SNS

Het eerste hypotheekgesprek

• 14 april 2015
  • 22 Reacties
  • 12626 Keer bekeken

Badge +1
  • Oud SNS Medewerker
  • 928 reacties
Tijden veranderen. Nog steeds val ik niet in de categorie ‘traditionele levenscyclus’. Ik ben een twintiger, wil nagenoeg midden in de grote stad wonen, in mijn eentje en ik ben dus opzoek naar een poppenhuis.
Lees de hele blogpost

22 reacties

Hoi Kirsty, wat leuk je blogpost; en dat je dat met ons wilt delen. Ik ben nu al benieuwd hoe dit verder gaat lopen.
Jouw tip van een map met alle relevante zaken is een goede; je ziet dat alles digitaliseren ook z'n nadelen heeft. Persoonlijk houd ik wel van papieren en die ordenen in mappen waar duidelijk op staat wat er in zit. Zoek jij iets in Utrecht? Dan zal dat wel een lastige (en dure) klus worden. Ken je trouwens de Vereniging Eigen Huis? http://www.eigenhuis.nl/
Z
ij kunnen je ook op verschillende gebieden bij staan. Op hun site kun je veel informatie vinden.
Ik wens je heel veel succes en hopelijk houd je ons (een beetje) op de hoogte. Als we iets voor je kunnen doen, laat het maar weten. De Community is strong. En wie weet zie ik je wel op de inwijdingsborrel t.z.t. :) 
Badge +1
Hoi Blacktomcat,

Wat een leuke reactie! Ik ben opzoek naar een huis in Amsterdam, momenteel huur ik daar een huis.
Ik merk inderdaad dat ik veel belangrijke documenten alleen digitaal heb opgeslagen, eigenlijk moet je die op een USB-stick zetten of uitprinten (niet zo milieu vriendelijk).
Bedankt voor de tip! Vooral de pagina over belastingen, op dat gebied gaat er wel wat veranderen.

Leuk om via de community support te krijgen, via deze blog hou ik jullie zeker op de hoogte 🙂.
Helaas heb ik in A'dam niets om je te helpen. (Trouwens ook in andere plaatsen heb ik geen onroerend goed om iemand mee te helpen). Wij hadden in Amsterdam een goede bekende die makelaar was. Hij is er echter mee gestopt, dus daar heb je ook alweer niets aan. In elk geval succes met je zoektocht en de jacht naar een voor jou optimale hypotheek. Tipje: probeer met de hypotheeknemer (ik denk de SNS bank??), een voorwaarde op te nemen dat je per jaar minimaal 50 % van de oorspronkelijke hoofdsom mag aflossen. beter is nog 100 %. Dat geeft je in de toekomst meer mogelijkheden om van die hypotheek af te komen (als de omstandigheden dat wensen).
Badge
Kirsty,

Mijn advies zou zijn om te zoeken naar nieuwbouw. Dat is moeilijker te vinden. Maar er zit een aantal voordelen aan.
Denk aan hogere hypotheek kunnen krijgen, vaak ook nog startersleningen, niet vanaf het begin voor onverwachte kosten komen te staan. En dus niet meteen een onderhoudspotje te maken.
Garantie op gebreken. Geen kosten koper etc etc.
Wil je een huis of is een appartement om te starten ook goed?

Overigens belangrijke documenten kun je beter niet op een stick plaatsen maar "in the cloud".
Een stick kun je kwijtraken is gemakkelijk te kraken. De zeer nabije toekomst is zelfs alle software "in the cloud".
Als je MS gebruikt denk dan eens aan de gratis "OneDrive" dienst.

gr. Carel
Badge
Kirsty,

Wees voorzichtig met de vereniging eigen huis. Een aantal adviezen zijn gericht op producten/diensten van hun adverteerders en de kosten van deze producten/diensten zijn dan absoluut niet concurrerend.
Ik heb hele discussies daarover met hun.
Hun hypotheekservice en bouwkundige adviezen/inspecties zijn goed.

