SNS

Zet nu zelf pinnen buiten Europa aan in Mijn SNS

  • 10 juni 2013
  • 28 Reacties
  • 12029 Keer bekeken

Eerder dit jaar kon je lezen dat de Wereldpas standaard geblokkeerd is buiten Europa. Vanaf nu zet je dit zelf aan in Mijn SNS.
Lees de hele blogpost

28 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Mooi!
Maar ik kan het nergens vinden onder "instellingen"

Dit is wat ik te zien krijg (alleen de laatste regel is aanklikbaar, en ik ben echt ouder dan 18 jaar;)):

Pinnen en limieten buiten Europa

Je betaalpas werkt op dit moment niet buiten Europa

Wil je kunnen pinnen buiten Europa?

Alleen als je 18 jaar of ouder bent, kun je de instellingen van je betaalpas wijzigen. Vraag je ouder of voogd om dit voor je te regelen in Mijn SNS.


Welke landen horen bij Europa?
Reputatie 3
Badge +1
Hi Stefan, weet je zeker dat je ouder dan 18 bent? ;) Ik heb het even voor je nagekeken en het staat er wel, maar niet op een logische plek. Als je in Mijn SNS bent, ga je naar ‘Instellingen’ dan staat onder ‘Betaalpassen’ Limiet betaalpas. Hier kun je het instellen. We hebben al doorgegeven dat het niet duidelijk staat aangegeven. Wil je kijken of het je via deze weg wel lukt?
Reputatie 3
Badge +1
Hi Stefan, weet je zeker dat je ouder dan 18 bent? ;) Ik heb het even voor je nagekeken en het staat er wel, maar niet op een logische plek. Als je in Mijn SNS bent, ga je naar ‘Instellingen’ dan staat onder ‘Betaalpassen’ Limiet betaalpas. Hier kun je het instellen. We hebben al doorgegeven dat het niet duidelijk staat aangegeven. Wil je kijken of het je via deze weg wel lukt?

Helaas, bij mij staat er bij 'Instellingen' > 'Betaalpassen' > 'Limiet betaalpas' alleen de link naar de pagina waar je kunt zien welke landen bij Europa horen. Ik heb een schermafdruk gemaakt (persoonlijke details zijn daar uitgelaten).
Overigens ben ik via die landenpagina wel achter de directe link naar het formulier gekomen dat je moet invullen voor het aan-/uitzetten van pinnen buiten Europa. Op deze landenpagina kun je namelijk via de site-navigatie in het klantenservice gedeelte 1 niveau omhoog naar het formulier (zie tweede schermafdruk, rood omcirkeld).
Reputatie 3
Badge +1
Helaas, bij mij staat er bij 'Instellingen' > 'Betaalpassen' > 'Limiet betaalpas' alleen de link naar de pagina waar je kunt zien welke landen bij Europa horen. Ik heb een schermafdruk gemaakt (persoonlijke details zijn daar uitgelaten).
Overigens ben ik via die landenpagina wel achter de directe link naar het formulier gekomen dat je moet invullen voor het aan-/uitzetten van pinnen buiten Europa. Op deze landenpagina kun je namelijk via de site-navigatie in het klantenservice gedeelte 1 niveau omhoog naar het formulier (zie tweede schermafdruk, rood omcirkeld).


