SNS

Sharing is caring?

• 2 september 2014
  • 7 Reacties
  • 2041 Keer bekeken

Badge +1
  • Oud SNS Medewerker
  • 928 reacties
De laatste tijd lees je steeds vaker over de keerzijde van social media. We zouden verslaafd en te afhankelijk zijn van social media. Mensen praten niet meer met elkaar in het openbaar vervoer, maar kijken alleen maar naar hun telefoon. Boze tongen beweren dat het woord social beter vervangen kan worden in asociaal. Zelf ben ik niet zo’n doemdenker, misschien omdat ik mijzelf kan rekenen tot de groep ‘social media verslaafden’. Social media betekent voor mij: altijd verbonden zijn met mijn vrienden, ook al zie ik ze niet in het echt. Ik kan ze van een afstand altijd in de gaten houden. Door één kort bericht op Facebook, zie ik dat ze weer opzoek zijn naar een nieuwe woning; even ‘liken’, even ‘delen’. Een dag later zie ik een foto verschijnen met sleutel; het is gelukt! Onder de foto plaats ik: “Wanneer kan ik komen klussen?”. Hoezo asociaal?
Lees de hele blogpost

7 reacties

Badge
Quote Kirsty: Mensen praten niet meer met elkaar in het openbaar vervoer, maar kijken alleen maar naar hun telefoon. Boze tongen beweren dat het woord social beter vervangen kan worden in asociaal. Zelf ben ik niet zo’n doemdenker....
Unquote

Nee het is ook geen kwestie van doemdenken. Maar je zal toch ook ervaren dat er veel minder mensvriendelijk gedrag is. Soms schrikken mensen zelf als je ze gedag zegt. Ik heb altijd de gewoonte om ieder gebouw waar ik binnen ga of langs loop (gemeente huis/Ziekenhuis/SNS winkeldeur staat open/) even de recptie gedag te zeggen of een brul naar binnentoe te geven. In het begin zijn er zelfs mensen die verbaasd kijken. Ook kreeg ik commentaar, "ja ik zit hier de hele dag maar zelf even groeten kan tegenwoordig niet meer, dus je kijkt al op als iemand dat toch doet".
Wens de persoon achter de kassa een prettige dag. Op Facebook, zorg dat het niet een verzameling van heel veel mensen is waar je helemaal nooit contact mee hebt. "Kijk eens hoeveel vrienden" Vrienden??? je hebt.

Quote Kirsty: Een erg leuke ontwikkeling, vind ik de site Thuisafgehaald. Hoeveel kilo aan eten gooien we wel niet weg?
Unquote

Een nog veel leukere ontwikkeling vind ik www.hellofresh.nl daar kun je je abonneren op een pakket verse ingrediënten en een recept. Veel mensen die het druk hebben en niet in staat zijn om een winkel af te lopen en dan een maaltijd samen te stellen en alles in de schappen te zoeken, maken nu kennis met heel veel dingen die ze soms nog nooit gegeten hebben of waarvan ze het bestaan niet wisten.
En wat is er nou nog leuker dan samen koken wijntje erbij en dan daarna genieten.
Mijn zoon heeft een razend drukke baan, maar al vanaf zijn studietijd tot nu hoe laat hij ook thuis komt, hij maakt altijd zelf een maaltijd en dat kost absoluut niet meer tijd dan de kant en klaar hap.

Quote Kirsty: Airbnb
Unquote

Airbnb is inderdaad heel erg leuk. Ook is leuk op een huis passen. Vrienden van ons zitten nu twee weken in een prachthuis in Gerona (Spanje) en zij passen daar op een huis. De eigenaren zitten in het buitenland en nu weten ze zeker dat er op hun spullen gelet wordt. Een aanrader.
Dit wordt ook heel veel in Nederland gedaan. Met name de wat grotere vrijstaande huizen.

Carel
Reputatie 3
Badge +1
Quote Kirsty: Mensen praten niet meer met elkaar in het openbaar vervoer, maar kijken alleen maar naar hun telefoon. Boze tongen beweren dat het woord social beter vervangen kan worden in asociaal. Zelf ben ik niet zo’n doemdenker....
Unquote

Nee het is ook geen kwestie van doemdenken. Maar je zal toch ook ervaren dat er veel minder mensvriendelijk gedrag is. Soms schrikken mensen zelf als je ze gedag zegt. Ik heb altijd de gewoonte om ieder gebouw waar ik binnen ga of langs loop (gemeente huis/Ziekenhuis/SNS winkeldeur staat open/) even de recptie gedag te zeggen of een brul naar binnentoe te geven. In het begin zijn er zelfs mensen die verbaasd kijken. Ook kreeg ik commentaar, "ja ik zit hier de hele dag maar zelf even groeten kan tegenwoordig niet meer, dus je kijkt al op als iemand dat toch doet".
Wens de persoon achter de kassa een prettige dag. Op Facebook, zorg dat het niet een verzameling van heel veel mensen is waar je helemaal nooit contact mee hebt. "Kijk eens hoeveel vrienden" Vrienden??? je hebt.

