SNS

Verdwijnt contant geld uit onze samenleving?

• 14 juni 2011
  • 50 Reacties
  • 13888 Keer bekeken

We maken steeds minder gebruik van contant geld. Dit blijkt uit het onderzoek Naar een contantloze detailhandel in opdracht van Detailhandel Nederland en Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Uit een steekproef onder m??r dan zevenhonderd winkeliers blijkt dat consumenten nu al in vrijwel alle winkels ele...
Lees de hele blogpost

50 reacties

Ja,toch vind ik dit een beetje griezelige ontwikkeling.Want dit riekt naar een alles overkoepelende machts systeem geregeerd vanuit een punt.(sf)
Ja,toch vind ik dit een beetje griezelige ontwikkeling.Want dit riekt naar een alles overkoepelende machts systeem geregeerd vanuit een punt.(sf)

Ik ben het helemaal met je eens, pin betalen is bovendien nadelig voor de consument, ongemerkt geef je meer uit dan bedoelt. Met contant geld heb je beter overzicht en geef je minder uit, simpelweg omdat je iets tastbaars uitgeeft.
Ik denk ook niet dat contant geld helemaal verdwijnt....er zijn nog heel veel ondernemers die contant geld aannemen, zeker in het toerisme en de horeca. En niet te vergeten de kleinere zelfstandigen....En ook in het buitenland, waardoor we altijd wel van cash gebruik maken...

Ik ben het helemaal met je eens, pin betalen is bovendien nadelig voor de consument, ongemerkt geef je meer uit dan bedoelt. Met contant geld heb je beter overzicht en geef je minder uit, simpelweg omdat je iets tastbaars uitgeeft.

ben ik mee eens ,het zou niet goed zijn helemaal geen contant Geld ,je hebt al niets te vertellen over  je Geld,maar dan helemaal niet meer!!
Hoop het niet want ik betaal (bijna) altijd contant.:)
Badge +1
Bedankt voor jullie input 🙂. Ik vraag mij af hoe jullie aankijken tegen het argument: ‘Contant geld is minder veilig’?
Dit geldt voor zowel consumenten als winkeliers.
Bedankt voor jullie input 🙂. Ik vraag mij af hoe jullie aankijken tegen het argument: ‘Contant geld is minder veilig’?
Dit geldt voor zowel consumenten als winkeliers.

kontant Geld is veiliger ,als ik het kwijt ben weet ik dat het door mij komt, bij Pinnen weet je het niet !
Badge +1
kontant Geld is veiliger ,als ik het kwijt ben weet ik dat het door mij komt, bij Pinnen weet je het niet !

Voel je je ook veilig, ondanks dat je contant geld op zak hebt? Ik heb mijzelf ook die vraag gesteld en ik moet concluderen dat ik mij anders gedraag, met een groter bedrag aan contanten op zak.

Voel je je ook veilig, ondanks dat je contant geld op zak hebt? Ik heb mijzelf ook die vraag gesteld en ik moet concluderen dat ik mij anders gedraag, met een groter bedrag aan contanten op zak.

Contant geld op zak of je pinpas. Als ze een mes tegen je keel zetten ben je sowieso de sjaak. Loop maar even mee naar de automaat. Wat mij betreft zal een contantloze supermarkt de doodsteek zijn.
Een mes tegen je keel, best wel heftig, ik zou in paniek raken en spontaan mijn pincode vergeten.
Zouden jullie kalm blijven?
Hi NLTeddy en Pela,

Het zal je maar overkomen. Het lijkt me een nare ervaring die je de rest van je leven meedraagt.

Ik heb meestal alleen kleingeld op zak en mijn betaalpas. Kleine uitgaven betaal ik liever contant. Ik vind het onoverzichtelijk om afschrijvingen van kleine bedragen op mijn rekeningafschriften te zien.
Badge
Ik ken inmiddels teveel mensen die overvallen zijn. Ik ben een enorme voorstander van plastic en dan in combinatie met de nieuwste technieken uiteraard. Dus o.a NFC. Ook heb ik veel gebruik gemaakt van de chipper en chipknip voor het betalen van kleine bedragen, ideaal en snel. En ook vandaag nog steeds nodig in vele parkeergarages. Helaas is de chipknip op 31 dec van dit jaar exit. Ik doe veel aankopen via internet en betaal dan meestal per creditcard (dan zijn de goederen nog verzekerd ook) of met ideal.