Wat vreemd. Je hoort namelijk de volgende link te zien: Formulier Pinpasgebruik buiten Europa wijzigen
We gaan voor je uitzoeken hoe het kan dat je dit niet ziet.
Ik zou wel een optie in mijn SNS willen hebben om pinnen buiten Nederland uit en aan te kunnen zetten. Ik kom namelijk zelden of nooit buiten Nederland en vele ouderen met mij. Lijkt me een stuk veiliger met al die scimmers en zo tegenwoordig.
Bij mij werkte het gisteren wel goed (tot eerste stap formulier gedaan).
Is inderdaad behoorlijk onduidelijk.
Tevens vraag ik mij af wat de mogelijkheid is; aan/uit zetten buiten de EU?!
Bedrag verlagen (of minder EU landen) niet mogelijk (blijft dus wensje, bedrag tot Euro1000 pinnen binnen EU vind ik onverantwoord hoog!!).
Groet,
Ben 🆒
Helaas staat bij mij ook geen link onder instellingen - betaalpassen - limiet betaalpas. Ook ik heb de "verstopte" link gevonden op het landenoverzicht. Ik gebruik IE10.
Ik zou wel een optie in mijn SNS willen hebben om pinnen buiten Nederland uit en aan te kunnen zetten. Ik kom namelijk zelden of nooit buiten Nederland en vele ouderen met mij. Lijkt me een stuk veiliger met al die scimmers en zo tegenwoordig.


Hi Hans, dit is juist hetgeen gisteren gelanceerd is. Zoals je in de volledige blogpost van Mariella kunt lezen, kun je nu zelf pinnen buiten Europa aan- of uitzetten in Mijn SNS.

Wanneer je in Mijn SNS bent, ga je naar ‘Instellingen’. Daar staat onder ‘Betaalpassen’ - 'Limiet betaalpas'. Je hoort daar de volgende link te zien: 'Formulier Pinpasgebruik buiten Europa wijzigen'.

@ Big Ben en Brinkvdr Zelf hebben wij net in Mijn SNS gekeken en daar vinden we het formulier via bovenstaande route. Maar we kaarten het (nogmaals) aan bij de ontwikkelaars.
Reputatie 3
Badge +1
Hi Hans, dit is juist hetgeen gisteren gelanceerd is. Zoals je in de volledige blogpost van Mariella kunt lezen, kun je nu zelf pinnen buiten Europa aan- of uitzetten in Mijn SNS.

Wanneer je in Mijn SNS bent, ga je naar ‘Instellingen’. Daar staat onder ‘Betaalpassen’ - 'Limiet betaalpas'. Je hoort daar de volgende link te zien: 'Formulier Pinpasgebruik buiten Europa wijzigen'.

@ Big Ben en Brinkvdr Zelf hebben wij net in Mijn SNS gekeken en daar vinden we het formulier via bovenstaande route. Maar we kaarten het (nogmaals) aan bij de ontwikkelaars.

Hi Lindsay,
Misschien heeft het te maken met het feit dat ik onder 'Betaalpassen' 3 passen kan zien:
1x de huidige pas van mijzelf
1x de huidige pas van mijn echtgenote
1x een oude verloren pas van mijn echtgenote die eigenlijk in het overzicht niet meer thuis hoort, toch?

In het formulier kan ik de laatstgenoemde pas niet zien in het 'pull-down' menu; ik zie daar dus alleen de 2 actieve passen.
Groeten,
Stefan
Hoi Stefan,
Maak jij toevallig gebruik van de Multipas?
Groeten Emile
Probleem lijkt mij dat de link NIET voorafgaat van een pijltje en niet erg duidelijk is onderstreept als link.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Stefan,
Maak jij toevallig gebruik van de Multipas?
Groeten Emile

Nee, ik heb een gewone wereldpas. Ik heb wel de mogelijkheid geactiveerd om bij SNS geldautomaten ook te kunnen pinnen van mijn andere rekening (Extra Ruimte Hypotheek, consumptief deel). Misschien is dat de oorzaak?
Hi Hans, dit is juist hetgeen gisteren gelanceerd is. Zoals je in de volledige blogpost van Mariella kunt lezen, kun je nu zelf pinnen buiten Europa aan- of uitzetten in Mijn SNS.

Wanneer je in Mijn SNS bent, ga je naar ‘Instellingen’. Daar staat onder ‘Betaalpassen’ - 'Limiet betaalpas'. Je hoort daar de volgende link te zien: 'Formulier Pinpasgebruik buiten Europa wijzigen'.

