SNS

Stapsgewijs internetbankieren voor ouderen

• 4 juni 2019
  • 7 Reacties
  • 20484 Keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
Cybercrime
Aan een groot onderzoek van KBO-PCOB (de grootste seniorenorganisatie in Nederland) deden 1050 senioren mee. Bijna 9 op de 10 maken dagelijks gebruik van internet. De helft van de ouderen voelt zich weleens kwetsbaar achter de computer en maar liefst 7% geeft aan slachtoffer te zijn geweest van phishing. Dat zijn geen vrolijke feiten. Om deze situaties te voorkomen gaan we aan de slag.

Webwijs
Tijdens de workshop ‘Stap voor stap digitaal bankieren’ leren we ouderen op een oefentablet hoe ze veilig kunnen internetbankieren. Ook besteden we aandacht aan veilig e-mailen en internetten. Op die manier verlaten ze volledig webwijs het pand. Deze én volgende week organiseren we een workshop op:
  • Woensdag 5 juni, 10 - 12 uur, SNS Winkel Amsterdam, Bijlmerplein 97
  • Maandag 17 juni, 9:30 - 11.30 uur, SNS Winkel Venlo, Oude Markt 4
Welkom
Heb je een familielid of is er iemand in je omgeving die wil meedoen aan een workshop? Laat dan hier je reactie achter. Ook als de bovenstaande dagen niet uitkomen, helpen we je graag verder.

7 reacties

Reputatie 2
Badge
Wanneer ben je senior volgens jullie definitie?
Reputatie 5
Badge +4
Hoi @Eva van Goor,

Een definitie van senior kan ik niet terugvinden, de achterliggende reden hiervoor is -waarschijnlijk- omdat we graag iedereen helpen met veilig internetbankieren. Ik kan me voorstellen dat mensen van mijn eigen generatie (1967) soms al moeite hebben om alles bij te fietsen en webwijs te blijven. Als ik een indicatie zou moeten geven: 50+ maar dat neemt niet weg dat iemand van 45 jaar ook welkom is. Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb, schrijf me gerust terug als je nog vragen hebt.
Reputatie 2
Badge
Ik ben zelf 59 jaar en ik denk dat ik wel redelijk uit de voeten kan met computers (*)
Wij zijn de generatie van dos, novell, dbase, unix, windows, 3.1.1., usenet, Ik heb nog moeten inbellen om betalingen te doen.. Ik snap niet zo goed waarom het over leeftijd moet gaan. Er zijn zat jongeren die ook niet verder komen dan facebook.
Veel ouderen laten zich hun angst gewoon aanpraten. Mijn moeder durfde op een gegeven moment de deur 's avonds niet meer uit omdat ze in de krant las dat ouderen 's avonds de deur niet meer uit durfde. Toen ze het wel deed vond ze het geweldig.
Mijn moeder wilde trouwens inderdaad geen computer meer. Maar dan heb je het over iemand 92 is geworden en sinds haar 85 dementerende. De rest van de mensen moet je gewoon behandelen.

(*) Ik ben technical support engineer en werk met computers sinds 1989
Reputatie 5
Badge +4
Hallo @Eva van Goor,

Leeftijd speelt geen rol, juist omdat we graag iédereen helpen met veilig internetbankieren hebben we geen defenitie van senioren of ouderen. Met zo'n beroep ben je vast een kenner, ik vermoed dat veel mensen van jou kunnen leren 🙂
Ik denk dat je niet moet proberen om iedereen te laten internetbankieren. Dat gaat vroeg of laat rampjes veroorzaken.

Eva's moeder en mijn vader (ook 92) zijn daar voorbeelden van. Ik ben ervan overtuigd dat je zelfs na een cursus van een week binnen een dag vragen krijgt of mislukkingen. Waarom?
Ten eerste omdat de logica van digitaal werken ver afstaat van de logica van het dagelijks leven zoals die mensen dat 90 jaar hebben geleerd. Dat geldt ook voor niet-dementerenden.
Ten tweede omdat er veel onzichtbare zaken gebeuren waarvan je geen (of weinig) weet hebt. Dat is de programmatuur die op de achtergrond zaken regelt.
Vergeet niet dat heel veel van de digitale vaardigheden tegenwoordig als zó vanzelfsprekend worden gezien dat ze zelfs niet meer in de (doorgaans moeilijk leesbare) gebruiksaanwijzingen staan. Kijk maar hoe dun de boekjes zijn in de verpakking van een nieuwe smartphone: ze worden dunner naarmate de mogelijkheden van het apparaat uitgebreider worden...

Het lijkt me wel essentieel om ervoor te zorgen dat er voor die kleine groep mogelijkheden zijn / blijven om hun financiële huishouden op orde te hebben zonder digitale noodzaak.
@Eva; @Koos; eens.
Structureel lost het niets (nauwelijks) iets op.
Ik "help" (soms meer, soms weinig) enkele tientallen mensen (veelal ouderen) met hun computer.
Ik heb in het verleden hier al eens voorgesteld (zoals enkele banken hier in Duitsland), om gratis/(zeer)voordelig een beveiligingspakket(ten) aan te bieden. Ik denk dat investeren hierin aanzienlijk meer rendement oplevert bij de doelgroep.
Ik vergelijk het graag met inzicht in routes van A naar B. Sommigen gaat dat heel makkelijk af, anderen vatten het niet.
Met computers is het net zoiets. Ik denk dat bijna niemand "alles" van computers weet, men weet eerder de juiste weg om iets te vinden/regelen enz.
Ik merk bij mijzelf dat de ontwikkelingen zo snel en onzichtbaar (vele "update´s " vinden ongemerkt plaats, met vaak ook dus "veranderingen") plaats vinden, dat ik me gelukkig prijs "de weg" zo goed te kennen.
Mensen "leren" vnl door "herhaling". Naar mate je ouder wordt is dat meer het geval. Dus 1x iets doen????
Groet,
Ben 🆒
PS belangrijk lijkt mij nu ook B te zeggen en "herhalingslessen" te organiseren.
Reputatie 3
Badge
De suggestie van Ben om herhalingslessen te geven vind ik best een zinnige. Zo'n herhalingsuur of inloopuur kan ook nog meer informeel en laagdrempelig worden vormgegeven. Misschien bereik je daarmee ook weer andere mensen dan met de workshopvorm. Ook is het voor de winkels een manier om met mensen in contact te komen.

Net als wat Eva stelt kan de scheiding beter tussen wel/niet computer begaafd gelegd worden. Is ook wat vriendelijker uit te leggen. Toen een van de vorige moderatoren, Marijke, vanuit SNS het voorstel deed om een informatie bijeenkomst over dit onderwerp te organiseren, was dit ook mijn eerste reactie: "Waarom alleen ouderen?". Het begrip "oudere" is iets waar zelfs de ouderen zelf niet aan willen worden herinnerd. Veel laag opgeleide mensen hebben trouwens ook weinig met computers te maken en hebben daarom even hard wat ondersteuning op dit vlak nodig.

Het punt wat Koos maakt zou ik tenslotte als een vraag willen formuleren. Houdt SNS rekening er rekening mee dat een kleine groep mensen waarschijnlijk niet (nooit) die digitaliseringsslag zal kunnen maken? Is al bekend hoe de bank dit niet-digitaal bankieren op wat langere termijn wil blijven ondersteunen? Uiteindelijk wordt dit een beetje de wet van de kleine getallen. De rampjes waar Koos op doelt kunnen helpen om de kosten ervoor te kunnen verantwoorden.

Reageer