SNS

Een maand op minimum, week 3

• 1 oktober 2014
  • 20 Reacties
  • 5487 Keer bekeken

Inmiddels leef ik 3 weken op een minimum inkomen. Waarom? Om zelf te ervaren met welke (financiële) dilemma’s de mensen die ik dagelijks spreek, bij de afdeling Achterstandenbeheer, te kampen hebben.
Lees de hele blogpost

20 reacties

Badge
Sorry hoor, maar ik moest even grinniken. De carport repareren? Harde werkelijkheid voor mensen die op bijstandsniveau leven? Ehmmm...
Reputatie 4
Badge +1
Hm...volgens die buffer-berekenaar van het Nibud hebben vergelijkbare huishoudens een buffer van € 26.235. Dat klinkt als een hoop...

Mij wordt aangeraden een buffer aan te houden € 3.655 maar niet duidelijk is waar dat op gebaseerd is.
Als ik in de berekening mijn inkomen met € 1.000 verhoog blijft de aangeradenbuffer even hoog.
Reputatie 2
Badge
ReinoudS, dat kan best wel.
Er zijn zat mensen die nu goed verdienen, en het allemaal meteen uitgeven. Duur huis met hypotheek, dure auto op lening, dure vakanties etc.
En dan worden ze werkloos. En dan komen ze er achter dat ze geen 70 procent van hun loon krijgen maar van het maximum dagloon. En dan gaat het ineens heel snel met die dure hypotheek en die persoonlijke lening en die creditcard. En ja, als je dan in dat dure huis zit dat je niet kan verkopen dan kan zomaar de carport stuk gaan.
En na een paar jaar lonkt te bijstand en dan wordt het pas echt leuk.
Anna,  ik wil je best wel wat geld lenen tegen 10 %. Zo'n rendement haal ik nergens (ook niet bij de SNS :rolleyes: ).
Sanne, ik heb wat voor je opgezocht. http://www.geld.nl/sparen/service/gemiddeld-spaargeld-per-nederlander Hier lees je dat ze van een minimale buffer uitgaan. Deze buffer is afhankelijk van de gezinssamenstelling. Daarnaast adviseren zij om meer te sparen als je een eigen woning hebt en als je in het bezit van een auto bent. Heb ik hiermee je vragen beantwoord?

Reinout, als je een hypotheek afsluit dan krijg je daarbij de algemene voorwaarden van geld- en hypotheeklening. In deze voorwaarden staat dat de hypotheekgever (dit is de klant van SNS Bank) verplicht is de woning goed te onderhouden. Eventuele beschadigingen zal ik nadat ze zijn ontstaan direct moeten herstellen. Deze maand heb ik dus voor herstel geen geld. Ik heb nu twee keuzes: de carport afbreken en alles opslaan op zolder. Zodra we weer geld hebben tot herstel overgaan. We kunnen nu geen risico lopen dat de dragende constructie verder in elkaar zakt want dan hebben we meteen ook schade aan onze auto en de motor die in de carport staan geparkeerd. En dat gaat meer geld kosten. Beter voorkomen dan genezen.

Eva, wat verwoord je het weer goed. Wist je dat als je een huis koopt, te maken krijgt met de woonquote? Dat is de verhouding tussen de hypotheeklasten en het bruto inkomen. Hier vindt je meer informatie. Afhankelijk van je brutosalaris en of je AOW gerechtigd bent geldt een ander percentage. Toen wij ons huis kochten hebben we eerst laten berekenen hoeveel hypotheek we maximaal konden krijgen. Daarna hebben we naar huizen gekeken die een paar prijsklasses onder dat maximum lagen. Hierdoor hoeven we maandelijks niet veel hypotheek te betalen. Dat is een bewuste keuze van ons geweest. We hoeven en willen geen groot huis omdat we toch met zijn tweetjes blijven.
Dat is een bewuste keuze van ons geweest. We hoeven en willen geen groot huis omdat we toch met zijn tweetjes blijven.

