SNS

Nieuwe versie van de SNS Mobiel Bankieren app met directe feedback mogelijkheid

• 10 december 2013
  • 13 Reacties
  • 5072 Keer bekeken

Vandaag is er een nieuwe versie beschikbaar van de SNS Mobiel Bankieren app. De nieuwe versie bevat naast verbeteringen ook nieuwe functionaliteiten. Daarnaast is het voor klanten nog makkelijker geworden feedback te geven op de app. Zowel via de app zelf, als via SNS Community.
Lees de hele blogpost

This topic has been closed for comments

13 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Mijn eerste indrukken:

Ik zag dat een lang gekoesterde wens is gerealiseerd; dat automatisch de volgende transacties worden geladen als je in het transactieoverzicht onderaan de lijst bent gekomen. Het valt me wel op dat het scrollen niet meer vloeiend gaat op mijn Android (HTC one met een snelle quad-core processor...).

Daarentegen zag ik dat het aanpassen van de rekeningvolgorde nog steeds niet volgens het 'drag-and-drop' mechanisme gaat. Dat gedoe met de pijltjes achter de rekening die je omhoog/omlaag wilt verplaatsen is niet handig als je de indeling helemaal om wilt gooien...

Groeten,
Stefan
Reputatie 2
Badge +1
Mijn tweede indruk over de 'feedback' mogelijkheid in de app:

Ik had heel even de hoop dat deze nieuwe functionaliteit een veilig kanaal zou zijn om vertrouwelijke informatie uit te wisselen met SNS bank. Helaas blijkt de app gewoon de standaard e-mail applicatie aan te roepen en wordt er uiteindelijk gewoon een platte e-mail gestuurd zonder enige vorm van beveiliging (vertrouwelijkheid en integriteit). Dus ongeschikt om echt vertrouwelijke informatie uit te wisselen...
:(

Groeten,
Stefan
Wanneer komt er een update voor de Windows Phone, deze is niet vooruit te branden. geeft regelmatig de melding dat ik te lang niet heb gebruikt als ik aan het inloggen ben en dat ik een update moet downloaden, maar die is er helaas niet.
Wanneer komt er een update voor de Windows Phone, deze is niet vooruit te branden.

Hoi Sjoerdvdn,

Welkom op de community! Bedankt voor je vraag. Vóór 13 januari komt er een Windows Phone-update die IBAN-proof is. Graag hadden we dan ook alle andere functionaliteiten van IOS/Android al nagebouwd, dit kost echter meer tijd. Deze update volgt later, waarschijnlijk ergens rond april.
@Stefan,

Bedankt voor het delen van je bevindingen. :)

• In de volgende release wordt de Android-app van een meer native look & feel voorzien en wordt daarmee ook de performance beter.
Drag & drop van rekeningen bij de instelling: 'rekeningvolgorde', wordt ook in de volgende release gerealiseerd.
• Het feedback-mechanisme is een eenmalige mobiele vragenlijst per release. Het doel hiervan is dat we helder hebben wat klanten van de app vinden en wat ze willen verbeteren. De vraag-functionaliteit maakt inderdaad gebruik van de e-mailclient van de klant. Op die manier kan de klant via zijn eigen e-mailbox communiceren met ons. Dit is even veilig als alle andere e-mails.
Reputatie 2
Badge +1
@Nanda,

Fijn om te horen dat de eerste twee punten nog opgepakt gaan worden. Ik gebruik de app meerdere keren per dag omdat ik hem prettiger in gebruik vind dan de website. Dat heb ik met veel apps (mits goed gebouwd) om de simpele reden dat je in een app alleen de belangrijke functionaliteiten bouwt op een zo simpel mogelijke wijze. Met goede knoppen (zo min mogelijk tekstinvoer), intuitieve navigatie, snel en zonder ballast (of reclame). Door het oplossen van de restpuntjesworden de spreekwoordelijke puntjes op de i gezet ;)

