SNS

Kijkje in de keuken bij IT

• 4 november 2014
  • 99 Reacties
  • 14190 Keer bekeken

Communitylid Jaap Smit gaf in zijn interview aan dat hij graag een keer mee wil lopen op onze IT-afdeling. Op 12 december krijgt hij een kijkje in de keuken bij IT. Wil jij met hem mee?
Lees de hele blogpost

99 reacties

Oooh cool, dit had ik ook graag mee willen maken!

Veel plezier Jaap Smit.

Gr.
Sebastiaan
IT Manager
Design Hotels AG
@Stefan, @DeHond,  ook iets voor jullie??
Badge +1

Sebastiaan
IT Manager
Design Hotels AG

We houden je in gedachten bij een eventueel volgend bezoek Sebastiaan 😉. Fijne avond!
Reputatie 3
Badge +1
Het lijkt mij ook erg leuk en leerzaam om met de mensen van IT in gesprek te komen, en zou graag op 12 december mee willen als dat kan. Omdat ik zelf ook in de IT werkzaam ben in een vergelijkbare sector, kan ik me de uitdagingen vaak goed voorstellen, maar zonder echt een kijkje in de keuken te hebben genomen, is het voor mij vaak nog gissen wat het achterliggende probleem zou kunnen zijn als we hier op de community iets aankaarten en proberen mee te denken in een mogelijke oplossing. 
Daarnaast ben ik in de praktijk toch al regelmatig tester van functionaliteit die door IT gebouwd is, toch? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe hier tegenaan wordt gekeken vanuit het bouwteam!
Badge
Ik heb wel interesse maar weet nog niet of ik die dag vrij kan krijgen.
Tsja, het lijkt mij ook razend interressant een kijkje in "die SNS keuken" te hebben.
Het zou mij natuurlijk goed helpen in de community achtergronden gefundeerder te belichten in antwoorden aan anderen.
Maar, het is een halve wereldreis in de ochtend. Mij een beetje te gek.
Dus, erg leuk dat de mogelijkheid wordt geboden, maar ik laat het voorbij gaan.
Veel plezier voor diegene die wel gaan en daarna hier er verslag over doen!!
Groet,
Ben 🆒
Badge
Communitylid Jaap Smit gaf in zijn interview aan dat hij graag een keer mee wil lopen op onze IT-afdeling. Op 12 december krijgt hij een kijkje in de keuken bij IT. Wil jij met hem mee?
Lees de hele blogpost

Dit zou ik ook graag willen en gezien mijn IT achtergrond zeker interessant vinden. Wat mij betreft minder de inhoud maar meer hoe e.e.a. georganiseerd is wie wat doet (SNS intern of extern) en wie wat aanstuurt en besluit.

Met name gezien de wat onprettige verrassingen die de consument nu steeds overvallen en het feit dat we het gevoel hebben als klant (maar zekeren ook als community) niet serieus genomen te worden.

Maar.......ik denk dat ik op z'n vroegst hiertoe in maart instaat ben. En Ben dan wil ik je ook graag informeren over de ervaringen zodat jij heerlijk in je heimat kan blijven ;-)

Dus Wanda als je na deze sessie er nog één kan organiseren?

Sebastiaan
IT Manager
Design Hotels AG

We houden je in gedachten bij een eventueel volgend bezoek Sebastiaan 😉. Fijne avond!

Das ist sehr nett von dir 🙂
Ik vrees dat Jaap voor ons allen de honneurs moet waarnemen. Dus Jaap, zet hem op. We zijn benieuwd en neem de vragen van de andere leden (zie eerder in dit topic) mee. Worden we misschien allemaal weer iets wijzer.:)
Ik zal mijn best doen om er een zinvolle en leerzame ervaring voor ons allen van te maken!
Als je concrete vragen hebt, of nieuwsgierig bent naar bepaalde stappen of processen,.....

Stel je vraag hier en ik zal mijn best doen om er tijdens mijn kijkdagje aandacht aan te spenderen.