Ik (wij) kennen die keuze. Deze (toen wij nog een beetje jonger waren) keuze ook gemaakt. We begonnen met een vrij klein huis, maar wel met wat hogere kwaliteit. Toen we stopten met werken (om verschillende redenen (verder voor) voor 65jr leeftijd, wilden we meer ruimte voor oa hobby´s. Wij hebben toen een kast van een huis gevonden (in Duitsland) wat helemaal te gek is. Bij de verhuizing kwamen we er achter hoe vol we ons vorige huis hadden gepakt. Zelfs de verhuizer onderschatte de inhoud!

Dat lijstje snap ik niet zo.
Zonder aow een lagere financieringslast!
Begrijp ik dus goed dat als je een dagje ouder bent, je meer mag lenen (meer "ruimte" hebt)? Lijkt mij eigenlijk wel logich, maar ik liep met het uitzoeken van een DK tegen het tegenover gestelde aan!
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 4
Badge +1
Ah ok, dank je wel Anna

Ik heb juist bijna mijn schulden afgelost (ontstaan door onvoorziene grote uitgaven) dus dan moet ik maar gauw gaan sparen 😉
Oh wat voel ik mij dom :mad:. Ik snap niet wat in de horizontale balk van de tabel bedoeld wordt. Het lijken rentepercentages te zijn; als dat zo is, zijn het dan rentepercentages van de hypotheek? Zo ja, waarom mag je dan bij een hogere rente, meer hypotheeklasten dragen? Nou ja, eigenlijk interesseert het me ook niet, want ik heb er gelukkig niet mee te maken.

@Sanne Ja, sparen is zeker de moeite waard. Altijd doen. Trouwens ik ben blij dat je nu van je schulden af bent.

@BigBen Blijkbaar wordt een Doorlopend Krediet (DK) anders beoordeeld dan een hypotheek. Bij een hypotheek heb je nog een onderpand. Bij een DK waarschijnlijk niet. Dus is die rente hoger en kun je minder lenen, dacht ik zo ..........
Oh wat voel ik mij dom :mad:. Ik snap niet wat in de horizontale balk van de tabel bedoeld wordt. Het lijken rentepercentages te zijn; als dat zo is, zijn het dan rentepercentages van de hypotheek? Zo ja, waarom mag je dan bij een hogere rente, meer hypotheeklasten dragen? Nou ja, eigenlijk interesseert het me ook niet, want ik heb er gelukkig niet mee te maken.

Ook dit was niet aan mijn aandacht ontsnapt. Ik ben niet duidelijk geweest in mijn antwoord Blacktomcat. Dus reken het jezelf niet aan. Ik neem je weer even mee naar de site met de financieringslastpercentages. Het zijn geen rentepercentages die gemeld worden in de tabel.
Voor een niet AOW gerechtigde met een inkomen van € 19.500,00 en een rentepercentage van kleiner of gelijk aan 4% mag de maximale bruto hypotheeklast 16,5% bedragen van het bruto-inkomen. In dit voorbeeld dus € 19.500 x 16,5% = € 3.217 per jaar. Per maand zou dit dan zijn € 260,58.
Ik hoop dat ik hiermee je duidelijkheid gegeven heb. Zo niet? Laat het mij dan even weten svp.
Ook dit was niet aan mijn aandacht ontsnapt. Ik ben niet duidelijk geweest in mijn antwoord Blacktomcat. Dus reken het jezelf niet aan. Ik neem je weer even mee naar de site met de financieringslastpercentages. Het zijn geen rentepercentages die gemeld worden in de tabel.
Voor een niet AOW gerechtigde met een inkomen van € 19.500,00 en een rentepercentage van kleiner of gelijk aan 4% mag de maximale bruto hypotheeklast 16,5% bedragen van het bruto-inkomen. In dit voorbeeld dus € 19.500 x 16,5% = € 3.217 per jaar. Per maand zou dit dan zijn € 260,58.
Ik hoop dat ik hiermee je duidelijkheid gegeven heb. Zo niet? Laat het mij dan even weten svp.