Goed te weten dat de feedback tijdelijk is. Dat verklaart waarom ik het bericht maar 1x zag staan op het beginscherm van de app. Wat betreft de e-mail heb je natuurlijk helemaal gelijk dat dit even veilig is als gewoon e-mailen. Het punt dat ik wilde maken is dat ik gewone e-mail eigenlijk niet veilig genoeg vind om bepaalde financiele zaken te bespreken met mijn bank. Misschien ben ik wel een beetje paranoide doordat ik in de ICT beveiliging werk, maar in het kader van phishing risico's zou ik het fijn vinden als de bank via de beveiligde 'Mijn SNS' portal een veilig communicatiekanaal inricht (2 richtingen; dus niet alleen zenden vanuit de bank naar mij als klant) waar ik vertrouwelijke informatie kan uitwisselen met mijn bank. Maar ik snap best dat hier weinig vraag naar is en dat dit niet hoog op de wensenlijstjes zal staan...:rolleyes:

Groeten,
Stefan
Hi Stefan,

Leuk dat je de app veel gebruikt. Ik begrijp je punt over de e-mail en vermoed dat je professionele achtergrond hier absoluut meespeelt.

zou ik het fijn vinden als de bank via de beveiligde 'Mijn SNS' portal een veilig communicatiekanaal inricht (2 richtingen; dus niet alleen zenden vanuit de bank naar mij als klant) waar ik vertrouwelijke informatie kan uitwisselen met mijn bank.

Aan wat voor veilig communicatiekanaal voor vertrouwelijke informatie denk je? Misschien kunnen we er wat mee.
Reputatie 2
Badge +1
Aan wat voor veilig communicatiekanaal voor vertrouwelijke informatie denk je? Misschien kunnen we er wat mee.

Hi Nanda,
Als ik denk aan een veilig kanaal, dan bedoel ik zoiets als de mogelijkheid om prive berichten te sturen hier binnen de SNS community. Deze berichten worden namelijk rechtstreeks hier op de met SSL (HTTPS) beveiligde website ingevoerd, verstuurd en weer gelezen door de ontvanger. Het bericht verlaat de (beveiligde) derver nooit en kan dus niet door onbevoegden gelezen of gewijzigd worden, tenzij iemand op de server inbreekt.

Daarentegen wordt bij gewone e-mail de tekst onversleuteld verstuurd en is daardoor leesbaar en wijzigbaar voor elke component (routers, firewalls, scanners, mailservers, etc.) tussen jouw PC/laptop/tablet/smartphone en die van de ontvanger, zonder dat de zender en/of ontvanger dat merken.

Concreet:
- als ik dus een bericht wil sturen naar de SNS bank, bijvoorbeeld om een probleem met mijn bankrekening op te lossen, en ik stuur een e-mail met daarin mijn rekeningnummer en andere privacy gevoelige informatie, dan kan dat bericht door diverse mensen en systemen worden gelezen.
- wanneer ik dan een antwoord over de mail krijg van SNS bank om iets te doen, bijvoorbeeld om te klikken op een link ten einde mijn probleem op te lossen, hoe weet ik dan of een kwaadwillende de e-mail onderweg heeft aangepast en mij ongemerkt in laat loggen op een namaak site?

Natuurlijk is er ook een beveiligde variant van e-mail (secure e-mail met S/MIME opmaak), maar bijna niemand maakt daar vandaag de dag gebruik van. Het probleem van beveiligde e-mail is dat zowel zender als ontvanger dit moeten hebben geconfigureerd (kip-ei probleem).

Groeten,
Stefan
Reputatie 2
Badge +1

• In de volgende release wordt de Android-app van een meer native look & feel voorzien en wordt daarmee ook de performance beter.

