SNS

Aanpassing spaarhypotheken

• 13 oktober 2012
  • 42 Reacties
  • 5428 Keer bekeken

De SNS heeft mij een brief gestuurd. Men wil mijn spaarhypoteek aanpassen. Enkele weken geleden wou ik een aanpassing en toen moest ik 1250 euro betalen. Nu wil de bank iets en moet ik accoord gaan. In normaal Nederlands heet zoiets met 2 maten meten. Ik heb zo n spijt dat ik ooit met deze bank in zee ben gegaan!

42 reacties

Reputatie 4
Badge +1
gewoon ook 1250 euro eisen...of het op een accoordje proberen te gooien: jullie willen dit, dan wil ik dat ervoor terug 😉
Probleem in dit soort situaties is dat je niet onderhandeld (praat) met meneer SNS, maar met een medewerker die z'n instructies heeft en daar dus niet van afwijkt (meestal binnen bepaalde grenzen/marges moet en zal blijven).
Ben wel benieuwt naar de reactie van SNS. Lijkt wel een beetje een vorm van machtsmisbruik.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Hi Rob, erg jammer om te lezen dat je teleurgesteld bent in SNS Bank. We snappen dat het op jou overkomt als met 2 maten meten. Je opmerking hebben we bij de afdeling Hypotheken neergelegd en gevraagd om tekst en uitleg. Zodra wij hier terugkoppeling op krijgen, hoor je het direct van ons.
Reputatie 3
Badge +1
De SNS heeft mij een brief gestuurd. Men wil mijn spaarhypoteek aanpassen. Enkele weken geleden wou ik een aanpassing en toen moest ik 1250 euro betalen. Nu wil de bank iets en moet ik accoord gaan. In normaal Nederlands heet zoiets met 2 maten meten. Ik heb zo n spijt dat ik ooit met deze bank in zee ben gegaan!

Hi Rob, we hebben reactie ontvangen van de afdeling Hypotheken.

Wanneer de klant een aanpassing wil aan zijn hypotheek waarvoor advies nodig is worden er kosten in rekening gebracht. Als de bank iets wil aanpassen brengen we de kosten niet in rekening omdat het initiatief vanuit de bank is. Deze kosten neemt de bank voor zijn rekening.
Hi Rob, we hebben reactie ontvangen van de afdeling Hypotheken.

Wanneer de klant een aanpassing wil aan zijn hypotheek waarvoor advies nodig is worden er kosten in rekening gebracht. Als de bank iets wil aanpassen brengen we de kosten niet in rekening omdat het initiatief vanuit de bank is. Deze kosten neemt de bank voor zijn rekening.

Mij lijkt het antwoord "de plank geheel mis te slaan".
Klant wil veranderen, hij moet betalen!!
Bank wil veranderen, hoeft niet te betalen????
Why, "Thats the question".
Groet,
Ben 🆒
Hi BigBen,

In beide gevallen zijn er kosten. Een adviseur kijkt namelijk naar het verzoek en geeft advies. Vervolgens worden er administratieve handelingen uitgevoerd. Als de klant een aanpassing wil doen, worden deze kosten in rekening gebracht. Doet de bank een aanpassing, dan zijn deze kosten voor de bank. De bank betaalt in dergelijke gevallen dus zelf voor de aanpassing.
Ik vind dat SNS zijn eigen straatje steeds wil schoonvegen. Argumenten verzinnen..... Een medewerker gaat nogmaals vertellen wat de bank heeft beslist maar luisteren naar argumenten van de klant en evt je beleid aanpassen..... Dat doen we niet. Reageren richting SNS heeft geen zin omdat niemand echt naar je luistert.
Klantvriendelijker ik SNS is dus.... We horen je aan!

Ik vind het helemaal niet gek dat je moet betalen voor werkzaamheden hoor maar wel op basis van voor een bepaald aantal uren werk hoort deze betaling.... Ik ga een belachelijk hoeveelheid advies krijgen van SNS die ik niet hoef te hebben ( moet van de AFM..... En dat is gewoon gelogen) .......

