SNS

Groter publiek voor SNS Community

• 25 juli 2013
  • 23 Reacties
  • 1818 Keer bekeken

Binnenkort wordt het mogelijk om SNS Community ook te bezoeken zonder eerst in te loggen via Mijn SNS.
Lees de hele blogpost

23 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Een groter publiek klinkt goed in de oren, maar wat is de achterliggende reden? Meer kwantitatieve inbreng, eventueel ten koste van kwaliteit? Wordt de community hiermee ook doorzoekbaar voor zoekmachines als google en bing? 

Persoonlijk zal ik veel terughoudender worden met het plaatsen van reacties als ik weet dat iedereen kan meekijken. Achteraf terugkijkend ben ik blij dat ik niet mijn volledige naam heb gebruikt op dit forum, maar ergens 'voelt' het een beetje als misleiding wanneer een gesloten community na enkele jaren ineens een open community wordt. Ik kan mijn 500+ reacties nu niet meer wijzigen. Ik zou dat eigenlijk wel willen doen voor al die keren dat ik mijn eigen financiele situatie als voorbeeld beschrijf ten einde iemand anders op deze community te helpen of om in een discussie een standpunt te onderbouwen.

Kortom: ik maak me toch wel een beetje zorgen over deze ontwikkeling.
Binnenkort wordt het mogelijk om SNS Community ook te bezoeken zonder eerst in te loggen via Mijn SNS.
Lees de hele blogpost

Da´s een hele mooie!!!!!
Groet,
Ben 🆒
De link geeft mij alleen maar een plaatje met "insided"!!???
Is wel meer "raar", de door mij ingestelde volgorde (laatste bericht bovenaan) is ineens omgekeerd??
En dat alles tijdens een zomerflauwte....
Groet,
Ben 🆒
Hee, nu toch gelezen (en reactie Stefan).
Titel zette mij op verkeerde been. Ik dacht; ha fijn, hoef ik niet steeds in te loggen in mijn SNS (blijf dat een beetje, nou twijfelachtig wegens veiligheid vinden), maar na het lezen zijn we dus terug bij af. Het was in het verleden mogelijk dat eenieder lid kon worden (je wist dus niet met wie je van doen had). Met de overgang naar MijnSNS is die optie verdwenen. Het lid worden wordt dus niet mogelijk, maar wel kan eenieder nu meelezen. Ik kan met Stefan erg meevoelen. Ik heb geloof ik, niet zoveel prive´s geschreven, maar toch..
Ik hebt net gereageerd op de Expertgroep en denk daar nu weer aan.
Wat ik altijd binnen de cummunity heb gemist is een vorm van wederkerigheid, bijv. dat je kunt meepraten over in welke richting bepaalde zaken (gedachten over) gaan.
Ook nu weer worden we dus met voldongen veranderingen opgezadeld!!
SNS doe dat niet!!! Je jaagd gemotiveerde klanten de deur uit, door ze niet serieus te nemen.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Is wel meer "raar", de door mij ingestelde volgorde (laatste bericht bovenaan) is ineens omgekeerd??
Groet,
Ben 🆒

Hi Ben,
Je was (net als ik) gewoon te snel :o
Het is mij ook al eens overkomen bij een eerdee blogpost waarbij de aankondiging al minutenlang beschikbaar was, maar de blogpost zelf niet...

Groeten,
Stefan
Reputatie 3
Badge +1
Hee, nu toch gelezen (en reactie Stefan).
Titel zette mij op verkeerde been. Ik dacht; ha fijn, hoef ik niet steeds in te loggen in mijn SNS (blijf dat een beetje, nou twijfelachtig wegens veiligheid vinden), maar na het lezen zijn we dus terug bij af. Het was in het verleden mogelijk dat eenieder lid kon worden (je wist dus niet met wie je van doen had). Met de overgang naar MijnSNS is die optie verdwenen. Het lid worden wordt dus niet mogelijk, maar wel kan eenieder nu meelezen. Ik kan met Stefan erg meevoelen. Ik heb geloof ik, niet zoveel prive´s geschreven, maar toch..
Ik hebt net gereageerd op de Expertgroep en denk daar nu weer aan.
Wat ik altijd binnen de cummunity heb gemist is een vorm van wederkerigheid, bijv. dat je kunt meepraten over in welke richting bepaalde zaken (gedachten over) gaan.
SNS doe dat niet!!! Je jaagd gemotiveerde klanten de deur uit, door ze niet serieus te nemen.
Groet,
Ben 🆒

