte meting komen over de acceptatie onder klanten wanneer banken niet volledig eerlijk en transparant zijn over het via via delen van gegevens binnen PSD2? 

Jammer dat er weer niet inhoudelijk wordt ingegaan op het achterdeurtje en de wenselijkheid hiervan voor klanten. Erkent SNS het bestaan van het achterdeurtje en de privacy issues die hiermee gepaard gaan überhaupt wel? 

Had zelf op inhoudelijk sterkere argumentatie gehoopt vanuit SNS. Nog even afwachten wat Brexit betekend voor de PSD2 regelgeving in het Verenigd Koninkrijk. Met een sterke financiële sector, een depositogarantiestelsel van 85.000 GBP per rekening en een vrij lage taaldrempel zou de UK wel eens een goede plek kunnen zijn om ons vermogen (deels of volledig) veilig buiten het  PSD2 gebied te stallen. 

Lijkt er vooralsnog sterk op dat PSD2 komt te vervallen in de UK als gevolg van Brexit:

Https://melv1n.com/psd2-need-to-know-open-banking-data/

Dag allemaal,

Ik denk dat niemand in dit topic is geinteresseerd of PSD2 slaagt. Dat is ook niet relevant. Het bestaat, en dat is al erg genoeg, ook als het op kleine schaal is.

SNS heeft wel een reactie gegeven op het filter, maar die had inhoudelijk niets om het lijf. Dat verwachtte ik ook niet anders, maar ik hoop natuurlijk wel ooit op een echte reactie.

Reputatie 5
Badge +4

Beste @eyk73,

PSD2 is een Europese wet (richtlijn) voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven die ons allemaal aangaat.

• Over het achterdeurtje heb ik onlangs dit antwoord gegeven: het is een specifiek probleem dat voor de gehele bankensector geldt dat SNS niet in zijn eentje kan verhelpen.
  • Over de acceptatiegraad van de wet: dit hangt samen met in welke mate PSD2 in Nederland slaagt, dat wil zeggen of mensen hun rekening voor derden opstellen. 

Tot zover: om hier nogmaals iets (dan wel hetzelfde) over te zeggen, is een herhaling van zetten.

Beste Evelyn, 

Het keer op keer doorverwijzen naar links die inhoudelijk ook niet echt ingaan op de gestelde vragen voelt een beetje aan als een poging om er makkelijk vanaf te komen en het vermijden van de risico's die nu eenmaal bij een open discussie horen.  SNS vermijdt hiermee serieuze inhoudelijke interactie met haar klanten op een belangrijk onderwerp. 

Dat het achterdeurtje niet specifiek aan SNS is gerelateerd is voldoende duidelijk. Dat wil niet zeggen dat er voor SNS geen rol  of verantwoordelijkheid is weggelegd bij het zoeken naar echte oplossingen die het via via delen van gegevens middels het achterdeurtje tot een halt zouden roepen.  Technisch gezien zou het geen enkel probleem moeten zijn om dit te realiseren wanneer de wil er ook daadwerkelijk is vanuit het bankwezen.

Nergens uit de uitvoerige discussie hier met SNS moderators is gebleken dat SNS de intentie heeft om zich namens haar klanten echt in te zetten voor deugdelijke privacy bescherming na implementatie van PSD2. 

Het roept de vraag op welke klanten SNS meer op prijs stelt, de spaarders die hun inkomen en vermogen bij SNS stallen of vage fintech bedrijven die onze privégegevens van SNS tegen betaling afnemen en god mag weten wat mee doen buiten het zicht en controle gebied van de spaarders zelf. 

Schijn-oplossingen, desinformatie en het inhoudelijk weglopen voor het onderwerp zullen het vertrouwen en de bottom line van de bank(en) niet ten goede komen op termijn. 

Beste Evelyn, 

Het keer op keer doorverwijzen naar links die inhoudelijk ook niet echt ingaan op de gestelde vragen voelt een beetje aan als een poging om er makkelijk vanaf te komen en het vermijden van de risico's die nu eenmaal bij een open discussie horen.  SNS vermijdt hiermee serieuze inhoudelijke interactie met haar klanten op een belangrijk onderwerp.

Ik wil hier een heel grote LIKE bij plaatsen. Ik heb al vaker gezegd dat ik principieel niet meedoe aan automatische voorgeprogrammeerde likes, dus daarom op deze manier. Hulde voor deze bijdrage!

Reageer