Nu krijg ik een brief van SNS we gaan iets voor u omzetten.... Is er nu geen uitgebreid advies nodig in dit extreem ingewikkelde product? Want dit stelt SNS wel als ik een wijziging wil doorvoeren. Nu kans het met een simpel briefje op basis van " wie zwijgt stemt toe". ..... Zo ga je dus met klanten om ....

iedereen weet het, snapt wat er aan de hand is..... Behalve SNS..... Zelfs de medewerkers weten dat ze dit niet kunnen verkopen en proberen het niet meer.... Dat is ons beleid meneer... En nu mondje dicht!
Reputatie 4
Badge +1
Hi BigBen,

In beide gevallen zijn er kosten. Een adviseur kijkt namelijk naar het verzoek en geeft advies. Vervolgens worden er administratieve handelingen uitgevoerd. Als de klant een aanpassing wil doen, worden deze kosten in rekening gebracht. Doet de bank een aanpassing, dan zijn deze kosten voor de bank. De bank betaalt in dergelijke gevallen dus zelf voor de aanpassing.

Volgens mij heeft de klant echter helemaal geen advies ontvangen...alleen een briefje met we gaan dit en dat wijzigen, nog een fijne dag verder...
Hi BigBen,

Hoi Marnix,
Waarom gaat de bank er van uit dat alleen zij kosten hebben/maken en dat de SNS dus het alleenrecht heeft om deze te bepalen en op te eisen? Waar het bezwaar hier over gaat is dat de SNS zich in een monopolie positie verheft. Alleen de SNS bepaald! Of de klant er bij gebaat is en of de klant ook kosten maakt of er op achteruit gaat wbt bijv. de voorwaarden, lijkt geen punt. Daar gaat het om. Als ik een product van SNS gebruik/afneem, dan verwacht ik van de SNS (leverancier) dat niet alle kosten worden afgescheept naar de klant (bovendien als je zegt dat de SNS deze voor z´n rekening neemt; hoe komt de SNS dan aan haar geld? Is dat niet van klanten? Betalen dan niet alle klanten samen dat"voor haar rekening nemen"??).
Ik weet het; De kleine lettertjes.. Maar daar waren we toch al (een beetje) vanaf?
Groet,
Ben 🆒
PS SNS kom uit je ivoren toren!
Ik wil wel eens en je praten met iemand uit de directie van de SNS en niet afgescheept worden met een of ander kantoormannetje die alleen maar kan zeggen.... Sorry, ik snap het, ik ga daar niet over....

Graag regelen svp!

ik wacht met smart op een uitnodiging..... Eens kijken of men echt wil luisteren naar klanten!
Ik wil wel eens en je praten met iemand uit de directie van de SNS en niet afgescheept worden met een of ander kantoormannetje die alleen maar kan zeggen.... Sorry, ik snap het, ik ga daar niet over....

Graag regelen svp!

ik wacht met smart op een uitnodiging..... Eens kijken of men echt wil luisteren naar klanten!

Hallo Rob2105,

Volgens mij gaat dat meestal niet zo bij (grote) bedrijven.
Deze community bestaat naar ik meen zo´n 3 jaar en naar ik me kan herrinneren heeft zich al 2 of 3 keer een directielid zich hier gemeld in een "live chat". Je kon toen direct vragen stellen of stellingen voorleggen. Dus....
Je 2e deel van je eerste zin vind ik onterecht denigrerend naar de medewerkers toe. Zij zijn niet degene die het beleid uitstippelen, maar alleen de personen die het uitvoeren. Voor zover mijn ervaring strekt, meestal met goede intentie´s. Bovendien denk ik, dat als je een medewerker kunt overtuigen van iets, dan zal deze dat "binnen de organisatie" ook vaak wel uitdragen. Uiteindelijk komen veel van dergelijke zaken ook wel aan de top terecht. Also, was solls?
Groet,
Ben 🆒
Hi Rob2015, we kunnen vast het volgende terugkoppelen met betrekking tot het wijzigen van een hypotheek.