AnnaM, dank voor je reactie. Even terug naar je rekenvoorbeeld: 19500 * 16.5 % = 3217. gedeeld door 12 maanden is dat bruto: 3217/12 = 268  (jij hebt het over 260.58, waarschijnlijk een typefoutje of heb je ergens rekening mee gehouden wat ik niet weet??).

Maar dan, als de  rente, en ik neem aan dat dat de hypotheekrente is, geen 4 % is, maar meer dan 5.50 %, dan zou dezelfde persoon als hypotheeklast mogen hebben: 19500 * 18.5 % = 3607 en per maand 301 Euro.

Dus bij een hogere hypotheekrente mag hij meer (bruto) hypotheeklasten hebben.
heeft dit dan te maken met een mogelijke fiscale teruggave van de hypotheekrente dathij bij een hogere hypotheekrente een hogere (bruto) hypotheeklast mag hebben? 😕

AnnaM, dank voor je reactie. Even terug naar je rekenvoorbeeld: 19500 * 16.5 % = 3217. gedeeld door 12 maanden is dat bruto: 3217/12 = 268 (jij hebt het over 260.58, waarschijnlijk een typefoutje of heb je ergens rekening mee gehouden wat ik niet weet??).

Maar dan, als de rente, en ik neem aan dat dat de hypotheekrente is, geen 4 % is, maar meer dan 5.50 %, dan zou dezelfde persoon als hypotheeklast mogen hebben: 19500 * 18.5 % = 3607 en per maand 301 Euro.

Dus bij een hogere hypotheekrente mag hij meer (bruto) hypotheeklasten hebben.
heeft dit dan te maken met een mogelijke fiscale teruggave van de hypotheekrente dathij bij een hogere hypotheekrente een hogere (bruto) hypotheeklast mag hebben? 😕

Hi Blacktomcat! Sorry voor de late reactie. Ik had even andere prioriteiten. Het is inderdaad een typefout. Wat betreft de rest van je vragen: ik weet het niet. Ik ga een collega van Webcare benaderen en vragen of een hypotheekadviseur je vragen wil antwoorden. Ik heb een vermoeden maar wil voorkomen dat ik verkeerde informatie aan je verstrek.
Inmiddels leef ik 3 weken op een minimum inkomen. Waarom? Om zelf te ervaren met welke (financiële) dilemma’s de mensen die ik dagelijks spreek, bij de afdeling Achterstandenbeheer, te kampen hebben.
Lees de hele blogpost

1 hele maand????.... heb je het erg moeilijk ?    ik stel me namelijk moeilijk voor dat JIJ in 1 maand jezelf voor kan stellen wat bv. een chronisch zieke aanmoet die helaas zijn of haar hele leven aan dat minumum zit, jong gehadicapten etc.?

Valt zeker ook niet mee om niet in het rood te mogen staan ? dubbel beperkt.  
Lees de hele blogpost

1 hele maand????.... heb je het erg moeilijk ? ik stel me namelijk moeilijk voor dat JIJ in 1 maand jezelf voor kan stellen wat bv. een chronisch zieke aanmoet die helaas zijn of haar hele leven aan dat minumum zit, jong gehadicapten etc.?

:D Hallo superbinkle. Welkom op de SNS Community.

Een stap terug in inkomen, minder TV kijken, minder Facebooken etc is altijd lastig. Je wordt je ineens bewust van je eigen gedrag. Het gekke met ons mensen is dat we het gemakkelijker vinden om naar meer te gaan dan naar minder. Iemand die een opslag krijgt van zijn salaris ervaart dat vaak in de eerste maanden als iets extra's maar al gauw is het gewoon en heeft hij/zij zijn uitgavenpatroon erop aangepast.
In de maand dat Marcel en ik op minimum leefden ervaarden we het als een uitdaging. Welk gedrag hadden wij in de supermarkt etc? We zijn nu inmiddels een paar weken verder en het werkt wel door. We zijn stukken bewuster geworden van hoe we met ons geld omgaan. We leven niet meer op minimum maar we letten nog steeds goed op de kleintjes.