Hi Ben,
Je weet het (zoals vaker) weer goed te verwoorden!
Er is nog 1 aspect dat me later te binnen schoot: privacy. Door gedurende 'het spel' de spelregels te veranderen, wordt informatie van/door mij ontsloten aan de hele wereld zonder dat hiervoor toestemming is gevraagd. Nu zijn er mensen die vinden dat privacy een overgewaardeerd begrip is, maar aan de andere kant kan informatie over mij hier op de community goed gebruikt worden bij aanvallen middels social engineering. Ik heb in ieder geval mijn profiel maar al vast opgeschoond.
Groeten,
Stefan
Een groter publiek klinkt goed in de oren, maar wat is de achterliggende reden? Meer kwantitatieve inbreng, eventueel ten koste van kwaliteit? Wordt de community hiermee ook doorzoekbaar voor zoekmachines als google en bing?

Hi Stefan,

De community wordt hierdoor inderdaad meegenomen in zoekmachines. Er zijn verschillende redenen voor deze keuze. Ten eerste merkten we dat de aanmeldingsprocedure omslachtig was voor nieuwe leden. Ook kon je zonder in te loggen in Mijn SNS, niet via links (bijvoorbeeld in nieuwsbrieven) naar de community. Daarnaast willen we ons transparanter en toegankelijker openstellen. Niet alleen naar onze klanten, maar ook naar de buitenwereld. Ten slotte kunnen klanten leren van elkaars ervaringen. Daarom waarderen we jouw input en persoonlijke voorbeelden enorm.

Persoonlijk zal ik veel terughoudender worden met het plaatsen van reacties als ik weet dat iedereen kan meekijken. Achteraf terugkijkend ben ik blij dat ik niet mijn volledige naam heb gebruikt op dit forum, maar ergens 'voelt' het een beetje als misleiding wanneer een gesloten community na enkele jaren ineens een open community wordt. Ik kan mijn 500+ reacties nu niet meer wijzigen. Ik zou dat eigenlijk wel willen doen voor al die keren dat ik mijn eigen financiele situatie als voorbeeld beschrijf ten einde iemand anders op deze community te helpen of om in een discussie een standpunt te onderbouwen. Kortom: ik maak me toch wel een beetje zorgen over deze ontwikkeling.

Jammer om te horen dat je je zorgen maakt over deze ontwikkeling. Ik begrijp wel dat je niet alle persoonlijke informatie over jezelf wilt delen buiten deze community. Als we hierin iets voor je kunnen betekenen, horen we dit graag. Zoals hierboven aangegeven, zijn voorbeelden (tot een bepaalde hoogte qua persoonlijkheid) ontzettend behulpzaam voor andere klanten en niet-klanten die minder goed weten hoe ze om moeten gaan met bepaalde financiele situaties.

Het komt inderdaad weleens voor dat de discussie eerder op de community staat dan de blogpost zelf. Na enkele minuten zou de nieuwsblog wel zichtbaar moeten zijn. :)

SNS doe dat niet!!! Je jaagd gemotiveerde klanten de deur uit, door ze niet serieus te nemenWat ik altijd binnen de cummunity heb gemist is een vorm van wederkerigheid, bijv. dat je kunt meepraten over in welke richting bepaalde zaken (gedachten over) gaan.
SNS doe dat niet!!! Je jaagd gemotiveerde klanten de deur uit, door ze niet serieus te nemen

Hi Ben,

Eén van de doelen van deze community is samen met jou als klant in gesprek gaan over bepaalde zaken zodat we deze samen kunnen vormgeven. Achteraf begrijp ik je punt dat dit 'zomaar' bepaald is zonder eerst voor te leggen aan de community. Onder de quote van Stefan heb ik toegelicht waarom we ervoor hebben gekozen om de community in geheel op te stellen. Hoe kijk je hier nu tegen aan?
Reputatie 3
Badge +1
Jammer om te horen dat je je zorgen maakt over deze ontwikkeling. Ik begrijp wel dat je niet alle persoonlijke informatie over jezelf wilt delen buiten deze community. Als we hierin iets voor je kunnen betekenen, horen we dit graag.

