Volksbank, het moederbedrijf van SNS, twijfelt of een beursgang de juiste manier is om uit handen te komen van de Staat. De bank vraagt zich af of een beursgang past bij het karakter van de bank en heeft zakenbank Goldman Sachs ingehuurd om met een advies te komen. Zo opent de NOS vandaag met het verhaal.
Verderop in het verhaal staat dat men Goldman Sachs inhuurt omdat dit bedrijf de beste adviseurs kan leveren.
Ten eerste staat dit onderzoek haaks op wat de bank beoogt te zijn: Een gewone bank voor de gewone mens.
Ten tweede vraag ik mij af of Goldman Sachs wel de juiste instelling is om advies te geven. Deze bank is in 2008 ook door de Amerikaans overheid gered van de ondergang middels een miljardenlening en kan m.i. belang hebben bij dit onderzoek om een advies te geven wat hen voordelig uitkomt, n.l. overname of investering in aandelen.
Ten derde vraag ik mij af waarom het bestuur van de Volksbank dit zelf uit wil (laten) zoeken, terwijl de overheid als aandeelhouder het besluit neemt. Wat wil men daarmee bereiken?