SNS

Overstappen van bank op Rotterdam CS

• 15 juni 2015
  • 25 Reacties
  • 7632 Keer bekeken

Vrijdag hebben we officieel een tijdelijke overstapwinkel geopend op Rotterdam Centraal Station. Met deze pop up-store willen we laten zien dat overstappen van bank niet ingewikkeld hoeft te zijn.
Lees de hele blogpost

25 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Leuk! 🆒

Hoeveel mensen zijn er al langs geweest en hoeveel mensen hebben daadwerkelijk de overstap gemaakt (als in aangevraagd) 😕
Hoi Stefan,

Dit hebben we voor je geïnformeerd. De absolute aantallen hebben we nog niet ontvangen, maar naar schatting zijn er 5 keer zoveel aanvragen voor de Overstapservice gedaan in vergelijking met de gemiddelde aanvraag voor de Overstapservice in een SNS Winkel. De overstapwinkel is wat dat betreft nu al een succes.

Daarnaast doen we pilots met nieuwe processen, zoals het direct meegeven van de digipas. De klant loopt de overstapwinkel uit met een pas en kan direct bankieren.
Reputatie 2
Badge +1
Nice! 🆒
Ik moet binnenkort maar weer eens naar Rotterdam ff zelf een kijkje nemen ;)
Dat moet je zeker doen! 😃
Reputatie 4
Badge +1

Daarnaast doen we pilots met nieuwe processen, zoals het direct meegeven van de digipas. De klant loopt de overstapwinkel uit met een pas en kan direct bankieren.

Ah kijk eens aan, dat hadden we afgelopen maandag tijdens de Klantenraad nog niet van Ronald Pieters gehoord ;)
Lijkt me een slimme tactiek!

Ah kijk eens aan, dat hadden we afgelopen maandag tijdens de Klantenraad nog niet van Ronald Pieters gehoord ;)
Lijkt me een slimme tactiek!

Vertel, wat heeft hij dan wel gezegd? Ben wel benieuwd hoe de meeting is verlopen, wat er globaal is besproken.
Groet,
Ben 🆒
PS Leuke kop heb je gekregen. Stoer.
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Ben,

De meeting is constructief verlopen. SNS geeft aan wat ze willen en hoe ze daar naar toe werken en verbeterpunten aangedragen door de klantenraad worden goed opgepakt.

SNS heeft een goed aanbod voor mensen om bij hun te bankieren. Echter zijn ze zoals bekend de kleine speler in een markt met 3 groten.
Zij kiezen ervoor zich te onderscheiden, met o.a. goede rentes en rente op de betaalrekening.

Hoewel veel mensen bij SNS beter af zouden zijn, zien ze op tegen het overstappen. Het is dus in het belang van SNS om overstappen makkelijker en aantrekkelijker te maken. Een groot obstakel hierbij is dat men een rekeningnummer niet kan meenemen naar een andere bank. Als dat wel zou kunnen, zou dat een stuk schelen; bij telecom aanbieders zorgde dit voor een enorme impuls voor de concurrentie. Echter kan SNS dat niet alleen regelen en is hiervoor bijv. ook mede afhankelijk van de politieke besluitvorming.

Wat SNS wel kan doen, is de overstapservice bekender maken, uitleggen wat die precies wel EN niet doet en bijv. extra service bieden zoals hierboven aangehaald; gelijk een pinpas en een digipas mee.  Alles met het doel overstappen makkelijker en aantrekkelijker te maken. Een leuk welkomst cadeautje kan soms net het laatste zetje geven.

Tot zover globaal het verhaal zoals gedeeld met de klantenraad :)

groetjes,
Sanne

P.S. Haha, bedankt. Als je hem niet herkend had, dat is stripheld Guust Flater
Badge +1
Hoi Ben,

De meeting is constructief verlopen. SNS geeft aan wat ze willen en hoe ze daar naar toe werken en verbeterpunten aangedragen door de klantenraad worden goed opgepakt.

SNS heeft een goed aanbod voor mensen om bij hun te bankieren. Echter zijn ze zoals bekend de kleine speler in een markt met 3 groten.
Zij kiezen ervoor zich te onderscheiden, met o.a. goede rentes en rente op de betaalrekening.