gr. Carel
Ik denk ook dat nieuwbouw interessanter kan zijn, tenzij je echt voorkeur voor iets "ouds" hebt natuurlijk.
Bestaande woningen zijn weliswaar "goedkoper" geworden, maar waren ver overgewaardeerd. Bovendien zat er een opéén stapeling van "kosten" bij in (van kopers).
Zoals Carel ook al een aantal voordelen aangeeft, heeft nieuwbouw nog meer voordelen. Ook nieuwbouw is goedkoper geworden en nieuwbouw is "met de tijd mee gegaan", bijv. de isolatiewaarde is weer verbeterd, sommige "maten" zijn aangepast (bijv. hogere deuren :)).
Ik heb ook het idee dat verschillende "oude" projecten weer uit het slop worden gehaald. Dat geeft leuke extra kansen (maar ook gevaren).
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Hoi heren,

Wat een tips! Bedankt.
Mijn voorkeur gaat uit naar een oud pand, het liefst in of dichtbij het centrum. Vaak zijn panden in Amsterdam van de buitenkant oud, maar van de binnenkant nieuw (gerenoveerd). Toevallig heb ik wat bezichtigingen gepland staan deze weken. Ik hou jullie op de hoogte.

@Blacktomcat Het liefst wil ik een annuïteitenhypotheek bij SNS afsluiten 🙂.
Kirsty,

Wees voorzichtig met de vereniging eigen huis. Een aantal adviezen zijn gericht op producten/diensten van hun adverteerders en de kosten van deze producten/diensten zijn dan absoluut niet concurrerend.
Ik heb hele discussies daarover met hun.
Hun hypotheekservice en bouwkundige adviezen/inspecties zijn goed.

gr. Carel

Hoi Carel,
Dat aspect is mij ook een doren in het oog bij VEH. Als belangenorganisatie zijn ze mij ook te commercieel aan het worden. Ik heb ze eens aan de tand gevoeld over hun zonnepanelen en hun offerte model uitgeplozen. Klopte van geen kanten (o.a. te hoge rente, te veel panelen, te hoge inschatting van stroomkostenontwikkeling): toegeven ho-maar! Resultaat is dat je nu eerst voor offerte moet betalen voordat je inzicht kunt krijgen hoe ze e.e.a. berekenen.

Groet, 
Erik

Kirsty,
Als ik bij een bank werk zou ik ook graag daar een hypotheek afsluiten 🙂 Vooral voor starters is een annuïteitenhypotheek de beste keuze (als je fiscaal voordeel wilt).
 Dat aspect is mij ook een doren in het oog bij VEH. Als belangenorganisatie zijn ze mij ook te commercieel aan het worden. Ik heb ze eens aan de tand gevoeld over hun zonnepanelen en hun offerte model uitgeplozen. Klopte van geen kanten (o.a. te hoge rente, te veel panelen, te hoge inschatting van stroomkostenontwikkeling): toegeven ho-maar! Resultaat is dat je nu eerst voor offerte moet betalen voordat je inzicht kunt krijgen hoe ze e.e.a. berekenen. 

De VEH doet die zonneenergie/zonnepanelen helemaal niet zlef. Ik heb onlangs ook via hen een offerte aangevraagd. De VEH heeft het opgezet en de uitvoering is in handen van anderen. Ook zijn er verschillende bedrijven die voor hen de panelen plaatsen. De opzet erachter is m.i. niet verkeerd, maar valt in de praktijk tegen. Ze zijn (althans voor ons) redelijk goedkoop en ik heb de indruk dat het daar om gaat. Er kon ook niemand van tevoren bij ons komen kijken hoe de bekabeling panelen-omvormer-meterkast zou moeten/kunnen lopen. Dat kon wel, moest ik € 100 extra betalen (en dat geld was ik kwijt of ik wel of niet op de offerte inging). Verder konden ze mij in het telefonische gesprek nog niet aangeven wie de panelen ging plaatsen. Dit samen was voor ons reden om niet met hen in zee te gaan.
Badge +1
Toevallig zag ik gisteravond deze reclame voorbijkomen (maar dan met een datum genoemd in 2015).
Collectief inkopen van energie bij VEH. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Badge
Toevallig zag ik gisteravond https://"https://www.youtube.com/watch?v=6dEYaJy3Ono" voorbijkomen (maar dan met een datum genoemd in 2015).
Collectief inkopen van energie bij VEH. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Ha Kirsty. Ja hab ik ervaring mee ook dit is een hobby van me.
Als die instanties, voorbeelden (VEH/ANWB/ANBO/Consumentebond) doen aan energie vergelijking en gebruiken daarbij de kreet collectieve inkoop. En je zult begrijpen dat ze dat niet voor niets doen. Want je moet uiteraard eerst lid zijn van zo'n vereniging. En zo'n vereniging wil best haar leden bestand gebruiken voor een onderzoek mits....de energieleveranciers hiervoor betalen aan die vereniging. Want je ledenbestand is geld waard. De neutraliteit is dan ook verdwenen.
De korting die jij krijgt is dus minder dan wanneer je zelf zaken doet met een andere instantie.

