SNS

Zit jij er goed bij? Doe de Financiële Rust Check

• 25 juli 2019
  • 3 Reacties
  • 29704 Keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
Persoonlijk aanpak
Uit eigen onderzoek blijkt dat mensen die zich weinig zorgen maken over geldzaken zich gelukkiger voelen. Dat geldt ook voor mensen die vertrouwen hebben in hun geldzaken. Als bank voelen we ons verantwoordelijk om te helpen. Daarom heeft het Expertteam Financiële Weerbaarheid van SNS (waaronder Marieke Commandeur) samen met de Radboud Universiteit de Financiële Rust Check ontwikkeld. Een online test met 12 vragen die mensen kunnen maken om te zien hoe ze er financieel voorstaan. Het doel is om mensen in een vroeg stadium te helpen bij financiële zorgen en hen persoonlijk te ondersteunen om de situatie te verbeteren.

Mooie stad achter duinen
Eind mei hebben we als proef 200 klanten uit regio Den Haag gemaild met de vraag of ze onze Financiële Rust Check willen invullen, om zo eens te kijken of ze misschien financiële zorgen hebben. Na een maand zijn alle deelnemers gebeld met de vraag of ze financiële onrust ervaren en of ze behoefte hebben aan een gesprek met onze financiële coach in Den Haag. Een meerderheid van de deelnemende klanten gaf aan onrust te ervaren. Voor een aantal mensen is gelijk een afspraak met onze financiële coach ingepland. Omdat de proef geslaagd is, gaan we de komende maanden ook klanten benaderen uit andere gemeentes in Nederland.

Zit jij er goed bij?
Ben jij tevreden over je financiële situatie? 57% van de Nederlanders ligt wel eens wakker van zijn geldzaken. Hoe zit dat bij jou? Graag nodig ik je uit om zélf de Financiële Rust Check eens te testen en je ervaring met ons te delen. Wat vinden jullie van de opzet en hoe ervaren jullie van de tips? Ik kijk met veel belangstelling uit naar je reactie.

3 reacties

Reputatie 4
Badge +1
De test even gedaan en ik scoor op alle onderdelen uitstekend. Maar da's ook niet zo moeilijk met een goede baan met een leuk inkomen.

Anders word het als je bijv. plotseling je baan verliest door een re-organisatie. Dan kan de wereld er gelijk heel anders uit zien. Van luxe naar noodzaak; de hypotheek betalen. Nou heb je in de huidige markt waarschijnlijk wel weer rap een nieuwe baan, maar het is maar de vraag of die evenveel betaalt...

Altijd zorgen voor een buffertje dus.
Reputatie 2
Als gepensioneerde met een goed pensioen heb ik eigenlijk geen zorgen over geld.
Dat blijkt ook uit mijn uitkomsten van de test.
Wat me wel opvalt is dat heel Nederland kennelijk nogal optimistisch is. Gezien het belang dat SNS hecht aan "ontzorging" lijkt me dat eerlijk gezegd niet de realiteit.
Dan heeft het weinig zin om mijn score te vergelijken met een soort gemiddelde. En dan twijfel ik ook meteen aan de waarde ervan.
Voor mij geldt ongeveer hetzelfde.

Ik vraag me wel af wat Evelyn bedoelt met de conclusie dat de proef geslaagd is. Wat is er geslaagd? Het aantal onrust-ervarenden? Of is dat nu juist een slecht teken? Of het feit dat men reageert, dus geen bezwaar heeft tegen een enigszins opgerekt gebruik van persoonsgegevens?

Reageer