SNS

Wat weet een vluchteling van geldzaken?

• 24 juni 2016
  • 14 Reacties
  • 25429 Keer bekeken

Willeke werkt voor de afdeling Business Change Management. Voor vluchtelingen die verblijven in AZC Zeist heeft zij een workshop ontwikkeld. Hiermee worden de vluchtelingen tijdens hun verblijf in Nederland voorbereid op het gebied van geldzaken. Hoe is dit idee bij Willeke ontstaan?

Dienstverlening in begrijpelijke taal

Best heftig als je binnenkomt in zo’n gevangeniscomplex. Je ziet al die lange gangen met hokjes. Vroeger was het in Zeist echt de plek waar veroordeelden vast zaten. Nu is het ingericht voor vluchtelingen.

Wat kunnen wij als bank betekenen voor vluchtelingen

In deze omgeving geven wij nu de workshop ‘Geldzaken en Budgetteren’. Met een aantal collega’s hebben we dit initiatief opgezet. In de media hoor je veel over vluchtelingen en we vroegen ons af wat wij als bank voor deze mensen kunnen betekenen. Toevallig kwam ik via mijn buren in contact met een aantal Syrische vluchtelingen in AZC Zeist en samen hebben we nagedacht waar er behoefte aan is. De medewerkers van het AZC gaven aan dat ze de vluchtelingen goed willen voorbereiden op hun verblijf in Nederland en dat geldzaken en budgetteren hierbij een belangrijk onderdeel is.

Inzicht in het minimale budget helpt

Bij het ontwikkelen van de workshop dachten we ook na over zaken waaraan je moet denken als je bijvoorbeeld zelf verhuist naar Amerika of Afrika. Je weet dan ook niet precies hoe zaken daar werken. De training is heel praktisch en geeft antwoorden op de vragen; hoe betalen wij in Nederland (veel pinnen in plaats van contant geld en het gebruik van iDEAL), hoeveel geld ben je gemiddeld kwijt aan wonen en verzekeringen, en hoe kun je slim besparen. De reacties zijn positief. Vooral inzicht in het (minimale) budget helpt. We krijgen ook vragen als ‘ik wil graag studeren hier, hoe krijg ik dan een lening?’ Dat hebben we later toegevoegd, zo blijft de workshop in ontwikkeling.

Op dit moment kijken we hoe we de workshop kunnen uitbreiden in Nederland. We hebben collega’s door het hele land en op deze manier kunnen we in korte tijd toch een steentje bijdragen.

14 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Mooi initiatief!
Reputatie 2
Mooi initiatief, inderdaad. Werken jullie ook samen met Vluchtelingenwerk Nederland of andere instanties die vanuit hun kerntaken vluchtelingen/asielzoekers/statushouders begeleiden? En als het een succes is: er zijn nog veel meer azc's.
Dank Stefan!
En JanStel, we zijn inderdaad nu aan het kijken of we dit aan kunnen bieden bij meer AZC's. Vluchtelingenwerk verzorgt de hulp in de Gemeente wij proberen de vluchtelingen alvast voor te bereiden als ze nog in het AZC verblijven. Ik weet wel dat het NIBUD hier ook een rol in heeft, dus zeker een goed idee om te vragen wat zij tegen komen in de praktijk, dank voor de tip!
Willeke, schitterend. Ik vind het idee van JanStel ook goed: kijken of je het kunt uitrollen bij de andere AZC's. Willeke, je hebt het ook over Ideal; denk je dat die vluchtelingen daar veel mee te maken hebben/krijgen? Ik denk dat ze in eerste instantie gebaat zijn bij een goed inzicht in wat er bij hen binnen komt (inkomsten) en wat ze kwijt zijn aan uitgaven (boodschappen, wonen, studeren, bellen, etc.)
Ik denk ook dat deze vluchtelingen veel baat kunnen hebben bij de community, webcare, twitter, facebook, etc. kortom alle communicatiekanalen die de SNS biedt.
Dus Willeke, ga zo door en houd ons op de hoogte van de verdere ontwikkelingen in deze.

PS: merk je nog of er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen aangaande geldzaken? En geven jullie ook aan hoe dat in Nederland aan toe gaat (een beetje een sociale opvoeding, zeg maar).
Ik vind dat Vluchtigling zij hebben ook recht om te leren met geld om te gaan.
En ook om de taal te leren.
Want niet iedereen spreek nog geen Nederlands.
Ik vind iedereen moet hun kansen krijgen.
Wat ik heel goed van Willke is tot zij er ook heir voor inzet.
En wat knap tot het hele SNSBANK zich er voor inzet.
Reputatie 4
Badge +1
Prima initiatief, maar ben even benieuwd of jullie geen problemen ervaren met de taalbarriere?

Jij was al vroeg actief op de community, Fia. Bedankt voor je mooie woorden.
Willeke is op vakantie, daarom reageer ik even. Ik geef namelijk samen met Willeke deze workshops. Bedankt voor jullie reacties.
Blacktomcat, wij vinden budgetteren inderdaad belangrijk. Een groot deel van onze workshop gaat hierover. We vertellen bijvoorbeeld hoeveel een gemiddelde huurwoning in Nederland kost, maar ook hoe je kan besparen op je boodschappen. Door bijvoorbeeld producten in de aanbieding te kopen.
En Sanne, het klopt dat er een taalbarrière is. Bij elke workshop is daarom een tolk aanwezig. Meestal is dat iemand uit de groep die goed Nederlands of Engels spreekt.
Mooi! Misschien kunnen jullie het verder verspreiden door bijvoorbeeld in het azc te kijken of er vluchtelingen zijn met een financiële achtergrond, misschien wel van Syrische banken. Die kun je het Nederlandse systeem leren, en dan kan hij medevluchtelingen helpen, ook zeg maar "buiten het klaslokaal".
Ruben, je merkt dat dit meestal al automatisch gebeurd in de groepen aan wie we de workshops geven. De één leert sneller, is al langer in Nederland of heeft al meer geleerd over de Nederlandse samenleving. Ze helpen elkaar veel.
We ondersteunen hen indirect hier in. Ook zijn steeds meer SNS medewerkers actief, zodat we zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken met ons verhaal.
Wat een stelletje watjes met nog meer AZC.
Lezen jullie geen kranten, en hoeveel Echte Nederlanders in financiele problemen zitten.
Schandalig is dat, laten we eerst dit probleem oplossen dan je stomme linkse ideeen erop los laten.
Reputatie 4
Badge +1
Wat een stelletje watjes met nog meer AZC.
Lezen jullie geen kranten, en hoeveel Echte Nederlanders in financiele problemen zitten.
Schandalig is dat, laten we eerst dit probleem oplossen dan je stomme linkse ideeen erop los laten.

Ehm, geen idee wat "echte Nederlanders" zijn, maar voor mensen die in financiële problemen zitten zijn er loketten als schuldhulpverlening e.d. Voor budgetteren kan men bijv. terecht bij het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting)

Dit is bedoeld om mensen uit te leggen hoe betalen hier werkt, niet in de hele wereld zijn rekeningen en dingen als pinnen de standaard....
@Willeke, Aletta is het mogelijk om bv. eens in het kwartaal een soort van update te geven hierover? Of anekdotes, andere verhaaltjes, etc. Het zou jammer zijn als het hierbij bleef en het als een soort nachtkaarsje uit zou gaan.

Reageer