Heel erg herkenbaar. Ik ben een half jaar geleden van Groningen verhuisd naar Amsterdam. De eerste dag dat ik de tram hier instapte, zei ik netjes ‘Goedemorgen’. Ik werd alleen chagrijnig aangekeken en kreeg geen antwoord terug. Hetzelfde geldt in de supermarkt. Ik kan me heel erg ergeren aan mensen die handsfree doorbellen als ze aan het betalen zijn en de cassière geen blik waardig gunnen. Nu ben ik ook zo’n iemand die de cassière altijd nog even ‘werk ze’ of een ‘fijn weekend’ wenst. Hier krijg je tegenwoordig niks meer op terug. Dat zal heus niet iets met mijn verhuizing naar de randstad te maken hebben, maar het valt mij wel op dat het in het Noorden nog iets normaler is. Toch blijf ik het stug volhouden.

Quote Kirsty: Een erg leuke ontwikkeling, vind ik de site Thuisafgehaald. Hoeveel kilo aan eten gooien we wel niet weg?
Unquote

Een nog veel leukere ontwikkeling vind ik www.hellofresh.nl daar kun je je abonneren op een pakket verse ingrediënten en een recept. Veel mensen die het druk hebben en niet in staat zijn om een winkel af te lopen en dan een maaltijd samen te stellen en alles in de schappen te zoeken, maken nu kennis met heel veel dingen die ze soms nog nooit gegeten hebben of waarvan ze het bestaan niet wisten.
En wat is er nou nog leuker dan samen koken wijntje erbij en dan daarna genieten.
Mijn zoon heeft een razend drukke baan, maar al vanaf zijn studietijd tot nu hoe laat hij ook thuis komt, hij maakt altijd zelf een maaltijd en dat kost absoluut niet meer tijd dan de kant en klaar hap.

Ah, ik vind www.hellofresh.nl ook heel leuk. Heb nu meerdere keren een proefpakketje gehad; zulke leuke en lekkere recepten. Ik vind het sowieso heerlijk om na het werk even te ontspannen in de keuken. :)

Quote Kirsty: Airbnb
Unquote

Airbnb is inderdaad heel erg leuk. Ook is leuk op een huis passen. Vrienden van ons zitten nu twee weken in een prachthuis in Gerona (Spanje) en zij passen daar op een huis. De eigenaren zitten in het buitenland en nu weten ze zeker dat er op hun spullen gelet wordt. Een aanrader.
Dit wordt ook heel veel in Nederland gedaan. Met name de wat grotere vrijstaande huizen.

Vorige maand ben ik in Israël geweest en heb hier ook gebruikt gemaakt van Airbnb. De ene keer heel leuk, maar soms ook iets minder. Dat is wel het risico wat je hierbij hebt. Het afwachten van waar je terecht komt, is ook wel weer het spannende hierbij.
Badge +1
Leuke aanvulling Carel!
Ik ga serieus overwegen om een Hellofresh-account aan te maken 🙂.
Het gaat niet alleen via websites, al maken die het veel eenvoudiger. Het principe bestaat al decennia, ook vóór het internet-tijdperk.
Zelf ben ik betrokken bij een ruilkring die net als vele andere een virtuele ruileenheid hanteert. Handelen zonder euro's dus.
Gaat uiteindelijk ook de SNS aan, lijkt me.
Om van de Belastingdienst maar te zwijgen.
Badge +1
Hoi Koos,

Dat klinkt interessant! Hoe moet ik me dat precies voorstellen? Is dat een groep van een x aantal personen, die eten en goederen ruilen?
We laten de Belastingdienst erbuiten 😉.
Hoi Kirsty,

In de meeste gevallen gebeurt dit middels het ruilen van goederen en diensten. Eten koken zou erbij kunnen, maar ook bijvoorbeeld tuinonderhoud, fietsbanden plakken, bijles geven enz. Dikwijl gebruiken deze ruilkringen, of LETS (Local Exchange Trading System, het werkt internationaal) ook een verzonnen ruilmiddel zoals bijvoorbeeld de Noppes in Amsterdam, en de Jappel in Heeten (waar ik woon) voor de gevallen dat er niet direct een passende ruil tot stand komt.
In de vorige eeuw vormgegeven in Utrecht door de actie Strohalm, nu opererend onder STRO (Social Trade Organization, www.strohalm.nl) die zelfs alternatieve "banking software" ter beschikking stellen.
Er zijn heel veel van dergelijke clubs in Nederland.
Badge +1
Wat leuk Koos, zo leer ik nog eens wat 😉.

Reageer