SNS

12 vragen aan Jos de Boer

• 21 januari 2016
  • 7 Reacties
  • 16984 Keer bekeken

Jos de Boer is al jaren klant, lid van de SNS Klantenraad en in december uitgeroepen tot communitylid van de maand. Tijd om Jos op te zoeken in Amersfoort voor een goed gesprek onder het genot van een lekkere kop koffie.

1. Wie is Jos?

Jos is een van oorsprong Amsterdammer, die in zijn kinderjaren naar Amersfoort verhuisde. Inmiddels 72 jaar en gepensioneerd. Mijn werk heeft zich voornamelijk afgespeeld in de planning, logistiek, en controlling. Ik ben begonnen bij Philips. Daarna ben ik in de projectplanning terecht gekomen en later in de controlling. De laatste 6 jaar van mijn werkzame leeftijd was ik programma controller bij het ICT centrum van de belastingdienst. Met 60 ging ik met pensioen. In de eerste jaren val je niet in een gat, want er was genoeg in huis en tuin te doen. Na een aantal jaar ging het kriebelen en ben ik via een uitzendbureau aan de slag gegaan bij Rabobank, dit was erg leuk. Nu rijd ik op dagen dat ik kan en er zin in heb met leaseauto’s heel Nederland door. Ik kom zo veel mensen tegen en vind het erg leuk om nog werkzaam te zijn.
Ik ben bijna 47 jaar getrouwd, samen hebben we 2 zonen, 3 kleinkinderen en 2 bonus kleinkinderen. Mijn echtgenoot werkt ook nog steeds als wijkverpleegkundige. We houden van reizen, en zover dat kan en we dit kunnen,, blijven we dit doen. We wandelen ook veel, vooral hier in de omgeving. Dit doe ik al jaren met een vast wandelgroepje waarmee we iedere week op pad gaan.

2. Wanneer ben je klant geworden?

Dat was toen ik in Amersfoort kwam wonen in 1951. De toenmalige Bondsspaarbank had een kantoor vlak bij ons huis. Ik kreeg toen cash zakgeld en in die periode moest er nog echt gespaard worden. Deze bank was dichtbij, dus ben ik daar klant geworden met een Jeugdspaarrekening. Eigenlijk ben ik altijd blijven hangen bij SNS, ook na het trouwen. Ik heb geen behoefte aan heen en weer hoppen tussen banken. Dus ik heb alle naamsveranderingen meegemaakt bij SNS.

3. Welke bank is je huisbank?

Ja, mijn huisbank is SNS. Als ik in de winkel sta komt mijn SNS betaalpas of mijn creditcard te voorschijn. We hebben 2 betaalrekeningen, een spaarrekening en creditcard. Ik ben voor 2 organisaties penningmeester, de ene organisatie zit bij ING en de andere bij Rabobank. Rabobank sponsorde ons evenement een aantal jaren, dus dan blijf je daar bankieren. Voor de andere organisatie hebben we voor ING gekozen, omdat ik daar makkelijk 6 keer per jaar cash kan afstorten in een automaat.
Een tijdje geleden ben ik bezig geweest om te kijken of we de hypotheek konden oversluiten naar SNS, maar we zitten met een rentevaste periode van bijna 10 jaar. Ik moet nog een keer serieus gaan kijken of oversluiten geld gaat opleveren. De adviseur die ik een aantal weken geleden sprak, gaf aan dat het nu nog niet interessant was om over te stappen.

4. In 2014 werd je lid van de community, hoe ben je hier terechtgekomen?

Ik ben bij de community terecht gekomen via Facebook. Toen realiseerde ik mij dat ik vroeger regelmatig een kopje koffie ging drinken bij het kantoor en dat je dan tussendoor wat advies kreeg. Dat doe je tegenwoordig niet meer. Je zit anoniem achter je schermpje weggedoken. Toen ik de uitnodiging voor de community voorbij zag komen en ik mij in dezelfde tijd ook aanmeldde voor de Klantenraad, ben ik me maar eens gaan verdiepen in de community. Zo behoud je toch het contact met je bank.