Een bezoekverslag is iets waar reeds over is gesproken!
Dat komt goed.

Groeten
Jaap
Ik vrees dat Jaap voor ons allen de honneurs moet waarnemen. Dus Jaap, zet hem op. We zijn benieuwd en neem de vragen van de andere leden (zie eerder in dit topic) mee. Worden we misschien allemaal weer iets wijzer.:)

oei!! Vergeet je Stefan nu niet?
Groet,
Ben 🆒
Dag Ben,

Wanda regelt volgens mij de uitnodigingen voor het bezoek in Den Bosch.
Ik heb nog geen idee of (en zo ja wie) er nog meer zijn uitgenodigd, maar het zal een kleine vertegenwoordiging van de community zijn. Dat geeft meer mogelijkheden voor onderzoek, leren en dialoog tijdens het bezoek. Ik vergeet niemand! 

Nogmaals: Ben* je ergens nieuwsgierig naar, wil je iets bijzonders weten over de processen in het IT-Cook-Book in de SNS keuken. Stel ze hier en ik neem ze mee naar Den Bosch.

Groeten
Jaap
Dag Ben,

Wanda regelt volgens mij de uitnodigingen voor het bezoek in Den Bosch.
Ik heb nog geen idee of (en zo ja wie) er nog meer zijn uitgenodigd, maar het zal een kleine vertegenwoordiging van de community zijn. Dat geeft meer mogelijkheden voor onderzoek, leren en dialoog tijdens het bezoek. Ik vergeet niemand! 

Nogmaals: Ben* je ergens nieuwsgierig naar, wil je iets bijzonders weten over de processen in het IT-Cook-Book in de SNS keuken. Stel ze hier en ik neem ze mee naar Den Bosch.

Groeten
Jaap

Sorry, enige spraakverwarring. Mijn reactie was op Blacktomcat. Ik weet dat Wanda dat regelt, maar Stefan had ook aangegeven wel te willen, vandaar.
Ik heb geen directe vragen, ben wel benieuwt naar je/jullie verslag.
Mijn reacties komen soms ook op vreemde tijden hier te staan. Ik ben met een aantal computers op afstand bezig en tussendoor lees ik de berichten uit het (al enige tijd geleden) overzicht. ik mis mogelijk dan de nieuwe (zoals nu geloof ik).
Viel Spass in ´s Hertogenbosch.
Groet,
Ben 🆒
jaap, ik heb hier misschien een item. Waarom kan de ene persoon wel de koersen zien van de diverse SNS-fondsen en een ander niet of nauwelijks.
Zie dit topic: https://forum.snsbank.nl/beleggen-64/waar-zijn-de-koersen-gebleven-8629/#post61940
Ik snap er in elk geval niets van.

Er zijn onder de ruim 11.000 leden die we hebben vast nog meer geïnteresseerde die mee willen naar Den Bosch. Ik nodig dan ook iedereen die graag een kijkje neemt op onze IT afdeling uit om te reageren 🙂
Reputatie 3
Badge +1

Er zijn onder de ruim 11.000 leden die we hebben vast nog meer geïnteresseerde die mee willen naar Den Bosch. Ik nodig dan ook iedereen die graag een kijkje neemt op onze IT afdeling uit om te reageren :-)

ik ben momenteel (al weer) in het buitenland en had eerlijk gezegd verwacht dat er, naast Jaap en mij, er inmiddels al veel meer gegadigden zich zouden hebben aangemeld... 
Reputatie 4
Badge +1
Oe als er nog een plekje vrij is, lijkt mij dit ook erg leuk.

Ik ben zelf geen IT'er maar heb wel affinitieit met IT-systemen en automatisering. Ik ben erg benieuwd hoe dit achter de schermen allemaal bij SNS geregeld is.
Wellicht ook goed om mee te nemen als stukje extra kennis naar de klantenraad 😉
Reputatie 2
Badge
Ik zou dat ook wel willen. Ik werk zelf in it support (backupsoftware voor bedrijven) en ik ben wel benieuwd hoe het er daar aan toe gaat. Dus als er nog een plekje vrij is.
Reputatie 2
Als er nog een plekje vrij is (pff..ik zie dit nu pas), dan zou ik ook wel mee willen lopen. Ik heb zelf ook een IT achtergrond en ben zeer benieuwd de omgeving bij de SNS Bank er uit ziet.
Badge
Beste Jaap,

Nog wat input met name wederom over het proces.