Inmiddels heb ik ook wat getest op mijn iPhone 4 (oud en traag) en op een iPad. Daar heb ik inderdaad geen last van schokkerig scrollen, zelfs niet met die oude iPhone 4 met iOS7. 
😮
Een e-mailservice zou natuurlijk ook ondergebracht kunnen worden binnen MijnSNS. De Push service vanuit de SNS is er al (mij lijkt zelfs persoonlijk gericht).
Was in het verleden ook al eens item op een verlanglijstje hier binnen de community.
Groet,
Ben 🆒
Heren,

Bedankt voor jullie feedback en ideeën. Jullie lopen wel een beetje op de muziek vooruit 😉.

Uiterlijk vrijdag starten we een nieuw topic waarin we alle feedback gaan verzamelen met betrekking tot de app. We zullen jullie reacties dan ook in het nieuwe topic plaatsen zodra het gestart is. Op deze manier kunnen de ontwikkelaars makkelijk meelezen. Want zoals Esther aangeeft: ''De wens van de klant zal daardoor leidend worden in de verdere doorontwikkeling van SNS Mobiel bankieren''.

Jullie ontvangen deze week een nieuwsbrief met meer informatie.
Reputatie 2
Badge +1
Hi Marnix,

De discussie over het veilig kunnen uitwisselen van berichten vertroebelt een beetje de feedback op de SNS mobiel bankieren app. Om dit enigszins te compenseren wil ik graag hier kwijt dat ik al heel tevreden ben over de app. De punten die ik hier aanbreng zijn slechts kleine verbeteringen. 

Daarom wil ik jullie ook waarschuwen dat er niet te veel functies in de app komen; gemiddeld genomen gebruik je een app 30-60 seconden. Een app moet daarom vooral snel, overzichtelijk en intuitief zijn. Te veel "toeters en bellen" maken de app nodeloos ingewikkeld en gevoelig voor fouten (met eventueel een beveiligingsrisico).

Vraag: hebben jullie een duidelijk beeld van welke functies in de app het meest gebruikt worden? Wordt dat bijvoorbeeld gemonitord? Functies die praktisch niet gebruikt worden, zou je eventueel ook kunnen verwijderen (of is dat "vloeken in de kerk"? :o)

Groeten,
Stefan

Vraag: hebben jullie een duidelijk beeld van welke functies in de app het meest gebruikt worden? Wordt dat bijvoorbeeld gemonitord? Functies die praktisch niet gebruikt worden, zou je eventueel ook kunnen verwijderen (of is dat "vloeken in de kerk"? :o)

Hoi Stefan,

Bedankt voor je waardevolle reacties! :)

We zijn het helemaal met je eens dat nieuwe mobiele functionaliteiten de basis mobiele functionaliteiten niet in de weg moeten zitten. Vandaar dat in toekomstige releases klanten vaak zelf kunnen bepalen of een nieuwe functionaliteit aan- of uitstaat.

Aan de andere kant wordt mobiel steeds meer het primaire bankkanaal voor klanten. Vandaar dat de app stapsgewijs zal blijven groeien naar een volledig bankierkanaal.

Het gebruik van de app wordt uitgebreid gemonitord, zowel aan de voorkant in de app als aan de achterkant op onze servers. Alle functies worden nog regelmatig gebruikt. De minst gebruikte functie van de afgelopen maand? Dat is het wijzigen van de pincode, maar ook deze werd toch nog 438x gebruikt.

Een aantal helppagina’s wordt nauwelijks geraadpleegd, misschien dat we die nog een keer verwijderen. We blijven dit monitoren. :)

Zoals Marnix al aangeeft, is er inmiddels een Denk Mee onderzoek over de app gestart. Alle feedback is daar van harte welkom. Voor het overzicht sluit ik dit topic. Hier zijn de Denk Mee-linkjes voor iedereen:

- Verbeteringen SNS Mobiel Bankieren app: Makkelijker betalen

- Verbeteringen SNS Mobiel Bankieren app: Meer bankzaken regelen