5. Je bent erg actief en betrokken bij de community, hoe komt dat?

Het contact met de bank over een aantal zaken, met name zaken die ik interessant vind. Ook om te ervaren hoe andere klanten over bepaalde zaken denken. Met name het recente onderwerp, over het al dan niet een nutsbank worden, trekt mijn aandacht. Ik hoop dat dit onderwerp een veel bredere discussie op gaat leveren, wat mij betreft met 40.000 leden die hiermee bezig gaan op de community. Dan kun je er wat mee.
Ik ben ook lid geworden omdat ik de bank wat onpersoonlijk vond worden. Ik vind de community een goed middel om met elkaar van gedachten te wisselen over onderwerpen die mij interesseren of waar ik belang bij heb.

6. Wat is voor jou het belangrijkste op de community? Waar zit de waarde van de community in?

Dat SNS op een hele makkelijke manier kan communiceren met hun klanten. De snelheid waarop de moderators terug komen met de antwoorden is erg goed. Weten ze het antwoord niet, dan hebben ze vrij snel een collega gevonden die ons voorziet van een antwoord. Dat is de waarde voor de bank. Voor de leden is het voordeel dat je contact kan houden met de bank op de manier die jij prettig vindt en op het moment dat het jou uitkomt. Het geeft je de vrijheid om zelf te bepalen wanneer je een vraag stelt of reageert. Je kan ook makkelijk een paar dagen wegblijven als het je even niet schikt.

7. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat jij actief blijft op de community?

De nieuwe release heeft het al een stuk makkelijker gemaakt. De splitsing tussen gesprekken, vragen en wensen heeft het veel makkelijker gemaakt om onderwerpen terug te vinden. De navigatie is veel handiger en ook is de zoekfunctie sterk verbeterd. Het nodigt uit om eerder te reageren en meer te vinden.

8. Heb je nog verbeterpunten voor de community?

Er zijn onderwerpen die al 5 jaar lopen. Je kunt alles teruglezen, dus zet die onderwerpen in een archief zodat het niet meer zichtbaar is. Je zou een grens van 1,5 jaar in kunnen stellen en alles dat ouder is moet je archiveren. Er staan teveel oude onderwerpen die voor het forum die niet meer relevant zijn.
De communityleden bepalen de inhoud, maar het zou toch ook wel leuk zijn als de directie zich eens af en toe laat zien. Dit hoeft geen blog te zijn, maar meepraten over bijvoorbeeld het onderwerp nutsbank zou van toegevoegde waarde zijn.

9. Welke verbeterpunten heb je voor SNS?

Dat SNS blijft wat ze nu is. Een normale bank voor gewone mensen of een gewone bank voor normale mensen. SNS moet zich in het onderste segment van de piramide gaan bewegen, daar waar veel mensen zijn die gewoon behoefte hebben aan ouderwets goede betaal- en spaarproducten en misschien een kleine lening of hypotheek. Maar geen grote moeilijke en ingewikkelde producten. Is dus geen verbeterpunt, maar een continueringspunt.

10. Welke functie binnen SNS zou jij een dag willen vervullen?

Onder de voorwaarde dat ik niet de kennis heb, zou ik wel een dagje bij de Klantenservice in het callcenter mee willen draaien. Dan ben je als medewerker in contact met de klant.
Tijdens de avond, voor medewerkers van de klantenservice, waar ik een bijdrage leverde aan de workshop ‘Tevreden Klant’, viel het mij op dat de medewerkers het zo leuk vonden om een klant echt te zien. Ik zou eens willen kijken hoe het contact is met klanten aan de telefoon. Dus als het kan, bel ik graag een keer mee.

11. Welke tip zou jij de andere communityleden willen geven?

Verzand niet in vriendelijk gewauwel. Enkele keren als ik een onderwerp aanklik, zitten de leden bijna op persoonlijk vlak met elkaar te communiceren. De community is geen familiereünie, beperk je tot de kern en het onderwerp, maar houd het wel gezellig.
Ook het commentaar op het commentaar, op het commentaar, etc, weerhoudt mij er wel eens van om op topics te reageren.

