SNS

Steeds vaker restschuld bij verkoop woning

• 17 oktober 2012
  • 22 Reacties
  • 8224 Keer bekeken

Huiseigenaren die na het jaar 2000 hun huis kochten, lijden volgens vaak verlies bij verkoop van hun woning. Hierdoor ontstaat een restschuld.
Lees de hele blogpost

22 reacties

Badge
Ik zit ook met die situatie. Gaat SNS hier iets mee doen voor z\'n klanten, gezien deze blogpost? Of is het puur informatief?
Hi Reinout,

Lijkt me niet prettig om in deze situatie te zitten. Deze blog was in eerste instantie informatief bedoeld. Op dit moment hebben we geen plannen de restschuld van klanten aan te pakken. Wel kijken we naar mogelijkheden om dit te voorkomen in de toekomst. Een voorbeeld hiervan is de overweging voor Bouwsparen.

Klanten die nu met een restschuld zitten, hebben hier vrij weinig aan. Heb je zelf ideeën hoe SNS Bank de restschuld van bestaande klanten kan aanpakken? Of hebben andere leden ideeën hierover?
Tussen alle informatie (over de mogelijke inhoud) van het nieuwe regeerakkoord, meende ik vandaag begrepen te hebben dat er een regeling is/wordt bedacht voor dergelijke situaties. Ik dacht te begrijpen dat men denkt aan een belastingvoordeel (kosten aftrekbaar).
Daarnaast wordt er volgens mij, ook nog steeds naar de banken (hypotheekverstrekkers) gekeken. Men is van mening dat ook banken hierin een verantwoordelijkheid EN een belang hebben. Gezien de berichten de laatste tijd over de situatie bij SNS Reaal, zal de SNS wel niet DE bank zijn die hierin het initiatief zal nemen.
Groet,
Ben 🆒
PS. ReinoutS, ik hoop dat het nog een beetje goed voor je/jullie gaat uitpakken.
Gevonden;
Kosten restschuld 5 jaar aftrekbaar
Wie zijn huis met verlies verkoopt en een lening afsluit om de restschuld te betalen, kan de kosten en rente van die lening aftrekken van de belasting. De regeling gaat volgend jaar in en geldt maximaal vijf jaar.
Minister Blok van Wonen en staatssecretaris Weekers van financiën stellen dat voor aan de Tweede Kamer. De maatregel is bedoeld om huiseigenaren tegemoet te komen als ze met een restschuld blijven zitten. Dat moet de doorstroming op de woningmarkt bevorderen.

Lees verder; http://nos.nl/artikel/438043-kosten-restschuld-5-jaar-aftrekbaar.html
Groet,
Ben 🆒
Goed gevonden Ben, bedankt!
Badge
Gisteravond in Altijd Wat was er een item over mensen die willen verhuizen maar dat niet kunnen vanwege restschuld: http://gemi.st/15035702
Daarin komt de interviewer ook bij ondergetekende thuis op bezoek.
Ik heb overigens geen hypotheek van de SNS maar het leek me relevant om hier even te noemen.
Gisteravond in Altijd Wat was er een item over mensen die willen verhuizen maar dat niet kunnen vanwege restschuld: http://gemi.st/15035702
Daarin komt de interviewer ook bij ondergetekende thuis op bezoek.
Ik heb overigens geen hypotheek van de SNS maar het leek me relevant om hier even te noemen.

Hey Reinout, als ik het goed begrijp was jij in de uitzending? Helaas kunnen wij dat hier niet op onze werk-PC's bekijken, maar ga thuis even uitzendinggemist.nl opzoeken.
Badge

Hey Reinout, als ik het goed begrijp was jij in de uitzending? Helaas kunnen wij dat hier niet op onze werk-PC's bekijken, maar ga thuis even uitzendinggemist.nl opzoeken.

Klopt ja. Mocht je een smartphone of tablet hebben dan is daar ook een uitzendinggemist-app voor.
hallo ik denk dat de banken best wel een verplichting hebben tegenover hun klanten om hun te helpen een oplossing te vinden voor het probleem restschuld dan kun je misschien denken aan soort hypotheekvorm dat de restschuld binnen een bepaalde periode afgelost word tegen een lage rente want de meeste mensen hebben tevens het probleem dat ze het financiele plaatje maar net rond krijgen
Hallo Peter64,

Allereerst hartelijk welkom op SNS Community 🙂.

Als je je huis wilt verkopen, maar het levert minder op dan de hypotheekschuld bij SNS Bank, ontstaat er een restschuld. Dit hoeft echter geen reden te zijn om niet te kunnen verhuizen. De SNS Restschuld Financiering kan uitkomst bieden.

