Vraag

Rentedaling op spaarrekeningen

Reputatie 1
  • Bijna aan de top
  • 163 reacties
Alles is het afgelopen jaar weer duurder geworden. Alles wordt verhoogd. Gelukkig dat de bank weer eens iets verlaagd. Het werd ook tijd om die torenhoge rente af te toppen tot normale proporties. Alle scherts terzijde. Het percentage stelt natuurlijk niks voor, maar kennelijk is de bank verplicht tot deze verlaging, want anders gaat ze failliet of krijgt een boete, veronderstel ik.

11 Reacties

Beste @ghm45,

Ja, ik vat je grap gelijk. Vandaag gaan de variabele rentes op onze spaarrekeningen omlaag, ik kan me inderdaad voorstellen dat niemand een gat in de lucht springt door dit nieuws.

De afgelopen tijd hebben banken de variabele rentes op hun spaarrekeningen een paar keer verlaagd. Dat komt onder andere door de ontwikkelingen op de financiële markt en op de huizenmarkt. De hoogte van spaarrentes wordt onder meer bepaald door de vraag naar geld en het aanbod van geld. Worden er bijvoorbeeld veel hypotheken afgesloten? Dan hebben banken vaak meer (spaar)geld nodig. En als banken meer spaargeld nodig hebben, stijgt de rente.

Wanneer er juist minder vraag is naar spaargeld, daalt de rente. Ook als andere manieren voor banken om aan geld te komen goedkoper worden, gaat de spaarrente omlaag. Bijvoorbeeld als banken voordelig geld kunnen lenen op de kapitaalmarkt. We doen ons best om je een aantrekkelijke rente voor je spaargeld te geven. Een spaarrente die de afgelopen jaren hoger is dan bij andere banken, die informatie kun je hier teruglezen.
Reputatie 1
Rest mij alleen nog de vraag: MOET de SNS bank de rente verlagen of zou de bank dat als klantvriendelijkheid gewoon kunnen nalaten. Of volgt onze bank gewoon slaafs de andere banken.
Beste @ghm45,

Hoe jammer ook, de variabele rente op je spaarrekening kan schommelen. De redenen daarvoor heb ik toegelicht in mijn vorige reactie. Het bruggetje met slaafs zijn of onze klantvriendelijkheid begrijp ik niet. Sterker nog, we geven al enkele jaren een spaarrente die hoger is dan bij Rabobank, ABN AMRO en ING. Daarmee maken we juist een heel eigen en klantvriendelijk verschil.
Reputatie 1
Dag Evelyn
Ik begrijp je verhaal wel. Ik ben een oude man die af en toe zeurt. Daarvoor heb ik ontheffing vanwege mijn leeftijd. Ik wilde eigenlijk alleen maar weten of onze bank de rente MOET verlagen. Zo ja, dan praat ik voor mijn beurt en doe ik er het zwijgen toe. Zo nee, doe het dan gewoon niet.(tenzij de bank er aan failliet zou gaan)....Terzijde zij opgemerkt, dat ik verder best tevreden ben met onze bank hoor.
groet
Henk
Hoi Henk @ghm45,

Zo piep ben ik zelf ook niet hoor :) Ik kan me voorstellen dat een renteverlaging niet fijn is, maar als het het nodig is passen we het toe. Net als jij, zijn er meer mensen die soms vragen of opmerkingen hebben. Gelukkig kan dat hier op de community van SNS. Ik ben blij om te horen dat je best tevreden over ons bent en wens je nog een fijne dag.
Reputatie 1
Dag Evelyn,
Goed, het was dus nodig. Dat is een duidelijk antwoord. Dank je wel. En ook een prettige dag verder.
Reputatie 3
Evelyn SNS schreef:

.............. De hoogte van spaarrentes wordt onder meer bepaald door de vraag naar geld en het aanbod van geld. Worden er bijvoorbeeld veel hypotheken afgesloten? Dan hebben banken vaak meer (spaar)geld nodig. En als banken meer spaargeld nodig hebben, stijgt de rente. ...................

Ik had begrepen dat de laatste paar jaar weer veel meer hypotheken zijn afgesloten. Dus zou je verwachten dat de rente op spaartegoeden iets omhoog zouden gaan. Was lenen bij de Centrale Europese Bank dan nog goedkoper?
Blacktomcat schreef:

Evelyn SNS schreef:

.............. De hoogte van spaarrentes wordt onder meer bepaald door de vraag naar geld en het aanbod van geld. Worden er bijvoorbeeld veel hypotheken afgesloten? Dan hebben banken vaak meer (spaar)geld nodig. En als banken meer spaargeld nodig hebben, stijgt de rente. ...................

Ik had begrepen dat de laatste paar jaar weer veel meer hypotheken zijn afgesloten. Dus zou je verwachten dat de rente op spaartegoeden iets omhoog zouden gaan. Was lenen bij de Centrale Europese Bank dan nog goedkoper?

Ik kan het mis hebben maar volgens mij is lenen bij de CEB nog steeds gratis. De economie is al een tijdje aan het groeien ( op wat haperingen op de beursen na door sancties en hooggeplaatste politieke klunsen) en hypotheken worden als warme broodjes verkocht. Het spaargeld is normaliter de buffer voor de banken om deze te bekostigen maar niet als de CEB het spaarders onmogelijk maakt. Hoe dan ook, we hebben het maar te slikken. Als de rente nihil wordt ga ik protesteren begraaf ik ergens een kist met geld. Dat vind de belastingdienst dan weer niet leuk maar je moet toch wat ;). Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, ik ben maar een economische ( politieke) opinie kluns.
Reputatie 3
Volgens het nieuws van vandaag is de hypotheekmarkt juist flink gekrompen. Zijn de warme broodjes nu te heet?
Laten we in ieder geval niet vergeten dat geld geen doel is, maar een middel.
Goedemorgen allemaal,

SNS wil, als onderdeel van de Volksbank, verantwoord investeren. Het spaargeld dat klanten bij ons onderbrengen, investeren wij zodanig dat het bijdraagt aan een mensgerichte, maatschappelijke en duurzame samenleving. Ondanks de historisch lage spaarrentes is het spaarsaldo van SNS gestegen. De groei in het aantal spaarklanten is hoger dan verwacht, in de ‘slipstream’ van de groei van betaalrekeningen. Vanwege de lagere marktrentes heeft ook SNS de spaarrente verlaagd, we bieden echter nog steeds een hogere rente dan de grootbanken. Meer informatie over de manier waarop we verantwoord investeren en duurzaam ondernemen lees je terug in het jaarverslag 2018.
Reputatie 3
Koos schreef:

.........Laten we in ieder geval niet vergeten dat geld geen doel is, maar een middel.

En zo moet een huis gezien worden om in te wonen en niet als investeringsobject.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)