Hoewel veel mensen bij SNS beter af zouden zijn, zien ze op tegen het overstappen. Het is dus in het belang van SNS om overstappen makkelijker en aantrekkelijker te maken. Een groot obstakel hierbij is dat men een rekeningnummer niet kan meenemen naar een andere bank. Als dat wel zou kunnen, zou dat een stuk schelen; bij telecom aanbieders zorgde dit voor een enorme impuls voor de concurrentie. Echter kan SNS dat niet alleen regelen en is hiervoor bijv. ook mede afhankelijk van de politieke besluitvorming.

Wat SNS wel kan doen, is de overstapservice bekender maken, uitleggen wat die precies wel EN niet doet en bijv. extra service bieden zoals hierboven aangehaald; gelijk een pinpas en een digipas mee.  Alles met het doel overstappen makkelijker en aantrekkelijker te maken. Een leuk welkomst cadeautje kan soms net het laatste zetje geven.

Tot zover globaal het verhaal zoals gedeeld met de klantenraad :)

groetjes,
Sanne

P.S. Haha, bedankt. Als je hem niet herkend had, dat is stripheld Guust Flater

Ik weet niet precies hoe de laatste 10 cijfers van een IBAN nummer worden uitgegeven, maar ze lijken nu nog aan een bank gekoppeld, want je kunt nog steeds omrekenen. Als dat niet meer hoeft/kan, dan zou de SNS die laatste 10 cijfers gewoon overkunnen nemen....

P.S.
Als je als avatar 'Guust' kiest verwacht ik nog wel enig extra leven op het forum...
Ik weet niet precies hoe de laatste 10 cijfers van een IBAN nummer worden uitgegeven, maar ze lijken nu nog aan een bank gekoppeld, want je kunt nog steeds omrekenen. Als dat niet meer hoeft/kan, dan zou de SNS die laatste 10 cijfers gewoon overkunnen nemen....

Hoi Erik,

Goed idee. De reden dat je je rekeningnummer niet kunt verhuizen van de ene naar de andere bank, is volgens mij omdat dit nog zo geregeld is binnen de wetgeving of vanuit De Nederlandse Bank. We willen dit aan de kaak stellen omdat mensen het als een belemmering zien. Je telefoonnummer kun je immers ook meenemen als je overstapt en dat is zo geregeld. Gerard van Olphen haalde jouw punt ook aan bij de presentatie van de jaarcijfers over 2014 🙂.
Reputatie 2
Badge +1
Vandaag heb ik een bezoekje gebracht aan de pop-up store (SNS overstapwinkel) op Rotterdam CS. Het was er niet druk, dus ik heb even een praatje gemaakt met een paar SNS medewerkers in de winkel, die heel enthousiast ingingen op mijn vragen. Veel zaken wist ik natuurlijk al, enerzijds doordat er hier op de community over geschreven is, anderzijds omdat er in de laatste klantenraad over gesproken is.

Wat mij als eerste opviel is dat je in eerste instantie helemaal niet in de gaten hebt dat het iets met een bank te maken heeft. Ik was op zoek naar de kenmerken van een SNS winkel en had daardoor enige moeite om de pop-up store snel te spotten op het grote nieuwe station. Mensen die gewend zijn om naar een bankkantoor te gaan voor hun bankzaken, zullen helemaal de associatie met een bank niet maken als ze voorbij deze pop-up store lopen. Ondanks het feit dat het overstappen inderdaad snel geregeld is, zie ik nog wel een spanningsveld met de hoeveelheid tijd die een potentiele klant denkt nodig te hebben voor zo'n overstap, en de tijd die deze klant nog heeft totdat zijn/haar trein vertrekt.

Positief vond ik dat nieuwe klanten een jaar lang gratis SNS betalen konden uitproberen en dat ze worden beloond met een cadeautje naar keuze (van de HEMA). Jammer dat er nog zo weinig aandacht voor is vanuit de media voor dit frisse nieuwe concept.

PS.: de koffie was er erg lekker!
Badge

Hoi Erik,

Dennis: .................................Je telefoonnummer kun je immers ook meenemen als je overstapt en dat is zo geregeld.

