SNS

Btw-verhoging van 19 naar 21 procent

• 25 september 2012
  • 18 Reacties
  • 1485 Keer bekeken

Over een kleine week worden we geconfronteerd met een hoger btw-tarief. Vanaf 1 oktober wordt namelijk het btw-tarief verhoogd van 19% naar 21%.
Lees de hele blogpost

18 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Tsja, als je al plannen had om een nieuwe TV of computer te kopen is het wel slim om dat nog even snel te doen.

Zulke plannen had ik niet, dus misschien dat ik me tank nog even vol gooi (maar da\'s meer voor het idee dan dat het echt wat scheelt 😉
@Sanne

Voor de brandstof hoef je het niet te doen daar is 70-80% toch al belasting 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Ha, eindelijk een goede reden om dit weekend écht een iPad te kopen 🙂
Het was weer knetter druk op het meubelplein in Hengelo bij de MediaMarkst afgelopen weekend.
Oh jongens wat hebben we last van de krediet crisis.
Het was weer knetter druk op het meubelplein in Hengelo bij de MediaMarkst afgelopen weekend.
Oh jongens wat hebben we last van de krediet crisis.

't is er wel vaker druk, echter was het afgelopen weekend extra korting, n.l. geen BTW. Dit betekend dus -19%. (voor zover ik het vanuit mijn DE basis meende te hebben mee gekregen). Dit levert al gauw een leuke besparing op. (normaal valt het nog wel eens tegen met de prijzen bij Mediamarkt)
Trouwens, Ikea trekt er ook nogal wat publiek, inclusief kollega Duitse kentekens.
Groet,
Ben 🆒

PS. Ik blijf nog bij mijn opvatting dat NL-lers, in het algemeen, behoorlijk "verwent" zijn.
Ha, eindelijk een goede reden om dit weekend écht een iPad te kopen :)

En ?
Iets gekocht?
Groet,
Ben 🆒
Ze heeft hem gekocht! En ik heb nog snel tegels voor in mijn hal gekocht. Alle beetjes helpen, niet waar? 😉
@Ben, wat bedoel je pcies met verwent?
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb inderdaad medio september nog een nieuwe koel/vrieskast gekocht. Ik wilde al enige tijd mijn oude vrieskist vervangen door een zuinigere, en de aangekondigde BTW verhoging heeft er wel voor gezorgd dat ik de uitgaaf al in september heb gedaan. Bovendien hadden ze bij de mediamarkt een goede actie gekoppeld aan de energiezuinigheid van de koel-/vrieskasten, dus met een A+++ label had ik een hele goede deal!
Reputatie 3
Badge +1
Opgelet!!!
De belasting op verzekeren wordt nu waarschijnlijk ook 21%. Ik ben nu voor de meeste schadeverzekeringen bij SNS verzekerd en betaal mijn premie per maand. Is het mogelijk dat ik in december voor een heel jaar ineens de premie betaal om zo nog maximaal te profiteren van het lagere 9,7% tarief???
@Ben, wat bedoel je pcies met verwent?

Hoi Memphis,
Sinds ik in DE woon, ben ik er achter gekomen dat mensen in NL's buurland het in verschillende opzichten "minder" hebben dan in NL (er zijn ook zaken die hier beter zijn naar mijn idee). Ik heb het dan natuurlijk nog niet over het verschil met de meeste mensen op aarde. Dan zijn zowel Hollanders als ook Duitsers schatrijk zou ik zeggen.
Ik vind ook dat Hollanders wel erg klagen over de pensioenen van de gepensioeneerden of binnenkort gepensioeneerden (de welbekende "grijze golf"). Ik hoorde vandaag weer zo'n verhaal op de NL radio. Ik stoor me daar mateloos aan. Ik ben geboren in 1951. Wij hadden thuis geen nagel om ...... Mijn vader werkte op een steenfabriek en verdiende daarmee erg weinig. Hij was al met 45 jr lichamelijk versleten. Ik ben met 14jr gaan werken.
Tegenwoordig is het (gelukkig) vrij normaal om meestal voor je 20ste niet(nauwelijks) te hoeven werken. Daarnaast heeft een ieder opgroeiende een behoorlijke materiele welvaart. Er wordt daarbij naar mijn idee vergeten dat dit niet komt aanwaaien, maar is opgebouwd door voorgaande generaties.
Waarom inwoners van NL van mijn leeftijd langer moeten doorwerken, begrijp ik dus ook niet. Ik heb dus vooraf al 6jr meer gewerkt dan inwoners van nu.
Memphis, je ziet "brek mien de bek niet los"...
Groet,
Ben 🆒
PS Je woont toch ook al in DE? Ongeveer de locatie?? (ivm met je melding over meubelplein Hengelo)
Opgelet!!!
De belasting op verzekeren wordt nu waarschijnlijk ook 21%. Ik ben nu voor de meeste schadeverzekeringen bij SNS verzekerd en betaal mijn premie per maand. Is het mogelijk dat ik in december voor een heel jaar ineens de premie betaal om zo nog maximaal te profiteren van het lagere 9,7% tarief???