Jaren geleden ben ik overgestapt mijn uitgangspunten waren bijvoorkeur groene energie, nooit langer contract dan 1 jaar en een organisatie net als SNS normaal en bereikbaar voor de klant.
Een vergelijking met de standaard provider leverde mij in het eerste jaar een winst van € 500 (toe nog gezin 4 personen).
Dus voelde ik mij enorm gepakt. Twee jaar later begon de oude leverancier contact op te nemen want ze willen graag hun oude klant weer terug. Ik kreeg zonder enige vraag 25% korting op electra en gas en als ik een boete moest betalen voor overstappen dan werd die ook voor mij betaald. Niet gedaan dus.

Vervolgens deed ik mee met het onderzoek van VEH. Daaruit kwam naar voren dat mijn huidige keuze goedkoper was dan de voorstellen van VEH. En dat gaf dus al te denken.
Pas geleden weer nieuwe ervaring. Ik stond bij MediaMArkt en kocht daar een apparaat van plus minus € 400. Voor ik het pand verliet was er iemand van een energiebedrijf met een stand in de MM en die bood mij cash een bedrag aan van € 350 als ik nu besloot over te stappen. Ik zou dan een bon krijgen en kon die meteen bij de MM inwisselen bij de betaling van mijn aankoop.

Ik kan hier een heel lang verhaal van maken. Het is in één woord verschrikkelijk hoe de mensen gepakt worden.
Met meest triest vind ik de ouderen die niet handig zijn in zoeken of niet durven overschakelen omdat ze denken dat er dan enekele dagen geen electra is. Of die geen internet hebben en dus de info niet kunnen benaderen.

Mijn advies:
- Ga naar een energievergelijkingssite bijvoorbeeld https://www.energievergelijker.nl/ of http://www.bencom.nl/ (er zijn er veel meer maar met deze twee heb ik goede ervaring).
- Vul de jaargegevens in en vergelijk. Vaak hebben ze dan ook aktietarieven.
- Maak een keuze en bel dan eerst zelf die leverancier. Vaak krijg je dan een nog scherper aanbod.
- Vraag dit aanbod per mail.
- En beslis voor niet langer dan één jaar.

Niet langer dan één jaar omdat de tariven verder gaan dalen (ook in het neiuws vandaag). Dus geen 3 jarig contract afsluiten. Community collega NiekF kan je vast ook nog wel tips geven.

Carel
Badge

De VEH doet die zonenergie/zonpanelen helemaal niet zelf. Ik heb onlangs ook via hen een offerte aangevraagd. De VEH heeft het opgezet en de uitvoering is in handen van anderen. Ook zijn er verschillende bedrijven die voor hen de panelen plaatsen. De opzet erachter is m.i. niet verkeerd, maar valt in de praktijk tegen. Ze zijn (althans voor ons) redelijk goedkoop en ik heb de indruk dat het daar om gaat. Er kon ook niemand van tevoren bij ons komen kijken hoe de bekabeling panelen-omvormer-meterkast zou moeten/kunnen lopen. Dat kon wel, moest ik € 100 extra betalen (en dat geld was ik kwijt of ik wel of niet op de offerte inging). Verder konden ze mij in het telefonische gesprek nog niet aangeven wie de panelen ging plaatsen. Dit samen was voor ons reden om niet met hen in zee te gaan.

Ja Erik, Jan. Daarnaast heeft men geen kennis van zaken. Één van de bedreigingen is verkeerde voorlichting over de techniek van zonnepanelen.
Goedkoop in aanschaf is wanneer de panelen in serie geschakeld zijn. Denk aan de kerstverlichting als je er één lampje uit haalt  gaat de hele verlichting uit. Bij zonnepanelen, als één paneel door schaduw of vuil minder levert leveren allen minder. Een duurzame installatie heeft dan ook parallel geschakelde panelen.
Ook ter plekke kijken naar andere belemmeringen, schaduw hoge bomen, de kleine pijpen op het dak (rioolbeluchter, mechanische ventilatie geven schaduw effect) en de toestand van het dak. Moet ik eerst het dak laten vernieuwen of kan echt ongestraft zonder na enkele jaren in hoge kosten te komen geplaatst worden.
En dan de rekensom binnen hoeveel jaar je de kosten eruit hebt.
Ook de afweging als ik denk aan verhuizen binnen enkele jaren wat is de meerwaarde van het huis met of zonder. Antwoord met levert niets meer op. Want dan roept de koper haal het er maar af.
Dit zijn slechts enkele punten.