Met de SNS Restschuld Financiering neem je je restschuld mee naar je volgende SNS Hypotheek. Het is een lineaire hypotheek die je versneld aflost. Hoe snel? Dat hangt af van de hoogte van je inkomen en je hypotheek voor je nieuwe huis. Bij SNS Bank krijg je maximaal 20 jaar de tijd. Hierdoor kun je je extra maandlasten verspreiden en laag houden. Bedenk wel dat je de rente over een restschuld maar 10 jaar mag aftrekken van de inkomstenbelasting. Meer informatie over de SNS Restschuld Financiering vind je op onze website.

Omdat je nieuw bent is het misschien leuk om het topic 'Nieuw? Lees dit eerst!' eens door te lezen. Hopelijk zien we je vaker op de community.
hoi,

Restschuld kan een groot probleem zijn. Bij de vorige recessie in de jaren tachtig heb ik mijn huis verkocht
met een restschuld van 60.000 gulden. 
Nu 30jr later betaal ik nog steeds. Ook via de rechter heeft niet geholpen.

Diegene die dat overkomt wens ik veel geluk en sterkte, want zoiets kan ook je leven kapot maken.
hoi,

Restschuld kan een groot probleem zijn. Bij de vorige recessie in de jaren tachtig heb ik mijn huis verkocht

Diegene die dat overkomt wens ik veel geluk en sterkte, want zoiets kan ook je leven kapot maken.

Gelukkig dus dat de overheid nu wat paal en perk stelt aan de veel te hoge hypotheken.
Ik hoop dat de aflossing voor je opschiet en wens je dan ook sterkte.
Groet,
Ben 🆒
Hallo Peter64,

Allereerst hartelijk welkom op SNS Community 🙂.

Als je je huis wilt verkopen, maar het levert minder op dan de hypotheekschuld bij SNS Bank, ontstaat er een restschuld. Dit hoeft echter geen reden te zijn om niet te kunnen verhuizen. De SNS Restschuld Financiering kan uitkomst bieden.

Met de SNS Restschuld Financiering neem je je restschuld mee naar je volgende SNS Hypotheek. Het is een lineaire hypotheek die je versneld aflost. Hoe snel? Dat hangt af van de hoogte van je inkomen en je hypotheek voor je nieuwe huis. Bij SNS Bank krijg je maximaal 20 jaar de tijd. Hierdoor kun je je extra maandlasten verspreiden en laag houden. Bedenk wel dat je de rente over een restschuld maar 10 jaar mag aftrekken van de inkomstenbelasting. Meer informatie over de SNS Restschuld Financiering vind je op onze website.

Omdat je nieuw bent is het misschien leuk om het topic 'Nieuw? Lees dit eerst!' eens door te lezen. Hopelijk zien we je vaker op de community.

dankje voor je reactie Marnix heb mijn situatie bekeken en schat mijn restschuld bij verkoop op ongeveer 70.000euro mijn inkomen is 4400bruto en heb een krediet lopen van 25.000 hoe hoog kan mijn volgende hypotheek zijn want we willen graag verhuizen en kleiner wonen om de vaste lasten naar beneden te brengen
dankje voor je reactie Marnix heb mijn situatie bekeken en schat mijn restschuld bij verkoop op ongeveer 70.000euro mijn inkomen is 4400bruto en heb een krediet lopen van 25.000 hoe hoog kan mijn volgende hypotheek zijn want we willen graag verhuizen en kleiner wonen om de vaste lasten naar beneden te brengen

Hoi Peter, bedankt voor je toelichting. Wij als moderators op SNS Community zijn geen hypotheek-adviseurs en kunnen daarom geen berekening voor je maken. Wat ik wel voor je kan doen is je laten terugbellen door een medewerker die je hierbij kan helpen. Als je dit fijn vindt, stuur ons dan een e-mail via webcare@sns.nl met als onderwerp 'SNS Community vraag restschuld' met je gegevens en je community-naam.
hoi,

Gelukkig dus dat de overheid nu wat paal en perk stelt aan de veel te hoge hypotheken.
Groet,
Ben 🆒

Ik vraag mij dan ook af wiens schuld is dit nu eigenlijk ? Je eigen schuld of toch eigenlijk van de bank?
hoi,

Groet,
Ben 🆒

Ik vraag mij dan ook af wiens schuld is dit nu eigenlijk ? Je eigen schuld of toch eigenlijk van de bank?

Volgens mij heet dit "vrije markt economie".
Je bent er dus zelf verantwoordelijk voor.
De discussie gaat er een beetje over of de banken niet al te kwistig met (te hoge) hypotheken hebben gegooit en daardoor er ook medeverantwoordelijk voor zijn te maken. Zal moeilijk worden/zijn.
De bank als toenmalig "adviseur" had in vele gevallen "beter" moeten weten, de klant vaarde op dat advies.
Groet,
Ben 🆒
Dus eigenlijk vind ik de bank in deze ook een (klein beetje) schuld hebben.