Hoi Stefan,
Ik las net ergens een verhaal van Independer. Zij doen de suggestie om je huidige verzekering met mnd betaling op te zeggen en een nieuwe jaarverzekering te nemen die toestaat voor de jaarwisseling te betalen. Het zou je dus het BTW verschil opleveren en messtal ook nog een paar % extra korting vanwege de jaarbetaling. Misschien kunnen verzekeraars (SNS) dit ook zelf al aanbieden (deden Theaters ook met kaarten voor voorstellingen).
Staatssecretaris Weekers bezint zich echter al op maatregelen om dit te voorkomen. "de staatskas kan deze inkomsten niet missen"' aldus Weekers.
Groet,
Ben 🆒
Hoi Stefan,
Ik las net ergens een verhaal van Independer. Zij doen de suggestie om je huidige verzekering met mnd betaling op te zeggen en een nieuwe jaarverzekering te nemen die toestaat voor de jaarwisseling te betalen. Het zou je dus het BTW verschil opleveren en messtal ook nog een paar % extra korting vanwege de jaarbetaling. Misschien kunnen verzekeraars (SNS) dit ook zelf al aanbieden (deden Theaters ook met kaarten voor voorstellingen).
Staatssecretaris Weekers bezint zich echter al op maatregelen om dit te voorkomen. "de staatskas kan deze inkomsten niet missen"' aldus Weekers.
Groet,
Ben 🆒

Hi Stefan en BigBen, interessant idee 🙂. Zo zou je inderdaad flink wat kunnen besparen. Ik heb de vraag uitgezet bij de juiste afdeling en kom hier op terug zodra ik een antwoord heb.

Ik heb zelf overigens niets aangeschaft voor 1 oktober. Ik kon niet verzinnen wat ik nu moést aanschaffen, hoewel een iPad natuurlijk wel een leuk speeltje is 😉.

Ik heb zelf overigens niets aangeschaft voor 1 oktober. Ik kon niet verzinnen wat ik nu moést aanschaffen, hoewel een iPad natuurlijk wel een leuk speeltje is 😉.

Een "TABLET" is inderdaad een leuk speeltje (zelfs meer dan dat), maar of het nu een Ipad moet zijn? Het is volgens mij, vooral een prijsvraag!!?
Het niet weten van wat je moet kopen, is vooral een centen kwestie (je hebt genoeg om altijd (vaak) te kopen wat je wilt of je hebt er niet genoeg om wat te kunnen kopen. In NL is het toch vaak het eerste!).
Groet,
Ben 🆒
@Memphis: Mediamarkt had inderdaad een scherpe actie. Ik hoorde dat sommige schappen zelfs leeg (!) waren. Mediamarkt heeft goed ingespeeld op de btw-verhoging. Zij zetten een mogelijke bedreiging om in een kans die optimaal werd benut.

@Stefan: Goede vraag! Ik ben benieuwd naar het antwoord van onze verzekeringsafdeling.

@Ben: Ik denk zeker dat we in Nederland verwender zijn dan in andere landen. We mogen zeker niet klagen over onze leefomstandigheden. Er zijn genoeg landen waar men bij wijze van spreken al gelukkig is met een fles schoon drinkwater.

Ik heb zelf niets meer gekocht afgelopen weekend. Een iPad heb ik in de Verenigde Staten aangeschaft. Daar verschilt de btw per staat. Ik heb de aankoop uiteindelijk in Nevada gedaan. De btw is daar slechts 12%!
En op de vraag of een tablet een iPad moet zijn; ik denk dat als je eenmaal één Apple product hebt, bij aanschaf van andere producten ook vaak kiest voor Apple. Vooral om dat Apple het heel gemakkelijk maakt om eigen producten veilloos op elkaar aan te laten sluiten, terwijl ze dat bij producten van andere merken ontzettend lastig maken. Slim marketingtrucje van Apple dus...
@Stefan en BigBen, we hebben een antwoord van de afdeling verzekeren.

Het voorstel om de assurantiebelasting van 9,7% naar 21% te verhogen staat deze week volop in het nieuws. In het deelakkoord van de PVDA en VVD wordt voorgesteld om schadeverzekeringen vanaf 1 januari fors duurder te maken.

Om de belastingverhoging te voorkomen is er gisteren (dinsdag 2 oktober) vanuit verschillende belangenorganisaties het idee geopperd om in december je huidige verzekering om te zetten naar een jaarcontract door de premie vooraf in 2012 te gaan betalen. De premie wordt dan in december 2012 voor het hele nieuwe kalenderjaar betaald met een assurantiebelasting van 9,7%.

Omdat het nu nog niet zeker is of de assurantiebelasting naar 21% gaat èn omdat de staatssecretaris gaat onderzoeken of het wenselijk is dat er via een jaarcontract minder belasting betaald gaat worden, adviseren wij je nu nog niets te doen. Zodra er meer duidelijkheid komt over de wetswijziging en of er mogelijkheden zijn om de verhoging in het eerste jaar te ontlopen zullen we dit berichten via snsbank.nl.

Super overigens dat jullie al zo op de hoogte zijn van de actualiteiten en ontwikkelingen 🙂. Kan ik zelf nog wel een voorbeeld aan nemen 😉.

@BigBen: In mijn geval bedacht ik me inderdaad hoe prettig het is om dusdanig tevreden te zijn, dat er niet direct tientallen wensen in mijn hoofd opkomen die nog op mijn verlanglijst staan. Ik ben een tevreden mensje 😃.

@BigBen: In mijn geval bedacht ik me inderdaad hoe prettig het is om dusdanig tevreden te zijn, dat er niet direct tientallen wensen in mijn hoofd opkomen die nog op mijn verlanglijst staan. Ik ben een tevreden mensje 😃.

Zo zie je maar weer, geluk zit in de mens zelf! :)
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
[/quote]Zo zie je maar weer, geluk zit in de mens zelf! :)Groet,Ben 🆒[/quote]

😃

Reageer