Ik wil en kan met een maand op minimum ook geen vergelijking maken met de mensen die misschien al jaren of zelfs hun hele leven lang al op minimum of bijstandsniveau leven.

Bij iemand waarvan ik heel veel houd is een aantal jaren terug de diagnose progressieve secundaire Multiple Scleroses vastgesteld. Samen praten we over hoe zij ervan baalt dat haar lichaam haar in de steek gelaten heeft. Dat ze soms boos en verdrietig is. Het accepteert, maar dan weken later weer een stap terug moet doen in iets wat ze dan ook weer niet meer kan. Het zijn steeds kleine stapjes die ze qua gezondheid achteruit gaat. Door deze ziekte is ze voor een bepaald percentage afgekeurd. Vlak na de diagnose ging haar werkgever failliet. Ook zij heeft dus te maken met een behoorlijke grote terugval in haar inkomen. Dat het net voelt dat ze nu doordat ze geen werk heeft en afgekeurd is niet meer aan de maatschappij deelneemt. Ook hier praten we samen over. En steeds raakt het mij omdat ik juist zoveel van haar houdt. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan haar denk.
Daarnaast hebben we in onze kring mensen om ons heen 2 personen die Parkinson hebben. Ook zij hebben te maken met dezelfde gevoelens en ervaringen. Gedurende de maand dat ik op minimum leefde hebben Marcel en ik hier vaak ook gesproken.

Het niet rood kunnen staan geeft geen dubbele beperking. Ik kies er bewust voor om niet rood te staan. Zowel Marcel als ik zijn door onze ouders opgevoed dat je alleen geld leent voor de aankoop van een woning. Voor de rest spaar je en rood staan doe je al helemaal niet. Dan zorg je maar dat je gaat besparen of zorg je ervoor dat je meer inkomen krijgt. Ik hoor het ze nog zeggen. :o
In een reactie van mijn op mijn blog van week 2 schrijf ik:
"Ik wil er door middel van dit project achter komen wat ik zelf en samen met Marcel ervaar. Wat doet dit met ons en hoe voelt het voor ons? Vanzelfsprekend zullen we andere keuzes maken dan andere mensen die op minimum leven. Ieder mens maakt andere keuzes.
Om een klein stukje van ons leven te laten zien: Marcel en ik hebben in het verleden keuzes gemaakt die ons een stuk financiële zekerheid en rust geven. Dat vinden wij belangrijk in ons leven. Toen we een huis wilden kopen hebben we gekeken naar wat we maximaal konden lenen. Toch hebben we besloten om in een lagere prijsklasse naar een woning te kijken. We hebben bewust voor een kleiner huis gekozen zodat de maandlast van onze hypotheek laag ligt. Omdat we met zijn tweetjes blijven hebben we niet veel ruimte nodig. Iemand anders zou er juist voor gaan om het maximale te lenen wat mogelijk is. Is de beslissing voor financiële zekerheid en rust van Marcel en mij dan verkeerd?"

Heb ik zo je vragen een beetje beantwoord? 🙂
Lees de hele blogpost

1 hele maand????.... heb je het erg moeilijk ? ik stel me namelijk moeilijk voor dat JIJ in 1 maand jezelf voor kan stellen wat bv. een chronisch zieke aanmoet die helaas zijn of haar hele leven aan dat minumum zit, jong gehadicapten etc.?

:D Hallo superbinkle. Welkom op de SNS Community.

Een stap terug in inkomen, minder TV kijken, minder Facebooken etc is altijd lastig. Je wordt je ineens bewust van je eigen gedrag. Het gekke met ons mensen is dat we het gemakkelijker vinden om naar meer te gaan dan naar minder. Iemand die een opslag krijgt van zijn salaris ervaart dat vaak in de eerste maanden als iets extra's maar al gauw is het gewoon en heeft hij/zij zijn uitgavenpatroon erop aangepast.
In de maand dat Marcel en ik op minimum leefden ervaarden we het als een uitdaging. Welk gedrag hadden wij in de supermarkt etc? We zijn nu inmiddels een paar weken verder en het werkt wel door. We zijn stukken bewuster geworden van hoe we met ons geld omgaan. We leven niet meer op minimum maar we letten nog steeds goed op de kleintjes.