@ Big Ben en Brinkvdr Zelf hebben wij net in Mijn SNS gekeken en daar vinden we het formulier via bovenstaande route. Maar we kaarten het (nogmaals) aan bij de ontwikkelaars.

Hi Lindsay,
Misschien heeft het te maken met het feit dat ik onder 'Betaalpassen' 3 passen kan zien:
1x de huidige pas van mijzelf
1x de huidige pas van mijn echtgenote
1x een oude verloren pas van mijn echtgenote die eigenlijk in het overzicht niet meer thuis hoort, toch?

In het formulier kan ik de laatstgenoemde pas niet zien in het 'pull-down' menu; ik zie daar dus alleen de 2 actieve passen.
Groeten,
Stefan


Hallo,
Ik werd door de reactie van Stefan getriggerd. Ook bij mij staan 3 passen in het lijste: degene die als eerste getoond wordt is een oude pas denk ik. Het volgnummer komt niet overeen met mijn pas. Als ik de actuele pas kies, dan krijg ik inderdaad de link naar het aanvraagformulier te zien. Ik neem aan dat je per pas het pingebruik  buitten Europa aan moet zetten. Het is even zoeken.
Groeten,
Robert
Hoi Stefan, Maak jij toevallig gebruik van de Multipas? Groeten Emile Nee, ik heb een gewone wereldpas. Ik heb wel de mogelijkheid geactiveerd om bij SNS geldautomaten ook te kunnen pinnen van mijn andere rekening (Extra Ruimte Hypotheek, consumptief deel). Misschien is dat de oorzaak?

Ja, dat zou zeker de oorzaak kunnen zijn. Ik ga dit even doorgeven aan de techneuten bij ons, want die stellen mij deze vraag niet voor niets. 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Stefan, Maak jij toevallig gebruik van de Multipas? Groeten Emile Nee, ik heb een gewone wereldpas. Ik heb wel de mogelijkheid geactiveerd om bij SNS geldautomaten ook te kunnen pinnen van mijn andere rekening (Extra Ruimte Hypotheek, consumptief deel). Misschien is dat de oorzaak?

Ja, dat zou zeker de oorzaak kunnen zijn. Ik ga dit even doorgeven aan de techneuten bij ons, want die stellen mij deze vraag niet voor niets. :-)

Hoi Emile,
Ik heb mijn echtgenote (met wie ik deze en/of rekening heb) gevraagd of zij wel binnen haar 'Mijn SNS' omgeving de instellingen kan wijzigen voor het pinnen buiten Europa. Ook zij krijgt dezelfde 3 passen te zien, alleen kan zij wel bij haar eigen actieve pas de instellingen wijzigen voor pinnen buiten Europa. Daarnaast krijgt zij ook de link te zien voor het tijdelijk wijzigen van de limieten op de betaalpas. Alleen als ze haar oude pas (die verloren is gemeld) selecteert, verdwijnen deze twee linkjes. Sterker nog: als ze mijn pas selecteert, krijgt ze ook beide linkjes te zien (om tijdelijke limieten te wijzigen of het pinnen buiten Europa aan te zetten)!
😕
Kan het zijn dat hier ergens de fout zit?!
Met vriendelijke groet,
Stefan
@Stefan,
geef vrouwen de macht .....
Groet,
Ben 🆒
PS Niet echt verkeerd!
Beste Stefan,

Ben er even ingedoken. Om veiligheidsredenen is de Multipas geen "optie op een betaalpas" maar wordt deze gezien als een apart product. Deze zijn dan ook niet geactiveerd voor Pinnen buiten Europa, want we hebben voorbij Vaals geen geldautomaten (enkel mogelijk te gebruiken bij SNS Geldautomaten) :-).
Datzelfde geldt voor "afgemelde passen", dus dat daarbij de linkjes verdwijnen lijkt me niet gek. Kortom: Jouw verhaal komt op mij vrij logisch over, of misschien begrijp ik het toch niet helemaal.... 
 
