SNS

Beantwoord

Betaal ik kosten voor betalen in het Verenigd Koningrijk?

• 24 december 2016
  • 20 Reacties
  • 5434 Keer bekeken

Hallo,

Op de SNS site staat het volgende: "Betalen in euro's en euro's opnemen in een EU-land kost je niets extra's. In andere landen betaal je € 2,25 per opname en € 0,15 per betaling. Als je vreemde valuta opneemt, worden de kosten omgerekend naar euro’s. We gebruiken de valutakoers die geldt op de dag dat de transactie verrekend wordt.".

Ik wil graag geld opnemen in Engeland en ik vroeg mij af of ik die € 2,25 en € 0,15 ook moet betalen? Het is een EU-land alleen is er wel weer een andere valuta.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Chris
icon

Beste antwoord door StefanB 27 december 2016, 10:26

Op onze website lees je dat we € 0,15 rekenen voor een pintransactie in een niet-euroland. De buitenlandse bank brengt kosten in rekening, omdat de transactie niet in euro's is. Deze kosten rekenen we door aan de klant.
Bekijk origineel

20 reacties

Hoi Chris,
Welkom in onze SNS community.
Ik begrijp dat je al in Engeland bent. Helaas heb ik ook geen antwoord voor je, behalve dat wat je zelf ook al had gevonden.
"Betalen in euro's en euro's opnemen in een EU-land kost je niets extra's." lees ik als: in de EU geen kosten (want er staat geen uitzondering in de EU), andere landen (dus buiten EU) wel kosten.
Maar: ze hebben het over "Euro opnemen en betalen" en dat is in Engeland niet het geval.
Ik zou:
- me geen zorgen maken en genieten van je verblijf (of is het werk?)
- gewoon pinnen en betalen (je kunt al snel inloggen in MijnSNS en kijken wat er geboekt is met het pinnen/betalen)
- evt. achteraf klagen over in rekening gebrachte kosten en de boven aangehaalde zin (geen kosten in EU).
Fijne feestdagen verder.
Groet,
Ben 🆒
PS De moderators zijn er pas weer vanaf dinsdag.
Hi Chrisg,

Welkom op de community en leuk dat je meteen een vraag stelt. In het Verenigd Koninkrijk betaal je kosten bij het opnemen, omdat daar het Britse pond wordt gebruikt.

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.

@BigBen: In het Verenigd Koninkrijk neem je inderdaad geen geld op in euro's, daarom betaal je daar kosten.
Is dit niet een beetje "ouderwetse geldklopperij"? Als ik mij niet vergis is een betaling via de pin bij de mac daar bijv. gratis. Dit vindt ik zowat hetzelfde..als je dan cash geld op wilt nemen vorderen jullie kosten in voor de transactie terwijl het zowat op hetzelfde neerkomt.
Op onze website lees je dat we € 0,15 rekenen voor een pintransactie in een niet-euroland. De buitenlandse bank brengt kosten in rekening, omdat de transactie niet in euro's is. Deze kosten rekenen we door aan de klant.
Dan kan je toch "beter" bijpinnen bij een pintransactie?
Qua kosten is dat inderdaad voordeliger. Of het mogelijk is, hangt af van de winkelier of het restaurant waar je betaalt.
Toch zou de gebruikte tekst nog eens moeten worden herzien. Ik vind het eigenlijk niet echt duidelijk.
In feite is het dus NIET gratis in een EU land met een andere geldsoort dan Euro.
Groet,
Ben 🆒
Hoi Ben,

De tekst op de website is als volgt: 'Betalen in euro's en euro's opnemen in een EU-land kost je niets extra's. In andere landen betaal je € 2,25 per opname en € 0,15 per betaling'. Dit betekent inderdaad dat het opnemen van geld in een EU-land met een andere muntsoort niet gratis is. Hopelijk is het zo duidelijk.
Badge +1

De tekst op de website is als volgt: 'Betalen in euro's en euro's opnemen in een EU-land kost je niets extra's. In andere landen betaal je € 2,25 per opname en € 0,15 per betaling'. Dit betekent inderdaad dat het opnemen van geld in een EU-land met een andere muntsoort niet gratis is. Hopelijk is het zo duidelijk.

