SNS

Tel uit: verschil in spaarrentes

• 1 augustus 2013
  • 5 Reacties
  • 1628 Keer bekeken

Nu.nl meldt dat Nederlandse spaarders jaarlijks 1,5 miljard euro aan rente laten liggen. Hoe zorg je ervoor dat je geen rente misloopt?
Lees de hele blogpost

5 reacties

Wat mijzelf betreft, bij SNS krijg ik 1,8 % en bij ING krijg ik ook 1,8 %, dus ik loop geen rente mis. 
Hallo Pele,
'
Bij ING krijg je alleen 1.8% bij 75.000 Euro of meer en bij SNS altijd. Dan is er ook nog maxisparen waar je 1.95% krijgt. Als met al is denk ik SNS een betere keus voor sparen. P.S. heb mijn andere bankdiensten bij ING.
Hogere spaarrentes kunnen echter ook een risico inhouden. Banken die in de problemen zitten hanteren vaak een hogere rente om geld aan te trekken, zodat zij op korte termijn aan de nodige verplichtinen kunnen voldoen. Het gevaar is dat zij die hogere rente later toch niet kunnen betalen, met alle gevolgen van dien. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar wat er gebeurd is met ICE-save.

En houd daarbij ook rekening met de maximale garantie als een bank met hogere rente toch nog mocht "omvallen".

Wees dus altijd kritisch en voorzichtig bij (te) hoge rentes..
En dit natuurlijk los van het feit dat de rente bij alle banken sowieso lager is dan de inflatie ....
Volgens mij valt het bij de SNS nog wel mee. De hoogte van de rente die ze geven is afhankelijk van heel veel factoren. Zo wil de SNS graag bovenaan staan met de hoogte van de rente. Door het "sluiten" van kantoren (omzetten naar "winkels" zonder echte "bankdiensten") kunnen ze daar besparen op kosten. Zo zijn er dus veel zaken, die uiteindelijk bepalen hoe hoog de rentevergoeding is.
En wat is dan uiteindelijk het verschil? Enkele tienden van procenten of minder. 
En, och, omvallen van de SNS? Niet dus!
En als je zoveel geld hebt, dat je boven het garantieregeling uitkomt, moet je je volgens mij afvragen of "sparen"  bij de SNS wel het juiste is.
Prettige zondag nog!
Groet,
Ben 🆒
Hoi BigBen,

ik doelde ook niet persé op de SNS, een paar tienden maken ook inderdaad het verschil in risico niet. Maar in het filmpje en de commentaren wordt veel algemener gesteld dat je op zoek kan gaan naar een hogere rente. En dan kan je wel in een risicogebied terechtkomen. Bezint eer ge begint dus.

De wijze waarop de rente wordt bepaald is inderdaad zeer complex. Marketing en bedrijfskosten hebben daar wel invloed op, maar in hoofdzaak wordt het bepaald door vraag en aanbod op de geldmarkt. De "grote jongens" op de geldmarkt kunnen door de lage rente van de ECB op dit moment erg goedkoop van elkaar lenen en hebben daarom het geld van de kleine particulieren niet nodig. En ze bieden daarom ook minder. Voor de SNS als werkt dit waarschijnlijk anders, en daarom willen ze wat hoger zitten. Vraag en aanbod dus.

En of je aan die maximale grens komt, dat is natuurlijk voor iedereen verschillend .... ik in ieder geval nog niet :( maar je weet maar nooit ....:rolleyes:

Ook voor jou een prettige zondag verder.
Mark

Reageer