Doe er je voordeel mee.
Badge +1
Bedankt voor je handige tips en het delen van je leerzame ervaringen Carel 🙂.
Toevallig zag ik gisteravond https://"https://www.youtube.com/watch?v=6dEYaJy3Ono" voorbijkomen (maar dan met een datum genoemd in 2015).

In grote lijnen helemaal eens met Carel. Heb afgelopen jaren mee gedaan aan de actie van VEH en maar een enkele keer het aanbod geaccepteerd. In alle andere gevallen waren er scherpere online aanbiedingen.

Een keer liet een energieleverancier-contact persoon via telefoon zich ontvallen dat het ook enige tientallen euro's moet afdragen aan VEH voor elke afgesloten contract: Het verdien model is duidelijk en die 'kosten' gaan niet naar de leden van VEH / ANWB, maar naar de directie (om het populair te zeggen).
Verder is het mij tot nu toe niet gelukt om aan het einde van mijn jaar contract te blijven bij mijn leverancier omdat ze weer een gunstig aanbod doen. Ik snap die 'markt-van-ontrouw' niet, geeft torenhoge wervingskosten (net zoals bij ziekenkostenverzekeringen).

Dus SNS: geen welkomst / overstap korting maar beloon je lang blijvende klanten; b.v. geen kosten voor je betaalrekening als je die meer dan 50 jaar al hebt.

@Carel,
Ik ben het helemaal met je eens dat er bij aanbieders van zonnepanelen veel oneerlijkheid zit over de rug van de onwetende klant heen; de punten die je aandraagt worden dan verzwegen. Des te meer een schandelijke zaak dat je extra moet betalen voor een bezoek voordat je de offerte accepteert bij VEH.

M.b.t. verkoop van huis met zonnepanelen, ben ik het niet helemaal met je eens. Het is slim om bij verkoop van het huis de gemiddelde maandlasten in kaart te brengen. Die zijn dan voor energie een stuk lager en die zijn ook erg zichtbaar voor de koper.
Jij ook bedankt voor je ervaringen Erik. Ik heb zelf een huis gekocht met een zonnepaneel en een warmtewisselaar. Onder de streep betaal ik iedere maand minder aan energie dan in mijn vorige woning, terwijl ik groter ben gaan wonen. Overweeg je zonnepanelen voor je nieuwe woning Kirsty?

Bij SNS zoeken we altijd naar manieren om onze vaste klanten te belonen. Jouw suggestie hou ik in mijn achterhoofd. 🙂
Ook sites als die van Ben Woldring (gaslicht.com, etc.) worden betaald door de energieleveranciers. net als die van de VEH, Consumentenbond, etc. Dus vergelijken via verschillende kanalen is zeker aan te raden.

Parallel-schakeling van zonnepanelen hoeft niet altijd gunstig(er) te zijn. Hangt van de omstandigheden af. Als je bang bent voor schaduw of het uitvallen ven een paneel, kun je een systeem a la Solar Edge zeker overwegen. Dan wordt elk paneel afzonderlijk gemonitord en valt niet alles uit als er eentje niet meer naar behoren functioneert. Kost je ca. 35 - 50 Euro per paneel. 

Verder ook mee eens om trouw te belonen in plaats van alleen nieuwkomers. (De Rentepunten van de ING is eigenlijk zo 'n voorbeeld van trouw belonen, alleen zijn de prijzen die je betaalt i.h.a. niet lager dan als je een beetje om je heen kijkt; dus eigenlijk is dat geen beloning).
Badge +1
Jij ook bedankt voor je ervaringen Erik. Ik heb zelf een huis gekocht met een zonnepaneel en een warmtewisselaar. Onder de streep betaal ik iedere maand minder aan energie dan in mijn vorige woning, terwijl ik groter ben gaan wonen. Overweeg je zonnepanelen voor je nieuwe woning Kirsty?