12. Welke vraag heb jij aan Wanda?

Wat zie jij voor jezelf als carrière binnen SNS?
Wat ik ontzettend gaaf vind om te doen is de klant in contact brengen met de medewerker en andersom. In de winkel, bij de klantenservice en bij webcare hebben ze dagelijks contact met klanten. Daaromheen zit een hele grote schil van medewerkers die nauwelijks met de klant in contact komt, maar wel dagelijks aan het werk is voor deze klant.
Op de community betrekken we steeds meer medewerkers die meelezen, reageren en bloggen. Dit wil ik volgend jaar verder uitbouwen. Maar ik wil ook het fysieke contact meer stimuleren. Dit doen we al met de SNS Klantenraad en vorig jaar heb ik met een aantal collega’s de eerste SNS Klantendagen georganiseerd. Hier krijgen we hele positieve reacties op van zowel de klanten als de medewerkers, dus hier ga ik zeker mee door.
Naar de toekomst kijkend lijkt het mij heel leuk om door te groeien in de rol van marketeer klantbeleving, of misschien een leuke functie bij interne communicatie.

Heb jij nog een vraag voor Jos? Stel hem hieronder in een reactie!

7 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Leuk verhaal!
Hallo Jos en Wanda,
Dank voor dit inkijkje in Jos de Boer.
Is ook wel weer opvallend dat Jos al zo lang klant is. Ondanks dat het dus op een gegeven moment ook bij de SNS "ontspoorde", blijven veel klanten toch gewoon klant (tenslotte; wat moest je ook anders natuurlijk).
Paar opmerkingen;
* oude berichten weg (archiveren), nee echt niet, mag toch rustig ook zichtbaar blijven waar zoal al over is gedebatteerd, anders wordt het veel "snelle handel" en dat is er al zoveel!
* Directie (management) zich laten horen/ zien, ben ik ook groot voorstander van, heb ook al vaak daarover een balletje opgegooid of zelfs uitgedaagd, is helaas een moeilijk proces.
* Je "tip" aan andere community leden, ik voel me wel een beetje aangesproken, alhoewel? Ik ben het echter niet met je eens, er mag best een beetje (Twentse) gemoedelijkheid zijn in de community. Anders wordt het een zakelijke bezigheid en dan zijn blijvende actieve klanten snel weg, denk ik. Amsterdammers houden toch eigenlijk ook wel een beetje van ...
:)
Groet,
Ben 🆒

Goed verhaal met Jos. Dat heb je weer prima in elkaar gezet Wanda. 😳
Ik kan het standpunt van Jos aangaande 'vriendelijk gewauwel' voorstellen, doch zal me er neit (altijd) aan houden. Ik ben het met Ben eens dat af en toe (maar ja, wat is af en toe), een beetje leuteren best leuk is. Hopelijk wordt het een gezonde mix van zakelijkheid en gezelligheid. Jos, graag tot een volgend item.
Jos, ik heb met belangstelling jouw verhaal gelezen.
Ik ben het vooral eens met punt 9 van je betoog, " de bank moet een gewone bank blijven, die voor iedereen begrijpelijk is. Dus continueren waar ze mee bezig zijn.
Wat betreft het te prive worden van verschillende topics, helemaal mee eens, houd het " to the point" en wijd niet uit over privezaken.
Groet, Nelly
Mooi interview, Jos. Leuk om te lezen dat sommigen het fijn vinden om af en toe op persoonlijke noot te reageren, terwijl anderen er de voorkeur aan geven dat het strikt zakelijk blijft binnen een topic. Wij, de moderators, proberen dit ook wel een beetje gescheiden te houden. We hebben immers de koffiekamer om over niet bank gerelateerde zaken te praten.
Zou graag eens wat dieper willen in gaan op het onderwerp nut van nutsbank of niet.

verder heb ik nog een vraag over de gratis creditcards van andere aanbieders, waarom kan dat niet bij SNS

En Jos, een goed verhaal.
En Wanda wat is gaaf, ik dacht iets dat niet kapot was.

dutch
Hoi Dutch1,

Hier praten de leden over het onderwerp 'nutsbank', voel je welkom om je mening te geven. Heb je het topic over de prepaid creditcard gezien?

Reageer