Hi Mariella,
Het is lastig om ruim 500 reacties na te lopen (daar zou google wel raad mee weten), maar het grootste probleem voor mij als gebruiker is natuurlijk het feit dat ik reacties ouder dan 60 minuten niet meer kan wijzigen. Een van die reacties met persoonlijke info over mij heb jij al gevonden. Naar aanleiding daarvan heb ik je via een prive bericht gevraagd om namens mij daar een wijziging aan te brengen.
Groeten,
Stefan
Reputatie 4
Badge +1
Ik ben een groot voorstander van transparantie en openheid.
Ik heb er dan ook geen probleem mee dat het forum nu openbaar leesbaar wordt. Maar ik begrijp de zorgen van Stefan zeker wel, zeker als je altijd onder je eigen naam hebt gereageerd (zoals ik ook doe).

Ik heb echter altijd in mijn achterhoofd dat niets op Internet echt 100% prive is en houd daar ook rekening mee in mijn posts. Wel kan ik me voorstellen dat je eerder voorbeelden uit een prive situatie hebt gegeven die je niet zou willen dat mensen kunnen vinden als ze op je naam Googelen....
Hi Ben,
Eén van de doelen van deze community is samen met jou als klant in gesprek gaan over bepaalde zaken zodat we deze samen kunnen vormgeven. Achteraf begrijp ik je punt dat dit 'zomaar' bepaald is zonder eerst voor te leggen aan de community. Onder de quote van Stefan heb ik toegelicht waarom we ervoor hebben gekozen om de community in geheel op te stellen. Hoe kijk je hier nu tegen aan?

Hoi Mariella,
Nee er veranderd daardoor niets.
1, het is de wel bekende mosterd enz.
2, recht praten wat krom is
3, de zoveelste irritatie die weer moet worden weggewerkt
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden! De redenen die je aangeeft lijken mij behoorlijk (hoogst) discutabel.
Zoals aangegeven mis ik de inspraak mogelijkheid vooraf. Of mogen we alleen maar braaf zijn en goedkeurend alles voorbij laten komen?
Regelmatig vindt er toch weer iets plaats binnen de community wat eigenlijk niet kan. Achteraf komen dan wel weer de veronschuldigingen, maar ... Waarom niet beter gekeken naar wat er in de paar (luttele) jaartjes van de community heeft plaats gevonden, is besproken?
De laatste maanden vraag ik mij steeds vaker af of de community mij genoeg te bieden heeft. De inbreng / vragen enz. vinden soms plaats op een niveau waar ik niet aan mee wil doen. Als dat de toekomst is, dan ben ik weg.
En wat gaat er nog meer bij komen? Kunnen de weg niet vinden, te ingewikkeld? Over wie hebben we het toch. ´t Is dat ik al lid ben, anders zou ik mij met zo´n ontvangst houding/intentie gauw weer afwenden.
Mijn privacy is iets wat van mij is! Geen verdere discussie.
Indien de SNS in de benadering van mijn privacy wat wil veranderen (commerciele redenen of is het nieuw lichterij) dient men dat mij eerst voor te leggen.
Ik ga de hond uitlaten!
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
De laatste maanden vraag ik mij steeds vaker af of de community mij genoeg te bieden heeft. De inbreng / vragen enz. vinden soms plaats op een niveau waar ik niet aan mee wil doen. Als dat de toekomst is, dan ben ik weg.

Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde.

Mijn motivatie om aan de SNS community mee te doen is enerzijds een stukje eigenbelang:
- realiseren van gewenste functionaliteit
- het opdoen van ideeen en het bedenken van concepten d.m.v. goede discussies
Maar anderzijds ben ik ook bereid belangenloos te investeren (tijd en energie) door anderen te helpen en vragen te beantwoorden. 