Ik wil en kan met een maand op minimum ook geen vergelijking maken met de mensen die misschien al jaren of zelfs hun hele leven lang al op minimum of bijstandsniveau leven.

Bij iemand waarvan ik heel veel houd is een aantal jaren terug de diagnose progressieve secundaire Multiple Scleroses vastgesteld. Samen praten we over hoe zij ervan baalt dat haar lichaam haar in de steek gelaten heeft. Dat ze soms boos en verdrietig is. Het accepteert, maar dan weken later weer een stap terug moet doen in iets wat ze dan ook weer niet meer kan. Het zijn steeds kleine stapjes die ze qua gezondheid achteruit gaat. Door deze ziekte is ze voor een bepaald percentage afgekeurd. Vlak na de diagnose ging haar werkgever failliet. Ook zij heeft dus te maken met een behoorlijke grote terugval in haar inkomen. Dat het net voelt dat ze nu doordat ze geen werk heeft en afgekeurd is niet meer aan de maatschappij deelneemt. Ook hier praten we samen over. En steeds raakt het mij omdat ik juist zoveel van haar houdt. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan haar denk.
Daarnaast hebben we in onze kring mensen om ons heen 2 personen die Parkinson hebben. Ook zij hebben te maken met dezelfde gevoelens en ervaringen. Gedurende de maand dat ik op minimum leefde hebben Marcel en ik hier vaak ook gesproken.

Het niet rood kunnen staan geeft geen dubbele beperking. Ik kies er bewust voor om niet rood te staan. Zowel Marcel als ik zijn door onze ouders opgevoed dat je alleen geld leent voor de aankoop van een woning. Voor de rest spaar je en rood staan doe je al helemaal niet. Dan zorg je maar dat je gaat besparen of zorg je ervoor dat je meer inkomen krijgt. Ik hoor het ze nog zeggen. :o
In een reactie van mijn op mijn blog van week 2 schrijf ik:
"Ik wil er door middel van dit project achter komen wat ik zelf en samen met Marcel ervaar. Wat doet dit met ons en hoe voelt het voor ons? Vanzelfsprekend zullen we andere keuzes maken dan andere mensen die op minimum leven. Ieder mens maakt andere keuzes.
Om een klein stukje van ons leven te laten zien: Marcel en ik hebben in het verleden keuzes gemaakt die ons een stuk financiële zekerheid en rust geven. Dat vinden wij belangrijk in ons leven. Toen we een huis wilden kopen hebben we gekeken naar wat we maximaal konden lenen. Toch hebben we besloten om in een lagere prijsklasse naar een woning te kijken. We hebben bewust voor een kleiner huis gekozen zodat de maandlast van onze hypotheek laag ligt. Omdat we met zijn tweetjes blijven hebben we niet veel ruimte nodig. Iemand anders zou er juist voor gaan om het maximale te lenen wat mogelijk is. Is de beslissing voor financiële zekerheid en rust van Marcel en mij dan verkeerd?"

Heb ik zo je vragen een beetje beantwoord?

-
-
Ik ben na 2396 reactie´s even helemaal stil!
-
-
Groet,
Ben 🆒
AnnaM, ik heb er nog steeds bewondering voor wat jullie gedaan hebben en doe er nu ook (even) het zwijgen toe.
Lees de hele blogpost