Klanten hebben altijd de mogelijkheid om de situatie te laten zoals deze was. Wanneer een klant dit wenst dan wordt gevraagd naar SNS Bank te reageren met deze wens. De klant kan echter ook de wijziging accepteren, dan hoeft hij geen actie te ondernemen.

De wijziging waar het hier over gaat betreft of de klant wel of niet kan beleggen met zijn Spaarhypotheek.

Wij als bank vinden het, ook vanuit een stukje zorgplicht naar onze klanten, belangrijk dat wanneer een klant een Spaarhypotheek afsluit, deze niet gebruikt wordt om te beleggen. Ook wanneer dit wel mogelijk is met het gekozen product.

Aangezien het voor niemand een verrassing is dat dit niet de meest ideale tijden zijn te beleggen, vragen we de klant of hij deze optie wil behouden of niet. Als hij niet wilt dat dit wijzigt (dus dat de beleggingsmogelijkheid blijft), moet hij reageren. Zo niet, passen we dit automatisch aan.Wat betreft de kosten, deze vraag hebben we nog uitstaan en daar komen we uiteraard op terug.

@ BigBen: Thanks voor je bericht. We proberen inderdaad met de beste intenties vragen op de Community te beantwoorden en hopen onze betrokken leden daarin zo goed mogelijk van dienst te zijn.
Wat natuurlijk gewoon blijft staan is dat SNS je verplicht tot een uitgebreid advies ( waar je vet voor moet betalen) bij een kleine wijziging in je hypoteek omdat de bank van mening is dat klanten niet zonder advies kunnen en dat deze wijziging met een briefje afgedaan kan worden..... Ik vind het ongehoord dat een bank bij een " gecompliceerd financieel product" gebruikt maakt van een " wie zwijgt stemt toe" procedure......ZORGPLICHT?????

O ja..... Dus alles wat men hier zegt komt via via op de goede plaats binnen SNS binnen.... Dat is volgens mij een regelrechte aanname......
Wat natuurlijk gewoon blijft staan is dat SNS je verplicht tot een uitgebreid advies ( waar je vet voor moet betalen) bij een kleine wijziging in je hypoteek omdat de bank van mening is dat klanten niet zonder advies kunnen en dat deze wijziging met een briefje afgedaan kan worden..... Ik vind het ongehoord dat een bank bij een " gecompliceerd financieel product" gebruikt maakt van een " wie zwijgt stemt toe" procedure......ZORGPLICHT?????

O ja..... Dus alles wat men hier zegt komt via via op de goede plaats binnen SNS binnen.... Dat is volgens mij een regelrechte aanname......

Ik vind het jammer dat je meent steeds te moeten chargeren. Je toon vind ik ook nogal agressief. Het is je goed recht om je te uiten zoals jij dat wilt. Ik wil je er wel op wijzen dat als je niet goed leest, en daar dan vanuit reageert, ik me afvraag waarom ik œberhaupt op je reageer.
Lees svp mijn laatste regels nog eens door. Ik heb het over: een medewerker kunt overtuigen en verderop: veel van dergelijke zaken!
Naar mijn mening een genuanceerde opvatting die in de regel binnen organisaties aan de orde is (en ik denk ook bij de SNS). Dat je niet je zin krijgt doet daar niets aan af, of je zou moeten vinden dat iedereen maar moet doen wat jij vindt.
Groet,
Ben 🆒
PS ik vind terecht dat je beide punten aan de orde stelt!
PS2 Ik heb het idee dat de medewerkers je opvatting serieus behandelen!

Hi Rob,

Zoals in je eerdere post (https://forum.snsbank.nl/showthread.php?t=6863&highlight=rob2105) aangeeft, wilde je je hypotheek omzetten naar een andere hypotheekvorm. Dit lijkt een simpele wijziging, maar dit neemt fiscale gevolgen met zich mee. Daarom is een adviesgesprek nodig. Dit zijn wij verplicht vanuit de zorgplicht van het AFM.