Al jarenlang heb ik niet meer dan € 5 op zak in € 1 en 50ct munten voor een boodschappenkar of een toiletbezoek.
Ik weet nog goed dat ik ongeveer 10 jaar geleden in Vancouver (C) op een terras een biertje dronk. Grote verbazing dat ik na afloop de 2 biertjes contant wilde afrekenen. Heeft u geen creditcard? Dat is voor ons prettiger.

Hier in NL liepen we toen gigantisch achter.
Badge +1
Als je bij een overval wat geld kunt geven en ze druipen af zonder je betaalpas en pin code (of je vingers als er een bio-check komt), ben je misschien wel beter af...

Aan de andere kant, nog niet zo lang geleden hadden we bijna een financiele meltdown. Je hebt dan niets aan je pin-pas. Ook niet als er weer eens een telefoonstoring is.

Ik betaal ook bij voorkeur via pin, maar heb (thuis) altijd een paar honderd euro achter de hand om een week te kunnen overleven...

En je hebt natuurlijk nog de 'schaduw-economie' waar alleen contant geld in omgaat.
Hi eRik19,

Bedankt voor het delen van je reactie. Hoe gek het misschien ook klinkt, geld is een levensmiddel. Dus ik vind het niet raar om contant geld te bewaren vanuit dat oogpunt. Het is bijvoorbeeld ook verstandig om flessen water in huis te hebben.
Maar in tegenstelling tot water, zal het ooit gedaan zijn met contant geld ben ik bang.
Ik las zojuist het artikel: Winkeliers en banken willen contant geld verder uitbannen op nu.nl

Hierin staat dat betalen met een pinpas over vier jaar gebruikelijker moet zijn dan contant betalen. Dat hebben winkeliers, pomphouders, horecaondernemers en banken woensdag afgesproken in een nieuw convenant betalingsverkeer. Cash betalen is volgens deze partijen onveiliger voor klanten en ondernemers. 

Helaas staat in dit artikel niet waarom zei vinden dat cash betalen onveiliger is dan pinbetalingen. Ik denk dat dit te maken heeft met de kans op overvallen en inbraken.
Badge
Ik las zojuist het artikel: Winkeliers en banken willen contant geld verder uitbannen op nu.nl
Helaas staat in dit artikel niet waarom zei vinden dat cash betalen onveiliger is dan pinbetalingen. Ik denk dat dit te maken heeft met de kans op overvallen en inbraken.

Heel goed Wanda daar heeft het zeker mee te maken. Maar ook met vals geld. Daar komt steeds meer van in omloop. En het kost heel veel geld om nieuwe technieken voor veilige bankbiljetten te ontwikkelen en de biljetten te drukken en uit te geven. En uiteraard aan iedere kassa te controleren op echtheid.
Immers één ding moet duidelijk zijn wat de één uitvindt als beveliging dan kan een ander ook uitvinden wat de "sleutel" is. Vroeger kostte dat heel veel tijd. Tegenwoordig helpt de computer daarmee.
Contant geld is gewoon niet meer van deze tijd.
Het duurt alleen even voordat een ieder dat geaccepteerd heeft. Soms is daar een volgende generatie voor nodig. In 1980 stonden de eerste computers in huis. Mijn moeder vond dat maar niets. Nu spreek ik heel veel omaatjes en opaatjes die zelf mailen en de foto's van hun klein kinderen bekijken. Hoe heet dat? Snelle evolutie?
Het is niet te hopen dat alles geautomatiseerd wordt want dan gaan van vele dingen het genot en het plezier verdwijnen 😉
@Olaf

Ik heb meestal alleen kleingeld op zak en mijn betaalpas. Kleine uitgaven betaal ik liever contant. Ik vind het onoverzichtelijk om afschrijvingen van kleine bedragen op mijn rekeningafschriften te zien.

