SNS

Beantwoord

SNS en RegioBank sluiten tijdelijk geldautomaten in HEMA en SPAR

• 25 mei 2020
  • 15 Reacties
  • 6434 Keer bekeken

Ik lees zojuist het bericht dat de SNS geldautomaten bij de HEMA worden verwijderd. Net als de Regiobank-automaten bij de Spar.

Betekent dit een aansluiting bij de gele Geldmaatjes?

Het zou leuk zijn dergelijke nieuwtjes in dit forum te vernemen. Hier zal toch even over zijn nagedacht, lijkt me.  Vooral omdat dit onderwerp wel eerder naar voren is gekomen.

icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 27 mei 2020, 09:46

Persbericht

SNS sluit tijdelijk en per direct alle geldautomaten in HEMA-winkels. SNS heeft daartoe besloten naar aanleiding van de plofkraak in de ochtend van 25 mei op de SNS geldautomaat in de vestiging van de HEMA in Lisse. Dit betekent dat per vandaag alle geldautomaten in HEMA-winkels uit staan en zo snel mogelijk leeg worden gehaald. Voor verreweg de meeste geldautomaten is dit vandaag al gebeurd. HEMA staat achter dit besluit. Ook RegioBank laat de geldautomaten in SPAR-winkels per direct leeghalen.

Het aantal gewelddadige plofkraken neemt recent weer toe en de gebruikte explosieven worden steeds zwaarder. De werkwijze waarbij eerst de voorkant van de winkelpui is geforceerd voor toegang tot de geldautomaat is nieuw. SNS heeft eerder al besloten met het oog op de veiligheid van omwonenden om geldautomaten die zich direct naast of onder woonhuizen bevinden te sluiten. Vanwege de veiligheid van omwonenden rondom HEMA-vestigingen en HEMA-ondernemers, zijn uit voorzorg per direct ongeveer 200 SNS-geldautomaten gesloten en tijdelijk niet beschikbaar. Uiteraard kunnen klanten ook bij geldautomaten van andere banken terecht voor het opnemen van contant geld.

In de strijd tegen plofkraken maakten politie, justitie en de banken eind 2019 gezamenlijk al nieuwe maatregelen bekend, waaronder de nachtsluiting. Banken, maatschappelijke organisaties en de Nederlandsche bank verenigd in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) hebben afspraken gemaakt over de bereikbaarheid en beschikbaarheid van contant geld. De daarin afgesproken normen blijven gehandhaafd. Ook met deze tijdelijke voorzorgsmaatregel.

SNS begrijpt dat het sluiten van geldautomaten tot ongemak kan leiden voor klanten en niet-klanten die niet meer op hun vertrouwde plaats geld kunnen opnemen. Ons beleid is in het verleden altijd gebaseerd op een afweging tussen de beschikbaarheid van contant geld en om de veiligheid van omwonenden te borgen, waarbij we kiezen voor veiligheid. Dat is en blijft ook zo. 

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 4
Badge +1

waar lees je dat?

Ben benieuwd wat het alternatief wordt. Die bij de kantoren zijn ook meestal al weg...

https://www.nu.nl/economie/6053586/sns-schakelt-geldautomaten-bij-hema-uit-vanwege-aanhoudende-plofkraken.html

Ik vind het wel onhandig dat ik nu nergens meer grote bedragen in 1 keer kan pinnen. Ik hoef dat niet heel vaak, maar soms wel. Dat ik daarvoor in de Hema moest zijn vond ik al minder prettig, maar er was nog een mogelijkheid in elk geval. Nu wordt het nog omslachtiger, net zoals het storten van geld. Ik begrijp het, maar vind het niet klantvriendelijk...

Reputatie 5
Badge +4

Persbericht

SNS sluit tijdelijk en per direct alle geldautomaten in HEMA-winkels. SNS heeft daartoe besloten naar aanleiding van de plofkraak in de ochtend van 25 mei op de SNS geldautomaat in de vestiging van de HEMA in Lisse. Dit betekent dat per vandaag alle geldautomaten in HEMA-winkels uit staan en zo snel mogelijk leeg worden gehaald. Voor verreweg de meeste geldautomaten is dit vandaag al gebeurd. HEMA staat achter dit besluit. Ook RegioBank laat de geldautomaten in SPAR-winkels per direct leeghalen.

Het aantal gewelddadige plofkraken neemt recent weer toe en de gebruikte explosieven worden steeds zwaarder. De werkwijze waarbij eerst de voorkant van de winkelpui is geforceerd voor toegang tot de geldautomaat is nieuw. SNS heeft eerder al besloten met het oog op de veiligheid van omwonenden om geldautomaten die zich direct naast of onder woonhuizen bevinden te sluiten. Vanwege de veiligheid van omwonenden rondom HEMA-vestigingen en HEMA-ondernemers, zijn uit voorzorg per direct ongeveer 200 SNS-geldautomaten gesloten en tijdelijk niet beschikbaar. Uiteraard kunnen klanten ook bij geldautomaten van andere banken terecht voor het opnemen van contant geld.

In de strijd tegen plofkraken maakten politie, justitie en de banken eind 2019 gezamenlijk al nieuwe maatregelen bekend, waaronder de nachtsluiting. Banken, maatschappelijke organisaties en de Nederlandsche bank verenigd in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) hebben afspraken gemaakt over de bereikbaarheid en beschikbaarheid van contant geld. De daarin afgesproken normen blijven gehandhaafd. Ook met deze tijdelijke voorzorgsmaatregel.