De kosten voor verwerking van de omzetting van een hypotheek zijn bij ING Bank €250,-. Wij hebben afgesproken dat we geen verwerkingskosten in rekening brengen. Wel rekenen wij kosten voor onze werkzaamheden. Deze berekenen wij zowel bij een nieuwe hypotheek als bij een omzetting van een hypotheek. Dit jaar hebben we de keuze gemaakt om een vaste adviesvergoeding te rekenen in plaats van provisiekosten. Vanaf januari 2013 is dit verplicht voor alle financiële dienstverleners. Door een vaste adviesvergoeding zijn de kosten die je betaalt voor advies transparant en vooraf bekend. Zo zijn deze kosten niet meer “verborgen” in het rentepercentage van de hypotheek.

Graag regelen svp!

Ik wil je graag aangeven dat we een goede sfeer op deze community willen behouden. We gaan hier allen respectvol met elkaar om. De moderators doen hun uiterste best om alle vragen tot in detail uit te zoeken. Deze community is bedoeld om samen met jullie onze dienstverlening te verbeteren. Dit kunnen we alleen doen met opbouwende kritiek en respect voor elkaar. We zijn zo transparant mogelijk en kunnen daardoor niet altijd het meest gewenste antwoord geven. Dankzij jullie input sporen we de organisatie wel aan om stappen te maken in de goede richting.

Hi Rob,

Zoals in je eerdere post (https://forum.snsbank.nl/showthread.php?t=6863&highlight=rob2105) aangeeft, wilde je je hypotheek omzetten naar een andere hypotheekvorm. Dit lijkt een simpele wijziging, maar dit neemt fiscale gevolgen met zich mee. Daarom is een adviesgesprek nodig. Dit zijn wij verplicht vanuit de zorgplicht van het AFM.

De kosten voor verwerking van de omzetting van een hypotheek zijn bij ING Bank €250,-. Wij hebben afgesproken dat we geen verwerkingskosten in rekening brengen. Wel rekenen wij kosten voor onze werkzaamheden. Deze berekenen wij zowel bij een nieuwe hypotheek als bij een omzetting van een hypotheek. Dit jaar hebben we de keuze gemaakt om een vaste adviesvergoeding te rekenen in plaats van provisiekosten. Vanaf januari 2013 is dit verplicht voor alle financiële dienstverleners. Door een vaste adviesvergoeding zijn de kosten die je betaalt voor advies transparant en vooraf bekend. Zo zijn deze kosten niet meer “verborgen” in het rentepercentage van de hypotheek.

Graag regelen svp!

Ik wil je graag aangeven dat we een goede sfeer op deze community willen behouden. We gaan hier allen respectvol met elkaar om. De moderators doen hun uiterste best om alle vragen tot in detail uit te zoeken. Deze community is bedoeld om samen met jullie onze dienstverlening te verbeteren. Dit kunnen we alleen doen met opbouwende kritiek en respect voor elkaar. We zijn zo transparant mogelijk en kunnen daardoor niet altijd het meest gewenste antwoord geven. Dankzij jullie input sporen we de organisatie wel aan om stappen te maken in de goede richting.

De AFM heeft mij gezegd dat het beroepen van de SNS op het verplicht zijn van adviesgesprekken ivm de zorgplicht onzin is. Letterlijk: Het is onzin.... Vraag de bank dit maar eens aan te tonen( bij deze)......

Ik vind een community prima..... Ik geloof ook dat mensen die in voor deze community werkzaamheden verrichten oprecht zijn. Wat ik wel vind is dat ik geen inhoudelijk gesprek kan voeren met iemand die beleidsmatig invloed heeft. Klantenservice bellen en vervolgens krijg je een hypotheekafviseur aan de lijn die uitlegd dat hij er ook niks aan kan doen......

O ja.... Ik wl bet betalen maar dan op aantoonbaar gewerkte uren....
De AFM heeft mij gezegd dat het beroepen van de SNS op het verplicht zijn van adviesgesprekken ivm de zorgplicht onzin is. Letterlijk: Het is onzin.... Vraag de bank dit maar eens aan te tonen( bij deze)......