Stel dat je een huishoudboekje zou bijhouden om te zien waar je geld naar toe gaat. Dan is het juist handig al die kleine, aparte betalingen. Die kun je met een code zo rangschikken dat ze automatisch op de juiste plek in je huishoudboekje komen. Als je contant betaalt, moet je elke betaling apart registreren. Lijkt mij nou weer niet handig.

Kortom, elk voordeel heeft zijn nadeel en andersom. Het ligt er maar net aan, waar je voorkeur naar uitgaat. Maar dat er steeds minder contant geld komt, lijkt evident.
Badge +1
Een ander groot bezwaar is, is dat de overheid overal zijn neus in kan steken en alle soorten geldstromen kan analyzeren (de belastingdienst mag nu ook al de betaal patronen van parkeren opeisen). Ook banken willen dat wel (ING nog recent), als de share holders value maar wordt vergroot. Als de lockin van klanten 100% is dan ben je overgeleverd. Macht corrumpeert altijd, en vooral in ons westers 'vrije markt' paradigma.

Ik denk dat ik binnenkort maar weer eens een broodje ga kopen om me te onttrekken aan alle controle.
Ik ben het helemal met eRiik19 eens,totale controle en weg is je vrijheid, moeten ze ook nog weten welke onderbroeken ik draag?
Badge
Ik ben het helemal met eRiik19 eens,totale controle en weg is je vrijheid, moeten ze ook nog weten welke onderbroeken ik draag?

Grappig dat je dat zegt, maar je hebt gelijk. Het is alleen erger men weet al welke onderbroeken je draagt. En daardoor weet men ook wat je niet koopt dus daar kunnen ze iets mee. Voorbeeld.
Door het nemen van een bonuskaart bij AH kan men zien wat je koopgedrag is. Wij kopen nooit brood bij AH. Dus krijgen we in de mail aanbiedingen van brood in de hoop dat we dan dat product wel gaan afnemen.
De vraag is nu wat doe je. Neem je geen bonuskaart dan heb je ook de aanbiedingen niet en wordt er niets van je vastgeegd. Of neem je de kaart toch wel.
Ik liep deze maand bij Gamma binnen met mijn klantenkaart en kocht iets. Bij de kassa kwam er een bon uit het apparaat waar op stond € 5 bij uw volgende aankoop van minimaal € 25 omdat u deze maand jarig bent. Leuk was wel dat de kassa-lady mij feliciteerde.
En ga zo maar door. Het is inmiddels zelfs zo dat deze wijze van marktonderzoek als strategisch beschouwd wordt. Want ik kan nu alle verzamelde data van jou ook aan derden gaan verkopen.
Dus in jouw voorbeeld ik vertel Ten Cate wat jouw maat is en welke kleur onderbroeken je meestal verkoopt. Ten Cate betaalt mij voor die info en jij krijgt dan aanbiedingen. En als jij zo'n aabieding afneemt krijg ik nog een extra bonus. Zo ziet de wereld eruit.
Badge +1

Grappig dat je dat zegt, maar je hebt gelijk. Het is alleen erger men weet al welke onderbroeken je draagt. En daardoor weet men ook wat je niet koopt dus daar kunnen ze iets mee. Voorbeeld.
Door het nemen van een bonuskaart bij AH kan men zien wat je koopgedrag is. Wij kopen nooit brood bij AH. Dus krijgen we in de mail aanbiedingen van brood in de hoop dat we dan dat product wel gaan afnemen.
De vraag is nu wat doe je. Neem je geen bonuskaart dan heb je ook de aanbiedingen niet en wordt er niets van je vastgeegd. Of neem je de kaart toch wel.
...

Daarom moet je regelmatig wisselen van kaart of zo'n kaart gewoon ruilen  met een ander, dit gaat natuurlijk goed zolang de aanbieding aan de kassa direct wordt verrekend. Maar pas op met airmiles, e-mail adressen en huis adres daar moet je ook creatief mee omgaan.

De meeste mensen denken daar niet over na, maar als het pijn gaat doen is het te laat.

