SNS

SNS Bank eerste Nederlandse bank met V-Pay

• 18 januari 2011
  • 17 Reacties
  • 3806 Keer bekeken

SNS-Bank is de eerste bank die V-Pay op de bankpassen gaat aanbieden.
Lees de hele blogpost

17 reacties

Net inderdaad gehoord op BNR.. De aansluiting op de rest van Europa wordt hiermee ook beter geregeld- betekent dat ook lagere kosten voor pinnen in het buitenland?
Eerlijk gezegd geen idee. Iemand die hier meer vanaf weet?

Liz
Reputatie 4
Badge +1
kosten voor pinnen in het buitenland verschillen per bank. Hier zou SNS dus iets over moeten kunnen zeggen (reken er maar niet op denk ik zo ;)

?

?
Badge
Vooral een groot voordeel is dat, aangezien Mastercard en VISA Amerikaanse bedrijven zijn, de Amerikaanse overheid mee kan gluren in onze Maestro- en V-PAY-transacties. Voor het geval er iemand geld heeft gestort naar Wikileaks ofzo, kan die gelijk in de cel mocht 'ie op vakantie komen naar de VS. Handig toch?!
Ik ben wel niet SNS, maar kan er wel iets over zeggen.

In Duitsland pin ik meestal met de SNS pas, is gratis. Op mijn vakantie in Spanje ook bij verschillende banken gepind met SNS pas, ook gratis.

In Duitsland heeft men een aantal groepen van banken. Binnen een groep kun je gratis pinnen. Pinnen bij een bank van een andere groep kost geld.

Pinnen in NL met mijn Duitse pinpas kost geld (ik betaalde laatst een keer ?5? of ?6 voor ?200 pinnen!

Met mijn Duitse Visa pas kan ik op de hele wereld gratis pinnen.

Groet,

Ben
Reputatie 4
Badge +1
tx voor de info Ben

vroeger betaalde ik bij de postbank ?5 per opname, maar merkte afgelopen jaar dat ik dat bij SNS niet hoefde te betalen...is mss ook te danken aan de SEPA regels
Dank voor alle reacties. Interessant om jullie ideeen hierover te lezen, top!

Liz
Namens Robert, Productmanager Betalen de volgende reactie:

Onze klanten betalen op dit moment niets voor betalingen of geldopnames in eurolanden. En dat blijft ook zo.
Met de introductie van V-Pay kan er op termijn (5?? 10 jaar) een ander voordeel ontstaan: verlaging van operationele kosten door ??n Europese infrastructuur. Mocht de verlaging van operationele kosten gerealiseerd worden, dan zou deze ontwikkeling doorberekend kunnen worden in de tarieven voor het betaalpakket. Of dit echt zal gebeuren, blijft koffiedik kijken. Want als tegen die tijd het huidige betaalpakket wordt uitgebreid met nieuwe opties op betaalgebied, zoals contactloos betalen, dan ontstaat er een nieuwe situatie. Door investeringen in deze nieuwe opties kan het mogelijke voordeel weer teniet worden gedaan.
Reputatie 4
Badge +1
EMV Chip gaat nu al de OV chip achterna?

http://webwereld.nl/nieuws/105531/credit-cards-met-rfid-chip-draadloos-geskimd.html#utm_source=front_current_7&utm_medium=website&utm_campaign=ww
Hoi Sanne,

Dank voor het delen van die info... niet heel goed nieuws.

Liz
Reputatie 3
Badge +1
@Sanne: het verhaal op webwereld zit vol met halve waarheden en is zeer suggestief. Feit is wel dat in de VS de creditcardmaatschappijen de magneetstrip letterlijk hebben gekopieerd naar een RFID chip in de creditcard. Zonder enige vorm van beveiliging. Net als de magneetstrip, is de informatie op deze RFID chip dan vrij uitleesbaar. Alleen is de leesafstand groter geworden (van ca. 0,1 mm naar 10 cm).

Hoewel (nog) zwak, is de OV-chipkaart al beter beveiligd met sleutels, voordat je de informatie op de RFID chip kunt lezen/schrijven. Alleen is de verouderde cryptografie op de OV-chipkaart van slechte kwaliteit. Het is evenwel mogelijk om met een redelijk moderne RFID chip een veilige en betrouwbare oplossing te maken, ook voor de EMV chip die nu in onze nieuwe bankpas komt te zitten.

Dat neemt niet weg dat uiteindelijk elke technologie te kraken is. De hamvraag is dus altijd: hoe veel moeite (als in kosten maken) moet een kwaadwillende doen om gewin (lees: winst op investeringen in geld en tijd) te behalen? En natuurlijk: wie draagt het risico als een kwaadwillende er inderdaad in slaagt misbruik te maken van de falende techniek? Gelukkig is dat in Nederland goed geregeld: bij bankpasfraude (skimming) is dat de bank, en bij OV-chipkaartfraude zijn dat de OV bedrijven. Een (niet frauderende) klant mag dus nooit de dupe worden! Op deze manier is het de keuze aan de banken / OV bedrijven wanneer ze gaan investeren in nieuwe techniek (kosten/baten).
Reputatie 4
Badge +1
@Stafan

Goed geregeld? Banken en OV bedrijven berekenen die kosten gewoon weer door aan de consument (ik dus). Dus zelfs als ik niet fraudeer ben ik alsnog de pineut als die chips lek zijn

?
@Sanne;

Heeeee, volgorde berichten veranderd!!!!!

Geen reactieoptie meer in bericht!!

Groet,

Ben
Reputatie 3
Badge +1
@Sanne: noem mij een voorbeeld waarbij de "goeden" niet onder de "kwaden" lijden...

Natuurlijk worden uiteindelijk alle kosten doorbelast naar de eindgebruiker. Maar dat gebeurt ook in de winkel (winkeldiefstal), bij de bank (pinpasfraude), bij de overheid (extra belasting om de gaten in de begroting te dichten), etc., etc. Als individu wordt je schadeloos gesteld, maar als collectief dragen we samen de lasten. Net als bij verzekeringen.?Erg sociaal dus.

Om terug te komen op de OV-chipkaart en/of bankpas: het invoeren van een nieuwe chip kost ook geld. Dat moet ook worden opgebracht (door jou en mij uiteindelijk). Als er geen noodzaak is (het totaal aan fraude is bijv. 1.000 euro en de invoeringskosten zijn 10.000.000 euro), dan vind ik het heel verstandig dat ze nog even wachten met een nieuwe technologie.
Hoi Sanne en Stefan,

Dank voor jullie reacties. Interessante discussie. Met de gedachten die jullie delen, hoe denken jullie over V-Pay?

Liz
Reputatie 3
Badge +1
@Liz:

Persoonlijk juich ik het toe. Omdat op de huidige magneetstrip van de bankpassen naast PIN nu al standaard ook Maestro?zit, zijn de meeste Nederlandse banken genegen om bij de overgang naar de EMV chip maar voor Maestro te kiezen. Met het feit dat PIN dit jaar verdwijnt (zit niet op de EMV chip), zou dat resulteren in een automatisch monopolie voor Mastercard's Maestro. Dat is uiteindelijk voor de consument nadelig. Dat SNS nu kiest voor VISA's V-pay is dus goed;?daarmee wordt de kostprijs van de bankpas en voor een "PIN"-transactie niet onnodig duur?ten gunste van de winstmarge van een monopolist...

Bovendien vind ik het wel lekker eigenwijs dat SNS voor iets anders kiest dan de rest van de Nederlandse banken...
Dank daarvoor Stefan!

Leuke reactie aan het eind ;)

Liz

Reageer