Dat geldt alleen voor 06 nummers en nummers in het gebied met het zelfde kengetal.
Dus ga je van een 010 nummer naar een andere woonplaats met 010 geen punt.
Maar ga je van Haarlem 023 naar Alphen aan den Rijn 0172 dan wordt het een geheel nieuw nummer.
Ook dit is op overheidsniveau vastgesteld met het argument veiligheid.
Reputatie 2
Badge +1
Je zou ervoor kunnen kiezen om je BSN (SoFi nummer) te gebruiken. Dat zijn 9 cijfers en dit nummer zou in NL uniek moeten zijn. Je kunt het 10e cijfer nog gebruiken voor een apart 2e rekeningnummer (aan 10 rekeningnummers zou iedereen toch genoeg moeten hebben lijkt me).
Aan de andere kant is het hergebruik van je BSN ook weer een risico i.v.m. mogelijke identiteitsfraude (daarvoor hebben kwaadwillenden jouw BSN nodig). Bovendien vermoed ik dat weinig mensen hun BSN uit het hoofd weten...
Vandaag heb ik een bezoekje gebracht aan de pop-up store (SNS overstapwinkel) op Rotterdam CS. Het was er niet druk, dus ik heb even een praatje gemaakt met een paar SNS medewerkers in de winkel, die heel enthousiast ingingen op mijn vragen. Veel zaken wist ik natuurlijk al, enerzijds doordat er hier op de community over geschreven is, anderzijds omdat er in de laatste klantenraad over gesproken is.

Wat mij als eerste opviel is dat je in eerste instantie helemaal niet in de gaten hebt dat het iets met een bank te maken heeft. Ik was op zoek naar de kenmerken van een SNS winkel en had daardoor enige moeite om de pop-up store snel te spotten op het grote nieuwe station. Mensen die gewend zijn om naar een bankkantoor te gaan voor hun bankzaken, zullen helemaal de associatie met een bank niet maken als ze voorbij deze pop-up store lopen. Ondanks het feit dat het overstappen inderdaad snel geregeld is, zie ik nog wel een spanningsveld met de hoeveelheid tijd die een potentiele klant denkt nodig te hebben voor zo'n overstap, en de tijd die deze klant nog heeft totdat zijn/haar trein vertrekt.

Positief vond ik dat nieuwe klanten een jaar lang gratis SNS betalen konden uitproberen en dat ze worden beloond met een cadeautje naar keuze (van de HEMA). Jammer dat er nog zo weinig aandacht voor is vanuit de media voor dit frisse nieuwe concept.

PS.: de koffie was er erg lekker!

Leuk dat je een bezoekje bij de Overstapwinkel hebt gebracht, Stefan. We hebben de intentie om na deze pilot door te gaan en meerdere Overstapwinkels verspreid door Nederland te openen.

PS.: Heb je de SNS tuktuk gespot?

PS.: Heb je de SNS tuktuk gespot?

Of die mensen ((nieuwe) klanten?) met SNS ogenbescherming tegen teveel direct zonlicht? :)
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 2
Badge +1
Nee, de tuktuk heb ik gemist :rolleyes:
Goedemorgen,

Ik zou een van de eersten zijn geweest die daar de overstap heeft gemaakt, ben wel benieuwd naar de foto,

m.v.g Ronnie
Hoi Ronnie,

Wat gaaf dat je een van de eersten was in de Overstapwinkel. Hoe is de overstapservice tot nu toe bevallen? 
Ik ga op zoek naar de foto's die zijn gemaakt. Maar hoe weet ik nu op welke foto jij staat? :p

Je kunt eventueel een profielfoto plaatsen via 'Mijn instellingen'.

Heb je het topic ‘Welkom op de community’ al gelezen? In de Koffiekamer kun je je voorstellen en meer over andere leden lezen. We hopen je snel weer te zien. 
Badge
Volgens mij zijn er te veel beperkingen om rekeningnummers te kunnen laten migreren van bank A naar bank B.
Er is eerder getracht dit mogelijk te maken en dit heeft niet echt overtuigd in de praktijk, laten we dus realistisch blijven en niet langer hier energie aan besteden, ik kan me ook nog andere goede redenen bedenken namelijk om migratie niet mogelijk te maken dus laten we dit gewoon accepteren als een vaststaand feit.

Bovendien vind ik het een goede zaak dat een nieuwe klant het overstapstation (volgens mij een schitterende naam voor zo'n winkel in een station) verlaat met een nieuwe bankpas en dus met een nieuw rekeningnummer, dus in die zin maakt het ook niet eens zo heel erg veel uit om met een een nieuw nummer  aan de gang te gaan.