De formulering lijkt sluitend, maar er worden twee categorieën expliciet geduid en een impliciet:
  • euro's en euro's opnemen in een EU-land
  • In andere landen: dus niet-EU-landen
  • impliciet: Blijft over EU-landen waar je niet kunt betalen/opnemen met/in euro's.
De formulering EU-landen waar je met euro's kunt betalen en ... levert een beperking op van het aantal EU-landen want er wordt een voorwaarde gesteld aan die landen, nl. het kunnen betalen in euro's. Deze voorwaarde zit niet in de oorspronkelijke eerste zin. Want die eerste zin houdt in dat als ik in de UK euro's opneem dan draaien jullie voor de kosten op.
Ik denk dat banken in de eurozone, eurolanden,muntunie elkaar geen kosten in rekening mogen brengen. Dus helderder zou zijn:
Betalen in euro's en euro's opnemen in landen van de eurozone kost je niets extra's. In andere landen betaal je € 2,25 per opname en € 0,15 per betaling

De koppeling van Europese Unie landen met eurozone-landen is onhandig omdat de eurozone een kleinere deelverzameling is van de EU-landen.
Hoi Ben,

Ik ken die tekst, had het voor die klant ook opgezocht en vind het dus niet duidelijk.
De zin "In andere landen betaal je € 2,25 per opname en € 0,15 per betaling" zou als volgt duidelijker zijn; "In andere landen (ook EU-landen) met een andere muntsoort, betaal je € 2,25 per opname en € 0,15 per betaling".
Groet,
Ben 🆒
Hoi Erik en Ben,

Dit is een scherpe constatering. Ik ben het met jullie eens dat je de tekst anders kunt interpreteren. Dit heb ik doorgezet naar de content manager. Hopelijk past deze de website binnenkort aan zodat er geen onduidelijkheid meer ontstaat. Als ik jullie niet meer spreek, dan wens ik jullie alvast een fijne jaarwisseling 🙂
Als ik jullie niet meer spreek, dan wens ik jullie alvast een fijne jaarwisseling :)
Van hetzelfde, maak er wat van en voorzichtig met evt. vuurwerk.
Groet,
Ben 🆒
Hallo allemaal,

De tekst op de website is aangepast: ‘Betalen in euro's en euro's opnemen in een EU-land waar de munteenheid de euro is, kost je niets extra's. In andere landen betaal je € 2,25 per opname en € 0,15 per betaling. Als je vreemde valuta opneemt, worden de kosten omgerekend naar euro’s. We gebruiken de valutakoers die geldt op de dag dat de transactie verrekend wordt.’

Bedankt voor jullie input.
Badge +1
Prima opgelost zo.
Verwarring blijft zo nog steeds mogelijk.
"Andere landen" welke landen zijn dat? Niet EU landen? EU landen zonder Euro?
Het kan dus nog steeds alle kanten op.
Een kleine toevoeging zou dit ondervangen;
"kost je niets extra's. In andere (ook EU landen) landen betaal je" enz.
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Ben, ben het niet met je eens. Het item is "een EU-land waar de munteenheid de euro is" daar tegenover staat "Andere landen". Blijkbaar denken de marketeers van de SNS dat de kennis van de gemiddelde Nederlander zo laag is dat bijna niemand weet wat de eurozone is dus willen ze niet schijven "de landen van de eurozone" maar omschrijven ze het en dat is blijkbaar net weer te lang voor jou zodat er verwarring ontstaat.

P.S.
Gelukkig hebben ze niet geschreven een Europees land, want dan waren er problemen gerezen over euro's pinnen op "Gran Canaria" wat geografisch bij Afrika hoort, maar staatkundig bij Spanje.
Hoi Erik,
je mag het met mij oneens zijn.
Ik vind het al iets beter als het was, maar nog steeds voor verwarring vatbaar en het is zo ontzettend simpel op te lossen door mijn korte toevoeging. Maar ja, teksten bedenken is ook een vak en ook hier zal wel wat meer meespelen, bijv. oa. dat men z´n eigen tekst wil formuleren.
Als je deze informatie zoekt op de SNS site, kom je in een stukje (Klik hier) over o.a. pinnen en betalen in het buitenland en binnen en buiten Europa.
In die hele context vind ik het nog steeds verwarrend.
Groet,
Ben 🆒
PS Ik heb het nu een aantal keren ingebracht, dit was de laatste keer.
Een kleine toevoeging zou dit ondervangen;
"kost je niets extra's. In andere (ook EU landen) landen betaal je" enz.

Hoi Ben,

Je toevoeging heb ik doorgezet naar de verantwoordelijke persoon. Het is goed om alle onduidelijkheid weg te nemen.
Hoi Ben,

De verantwoordelijke afdeling heeft je suggestie bekeken. De tekst blijft zoals deze op dit moment is. Er is besloten dat de tekst op dit moment duidelijk genoeg is.
Hoi Ben,

De verantwoordelijke afdeling heeft je suggestie bekeken. De tekst blijft zoals deze op dit moment is. Er is besloten dat de tekst op dit moment duidelijk genoeg is.

Oké Wouter, bedankt voor het navragen. Het iszo!
Groet,
Ben 🆒

Reageer