Sticky

Vertrouwensmonitor Banken 2018. Alles helder?

Vertrouwensmonitor Banken 2018
Onlangs werd de Vertrouwensmonitor Banken 2018 gepresenteerd. De NVB laat jaarlijks onderzoeken hoeveel vertrouwen consumenten hebben in de bankensector en in hun eigen bank. Ook publiceert zij de individuele scores van het Klantbelang Dashboard van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De resultaten staan in de Vertrouwensmonitor Banken. Met dit onderzoek gaan banken de dialoog aan met consumenten, vertegenwoordigers van belangenorganisaties en toezichthouders over de particuliere dienstverlening van banken. Ook SNS werkt mee aan de Vertrouwensmonitor Banken 2018. Met de uitkomsten van dit onderzoek zijn we naast onze eigen bevindingen nog beter in staat om te achterhalen op welke gebieden we het goed doen en waar we kunnen verbeteren.

Strategie SNS
In 2018 hebben we onze strategie voor een financieel weerbare maatschappij verder ontwikkeld. Hiertoe organiseerden we in april 2018 het Volkscafé, een symposium met als centrale vraag: hoe maken we mensen in Nederland financieel weerbaar en onbezorgder? We ontplooien verschillende initiatieven waarmee we klanten stimuleren om financiële vaardigheden te ontwikkelen. Ook helpen we hen richting meer financieel zelfvertrouwen en minder geldzorgen. In 2018 hebben we dit onder andere gedaan door middel van het lesprogramma ‘Eurowijs’ voor kinderen en de workshop ‘Webwijs’ voor ouderen.

Barometer Financiële Onbezorgdheid
We zetten bovendien geen incassobureaus meer in, maar nemen zelf contact op met klanten die een betaalachterstand hebben. Ook hebben we ons online huishoudboekje verbeterd, zodat klanten inzicht krijgen in hun inkomsten en uitgaven en zijn we gestart met een Bespaarexpert en een Budgetexpert in diverse lokale winkels, die klanten helpt op vaste lasten te besparen of beter te budgetteren. Daarnaast geven we seintjes als het beter kan. Met de Barometer Financiële Onbezorgdheid meten we maandelijks hoe het gesteld is met de financiële gerustheid in Nederland en in hoeverre mensen ervaren dat hun bank er voor hen is.

Uitkomsten vertrouwensmonitor 2018
Hier vind je de scores van SNS, net als de scores van de sector. Aan de hand van de scores hebben banken generieke verbeterkansen geformuleerd. Elke bank geeft zelf invulling aan die verbeterkansen, middels individuele verbeteracties. SNS werkt toe naar een maatschappij waarin mensen financieel weerbaar zijn. We streven naar een Nederland waarin iedereen financieel onbezorgd kan leven en daardoor gelukkiger is. Dit doen we door mensen te helpen hun financiële positie te verbeteren, zowel op korte als op lange termijn, en door hun financiële vaardigheden en zelfvertrouwen te vergroten.

6 Reacties

Reputatie 1
Ik ben toch een beetje verrast dat het vertrouwen in de bankenwereld niet heel erg is veranderd. Afgaande op de krantenberichten van de laatste tijd zou ik anders verwachten. Na de uiterst onbevredigend verlopen (en nooit afgeronde) discussies rond PSD2, de niet ophoudende schandalen bij ING is nu gebleken dat ook ABN-AMRO in zijn eigen werkelijkheid leeft. Het draagt in ieder geval niet bij aan financiële onbezorgdheid.

Ik ben heel benieuwd naar de presentatie en discussie op 12 december in het Science Café Deventer. Spreker: Oscar Gelderblom, titel: Van kasboek tot Zuidas - Kunnen we niet gewoon zonder de financiële sector?.
Probleem voor de consument is natuurlijk dat we inmiddels zo verwend (verslaafd) zijn aan allerlei gemakken, dat we dat niet willen.
Ten opzichte van het Nederlandse gemiddelde komt SNS Bank er niet slecht uit. Maar als je kijkt naar het verschil tussen de eigen scores in 2017 en 2018 is er sprake van een verslechtering. Er blijft dus werk aan de winkel!
Koos schreef:

Ik ben heel benieuwd naar de presentatie en discussie op 12 december in het Science Café Deventer. Spreker: Oscar Gelderblom Titel: Van kasboek tot Zuidas - Kunnen we niet gewoon zonder de financiële sector?

Leuke tip @Koos, nu is Deventer niet bij iedereen om de hoek, maar het onderwerp op woensdag 12 december is zeker interessant voor veel mensen. Dank je voor het delen.
JanStel schreef:

Er blijft dus werk aan de winkel!

Hallo @JanStel, dank voor je aardige reactie. Bij SNS staat het klantbelang centraal zonder daarbij het bankbelang uit het oog te verliezen. We snappen dat we er nog niet zijn. Met de uitkomsten van het onderzoek zijn we naast onze eigen bevindingen nog beter in staat om te achterhalen op welke gebieden we het goed doen en waar we kunnen verbeteren.
Zeker geen slechte resultaten voor SNS, afgezien van Vertrouwen&Perceptie//Vertrouwen in Bankensector die voor de sector van 2,9 naar 3 gaat, terwijl SNS op 2,9 blijft staan (schaal: 1-5), en product&advies, risico opslagen bij Hypotheken (1, voor SNS, 1,9 voor sector) doet SNS het beter dan de sector, en soms gelijk aan de sector (Vertrouwen&Perceptie/Deskundigheid).

Misschien toch een paar vragen om de gegevens goed te interpreteren:
product&advies, risico opslagen bij Hypotheken de sector is al niet hoog, maar SNS presteert nog lager. kan je dit toelichten en aangeven welke stappen SNS gaat zetten om deze score te verbeteren? In de toelichting eronder zie ik het niet bij naam genoemd worden. Op zich zie ik wel bruggetjes naar proactief bij veranderingen in financiële situatie aanbrengen en de verduurzaming van de hypotheek portefeuille. Wat wil SNS gaan veranderen om haar performance op dit aspect te verbeteren?
Vertrouwen & Perceptie/vertrouwen in bankensector is bij SNS klanten lager dan bij de sector als geheel? Hoe moet ik dit interpreteren? Op dit moment geef ik hieraan uitleg dat klanten, gedesillusioneerd geraakt door andere (veelal grote) banken, bij SNS nog niet direct van hun perceptie af zijn. Wat begrijpt SNS van dit resultaat?
Service en gebruik\online diensten Mijn laatste vraag gaat over een positieve uitschieter. De tevredenheid van de SNS klanten over de online diensten van SNS ligt hoger dan die van klanten bij andere banken. Nu lees ik van gebruikers nog wel eens wat gefrustreerde reacties dat SNS IT ontwikkelingen die grote banken al wel inzetten door haar meer beperkte budgetten niet op alle vlakken kan volgen. SNS moet hierin keuzes maken, en sommige functionaliteiten (nog) niet implementeren. Blijkbaar maakt SNS gezien de tevredenheid de juiste keuzes, of is er een ander aspect dat ik over het hoofd zie?
Reputatie 1
Ik las zojuist in De Kleur van Geld, het magazine van Triodos, een compliment van Kees Vendrik aan de Volksbank vanwege het besluit om geen incassobureaus / deurwaarders meer op de klanten af te sturen.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)