SNS begrijpt dat het sluiten van geldautomaten tot ongemak kan leiden voor klanten en niet-klanten die niet meer op hun vertrouwde plaats geld kunnen opnemen. Ons beleid is in het verleden altijd gebaseerd op een afweging tussen de beschikbaarheid van contant geld en om de veiligheid van omwonenden te borgen, waarbij we kiezen voor veiligheid. Dat is en blijft ook zo. 

Ik vind dit niet het beste antwoord, omdat je mijn vraag helemaal niet hebt beantwoord. Je hebt alleen het bericht bevestigd.

Maar mijn vraag was:

Betekent dit een aansluiting bij de gele Geldmaatjes?

Reputatie 5
Badge +4

@Koos 

Nee, daar is op dit moment geen sprake van. 

Dank je wel, @Evelyn SNS . Dit kun je wel als beste antwoord markeren.

Helemaal eens, maar de meerwaarde van de community ligt wel in de zaken buiten een algemeen persbericht (ik had het tenslotte ook uit de pers), en in kwesties die hier al langer speelden. De gele Geldmaatjes hadden tenslotte al eerder aandacht hier en de vragen die daarbij zijn gesteld waren nog niet definitief afgehandeld, hoewel dat al een jaar geleden is.

Daarom heb ik juist die vraag gesteld.  Het is niet eerder zo expliciet gemeld dat de Volksbank zich niet bij dat samenwerkingsverband wil gaan aansluiten.

Ik vind dat vreemd, maar het is tenminste duidelijk.

Reputatie 4
Badge +1

https://www.rtlz.nl/algemeen/binnenland/artikel/5132416/geldmaat-grootbanken-kosten-pinnen-geld-uit-de-muur-flappentap?fbclid=IwAR3UrsgmOrcZ5KQ_jKB9CANahJvw85OpAcrZVAZHmcRC9_hKbBkGdybBWFM

Ik
ben nog niet gerust op een goede afloop. Ik vind het ook wel wat vrijpostig van de SNS dat ze gewoon mee liften op infrastructuur van andere banken. En er moet snel iets geregeld worden voor mensen die meer dan €1000 op een dag willen opnemen.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Sanne 

Meeliften op de infrastructuur? Het onderlinge gastgebruik van geldautomaten van banken (in Nederland en daarbuiten) is een prettige service waar iedereen gebruik van kan maken. Goed om te weten:

• Met je betaalpas van SNS neem je in Nederland bij elke geldautomaat net zoveel contant geld op als bij een SNS Geldautomaat.  En ga je een grote aankoop doen? Online kun je de pinlimiet van je betaalpas tijdelijk verhogen. Dan kun je met je betaalpas tijdelijk grotere bedragen betalen in een Nederlandse winkel of meer contant geld opnemen bij een SNS Geldautomaat. 

• Ondertussen werken we eraan om grotere opnames ook bij automaten van andere banken mogelijk te maken. Voor een grotere contante opname blijf je op dit moment aangewezen op een SNS geldautomaat. Hier check je waar voor jou de dichtstbijzijnde is.
  • Ondertussen werken we eraan om grotere opnames ook bij automaten van andere banken mogelijk te maken. Voor een grotere contante opname blijf je op dit moment aangewezen op een SNS geldautomaat. Hier check je waar voor jou de dichtstbijzijnde is.

Dat gaat hem niet worden. De Hema-locaties staan hier nog in (en andere liggen niet binnen fietsbereik.)

Reputatie 5
Badge +4

Beste @Koos,

Onze geldautomaten zijn te vinden op onze site SNS. Als je deze pagina bezoekt is het handig om de aantekening bovenaan te lezen, deze heb ik nu geel gearceerd.

Wanneer onze geldautomaten niet in je omgeving zijn, kun je gebruik maken van de geldautomaten van Geldmaat. Klanten kunnen hun saldo opvragen en hun pinlimiet wijzigen via de geldautomaten van Geldmaat. Overige websites waar geldautomaten staan aangegeven zijn: Mastercard en Visa.

Badge +1

Dat gaat hem niet worden. De Hema-locaties staan hier nog in (en andere liggen niet binnen fietsbereik.)

Koos, wil je beweren dat je geen 5 km kunt fietsen (of eigenlijk 10 km want je wilt ook weer thuis komen)?

Want

Ja, dat kan zeker. Vanuit alle banken in Nederland is de afspraak dat binnen een straal van 5 km altijd een geldautomaat te vinden moet zijn. SNS klanten kunnen gebruik maken van geldautomaten van andere banken.

Koos, wil je beweren dat je geen 5 km kunt fietsen (of eigenlijk 10 km want je wilt ook weer thuis komen)?

Want

Ja, dat kan zeker. Vanuit alle banken in Nederland is de afspraak dat binnen een straal van 5 km altijd een geldautomaat te vinden moet zijn. SNS klanten kunnen gebruik maken van geldautomaten van andere banken.

Mijn reactie was uitsluitend bedoel voor de SNS-automaten, vanwege het mogelijke verwijt dat SNS wel profiteert van de Geldmaten, maar er niet aan wil meewerken.

En dan is de dichtstbijzijnde op grond van de SNS lijst op meer dan 25 km (50 km retour). Vind ik persoonlijk een beetje ver… voor een zakelijke transactie.

Overigens versta ik onder fietsafstand een enkele reis van 15 km. Daar zullen veel mensen al genoeg moeite mee hebben, schat ik zo in.

Binnen 5 km heb ik twee automaten beschikbaar, waarvan er één niet in de lijst staat, ook niet bij Geldmaat. Dat is de YourCash-automaat in de plaatselijke PLUS-supermarkt. Dat is degene die ik het meest gebruik.

Reageer