Gelukkig beseffen "ze" dat ook af en toe een (heeel klein) beetje.
Maar ja, hoe ga je er vervolgens mee om zonder precedent werking (en zonder dat het klauwen vol geld gaat kosten).
Groet,
Ben 🆒

Gelukkig beseffen "ze" dat ook af en toe een (heeel klein) beetje.
Maar ja, hoe ga je er vervolgens mee om zonder precedent werking (en zonder dat het klauwen vol geld gaat kosten).
Groet,
Ben 🆒

Misschien klinkt mijn oplossing te simpel:
4% Hypotheek rente opdelen in 3% Rente en 1% Aflossing.
Maandbedrag blijft het zelfde, de klant lost toch een stukje af, heeft minder restschuld bij een lagere verkoopprijs 🙂
Badge +1
Misschien klinkt mijn oplossing te simpel:
4% Hypotheek rente opdelen in 3% Rente en 1% Aflossing.
Maandbedrag blijft het zelfde, de klant lost toch een stukje af, heeft minder restschuld bij een lagere verkoopprijs :)

Goedemorgen Sebastiaan,

Ik heb je suggestie voorgelegd aan een productmanager hypotheken en het volgende antwoord ontvangen:

"In de renteopbouw van een bank zit geen ruimte om een deel van de rente voor aflossing te gebruiken. Dat deel zou ook vanaf dat moment geen rente meer zijn, maar aflossing, en als zodanig ook niet meer fiscaal aftrekbaar zijn. Om structureel af te lossen kun je wel een deel van je hypotheek omzetten naar een annuitaire of lineaire hypotheek. Dat kan natuurlijk ook voor de volledige hypotheek.

SNS heeft ook het bedrag dat boetevrij kan worden afgelost onlangs verhoogd van 10% naar 20% per jaar van de totale hypotheeksom. Zie ook onderstaande nieuwsitems:

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/sns-bank-stimuleert-aflossen-hypotheek

http://www.telegraaf.nl/overgeld/huis-hypotheek/22489528/__Versoepeling_boetevrij_aflossen_bij_SNS_Bank__.html "
Goedemorgen Sebastiaan,

Ik heb je suggestie voorgelegd aan een productmanager hypotheken en het volgende antwoord ontvangen:

"In de renteopbouw van een bank zit geen ruimte om een deel van de rente voor aflossing te gebruiken. Dat deel zou ook vanaf dat moment geen rente meer zijn, maar aflossing, en als zodanig ook niet meer fiscaal aftrekbaar zijn. Om structureel af te lossen kun je wel een deel van je hypotheek omzetten naar een annuitaire of lineaire hypotheek. Dat kan natuurlijk ook voor de volledige hypotheek.

SNS heeft ook het bedrag dat boetevrij kan worden afgelost onlangs verhoogd van 10% naar 20% per jaar van de totale hypotheeksom. Zie ook onderstaande nieuwsitems:

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/sns-bank-stimuleert-aflossen-hypotheek

http://www.telegraaf.nl/overgeld/huis-hypotheek/22489528/__Versoepeling_boetevrij_aflossen_bij_SNS_Bank__.html "

Ik snap het antwoord van de product manager, echter wil ik die 1% ook niet meer aftrekken van de belasting, ik wil graag aflossen.
Dit zou betekenen iets minder winst voor de bank in dit geval. Maar meer winst voor de huizen bezitter bij verkoop.

Bij 1% aflossing is over 30 jaar het huis voor de helft van je zelf, en niet meer van de bank.
Gezien de plannen van het kabinet betreft de hypotheek rente aftrek los ik liever 1% af dan dat ik die 1% nog mag aftrekken.
Badge +1
Ik snap het antwoord van de product manager, echter wil ik die 1% ook niet meer aftrekken van de belasting, ik wil graag aflossen.
Dit zou betekenen iets minder winst voor de bank in dit geval. Maar meer winst voor de huizen bezitter bij verkoop.

Bij 1% aflossing is over 30 jaar het huis voor de helft van je zelf, en niet meer van de bank.
Gezien de plannen van het kabinet betreft de hypotheek rente aftrek los ik liever 1% af dan dat ik die 1% nog mag aftrekken.

Goedemiddag Sebastiaan,

Het is ook mogelijk om periodiek extra af te lossen (maandelijks vanaf € 25,-). Deze maandelijkse extra aflossing is alleen mogelijk voor hypotheken met de volgende aflosvormen:

Aflossingsvrij
Aflossingsvrij met verbonden polis / beleggingsdepot
Rendementhypotheek

Op onze website vind je meer informatie hierover. Mocht je je hypotheek willen omzetten of persoonlijk advies willen mbt de aflossingsmogelijkheden, is het raadzaam om een afspraak te maken met een adviseur. Je kunt een afspraak maken via dit formulier.

Reageer