Groet,
Emile
Beste Stefan, Ben er even ingedoken. Om veiligheidsredenen is de Multipas geen "optie op een betaalpas" maar wordt deze gezien als een apart product. Deze zijn dan ook niet geactiveerd voor Pinnen buiten Europa, want we hebben voorbij Vaals geen geldautomaten (enkel mogelijk te gebruiken bij SNS Geldautomaten) 🙂. Datzelfde geldt voor "afgemelde passen", dus dat daarbij de linkjes verdwijnen lijkt me niet gek. Kortom: Jouw verhaal komt op mij vrij logisch over, of misschien begrijp ik het toch niet helemaal.... Groet, Emile


Kreeg nog een reactie van een specialist:
Dat is waarschijnlijk te wijten aan het inloggen met een en dezelfde digipas. Tenzij jullie beide een eigen op naam gestelde digipas hebben. Welke van de twee is het?
Groet,
Emile
Reputatie 3
Badge +1
Beste Stefan, Ben er even ingedoken. Om veiligheidsredenen is de Multipas geen "optie op een betaalpas" maar wordt deze gezien als een apart product. Deze zijn dan ook niet geactiveerd voor Pinnen buiten Europa, want we hebben voorbij Vaals geen geldautomaten (enkel mogelijk te gebruiken bij SNS Geldautomaten) 🙂. Datzelfde geldt voor "afgemelde passen", dus dat daarbij de linkjes verdwijnen lijkt me niet gek. Kortom: Jouw verhaal komt op mij vrij logisch over, of misschien begrijp ik het toch niet helemaal.... Groet, Emile


Kreeg nog een reactie van een specialist:
Dat is waarschijnlijk te wijten aan het inloggen met een en dezelfde digipas. Tenzij jullie beide een eigen op naam gestelde digipas hebben. Welke van de twee is het?
Groet,
Emile

Hallo Emile,
We hebben beide een eigen 'Mijn SNS' omgeving, compleet met gescheiden gebruikersnamen, digicode en aparte digipas. Omdat we een 'en/of' betaalrekening hebben en ook samen een hypotheek zijn aangegaan voor ons huis, delen we een aantal rekeningen. Maar (spaar)rekeningen die alleen op mijn naam staan, zijn niet zichtbaar in de 'Mijn SNS' omgeving van mijn echtgenote. Evenals dat (spaar)rekeningen die alleen op naam van mijn echtgenote staan niet zichtbaar zijn in mijn 'Mijn SNS' omgeving.
Met vriendelijke groet,
Stefan
Reputatie 3
Badge +1
Beste Stefan,

Ben er even ingedoken. Om veiligheidsredenen is de Multipas geen "optie op een betaalpas" maar wordt deze gezien als een apart product. Deze zijn dan ook niet geactiveerd voor Pinnen buiten Europa, want we hebben voorbij Vaals geen geldautomaten (enkel mogelijk te gebruiken bij SNS Geldautomaten) :-).
Datzelfde geldt voor "afgemelde passen", dus dat daarbij de linkjes verdwijnen lijkt me niet gek. Kortom: Jouw verhaal komt op mij vrij logisch over, of misschien begrijp ik het toch niet helemaal.... 
 
Groet,
Emile

Beste Emile,

De uitleg klinkt plausibel, maar het klopt niet met het feit dat mijn echtgenote onder haar account wel de link krijgt te zien onder 'Instellingen' > 'Limiet betaalpas' om het pinnen buiten Europa aan/uit te zetten van mijn betaalpas...
:o
Daarnaast heb ik echt een 'Wereldpas'. Bovendien kan ik het formulier voor het wijzigen van het pinnen buiten Europa wel benaderen door de URL naar het formulier zelf in te typen. Ik krijg dan netjes mijn eigen wereldpas te zien in het lijstje van selecteerbare passen. Dus het werkt (waarschijnlijk) gewoon goed. Het is puur dat e.e.a. niet correct wordt weergegeven onder de instellingen van mijn persoonlijke 'Mijn SNS' omgeving.