Dit vereist enig niveau van de SNS community en haar deelnemers. Natuurlijk heb je op elk forum (zowel open als gesloten) reaguurders die reacties plaatsen waar je helemaal niets mee kunt. Naar mate een forum meer open is, neemt in de regel het percentage reaguurders toe. Ik heb er niets op tegen als er een plek is waar teleurgestelde (ex-)klanten hun frustratie over bepaalde zaken kunnen uitten, maar als onze SNS community afzakt naar dat niveau, dan heb ik heb ik er (net als Ben) niets meer te zoeken.

Mijn vraag is dus (nogmaals): welk primaire doel streef je als SNS na: zo veel mogelijk bekendheid en deelnemers aan de community (kwantiteit), of een zo goed mogelijke kwalitatieve inbreng door (een kleinere groep) klanten die bereid zijn te investeren in hun financiele dienstverlener?
Heb nog niet alles gelezen, maar ik vind dit een zeer goede verbetering die voor veel nieuwe klanten kan zorgen.
Heb nog niet alles gelezen, maar ik vind dit een zeer goede verbetering die voor veel nieuwe klanten kan zorgen.

Hoi Pela,
Wat bedoel je met "dit"?
(welke vernieuwing/verbetering??)
Groet,
Ben 🆒

Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde.

Mijn motivatie om aan de SNS community mee te doen is enerzijds een stukje eigenbelang:
- realiseren van gewenste functionaliteit
- het opdoen van ideeen en het bedenken van concepten d.m.v. goede discussies
Maar anderzijds ben ik ook bereid belangenloos te investeren (tijd en energie) door anderen te helpen en vragen te beantwoorden. 

Dit vereist enig niveau van de SNS community en haar deelnemers. Natuurlijk heb je op elk forum (zowel open als gesloten) reaguurders die reacties plaatsen waar je helemaal niets mee kunt. Naar mate een forum meer open is, neemt in de regel het percentage reaguurders toe. Ik heb er niets op tegen als er een plek is waar teleurgestelde (ex-)klanten hun frustratie over bepaalde zaken kunnen uitten, maar als onze SNS community afzakt naar dat niveau, dan heb ik heb ik er (net als Ben) niets meer te zoeken.

Mijn vraag is dus (nogmaals): welk primaire doel streef je als SNS na: zo veel mogelijk bekendheid en deelnemers aan de community (kwantiteit), of een zo goed mogelijke kwalitatieve inbreng door (een kleinere groep) klanten die bereid zijn te investeren in hun financiele dienstverlener?

Is het mogelijk dat teleurstelling één van de drijfveren is? Enige tijd geleden werd geopperd dat mede klanten meer zouden meedoen met het beantwoorden van vragen. Naar mijn gevoel trokken de Mods zich wat terug (duurde wat langer eer er een antwoord volgde).
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Is het mogelijk dat teleurstelling één van de drijfveren is? Enige tijd geleden werd geopperd dat mede klanten meer zouden meedoen met het beantwoorden van vragen. Naar mijn gevoel trokken de Mods zich wat terug (duurde wat langer eer er een antwoord volgde).
Groet,
Ben 🆒

Ben, je hebt helemaal gelijk: De SNS community is opgericht toen de bankencrisis begon en het vertrouwen in banken een enorme dreun kreeg. Ook ik was teleurgesteld in de banken - en specifiek in de ING - en was enigszins verrast door de SNS met de komst van de community. Hoewel ik er in het begin erg sceptisch tegenover stond, moet ik nu concluderen dat de SNS met haar community echt invulling geeft aan de intentie om meer c.q. beter naar de klant te luisteren. 
Groeten,
Stefan

Hoi Pela,
Wat bedoel je met "dit"?
Groet,
Ben 🆒

Dank u vriendelijk voor uw vraag, ik bedoel te zeggen dat de community wordt meegenomen in zoekmachines.

Hoi Pela,
Wat bedoel je met "dit"?
Groet,
Ben 🆒

Dank u vriendelijk voor uw vraag, ik bedoel te zeggen dat de community wordt meegenomen in zoekmachines.