Maar dit wordt nu een heel andere discussie. Leuk experiement is om telkens met een andere (extra) letter je te registreren en zo te zien waar die adres gegevens blijven. Bv A.A. Janssen en dan A.B. Janssen enz.
Zolang het bij aanbiedingen per email of ouderwetse post betreft, heb ik er mogelijk nog niet zoveel problemen mee. De keus om iets bij iemand te kopen blijft bij mij. verleiden mogen ze proberen, doch ik beslis. Maar als er andere gegevens worden gebruikt, kan ik mij voorstellen dat je in een chantabele positie komt. immers veel bedrijven weten waar en wanneer je geweest bent en hoe lang en langs welke weg. Mogelijke oplossing: geen mobiele telefoon hebben. Het is niet meer zo dat Big Brother is watching you,  maar ALLE brothers are watching you! Dat is helaas de keerzijde van de huidige technologie, hoe die gebruikt en misbruikt wordt en de wetgever altijd achter de feiten aanloopt. Dus moeten we wederom goed op onszelf passen, wan tanderen zijn (bijna) altijd op jouw geld uit.
En nu proberen de banken weer het risico van het "digitale geld"  bij de burger (klant) neer te leggen. Als dit gebeurd, hebben we helemaal niets meer te vertellen over ons geld. Een simpel wij zijn niet verantwoordelijk voor uw verdwenen geld, is dan voldoende. Het oude gezegde "Zo veilig als een bank" is nu al niet meer van toepassing, laat staan dat ze straks niet meer verantwoordelijk zijn!!!! Het wordt dan de hoogste tijd om het geld van de bank te halen en in een kluis te stoppen daar heb ik geen last van Phishing e.d.,
Badge +1
Hoi Japiekraak,

SNS Bank hoeft dit in ieder geval niet van je te weten, tenzij je dit natuurlijk op onze community wil delen (een nieuw Koffiekamer topic 😉? ).

Ik begrijp wel je wantrouwen. Zelf heb ik er nog wel vertrouwen in dat instanties vertrouwelijk met mijn gegevens omgaan en dat ik er niet slechter van word, wanneer zij bijvoorbeeld over informatie beschikken over mijn koopgedrag. Mochten zij wel mijn vertrouwen schaden, dan heb je in Nederland een groot scala aan financiële waakhonden, consumentenbonden en toezichtcommissies. Een iets rooskleuriger mening dus 🙂.
Reputatie 2
Badge
Zolang het bij aanbiedingen per email of ouderwetse post betreft, heb ik er mogelijk nog niet zoveel problemen mee. De keus om iets bij iemand te kopen blijft bij mij. verleiden mogen ze proberen, doch ik beslis. Maar als er andere gegevens worden gebruikt, kan ik mij voorstellen dat je in een chantabele positie komt. immers veel bedrijven weten waar en wanneer je geweest bent en hoe lang en langs welke weg. Mogelijke oplossing: geen mobiele telefoon hebben. Het is niet meer zo dat Big Brother is watching you,  maar ALLE brothers are watching you! Dat is helaas de keerzijde van de huidige technologie, hoe die gebruikt en misbruikt wordt en de wetgever altijd achter de feiten aanloopt. Dus moeten we wederom goed op onszelf passen, wan tanderen zijn (bijna) altijd op jouw geld uit.

Ook op die aanbiedingen per mail enz moet je je niet verkijken. Men heeft in de VS al gezien dat weinig mensen van supermarkt veranderen maar dat een van die momenten is wanneer een vrouw zwanger is. Dus is het zaak voor winkels om uit te vinden wanneer dat is en haar dan met de juiste aanbiedingen te bestoken.

Mensen denken vaak dat ze autonome wezens zijn die rationele beslissingen nemen maar alles is bebaseerd op gevoelens en impulsen.  Een goed voorbeeld is de Beats by Dre campagne waar men via bekende mensen, mensen ertoe aanzet om zeer dure, slechte koptelefoons te kopen. Als Kate Middeton een jurkje draagt is die de volgende dag uitverkocht. enz enz.

Facebook en andere zorgt er voor dat de bedrijven ons kunnen leren kennen en zorgt er voor dat we atlijd online zijn om voor ons op maat gemaakte reclame en andere incentives om te kopen te ontvangen.

Reageer