- Het valt op dat na een releasewissel er keer op keer foutjes zijn ontstaan die kennelijk niet voor het live gaan ontdekt worden. Als voorbeeld men maakt een nieuwe layout voor de website en geeft zelfs nog aan dat er inhoudelijk niets veranderd is. Hoe kan het dan dat er wel inhoudelijke fouten zijn. Bijvoorbeeld een aantal dagen dat het saldo van de rente van de spaarrekeningen niet zichtbaar is. Vraag: Op welke wijze en door wie vindt het testen plaats, geef hier eens inzicht in. Bij grote bedrijven heeft men test sites.
- Hoe is het mogelijk dat van de één op andere dag een nieuwe look wordt neergezet en er kennelijk niemand met enige kennis van zaken over leesbaarheid/lettertypen/indeling zich vooraf bij het ontwerp hier mee bezig heeft gehouden. Want laat één ding duidelijk zijn, de website is gewoon aanzienlijk slechter geworden. Veel franje, nutteloze info en niet de mogelijkheid om die weg te drukken. Bovendien wil je dat de informatie op de meest gebruikte type beeldschermen goed leesbaar is en dat je niet steeds moet scrollen. Nu moet je zelfs bij het inloggen al scrollen. Laat gebruikers eens meekijken voor er iets life gebracht wordt. Of huur iemand in met kennis. Vraag staat dit op de agenda van de IT afdeling?
- Het komt voor dat er storingen zijn of fouten in de site die net life gegaan is maar ook verbeteringen die afgelopen nacht zijn aangebracht. Klantenservice/community/facebook worden niet op de hoogte gesteld van aanpassingen. Zowel de positieve niet als pure wijzigingen. Zet een topic neer als er iets is aangepast. En denk er aan dat de community leden behulpzaam kunnen zijn bij testen en snel fouten kunnen melden. En dat is ook nog geheel gratis. Wat gaat de IT afdeling hieraan doen?
- Vandaag weer zo'n slechte beurt. kennelijk is er vannacht weer wat life gebracht. Bij het proberen in te loggen een melding op de app dat door technisch onderhoud je tijdelijk maar € 1.000 kan overmaken. Had dit niet uitgestest kunnen worden? Kan dit ook bekend gemaakt worden in een topic storingen. Daarnaast is de WindowsPhone app helemaal niet meer actief bel klantenservice (heb hier over gebeld en een topic aangemaakt, hier gaat het mij alleen om Jaap met een voorbeeld te voeden). Ook hier waarom geen melding op de community site met topic foutje storing.
- Waarom moet het zo lang duren om een fout op te lossen. Is er geen releasebeheer waardoor je redelijk snel (binnen maximaal 24 uur) terug kunt naar de vorige release? In het bedrijvsleven is dat een must.
- En dan nog een hele merkwaardige. De vraag wordt gesteld aan cummunity leden of we potentiele klanten kunnen aangeven die een nieuw te ontwikkelen app willen testen. Ze mogen nog geen klant zijn en geen rekening hebben. Uiterst merkwaardige vraag. Waarom laat je bestaande klanten niet testen. Blijkt hier dan uit dat je geen aparte ontwikkel en test sites hebt? Potentiële klanten moet je dit echt niet vragen. Ik kan mij zlefs voorstellen dat je dan nooit overgaat. Ik ken een aantal mensen die ik over de streep probeer te halen om naar SNS te gaan. Als ze de website zien, de apps (met name de slechte niet doorontwikkelde voor WindowsPhone) en ook nog met de onhandige digipas aan de slag moeten, dan moet ik een sterk verhaal hebben om ze over te laten schakelen. Dan heb ik het nog niet eens over het creditcard drama. Daar kan ik tenminste nog een goed alternatief voor aangeven. Met moeite lukt het door aan te geven dat de rente hoger is, dat er ook rente is op de betaalrekening en dat de volgorde van de mutaties beter is dan bij ING. Daarnaast de kosten van een betaalrekening. Ik moet absoluut niet met het IT product aankomen want dan blijven ze lekker bij hun oude bank ook al is die iets duurder. De IT afdeling kan hier iets van leren. Wat gaan ze er mee doen?