Dank je voor de uitleg.
Groet,
Ben 🆒
Ik juich het toe (meer interactie = meer innovatie, reclame en openheid.). Het kost ook meer inspanning. Je zult zien dat je sneller "azijnzeikers" krijgt die de boel proberen te verstjeren, dat kost bloed, zweet en tranen van de moderators. Facebook en Twitter zijn wat mij betreft uitstekende, publieke kanalen. Iedereen weet die kanalen te vinden en als ik me niet vergis worden ze ook al behoorlijk gebruikt.

Daarnaast : Ik begrijp dat de huidige reacties blijven bestaan en inderdaad ook geindexeerd gaan worden door Google? Ik weet niet of iedereen daar blij mee is. Volgens mij heb ik geen problemen met het feit dat de hele wereld weet dat ik een SNS rekening heb.. ENNN.. ik zou toch nog even goed nadenken of er hier op het forum niet meer persoonlijke informatie is gedeeld (geef je bankrekeningnummer even, telefoonnummer, dat soort dingen.)

Tot slot (risico's moet je altijd ook durven benoemen) : Je moet er voor gaan waken dat niet zomaar iedereen kan doen of xij bij de SNS bank werkt. Bij Google Fora ging dat behoorlijk mis in het verleden. Onbetrouwbare types kunnen zo gegevens ontfutselen, want je kunt met het webteam niet *alle* reacties gaan monitoren...
in aanvulling op voorgaande post ; we hebben op LinkedIn een interessante groep over dit onderwerp : http://www.linkedin.com/groups/Now-that-Information-is-out-5058712
Regelmatig vindt er toch weer iets plaats binnen de community wat eigenlijk niet kan. Achteraf komen dan wel weer de veronschuldigingen, maar ... Waarom niet beter gekeken naar wat er in de paar (luttele) jaartjes van de community heeft plaats gevonden, is besproken?

Hi Ben,

SNS Bank heeft in het afgelopen jaar een nieuwe strategie gekozen. Vanuit dit oogpunt zijn en worden diensten en producten (opnieuw) ingestoken. Dit heeft ook invloed op de community. De vereenvoudiging van onze producten en diensten waarbij (veel) klanten in worden betrokken, staat hierin centraal. Daarnaast kiezen we voor openheid en transparantie. Niet alleen naar onze klanten, maar ook naar de buitenwereld.

Wat bedoel je precies met de inbreng/vragen? Bedoel je met de vragen in Denk Mee, nieuwe topics, beiden of iets anders?

Dit vereist enig niveau van de SNS community en haar deelnemers. Natuurlijk heb je op elk forum (zowel open als gesloten) reaguurders die reacties plaatsen waar je helemaal niets mee kunt. Naar mate een forum meer open is, neemt in de regel het percentage reaguurders toe. Ik heb er niets op tegen als er een plek is waar teleurgestelde (ex-)klanten hun frustratie over bepaalde zaken kunnen uitten, maar als onze SNS community afzakt naar dat niveau, dan heb ik heb ik er (net als Ben) niets meer te zoeken.

Hi Stefan,

Het is absoluut niet de bedoeling dat SNS Community gebruikt wordt door klanten als kanaal om frustraties te uiten. Dat kunnen we natuurlijk niet geheel voorkomen, maar we gaan klanten wel steeds meer wijzen op de andere kanalen die hier geschikt voor zijn, zoals @Kkoenen als aangeeft bijvoorbeeld Facebook en Twitter. De community wordt juist gebruikt om met klanten in gesprek te gaan. Met zo nodig opbouwende kritiek, maar wel ruimte voor discussie en begrip. Zowel de klant als SNS Bank moet hier iets van kunnen opsteken, zoals financiële zorgen die nu spelen waar wij als bank iets mee kunnen/moeten doen, verbeteren van onze producten en diensten, elkaar helpen door onduidelijkheden te verduidelijken, etc.

Dit is een discussie die we intern ook vaak hebben gevoerd. Beide kanten hebben zo hun voor- en nadelen. Uiteindelijk kiezen we voor de eerste optie op basis van de strategie van SNS Bank; een grote bekendheid van de community bij onze klanten. De insteek hierbij is dat we zoveel mogelijk klanten de mogelijkheid willen geven om mee te denken, mee te praten over bankzaken en een platform bieden waarbij ze op financieel gebied baat bij hebben. Ook speelt transparantie en openheid hierin een rol. Als financiële instelling hebben we namelijk wat goed te maken.