Overigens heb ik ook nog wel een voorstel voor een cadeautje voor een nieuwe klant namelijk iets waarmee iemand gebruik kan maken van het openbara vervoer al realiseer ik me ook wel dat er gelukkig maar steeds meer grotere stations zijn waar ook een filiaal van de HEMA te vinden is. Nochtans denk ik dat een cadeautje in de vorm van openbaar vervoer ook juist heel erg goed past bij het overstappen op zichzelf.
Hoi Umweit,

Bedankt voor je suggesties, ik heb deze intern doorgezet. Vooral het idee voor een cadeautje in de vorm van korting op het openbaar vervoer vind ikzelf erg leuk 🙂.
Vooral het idee voor een cadeautje in de vorm van korting op het openbaar vervoer vind ikzelf erg leuk Dat geldt dan mogelijk alleen voor mensen die via het overstapstation overstappen. Als ik via een bestaande SNS-winkel of via de website overstap, heb ik mogelijk niets aan een openbaar-vervoer-cadeau. De keren dat ik van het openbaar vervoer gebruik maak, is in het buitenland. (Stads)bus, metro en/of trein. In Nederland kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst met het openbaar vervoer heb gereisd. Dus zou voor mij (bijna) ieder ander cadeau meer welkom zijn.
Dan krijg jij een ander cadeautje van ons als je komt 'overstappen' Jan 😉.
Dan krijg jij een ander cadeautje van ons als je komt 'overstappen' Jan 😉.

In huis zal dit niet lukken. Daar hebben we alleen maar drempels als we naar buiten gaan. 
Dus van de tuin naar de koelkast en weer terug. Moet toch lukken.

Nu iets anders: staat de SNS ook op de Zwarte Cross? Het grootste evenement van Nederland (185 000 bezoekers in 2014) : http://www.zwartecross.nl/   
Tot de oprichters behoort Gijs Jolink: jawel, de zoon van...........   Dus eigenlijk ook een heel Normaal feestje en daar zou de SNS dus niet mogen ontbreken. Die TukTuk zou zo mee kunnen doen met diverse programmaonderdelen. Ook veel jeugd, dus een giga potentieel om ze daar ter plekke over te laten stappen!
En als jullie voor dit jaar te laat zijn, dan hopelijk volgend jaar wel. Doen hoor. Ton, zo'n kans kun je niet laten lopen. Doen.
Nu iets anders: staat de SNS ook op de Zwarte Cross? Het grootste evenement van Nederland (185 000 bezoekers in 2014) : http://www.zwartecross.nl/

Goed idee! Toevallig hebben we dit besproken tijdens het werkoverleg. Komende editie zijn we niet aanwezig bij de Zwarte Cross, maar wie weet volgend jaar wel. Misschien nemen we onze overstapwinkel dan wel mee 😉.
Goed idee! Toevallig hebben we dit besproken tijdens het werkoverleg. Komende editie zijn we niet aanwezig bij de Zwarte Cross, maar wie weet volgend jaar wel. Misschien nemen we onze overstapwinkel dan wel mee 😉.

Goed idee! Tot volgend jaar (en trek Ton regelmatig aan zijn jasje aangaande deze aanwezigheid). Zo'n kans mag je niet laten lopen/crossen.
Badge +1
Volgens mij zijn er te veel beperkingen om rekeningnummers te kunnen laten migreren van bank A naar bank B.
Er is eerder getracht dit mogelijk te maken en dit heeft niet echt overtuigd in de praktijk, laten we dus realistisch blijven en niet langer hier energie aan besteden, ik kan me ook nog andere goede redenen bedenken namelijk om migratie niet mogelijk te maken dus laten we dit gewoon accepteren als een vaststaand feit.

Bovendien vind ik het een goede zaak dat een nieuwe klant het overstapstation (volgens mij een schitterende naam voor zo'n winkel in een station) verlaat met een nieuwe bankpas en dus met een nieuw rekeningnummer, dus in die zin maakt het ook niet eens zo heel erg veel uit om met een een nieuw nummer  aan de gang te gaan.

Overigens heb ik ook nog wel een voorstel voor een cadeautje voor een nieuwe klant namelijk iets waarmee iemand gebruik kan maken van het openbara vervoer al realiseer ik me ook wel dat er gelukkig maar steeds meer grotere stations zijn waar ook een filiaal van de HEMA te vinden is. Nochtans denk ik dat een cadeautje in de vorm van openbaar vervoer ook juist heel erg goed past bij het overstappen op zichzelf.

Hoi Unweit,

Mijn collega’s geven aan dat ze jouw idee leuk vinden en het al eens in overweging hebben genomen. Nu hanteren we een jaar lang een gratis betaalrekening bij overstap met een cadeaubon van HEMA, in plaats van een OV-tegoed. Het is een pilot dus wie weet geven we er een andere keer een OV-tegoed bij 😉.

Reageer