Bij SNS zoeken we altijd naar manieren om onze vaste klanten te belonen. Jouw suggestie hou ik in mijn achterhoofd. :)

Bedankt voor de tips Erik en Carel. Deze houd ik zeker in gedachte mocht het zover zijn.

@Dennis, dat weet ik eigenlijk nog niet. Ik zie trouwens weinig zonnepanelen in Amsterdam. Ik ga me er eens in verdiepen 🙂.
Badge
@Blacktomcat, Jan mee eens dat Ben Woldring ook geld ontvangt maar het is een redelijke vergoeding. En dat is anders dan VEH die haar klantenbestand ter beschikking stelt. Sommige energieleveranciers willen er niet eens aan mee doen.

@Erik Ik vergelijk het zonnepanelen verhaal met twee mensen die in het afgelopen jaar weinig opbrengst hebben gehad en nog steeds in discussie zijn over de vergoeding voor terugleveren. Daarnaast toch wel eens per jaar de panelen moeten reinigen want er blijft best wel vuil opliggen.
Zelf heb ik hier op de site nog eens aangegeven gekozen te hebben voor een kleine investering in Winddelen. Met als voordeel dat die niet aan mijn huis of adres gekoppeld zijn dus geen discussies bij verkoop. Maar ik kan ze op ieder moment verkopen en ook als voorbeeld laten erven door mijn erfgenamen. Dus meer flexibel.Naast het feit dat de opbrengst niet afhankelijk is van voldoende zon. Wel van voloende wind uiteraard maar daar hebben we over de gehele 24 uur best wel genoeg van.
Ik heb nu de opbrengst van een volledig jaar en was daar heel erg blij mee.

Gelukkig leven we in een land waar we van alles keuzes genoeg hebben :D

En Kirsty, je kan natuurlijk alle community leden en al je FB en Twitter relaties vragen om aan crowd funding te doen, dan heb je zo je poppenhuis binnen. En we komen dan allemaal schilderen etc. Want het barst hier van de kennis van zaken. En voordelig. Een taartje en koffie is voldoende HAHA
Badge +1

En Kirsty, je kan natuurlijk alle community leden en al je FB en Twitter relaties vragen om aan crowd funding te doen, dan heb je zo je poppenhuis binnen. En we komen dan allemaal schilderen etc. Want het barst hier van de kennis van zaken. En voordelig. Een taartje en koffie is voldoende HAHA

Staat genoteerd 😉.
@Blacktomcat: ik ben absoluut geen voorstander van de "rentepunten-strategie" van ING. Na vele andere ergernissen hebben die de doorslag gegeven om van bank te wisselen (naar SNS dus).
Dat ik vervolgens die rentepunten alleen maar aan een goed doel kon schenken onder de voorwaarde dat ik zelf de financiele tegenwaarde eraan zou toevoegen deed de deur echt dicht.
@Blacktomcat: ik ben absoluut geen voorstander van de "rentepunten-strategie" van ING. Na vele andere ergernissen hebben die de doorslag gegeven om van bank te wisselen (naar SNS dus).
Dat ik vervolgens die rentepunten alleen maar aan een goed doel kon schenken onder de voorwaarde dat ik zelf de financiele tegenwaarde eraan zou toevoegen deed de deur echt dicht.

@Koos, Helemaal met je eens! Ook ik kom van ING en zit nu bij SNS en ASN. We zullen maar denken dat Blacktomcat perongeluk een likeurtje gebrouwen had inplaats van een biertje.
@Koos, Helemaal met je eens! Ook ik kom van ING en zit nu bij SNS en ASN. We zullen maar denken dat Blacktomcat perongeluk een likeurtje gebrouwen had inplaats van een biertje.

@Erik en Koos,  dan hebben jullie ofwel mijn berichtgeving daaromtrent niet goed gelezen ofwel niet 9goed) begrepen. Ik gaf alleen aan dat banken trouw best mogen belonen. Toen zei ik dat de ING dat doet in de vorm van rentepunten, maar dat dat eigenlijk geen vorm van belonen is, omdat de bijbetaling van producten die je met die punten kunt aanschaffen, vaak net zo hoog is als dat je die producten elders zonder punten kunt kopen. Kortom, wat de ING doet, is eigenlijk geen belonen. Volgens mij staan we op hetzelfde standpunt. 
Trouwens, er is niets mis met een likeurtje op zijn tijd (bv. tussen de vijfen door ;) ).

Reageer