Daarnaast : Ik begrijp dat de huidige reacties blijven bestaan en inderdaad ook geindexeerd gaan worden door Google? Ik weet niet of iedereen daar blij mee is. Volgens mij heb ik geen problemen met het feit dat de hele wereld weet dat ik een SNS rekening heb.. ENNN.. ik zou toch nog even goed nadenken of er hier op het forum niet meer persoonlijke informatie is gedeeld (geef je bankrekeningnummer even, telefoonnummer, dat soort dingen.)

Hi Kkoenen,

Het klopt dat huidige reacties blijven bestaan en dus ook geïndexeerd gaan worden door zoekmachines. Daardoor kunnen wij ons ook goed voorstellen dat je bepaalde informatie liever niet deelt met de wereld, die je voorheen wel met de community hebt gedeeld.

@allen: Mocht je in eerdere reacties persoonlijke informatie willen wijzigen/verwijderen, willen we jullie daar uiteraard in tegemoet komen. Stuur dan de link van het topic en het stuk tekst dat gewijzigd/verwijderd moet worden naar [email]webcare@sns.nl[/email]. Dan passen wij het voor je aan. (Reacties kun je namelijk zelf tot maximaal 60 minuten na plaatsing wijzigen).

Wel wil ik nogmaals benadrukken dat de deelname beperkt blijft tot SNS Bank klanten. Alleen het lezen van de community breidt zich uit tot het totale internet.

Tot slot (risico's moet je altijd ook durven benoemen) : Je moet er voor gaan waken dat niet zomaar iedereen kan doen of xij bij de SNS bank werkt. Bij Google Fora ging dat behoorlijk mis in het verleden. Onbetrouwbare types kunnen zo gegevens ontfutselen, want je kunt met het webteam niet *alle* reacties gaan monitoren...

Goed punt. De ‘echte’ SNS Bank moderators zijn te herkennen aan het SNS logo in hun profielafbeelding en de titel ‘Moderator’. Nieuwe moderators stellen zich altijd voor in het “Stel je voor” topic. Andere SNS Bank medewerkers, zoals marketeers die willen meepraten, stellen zich ook altijd voor. Ook als het verkeer op de community sterk toeneemt, blijft de moderatie streng. Elke nieuwe reactie zien de moderators voorbij komen in een monitoringssysteem. Mocht je zelf misbruik bespeuren, laat het ons weten!
Reputatie 3
Badge +1
Hi Mariella,

Bedankt voor de uitgebreide reactie waar je ingaat op de vragen die zijn gesteld.
Wat mijn zorgen betreft: deze heb je een beetje weggenomen :). Ik ben benieuwd hoe het zal gaan lopen.

Groeten,
Stefan.
Hi Stefan,

Fijn om te horen dat je zorgen een beetje zijn wegenomen. Ook ik ben erg benieuwd hoe de community zich verder ontwikkelt na de openstelling. Naar alle verwachting zal de community morgen worden opengesteld. Zodra het zover is laten we dit jullie weten.

Gr Mariella
Mariëlla,
wij hebben hier twee digipassen. Als ik met mijn oudste digipas inlog is mijn gebruikersnaam (dankzij jouw hulp, was eerst frans.38 voor nood door mij aangemaakt, weet je nog?) Clijnmarijne. Nu is de andere digipas vervangen omdat daarop het wachtwoord niet meer te veranderen was, log ik daarmee in dan zie ik als gebruikersnaam: clijnmarijne1. Kun jij daar nog een keer Clijnmarijne van maken? Ik weet toch niet hoe het werkt met 2 digipassen op het forum.
Zo zit ik ook te tobben met het adresboek binnen internetbankieren, de crediteuren. Deze lijst ziet er heel anders uit als ik de "vernieuwde" (dus de oude) digipas inlog. Dat moet toch te verhelpen zijn? Ik sprak er vanmiddag telefonisch met een van jouw collega's over en hij wist van het probleem.
Ik heb de vraag over de gebruikersnaam Clijnmarijne ook ergens anders hier op het forum geplaatst, maar ik zet 'm hier ook maar bij.
Vriendelijk dank alvast,
Clijnmarijne

Reageer