SNS

Gestrand in het buitenland

• 18 maart 2020
  • 2 Reacties
  • 4836 Keer bekeken
Gestrand in het buitenland
Reputatie 3
Badge +1

Veel landen hebben hun grenzen dichtgedaan en in sommige landen ligt het hele openbare leven (inclusief openbaar vervoer) ook stil. Dan zit je daar, gestrand. De schattingen lopen uiteen tussen de 50.000 en 200.000 gestrande Nederlandse reizigers in het buitenland. Daar ben ik er (helaas) een van. Uit de eerste hand: wat moet je dan doen en wat vooral niet?

Contact zoeken
Neem zo snel mogelijk contact op met je reisverzekeraar en met je vliegtuigmaatschappij. Zij kunnen je mogelijk van advies voorzien. Wat vooral belangrijk is, is om contact op te nemen met het noodnummer van het Ministerie van Buitenlandse Zaken: +31247247247. Het ministerie en reisorganisaties zijn hard aan het werk om Nederlanders terug te halen naar huis. En dan helpt het als ze weten waar jij bent en hoe ze je kunnen bereiken. 

Nederland Wereldwijd
Neem ook contact op met Nederlandse ambassade van het land waar je bent. Zij zijn degene die jou precies kunnen vertellen wat je ter plekke wel en ook beter niet kunt doen. Op Nederland Wereldwijd vind je de actuele informatie over het coronavirus per land en de contactinformatie van de Nederlandse ambassade.

Doe-het-niet-zelf
Maak niet zelf een noodplan door tickets te boeken via aangrenzende landen om naar Nederland te reizen. Grenzen sluiten nu zo snel dat het zomaar kan betekenen dat je op een andere plek vast komt te zitten. En jij bent de kosten van je tickets kwijt. In sommige landen plaatsen ze je dan bovendien eerst 14 dagen in quarantaine. 

Facebook updates van ambassades
De Nederlandse ambassade heeft verschillende Facebookpagina’s aangemaakt waar ze per land een update plaatsen zodra er nieuws is. Zorg ervoor dat jij (en familieleden thuis) op de hoogte zijn van de updates en houd regelmatig contact met de ambassade.

Mijn 5 tips 

• Blijf samen met andere gestrande reizigers
  • Verdeel de taken om informatie op te halen (en verdeel zo de energie en telefoonkosten)
  • Maak een appgroep aan met elkaar om goed op de hoogte te blijven van de informatie
  • Zorg ervoor dat je alleen feitelijk nieuws met elkaar deelt, geruchten zorgen voor onrust 
  • Hoe vervelend het ook is, probeer te ontspannen en maak jezelf en elkaar niet gek

Hoe graag je ook naar huis wilt, blijf op een veilige plek en wacht rustig af tot er nieuws is. 

Hoe je dat het beste doet? https://forum.snsbank.nl/corona-uit-en-thuis-132/gestrand-en-nu-12971

Nederlandse reizigers in het buitenland die door de Coronacrisis niet in staat zijn om zelf hun terugkeer te regelen, worden daarbij gesteund door het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Verbond van Verzekeraars, de reisbrancheorganisatie ANVR en diverse andere partners uit de reiswereld. De organisaties hebben daarvoor besloten tot de versterkte aanpak bijzondere bijstand buitenland.

Zoek je hulp? Registreer je dan via Bijzondere Bijstand Buitenland

2 reacties

Hoi Tineke,

ik hoop dat het je lukt veilig naar huis te komen.

Suc6,

groet,

Ben 

Reputatie 3
Badge +1

Hi Ben,

Dank je wel voor je berichtje. Zoals het nu lijkt zit ik hier nog tot 14 april. Hopen dat de ambassade eerder met een oplossing komt. Ik heb net weer een blogje geschreven :)

Groet, uit Panama

Reageer