Ik vind een community prima..... Ik geloof ook dat mensen die in voor deze community werkzaamheden verrichten oprecht zijn. Wat ik wel vind is dat ik geen inhoudelijk gesprek kan voeren met iemand die beleidsmatig invloed heeft. Klantenservice bellen en vervolgens krijg je een hypotheekafviseur aan de lijn die uitlegd dat hij er ook niks aan kan doen......

Beste Rob,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat het niet fijn is om je verhaal te doen en je het gevoel krijgt dat er niks aan gedaan kan worden. Zowel de medewerkers van de klantenservice als de adviseurs geven suggesties en vragen van klanten intern door. De vragen/suggesties die het meest door klanten worden aangedragen of een hoge prioriteit hebben, worden opgepakt door de interne organisatie. Hierbij moeten we zelf echter ook prioriteiten stellen omdat we rekening moeten houden met beschikbare tijd en budget.

Wellicht is het interessant voor je om deel te nemen aan een klantarena of de klantenraad. De klantarena is een vorm van onderzoek waar je samen met andere klanten en medewerkers, waaronder directieleden, in gesprek gaat over de dienstverlening van SNS Bank. Als je dit interessant vind, kan ik je op de hoogte houden van wanneer een klantarena wordt georganiseerd. Enkele andere community leden hebben hier ook ervaringen mee.

Via de volgende link vind je meer informatie over de klantenraad en kun je je aanmelden: http://www.snsbank.nl/web/particulier/over-sns-bank/hoe-kan-ik-me-aanmelden-voor-de-sns-klantenraad.html

Je geeft aan dat je inzicht wilt in de uren die SNS Bank maakt voor de omzetting van de hypotheek. Echter blijft de prijs voor de omzetting hetzelfde bij meer of minder gemaakte uren dan gemiddeld. De advieskosten zijn namelijk vast. Zo weet je vooraf precies ;wat je betaalt en kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan. Je kunt altijd je adviseur vragen om de uren inzichtelijk te maken.

Beste Rob,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat het niet fijn is om je verhaal te doen en je het gevoel krijgt dat er niks aan gedaan kan worden. Zowel de medewerkers van de klantenservice als de adviseurs geven suggesties en vragen van klanten intern door. De vragen/suggesties die het meest door klanten worden aangedragen of een hoge prioriteit hebben, worden opgepakt door de interne organisatie. Hierbij moeten we zelf echter ook prioriteiten stellen omdat we rekening moeten houden met beschikbare tijd en budget.

Wellicht is het interessant voor je om deel te nemen aan een klantarena of de klantenraad. De klantarena is een vorm van onderzoek waar je samen met andere klanten en medewerkers, waaronder directieleden, in gesprek gaat over de dienstverlening van SNS Bank. Als je dit interessant vind, kan ik je op de hoogte houden van wanneer een klantarena wordt georganiseerd. Enkele andere community leden hebben hier ook ervaringen mee.

Via de volgende link vind je meer informatie over de klantenraad en kun je je aanmelden: http://www.snsbank.nl/web/particulier/over-sns-bank/hoe-kan-ik-me-aanmelden-voor-de-sns-klantenraad.html

Je geeft aan dat je inzicht wilt in de uren die SNS Bank maakt voor de omzetting van de hypotheek. Echter blijft de prijs voor de omzetting hetzelfde bij meer of minder gemaakte uren dan gemiddeld. De advieskosten zijn namelijk vast. Zo weet je vooraf precies wat je betaalt en kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan. Je kunt altijd je adviseur vragen om de uren inzichtelijk te maken.

Dan lezen sns medewerkers hun eigen site niet. Je kunt kiezen uit provisie en een vaste vergoeding.... Provisie weigeren ze gewoon....

lees zelf maar
http://www.snsbank.nl/particulier/hypotheken/hypotheekadvies/kosten-van-hypotheekadvies-bij-sns-bank.html
Reputatie 3
Badge +1

Beste Rob,

Je geeft aan dat je inzicht wilt in de uren die SNS Bank maakt voor de omzetting van de hypotheek. Echter blijft de prijs voor de omzetting hetzelfde bij meer of minder gemaakte uren dan gemiddeld. De advieskosten zijn namelijk vast. Zo weet je vooraf precies wat je betaalt en kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan. Je kunt altijd je adviseur vragen om de uren inzichtelijk te maken.

