SNS

Beperkingen bij rekeninghouders die in het buitenland wonen?

• 23 september 2011
  • 12 Reacties
  • 4972 Keer bekeken

Ik probeer al bijna een jaar een aantal rekeningen ("je moest wel wat bij de SNS met steeds weer een nieuwe rekening met een hogere rentevergoeding" enz.) op "de normale" manier op te zeggen. Via MijnSNS kreeg ik steeds de melding dat het in orde kwam en dat ik niets verder hoefde te doen. Wel dus, rekeningen bleven gewoon bestaan. Via helpdesk en verschillende winkels (heel behulpzaam "formulier invullen") lukte het ook niet. Beetje eigenwijs gebleven omdat ik wilde weten waarom het niet lukte.Vandaag weer eens in mijn oude thuisland en dacht bij het zien van een "SNS winkel" (gggrrr) "laat ik vandaag maar eens het formulier invullen dan ben ik er vanaf".Daar hoorde ik dat het bij SNS niet (meer) mogelijk is om een rekening te openen als "buitenlander". Aangezien ik in Duitsland woon, ben ik dus "buitenlander" en zou nu dus geen rekening kunnen openen, aldus de behulpzame dame in (komt die weer) "de winkel".En dat in deze tijd van ..... Ik voel mij eigenlijk het meest een "wereld" burger, daarna "Europa" burger en toch ook wel een "Nederlander". Maar om Bankrekeningen zo "landelijk" te beperken!! We krijgen toch een Europese bankrekeningnummer????).De dame dacht dat het mogelijk daarmee van doen kon hebben dat het mij niet lukte de rekeningen op te zeggen. (Helaas is het opzeggen vandaag ook nog niet gelukt de rekeningen op te zeggen, mijn vrouw had haar pas niet bij zich. Brief met portovrije enveloppe maar mee genomen, kopietje pas er bij en op de post).Mijn vragen:kunnen buitenlanders inderdaad geen rekening openen?wat zijn de beperkingen op onze rekeningen?Groet,Ben

12 reacties

Hoi Ben, wat 'n vervelende ervaring. Nou, xenofoob zijn we niet, hoor... Ik begrijp je punt en heb je vragen uitgezet bij SNS Webcare en die gaan hier achteraan.

Groetjes,
Stefanie.
Beste BigBen,

We willen je graag een antwoord geven waar je wat aan hebt. We hebben je vraag doorgezet omdat dit een vraag is die wat meer uitleg nodig heeft. Het kan dus wat langer duren voordat je een antwoord van ons krijgt.

Met vriendelijke groet,

Tineke
SNS Bank Webcare
Formuliertje gisteren gepost. Nu maar afwachten!

Groet,

Ben
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord op deze vragen:

"Kunnen buitenlanders (in het buitenland wonende Nederlanders) inderdaad geen rekening openen?

Wat zijn de beperkingen op onze rekeningen?"
Beste BigBen en AlbertTCB,

We hebben de vragen doorgezet en hebben inmiddels antwoorden gekregen.

Als je in Nederland bent geboren krijg je een Burger Service Nummer (BSN). Als je in Nederland komt wonen, kun je een BSN bij de overheid aanvragen. Een BSN heb je nodig als je in Nederland komt wonen en werken in verband met de Belastingdienst. Als je alleen in Nederland werkt, maar buiten Nederland woont, dan krijg je van de overheid een sofinummer. Alle banken in Nederland moeten jaarlijks de financi?le gegevens van hun klanten doorgeven aan de Belastingdienst. Daarom is het bij SNS Bank zo geregeld dat iedere klant zijn BSN moet opgeven. Het is momenteel technisch niet mogelijk om klanten zonder BSN op te voeren.

Bestaande klanten met een buitenlands adres kunnen wel producten wijzigen en aanvragen, als men beschikt over MIJN SNS.