Met vriendelijke groet,
Stefan
Beste Stefan, Ben er even ingedoken. Om veiligheidsredenen is de Multipas geen "optie op een betaalpas" maar wordt deze gezien als een apart product. Deze zijn dan ook niet geactiveerd voor Pinnen buiten Europa, want we hebben voorbij Vaals geen geldautomaten (enkel mogelijk te gebruiken bij SNS Geldautomaten) 🙂. Datzelfde geldt voor "afgemelde passen", dus dat daarbij de linkjes verdwijnen lijkt me niet gek. Kortom: Jouw verhaal komt op mij vrij logisch over, of misschien begrijp ik het toch niet helemaal.... Groet, Emile
Beste Emile, De uitleg klinkt plausibel, maar het klopt niet met het feit dat mijn echtgenote onder haar account wel de link krijgt te zien onder 'Instellingen' > 'Limiet betaalpas' om het pinnen buiten Europa aan/uit te zetten van mijn betaalpas... 😮 Daarnaast heb ik echt een 'Wereldpas'. Bovendien kan ik het formulier voor het wijzigen van het pinnen buiten Europa wel benaderen door de URL naar het formulier zelf in te typen. Ik krijg dan netjes mijn eigen wereldpas te zien in het lijstje van selecteerbare passen. Dus het werkt (waarschijnlijk) gewoon goed. Het is puur dat e.e.a. niet correct wordt weergegeven onder de instellingen van mijn persoonlijke 'Mijn SNS' omgeving. Met vriendelijke groet, Stefan


Ja, dat is niet zo fijn. Zodra je Wereldpas onder een "multipas" valt, is de instelling onder mijn SNS uitgezet. Hiervan ga ik een melding maken, want dat is voor 99% zeker de reden dat je er via de ene kant (url) wel in kan en via de andere kant (instellingen) niet. Thanks voor het volhouden en het mee uitzoeken. Daar komen we verder mee!
Misschien is het al eens bedacht, dan alsvast mijn excuses, maar is het eigenlijk niet veel logischer dat je als rekeninghouder - en dus wettelijk de eigenaar van het geld -, zelf moet bepalen wat je wilt met die rekening en hoe je die gebruikt?

Met andere woorden: Laten wij ons niet te veel leiden door de systemen die banken aan ons opleggen terwijl niet zij, maar wij, de zeggenschap hebben over onze financiele zaken en hoe wij die wensen in te vullen.

Goed, ik denk dus even aan het volgende, met betrekking tot het aan en uitzetten van de bankpas voor gebruik buitenland:
Ik wil via de SNS pagina (dus digitaal en niet via een formulier / bellen naar een 0900 nummer i.o.d.) kunnen kiezen voor welke landen mijn pas wel en niet kan worden gebruikt en ik wens te kunnen betalen & pinnen in die valuta's, waarbij ik vooraf het bestedingsmaximum kan aangeven.

Bijvoorbeeld:
Ik ga 5 weken naar Japan, dan wil ik mijn bankpas kunnen aanzetten voor het pinnen en betalen in Yen in Japan.
Mijn bestedingsprognose is, dat ik 350.000,= Yen denk nodig te hebben gedurende mijn verblijf en ook dat moet ik dus kunnen aangeven, zodat alle betaal & pin transacties gedurende mijn verblijf in Japan, worden afgehandeld op mijn gereserveerde 350.000,= Yen.