Dan lezen sns medewerkers hun eigen site niet. Je kunt kiezen uit provisie en een vaste vergoeding.... Provisie weigeren ze gewoon....

lees zelf maar
http://www.snsbank.nl/particulier/hypotheken/hypotheekadvies/kosten-van-hypotheekadvies-bij-sns-bank.html

Dag Rob, er staat inderdaad op de website aangegeven dat het mogelijk is om voor de provisie te kiezen of voor een vaste adviesvergoeding. Jij hebt gevraagd om voor provisie te betalen en dit werd geweigerd? Werd dit door de adviseur geweigerd of door een medewerker op de klantenservice waarmee je de afspraak inplande?
Ik heb gesprekken gehad met 2 adviseurs ..... 1 franchisenemer waar ik geen zaken mee wilde doen en met een sns adviseur..... Allebei hebben gezegd een vaste vergoeding of wegwezen!

O ja.... Dit staat op de website van de telegraaf....

7. Kan ik ook zonder financieel adviseur producten afsluiten?

Ja, dat kan. Omdat mensen nu echt merken dat ze voor advies betalen, wordt verwacht dat ze vaker besluiten van advies af te zien. Maar banken of verzekeraars moeten dan wel testen of u genoeg weet van het product om zonder een adviseur een beslissing te maken. Als u niet slaagt voor de kennis- en ervaringstoets, kunt u geen product afsluiten. ,
Hallo Rob,

We hebben de toezegging gekregen dat je aan het begin van volgende week hierover gebeld wordt.
Nog heel even geduld en natuurlijk een fijn weekend gewenst.
Ik heb een brief van sns gekregen. Een klant (ik dus)wordt door sns verplicht een betaald advies te accepteren. Ik ga nu een beroep bij sns opstarten en dan naar de kifid....

O ja.... Nog steeds niet gebeld hoor......
Reputatie 4
Badge +1
Murphy's law at work....
Ik heb een brief van sns gekregen. Een klant (ik dus)wordt door sns verplicht een betaald advies te accepteren. Ik ga nu een beroep bij sns opstarten en dan naar de kifid....

O ja.... Nog steeds niet gebeld hoor......

Hi Rob,

We vinden het buitengewoon vervelend dat je niet gebeld bent. Ons is toegezegd dat er contact met je opgenomen zou worden. We hebben dit direct teruggekoppeld binnen de organisatie en begrijpen dat er gebeld is, echter je niet bereikt bent. Daarom is er gekozen je schriftelijk op de hoogte te stellen.

Het klopt dat je een Beroepszaak kunt indienen wanneer je, zoals in dit geval, niet tevreden bent over de afhandeling van je klacht. Via de volgende link kom je direct op de pagina Klachtenformulier Beroepszaak. Onze afdeling Beroepszaken bekijkt de eerder gegeven reactie en beoordeelt de klacht opnieuw.

Ben je niet tevreden met het antwoord van onze afdeling Beroepszaken? Dan kun je binnen 3 maanden na dagtekening van het antwoord de klacht voorleggen aan de ombudsman van het Klachteninstituut financiële Dienstverlening (KiFiD). Dat is een onafhankelijke financiële geschilleninstantie.

Nogmaals, we vinden het erg jammer dat het niet gelukt is je te bereiken en hopen dat er een passende oplossing wordt gevonden voor je klacht.
Nou dat klopt niet hoor. Ik heb een brief gekregen daarin staat dat ze mij gaan bellen!!!

O ja....
ik heb een nummermelder, niks gezien....
een mobiel nummer.... niks gezien....
een emailadres... niks gezien!!!

Heb net de beroepsprocedure gestart!

Reageer