Jaap heel veel sterkte. Ik was er graag bij geweest. Mijn indruk van IT is een 5,5 als cijfer. Jammer want IT kan de business juist zo goed ondersteunen.
Kijk, hier zitten dingen tussen die me aanspreken!
Focus op oplossingen, ergernissen voorkomen en waarde toevoegen.
Je vragen dragen volgens mij allemaal bij aan antwoorden op het hoe en waarom bij de (IT-) veranderingsprocessen bij SNS.
Wellicht zijn er ook simpele verklaringen voor een éénmalige (kortdurende) beperking zoals je noemt (max. 1000€)
Communicatie is belangrijk zoals je al aangeeft!
Zodra de veranderingen en planningen maar helder gecommuniceerd worden, levert het geen ergernissen op.
Nog steeds ben ik van mening dat ik als klant/gebruiker van de IT-afdeling van ING veel (!) meer last heb gehad in het afgelopen jaar dan van SNS!

Ik neem je punten mee in mijn shortlist met vragen!
(en ik gok dat er ook voor 12 december al iemand dit mailtje heeft doorgelezen :D)

Dankjewel
Badge
Jaap
Nog steeds ben ik van mening dat ik als klant/gebruiker van de IT-afdeling van ING veel (!) meer last heb gehad in het afgelopen jaar dan van SNS!

Jaap,
Absoluut met je eens. Ik heb de volgende etiketten uitgedeeld vanwege eigen ervaring maar ook van uit een grote IT gebruikers kring.

- ABN zakelijk perfect, particulier te log te afstandelijk.
- Rabo bank veel te duur. Met name door een ongelooflijk dure bestuurslaag. Zijn ze al jaren mee bezig om dit terug te brengen. Ooit was ik frequent met ze in contact. De mooiste opmerking was van hun centrale IT afdeling. "Wij zijn één dochter met heel veel moeders". Klantencontact niet erg vriendelijk/behulpzaam. Ook voor hypotheken te duur.
- ING IT wise erg instabiel. Wel snel in de ontwikkelingen misschien is dat wel de valkuil. Creditcard integratie/goede en snelle mobile apps voor alle platformen/NFC al maanden live en... een hele goede website overzichtelijk en snel. Betalingen doen zonder een digipass (wat een onding). Slecht, de presentatie van de mutaties. Mutaties komen een paar keer per dag niet overeen met het saldo en mutaties wijzigen dagelijks vwb de datum. Eerst op de daadwerkelijk dag, daarna op een onduidelijke boekingsdag, dat schep veel verwarring want wat boven aan staat is vaak oude mutatie-info. Is al jaren bekend en men doet hier niets aan. Dit was voor mij dé reden om naar SNS te gaan. Ik heb het account wel aangehouden als alternatief.

Groet, Carel
Reputatie 3
Badge +1
@Jaap en @Carel: heel herkenbaar en inderdaad goed verwoord! :rolleyes:
Ben benieuwd naar de rectie(s) van de bank en het verslag van Jaap.
Het is wel duidelijk dat de SNS zo de spanning er langer in houdt dan tot 6 december 😃
Inmiddels hebben de leden die een kijkje gaan nemen bij onze IT afdeling een mail ontvangen met alle informatie. Jaap Smit gaat samen met Stefan, TheVMaster, Eva van Goor en ReinoutS naar Den Bosch. We gaan er een leuke en leerzame ochtend van maken.

Reageer