3 weken leven op een minimum inkomen is nog wel te doen. Probeer het maar eens 3 jaar!! Dan pas loop je tegen problemen aan die je in die drie weken niet hebt. Kapotte wasmachines, een rekening van schoolgeld krijgen voor je puberzoon van 400 euro terwijl het vorig jaar maar 150 euro was en ga zo maar door. Vakantie, vergeet het maar. En nee, dat is geen keuze, ik was zo ongelukkig om ziek te worden waardoor mijn full-time contract niet meer verlengd werd.
3 weken leven op een minimum inkomen is nog wel te doen. Probeer het maar eens 3 jaar!! Dan pas loop je tegen problemen aan die je in die drie weken niet hebt. Kapotte wasmachines, een rekening van schoolgeld krijgen voor je puberzoon van 400 euro terwijl het vorig jaar maar 150 euro was en ga zo maar door. Vakantie, vergeet het maar. En nee, dat is geen keuze, ik was zo ongelukkig om ziek te worden waardoor mijn full-time contract niet meer verlengd werd.

Hallo corrie2301,  leuk je op dit forum te zien. Ik begrijp uit je reactie dat jij het niet zo gemakkelijk hebt. heel vervelend voor jou en zeker omdat je buiten je schuld om ziek bent geworden. Ook AnnaM weet heel goed dat een maand leven op een minimum niet hetzelfde is als jaar in, jaar uit van een minimum inkomen rond moeten zien te komen. Toch vind ik het goed van haar dat ze dat gedaan heeft. Zo kan ze in haar werk (zie eerdere posts van haar alsmede haar blog hierover) toch meer inleven in hoe het zit als je aan die kant zit. Eigenlijk zouden de veel hogere dames en heren die in dit land de regels maken, dit ook eens moeten doen. Het zelf aan den lijve ondervinden is toch altijd nog iets anders dan denken te weten hoe het is.
Ik wens je toch een hele fijne decembermaand (open deur: geluk zit van binnen en zit niet in cadeaupapier).
Mogelijk kun je ons af en toe op de hoogte houden van hoe het je vergaat en wat je doet om toch rond te komen?
Ook staat de koffiekamer altijd open: https://forum.snsbank.nl/sns-koffiekamer-44/
Badge +1
Bedankt Blacktomcat,

We delen dezelfde gedachte. Ook ik wil jou, Corrie2301, welkom heten op deze community.
Het mooie aan deze community is, dat leden elkaar ook tips geven hoe om te gaan met lastige financiële situaties. Ik hoop dat je hier veel aan hebt of gezien jouw verleden, andere leden tips kunt geven.
Hallo Corrie2301, 

Ook ik wil je welkom heten bij de SNS Community. Wat vervelend voor je dat je in deze situatie beland bent. En dat je ook nog ziek bent geworden waardoor je contract niet verlengd werd. Ik kan mij voorstellen dat je teleurgesteld bent in het feit dat het jou is overkomen. 

Zoals Blacktomcat al schreef besef ik heel goed dat 4 weken op minimum niet hetzelfde is als jaar in jaar uit. Ik vond het eens goed om mijzelf de bekende spiegel voor te houden. Wat gebeurt er als je met minder inkomen moet rondkomen? Ik kan de ervaringen die ik heb opgedaan in mijn werk bij de afdeling Achterstandenbeheer, wat een onderdeel is van Bijzonder Beheer goed gebruiken. Ik nodig je ook uit om je ervaringen te delen met mede forum leden. Niet iedereen heeft het financieel even gemakkelijk en velen stoeien met hun budget. Heb jij tips die je graag wilt delen waarvan je weet dat ook andere die tip goed kunnen gebruiken?

Wat zou dat mooi zijn he Blacktomcat als meerdere mensen eens een stapje terug zouden doen en zouden ervaren wat het is om met minder geld rond te moeten komen. Ik vind het trouwens mooi hoe je dat omschrijft: geluk zit van binnen en niet in cadeaupapier. Ik ga deze onthouden. 
  Ik vind het trouwens mooi hoe je dat omschrijft: geluk zit van binnen en niet in cadeaupapier. Ik ga deze onthouden. 

AnnaM, bij deze heb je mijn toestemming om die te mogen gebruiken. Ik vond het nog wel toepasselijk in de decembermaand  😃

Reageer