Met vriendelijke groet,

Tineke
SNS Bank Webcare
@SNS webcare, Tineke; Jammer genoeg is je antwoordt wel erg algemeen en maar een klein deel van de vraag. Als "echte" buitenlander zijn er dus beperkingen, maar:

kan ik als Nederlander dus wel een rekening bij SNS (of waarschijnlijk elke bank in NL) openen, ook als ik in het buitenland woon? (ik heb immers een bsn)

Wat zijn de beperkingen op dit soort rekeningen bij SNS? (zijn ze er?)

Groet,

Ben
@Rekeningen opzeggen; vergeten het eerder hier te melden, maar kort nadat ik het formulier had opgestuurd, waren de rekeningen inderdaad "vertrokken". Verder niets meer gehoord of gelezen (behalve bijschrijving van de restbedragen op een andere rekening).

Groet,

Ben
Beste BigBen,

We kunnen ons voorstellen dat het voor Nederlanders die in het buitenland wonen vervelend is, SNS Bank heeft er bewust voor gekozen om zich op de Nederlandse markt te richten. De processen zijn daarom ingericht op de Nederlandse markt. Dit maakt het technisch lastig om personen zonder een Nederlands BSN of met een buitenlands adres, op te voeren in ons systeem. Het openen van een nieuwe rekening als niet bestaande klant bij SNS Bank en zonder Nederlands adres is daarom niet mogelijk. Een bestaande klant die in het buitenland woont en over Mijn SNS beschikt, kan wel nieuwe producten aanvragen en wijzigen doorvoeren. Hier zitten geen beperkingen aan.

Met vriendelijke groet,

Tineke
SNS Bank Webcare
@Tineke, SNS webcare; Dank voor je reactie, dit wordt nu concreet. Op mijn rekeningen zijn dus geen beperkingen behoudens die die ook in NL gelden! Blijven voor mij toch nog wat vraagtekens: waarom lukte het mij niet via MijnSNS rekeningen op te zeggen? Ik volgde de "normale" procedure, kreeg melding dat het gelukt was en daarna gebeurde er dus niets. Geen verwijdering van de rekening, geen reactie van de SNS (wordt dus niet gezien???). Is er ook niet zoiets als een IP-adres controle?

Groet,

Ben
Beste BigBen,

Wat vreemd dat het opzeggen van je rekening niet lukt. Als je je naam en geboortedatum, ter attentie van Community ? Tineke, mailt naar webcare@sns.nl zoeken we het voor je uit.

Met vriendelijke groet,

Tineke
SNS Bank Webcare
@Tineke, webCare;

Het was een tijdje terug al geregeld, ik had na vele pogingen, toch maar een formulier ingeveld en opgestuurd!!

Ik snap alleen nog niet waarom het niet lukte, vandaar denken aan "beperkingen in buitenland".

Groet,

Ben
Beste BigBen,

Fijn om te horen dat je de rekening toch hebt kunnen opheffen. Goed dat je bedacht het formulier zonder in te loggen in te vullen 😉. Het komt weleens vaker voor dat een rekening opheffen via Mijn SNS niet lukt,

Er zijn verschillende redenen hiervoor. Denk hierbij aan een nog openstaande creditrente, ontbrekende gegevens, ontbreken identificatie etc.

Als je een rekening in Mijn SNS wilt opheffen, hebben buitenlandse adresgegevens hier geen invloed op. Het maakt ook geen verschil als je het formulier op een buitenlandse pc invult, er wordt namelijk niet gecontroleerd op IP-adres bij het opheffen van een rekening.

Zoals we eerder aangaven, hebben bestaande klanten in het buitenland geen beperkingen bij SNS Bank. Het enige nadeel is dat poststukken langer onderweg zijn dan de poststukken die binnen Nederland worden verstuurd. Als bestaande klant, wonend in het buitenland, kun je dus zonder beperkingen gebruik maken van Mijn SNS en nieuwe producten aanvragen.

Mocht het nogmaals voorkomen dat er iets niet lukt via Mijn SNS, horen we dit graag.

Met vriendelijke groet,

Mariella
SNS Bank Webcare

Reageer