Om mijn voorbeeld te realiseren, zullen wij als klant op de ingelogde SNS pagina, op digitale wijze keuze moeten hebben uit:

* Wereld betaalpas; aanzetten of uitzetten.
* Een wereld landen overzicht, met achter elk land een optie om een vinkje zetten waar
  (jij en ik als klant) de pas in het buitenland gebruiken.
* In welke valuta er moet worden afgerekend. (Kan automatisch gekoppelt worden aan het land)
* Welke maximum bedrag mag worden afgerekend met die buitenlandse valuta.
* Tijdvak keuze overzicht vanaf datum / tot en met datum, maximering van bijvoorbeeld 6 of 8 weken is    
  een nader in te vullen optie.
* Na het verstrijken van die (gemaximeerde) periode wordt de pas weer teruggezet voor gebruik in 
  Nederland.
* Het eventuele saldo van het gereserveerde vreemde valuta bedrag, wordt weer in euro's omgezet op de
  betaalrekening.

De voordelen van een dergelijke keuze menu & optie's, zijn onder andere:
Klant vult zelf haar / zijn keuzes in.
Geen ondoorzichtige omrekeningskoersen, immers je bepaalt zelf het maximum bedrag wat wordt omgezet vanuit je euro banksaldo naar de valuta van het land.Omdat de wisselkoerslijsten ook hier bekend zijn, wordt er automatisch bij je gekozen valuta die desbetreffende dagkoers als omreken factor gebruikt en dat bedrag blijft dus ongewijzigd ter beschikking staan op je rekening.
Betalen en pinnen doe je vanuit dat "vreemde valuta" saldo, gedurende een door je zelf ingevulde periode.
Ben je weer terug in Nederland, dan wordt het eventuele tegoed vreemde valuta, weer omgezet naar euro's, tegen de zelfde koers als bij aanvang.

ICT technisch moet dit voor een beetje programeur een leuke uitdaging zijn, om dit te realiseren.
Het zal zonder meer een unieke service optie zijn voor bankrekeninghouders - en- als SNS dat gaat realiseren voor haar klanten, dan zijn ze alle banken duidelijk een stap voor.


Met vriendelijke groet,
Jaap.
Hallo Jaap,

Welkom op SNS Community. Leuk dat je gelijk meedenkt 🙂. En je hoeft je niet te verontschuldigen hoor; we hebben graag dat klanten meedenken. Dit idee heb ik ook nog niet eerder gehoord.

Je draagt een aantal interessante punten aan. Zo lijkt het activeren van je pinpas per land me inderdaad nog veiliger. Of je punten technisch haalbaar zijn, durf ik niet te zeggen. SNS Bank zou inderdaad wel een voorloper zijn. Je punten ga ik voorleggen aan de verantwoordelijke afdeling. We laten je hier weten wat de reactie is.

Hopelijk zien we je vaker op de community en blijf je meedenken. We stellen regelmatig vragen in het onderdeel 'Meedenken en onderzoek'. Misschien vind je het leuk om hier ook eens een kijkje te nemen.
Hallo Jaap,

We hebben terugkoppeling gekregen op je ideeën:

Er zijn verschillende mogelijkheden de revu gepasseerd om de skimmingsfraude te beperken. De gekozen oplossing heeft mede op basis van doorlooptijd, kosten en beheer en minimale belasting voor de klant (aan/uitzetten) de voorkeur gekregen.
Wij blijven uiteraard open staan voor ideeen en bij doorontwikkelingen zullen wij deze ook meenemen als mogelijkheid.Het voordeel van het aanhouden van vreemde valuta op een rekening is niet geheel duidelijk. Of worden hier geen kaarttransacties maar overboekingen bedoeld? Vreemde valuta's kunnen sowieso alleen op vreemde valuta rekeningen aangehouden.

Misschien kan je je idee met betrekking tot vreemde valuta verder toelichten, dan kunnen we dit weer voorleggen. En natuurlijk nogmaals bedankt voor je tips 🙂.
Vanaf nu zet je pinnen buiten Europa ook gemakkelijk aan via de vernieuwde SNS Mobiel Bankieren app: lees verder

Reageer