SNS

Denk mee: Nieuwe designs SNS Mobiel Bankieren app

• 11 februari 2014
  • 27 Reacties
  • 3061 Keer bekeken

We willen graag de nieuwe designs en functionaliteit van de SNS Mobiel Bankieren app aan jullie voorleggen.
Lees de hele blogpost

27 reacties

Helaas is deze functionaliteit weer alleen beschikbaar voor de iPhone en Android apps. Heel leuk, maar ik ga hier pas wat over roepen als de Windows Phone versie een beetje up to date gaat worden 🙂
Reputatie 2
Badge +1
Prima dat dit wordt opgepakt naar aanleiding van wensen uit de community. Alleen weet ik nog niet of ik hier gebruik van ga maken. Het lijkt me handig, maar ik heb het tot nu toe niet gemist. Bovendien introduceert het wel een extra risico.

Even voor de duidelijkheid: in plaats van de digipas, mag je bedragen tot 500 euro per dag aan onbekende rekeningen in de app voortaan autoriseren met je digicode. Dat is dus niet je 5-cijferige PIN-code, maar je wachtwoord dat je ook in Mijn SNS kan gebruiken, toch?
In de blogpost worden zowel de PIN-code als de digicode genoemd; vandaar deze vraag.

Groeten,
Stefan
Hallo Stefan,

Goed opgemerkt, dit betreft een fout. Onze excuses hiervoor. Het gaat om een verandering van digipas naar een 5-cijferige code. Je kunt dan ook overboeken naar onbekende rekeningen met je 5-cijferige pincode. Aan het inloggen wijzigt ook niets, dit blijft met een pincode.
Hallo Stefan,

Bedankt voor je oplettendheid, ik heb de tekst aangepast. Hopelijk is de nieuwe functionaliteit hiermee helemaal duidelijk.
Reputatie 2
Badge +1
Hallo Wanda en Othman,

Eigenlijk vind ik dit vanuit beveiliging een beetje jammer; de 5-cijferige pincode heb je al gebruikt bij het opstarten van de app, dus als iemand anders jouw telefoon in handen heeft, kan hij/zij met diezelfde pincode 500 euro van je rekening pakken. Als je voor het overboeken de digicode zou gebruiken, heb je dat risico niet.

Aan de andere kant begrijp ik het wel: het is veel gebruiksvriendelijker om bij het autoriseren van de betaling weer de pincode te gebruiken. En een beetje smartphone kost ook al gauw een paar honderd euro, dus die laat je sowieso niet onbeheerd ergens achter, toch😕

Die 500 euro extra risico is dan in verhouding vergelijkbaar :o

Groeten,
Stefan

PS: bij diefstal van je telefoon wordt het dan wel 500 euro per dag lastiger om een nieuwe te kopen ;)
Hoi Stefan,

Vanwege gebruiksvriendelijkheid gebruiken we de pincode om in te loggen en over te boeken (tot je ingestelde daglimiet, als je die op € 0,- laat staan dan heb je bij een overboeking altijd je digipas nodig).
Wanneer het risico hoger wordt, bijvoorbeeld bij een overboeking naar onbekenden, dan heb je je digipas nodig. Echter, sommige klanten willen vanwege gebruiksgemak dit risico wel lopen en kunnen dit dus vanaf de volgende release instellen, zodat ook overboeken naar onbekenden met de pincode kan.
Vanwege gebruiksvriendelijkheid gaan we niet 3 manieren van overboeken hanteren: pincode, digicode en digipas.

PS: als je je toestel kwijt bent dan kun je de app voor dat toestel op afstand direct deactiveren via Mijn SNS of SNS Klantenservice. De maximale potentiële schade is dan de ingestelde daglimiet, die de bank vergoed omdat het om diefstal gaat en omdat je je toestel/app direct hebt geblokkeerd.
Reputatie 2
Badge +1
Hoi Stefan,

Vanwege gebruiksvriendelijkheid gebruiken we de pincode om in te loggen en over te boeken (tot je ingestelde daglimiet, als je die op € 0,- laat staan dan heb je bij een overboeking altijd je digipas nodig).
Wanneer het risico hoger wordt, bijvoorbeeld bij een overboeking naar onbekenden, dan heb je je digipas nodig. Echter, sommige klanten willen vanwege gebruiksgemak dit risico wel lopen en kunnen dit dus vanaf de volgende release instellen, zodat ook overboeken naar onbekenden met de pincode kan.
Vanwege gebruiksvriendelijkheid gaan we niet 3 manieren van overboeken hanteren: pincode, digicode en digipas.

