SNS

Topman Hamers van ING krijgt er 50% salaris bij.

• 8 maart 2018
  • 80 Reacties
  • 40496 Keer bekeken

Toon eerste bericht

80 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Gelukkig doen ze bij de Volksbank niet zo idioot.

https://twitter.com/peterverhaar/status/971688567973048320

Badge +1
Leve de Koning!
Reputatie 3
Badge
Al ons gemopper dient er alleen maar toe om te verbloemen dat we het eigenlijk graag zelf ook zo zouden willen hebben.

Gisteren heb ik mijzelf bij het schrijven de vraag gesteld wat mij nu precies zo kwaad maakt. Zou ik meer salaris willen hebben? Net als iedereen zal ik daar ook wel ja op zeggen. Maar om eerlijk te zijn heb ik nu een baan die ik nog steeds als leuk beschouw en verdien ik genoeg om, met wat dosering, te kunnen doen wat ik wil. Wat ik zelf zie gebeuren dat mijn alledaagse leven zo vol zit dat vrije tijd nog meer een schaarstegoed is dan dat geld. Voor ieder zal dat anders liggen, vermoed ik. Dat ik niet aan loterijen meedoe lijkt toch wel eenduidige indicatie dat ik niet grote sommen geld ambieer.

Dat mensen in de top (en wat zijn dat nog vaak mannen) meer verdienen vind ik goed te verdedigen. Ze bedrijven topsport, ze moeten veel en worden geleefd. Vrije tijd is vaak absent. Een veel opzichten geen benijdenswaardige rol. Door de eenzijdige gerichtheid op alleen die rol (focus) moeten zij ondersteunde faciliteiten inkopen. Ze hebben immers nergens zelf tijd voor. Verschil mag er best zijn. Helemaal goed.

De losgezongenheid sluipt er alleen in als een salaris een factor 20-30 van de werkvloer gaat bedragen. Dit is niet meer uitlegbaar. Ook is niet te verdedigen als je bedenkt dat banken afscheid hebben genomen van veel medewerkers. Een reorganisatie kan goed zijn om een organisatie beter uit te lijnen op een actuele missie. Helaas is een reorganisatie te vaak een inspiratieloze exercitie die weinig met bezield leiderschap te maken heeft. Om de topmensen daaropvolgend dit soort exorbitante salarisverhogingen toe te bedelen maakt het ontslag van al die medewerkers extra wrang. Ik zou zeggen, U heeft slecht op de winkel gepast, te laat geadapteerd en moet nu mensen ontslaan. Maar nee, in de losgezongen bovenlaag is een alternatieve werkelijkheid mogelijk en gaan dingen dus anders.

Nee, ik ben niet kwaad om dat stomme geld. Ik ben kwaad omdat ik van een bovenlaag verwacht dat ze de lucht en ruimte hebben om als een morele spiegel voor de samenleving te dienen. En wat zien we nu? De gestreste en uitgewoonde samenleving moet nota bene hen de morele spiegel gaan voorhouden. Dat is de wereld op zijn kop. Ik denk dat ik hiermee mijn kwaadheid benoem.
Mooi geschreven mannen, roerend mee eens! Nooit verkeerd om zo af en toe (wat vaker) in de spiegel van de geschiedenis te kijken, en.... er van te leren!
Ik kan het alleen maar eens zijn met jou betoog.
Waarschijnlijk is het echter nog veel erger, zoals je al zei vind dit soort mensen dat ze het "verdienen". Rond deze groep is echter ook een hele groep die (graag) dezelfde mening is toegedaan. Ik moet zeggen dat ik veel meer respect kan opbrengen voor velen in de SP, Delen en ongeveer hetzelfde "verdienen".
Ik heb in het verleden ook eens het aanbod gehad om in zo´n situatie te komen werken (als leidinggevende). Ik heb het toen afgewezen omdat ik toen vond, en dat vind ik nog steeds, er mag best wat verschil zijn.
Maar eigenlijk gaat het daarover hier niet. Volgens mij zijn deze mensen ziek. Ze hebben een gedachtegang buiten elke realiteit ontwikkeld. Door hun positie en hun vaak welbespraaktheid, weten ze elke diagnose te omzeilen. Een arts (psycholoog) kan hier waarschijnlijk meestal niets mee.
Deze mensen behoren ook nog tot de top die onze maatschappij (land/landen) weten vorm te geven. En wij laten dat toe. Al ons gemopper dient er alleen maar toe om te verbloemen dat we het eigenlijk graag zelf ook zo zouden willen hebben.
Zo ben ik weer bij; niets menselijks is mij vreemd!
Blijft alleen nog mijn conclusie over, dat wij onszelf tegen onszelf moeten beschermen. En dat kan op vele manieren, bijv.;
een kastje in de auto om niet te kunnen bellen of te hard rijden
camera´s om ons gedrag in openbare ruimtes te registreren
wetten die dit gedrag onmogelijk maken
En ga zo maar door.
Natuurlijk willen we dat niet, want we willen .......
juist.
Groet,
Ben 🆒

Reageer