PS: als je je toestel kwijt bent dan kun je de app voor dat toestel op afstand direct deactiveren via Mijn SNS of SNS Klantenservice. De maximale potentiële schade is dan de ingestelde daglimiet, die de bank vergoed omdat het om diefstal gaat en omdat je je toestel/app direct hebt geblokkeerd.

Hoi Othman,

Een hele begrijpelijke keuze van de SNS bank om klantvriendelijkheid voorop te stellen. Ik had al zo'n vermoeden, maar het is goed dat jij vanuit de SNS bank hier helder uiteenzet hoe tot deze keuze is gekomen. Overigens vind ik het een uitstekende oplossing; ik kan immers zelf kiezen hoeveel risico ik bereid ben te lopen. En de SNS bank laat iedereen vrij om zelf die afweging te maken. Top!
🆒
Groeten,
Stefan
Hoi TheVMaster,

Goed om te zien dat je deze functionaliteit graag terug ziet in de Windows Phone app. We zijn ons ervan bewust dat de ontwikkelingen voor de WIndows Phone achterlopen op die van iPhone en Android. Slechts 2% van onze klanten gebruikt de app voor de Windows Phone, om die reden is er besloten altijd eerst te ontwikkelen voor iOS en Android. Rond de zomer zal de Windows Phone app bijgewerkt zijn. Echter zal het altijd zo zijn dat de ontwikkelingen van de Windows Phone app iets achter blijven lopen op iOS en Android. Zodra er een nieuwe versie is voor de Windows Phone app nodigen we je graag uit voor een review!
Hoi Wanda,

Ik begrijp dat er slechts 2% van de klanten gebruik maakt van Windows Phone. Ik maak ook graag gebruik van je uitnodiging om de Windows Phone App te reviewen, zodra de functionaliteiten er in zitten!

Groeten,
TheVMaster
Nog een vriendelijk verzoekje. Ik ben de trotse bezitter van een Jolla smartphone. Het Sailfish-besturingssysteem ondersteunt weliswaar Android-apps maar Google staat niet toe dat de Play store standaard wordt aangeboden. In plaats daarvan kunnen alternatieve app stores zoals die van Yandex en Amazon worden gebruikt. Is het mogelijk dat de Mobiel Bankieren app ook daarop wordt gepubliceerd zodat ik die makkelijk op mijn Jolla kan zetten?

In de toekomst zou een native Sailfish-versie natuurlijk nog mooier zijn 😃
Hoi Reinout,

Deze was nieuw voor me. Hoe bevalt dit systeem je? Kun je bijvoorbeeld wel voldoende 'standaard' apps installeren? Bijvoorbeeld de NS, Nu.nl, etc.

Ik leg je vraag in elk geval voor aan de ontwikkelaar van de app. Zodra ik antwoord heb, laat ik je dit hier weten.
Hoi Reinout,

Ik heb terugkoppeling van de ontwikkelaar:

Helaas, het beveiligingsbeleid is dat we apps alleen aanbieden in de officiële stores. We willen niet stimuleren dat onze apps vanuit allerlei andere (illegale) stores worden gedownload, omdat dan de kans groter is dat er een gemanipuleerde app tussen zit.

Helaas, het beveiligingsbeleid is dat we apps alleen aanbieden in de officiële stores. We willen niet stimuleren dat onze apps vanuit allerlei andere (illegale) stores worden gedownload, omdat dan de kans groter is dat er een gemanipuleerde app tussen zit.

Voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om "illegale" appstores, het gaat om bekende partijen als Amazon en Yandex. Ik zou het dus eerder omdraaien: als ik in Yandex een SNS app was tegengekomen was ik er misschien vanuit gegaan dat het de officiële was, terwijl hij dat niet was. Als je als uitgever er zelf voor zorgt dat je app gecertificeerd en al in andere gangbare appstores staat, kan die vergissing niet optreden!

Deze was nieuw voor me. Hoe bevalt dit systeem je? Kun je bijvoorbeeld wel voldoende 'standaard' apps installeren? Bijvoorbeeld de NS, Nu.nl, etc.

NS en Nu.nl staan zo te zien niet in andere appstores dan Play. Er is echter geen enkele technische reden waarom die apps niet zouden werken op de Jolla.
Wat is dit 'Jolla' voor systeem dan? Een soort 'variant' op Android?
Badge +1
Goedemiddag Reinout & TheVMaster,

Ik leg jullie vragen/opmerkingen weer voor aan de ontwikkelaar en zal de terugkoppeling uiteraard delen hier.

Hier zijn ze te vinden en is te zien wat het is.
Groet,
Ben 🆒

Groet,
Ben 🆒

Dat had ik zelf ook al gevonden (zit redelijk in de techniek enzo). Windows Phone is 'klein' qua markt, maar dat 'Jolla' lijkt mij helemaal een klein marktaandeel hebben (iig in NL).

Groet,
Ben 🆒

Dat had ik zelf ook al gevonden (zit redelijk in de techniek enzo). Windows Phone is 'klein' qua markt, maar dat 'Jolla' lijkt mij helemaal een klein marktaandeel hebben (iig in NL).

Entschuldigung.
Je had het over een " soort 'variant' op Android". Ik kende het ook niet echt, vandaar dat ook ik even was gaan zoeken.
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Ik zie dat het antwoord al is gevonden. Dank voor het meedenken 🙂

Groet,
Ben 🆒

Jolla is pas in december afgelopen jaar voor het eerst op de markt gekomen dus dat het marktaandeel niet echt groot is mag niet verbazen. ;)

Jolla draait op Sailfish OS, wat een voortzetting is van MeeGo en Maemo dat eerder door Nokia en Intel is ontwikkeld en voor een groot deel open source is.

Groet,
Ben 🆒

Jolla is pas in december afgelopen jaar voor het eerst op de markt gekomen dus dat het marktaandeel niet echt groot is mag niet verbazen. ;)

Jolla draait op Sailfish OS, wat een voortzetting is van MeeGo en Maemo dat eerder door Nokia en Intel is ontwikkeld en voor een groot deel open source is.

Het is een Fins bedrijf en daarmee zijn we dus weer bij Nokia!
Dat men nu (nog) een klein marktaandeel heeft zegt niet zoveel en kan zeer snel veranderen. Zo is Windows phone op dit moment ook nog maar heel beperkt aanwezig, maar ..
Lees hier de (een) vooruitblik (in de grote IT bol).
Groet,
Ben 🆒

Groet,
Ben 🆒

Het is een Fins bedrijf en daarmee zijn we dus weer bij Nokia!
Dat men nu (nog) een klein marktaandeel heeft zegt niet zoveel en kan zeer snel veranderen. Zo is Windows phone op dit moment ook nog maar heel beperkt aanwezig, maar ..
Lees hier de (een) vooruitblik (in de grote IT bol).
Groet,
Ben 🆒

Windows Phone is toch al redelijk in gebruik hoor....het % is in ieder geval groter dan Blackberry en Jolla en Symbian bij elkaar 🙂
Ik heb een mobiel zonder internet, dus voor mij nog niet interessant. Bovendien vind ik de methode met digipas wel heel erg veilig. Marjet 66 jaar oud ...
😛
Hoi Marjet,

Bedankt voor je reactie. Je geeft aan dat het voor jou nog niet interessant is omdat je een mobiel zonder internet hebt. Overweeg je wel een mobiel met internet te nemen? Zou je dan gebruik gaan maken van de Mobiel Bankieren app?

Hartelijke groet, Wanda

Reageer