SNS

Boete bij verkoop SNS Budget Hypotheek

• 21 februari 2015
  • 22 Reacties
  • 5261 Keer bekeken

Ik start dit topic om eens te kijken of jullie dit ook zo NORMAAL vinden;

Stel je sluit in 2006 een hypotheek af bij de SNS, de zogenaamde Budget Hypotheek en men adviseert te kiezen voor de maximale rentekortingen;

0.1% voor offerterente
0.1% voor bankieren bij SNS
0.1% annuleringskorting
0.1% boete bij verkoop

Het wordt deze hypotheek, combinatie aflossingsvrij (70%)  en beleggingshypotheek (30%) , de zgn woekerpolis, blijkt achteraf....

In juni 2009 komt er nog een verbouwingshypotheek, compleet aflossingsvrij, inmiddels kun je wel spreken van een tophypotheek......

En dan stort de huizenmarkt in elkaar, om je heen zie je huizen tot minder dan 20% waard worden, en ook de rentes dalen, tot verder beneden jouw rente, die nog even vastligt.....

Stel dat deze tophypotheek nu, anno februari 2015 op 127% van de getaxeerde marktwaarde zou liggen, geen NHG, dan heeft de bank bij verkoop na veiling in dit geval ook een gat van +30 % , en dat zou met de oorspronkelijke hypotheekwaarde richting de € 100.000,- opgelopen zijn. Een groot verlies lijkt me zo.

Maar deze met gezond verstand denkende huiseigenaar, lost zelfstandig in ruim 2 jaar tijd, samen met omzetten van beleggingshypotheek naar annuiteit circa € 55.000,- af, waardoor deze woning tot praktisch haar marktwaarde is gefinancierd.

Nu wil deze eigenaar graag ruimer wonen, en heeft de mogelijkheid tot woningruil en krijgt daarmee de vraagprijs=hoogte van hypotheek op pand betaalt.
ECHTER ondanks dat deze SNS-klant die meerdere producten bij SNS heeft, zelf initiatief heeft genomen en daarmee ook het risico van de bank heeft verlaagd, een klant is waar toekomst in zit [lees hogere hypotheek], wordt hij toch nog op destijds slecht geadviseerde en achterhaalde boete bij verkoop gewezen !

Dat betekent nog eens 3% boete over de huidige hypotheekwaarde, die de SNS belieft te ontvangen, vinden jullie dit nu NORMAAL ?!

22 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Eh, ja!
Dit is in mijn beleving normaal als je dat ook destijds zo contractueel hebt vastgelegd in de hypotheekovereenkomst.
Daarmee is het natuurlijk niet aangenaam als je daadwerkelijk ook je huis gaat verkopen.
Wat heeft die 0,1% rentekorting trouwens opgeleverd in al die jaren? Is dat meer of minder dan die 3% boete over de huidige hypotheekwaarde?
Stel dat gedurende 8 jaar het totale voordeel circa 2000 euro is geweest, maar dat je nu 7500 kunt aftikken [ga ik dus uit van hypotheek 250000].
Reputatie 2
Badge +1
Jouw rekenvoorbeeld suggereert dus dat je het gehele theoretische voordeel van die 0,1% rente korting over 30 jaar moet betalen. Dat is inderdaad vervelend. Een dergelijke rentekorting is dus eigenlijk bedoeld voor mensen die 30 jaar blijven wonen in het huis dat ze kopen. 
Badge +1
Je vraagt of ik het normaal vind? In het hele verhaal laat je zien dat je goed voor je zelf hebt gezorgd en verstandig bent geweest, dat de bank daar ook wat aan heeft is meer theoretisch. Wat mij betreft is verstandig gedrag de norm en hoeft niet beloont te worden.

Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten dan heb je wel een probleem al je meer vrijheid wilt. Dus die verhuisboete, daar heb je gewoon voor getekend...

Kun je misschien een gedeelte van dat bedrag niet terug krijgen door slim om te gaan met de beide huizenprijzen? In theorie kun je het aan elkaar verkopen voor  € 1,-, maar dat vinden ze in Apeldoorn niet goed. Echter er is een marge in dit spel; en met taxaties (zoek maar eens op het forum)  kun je veel kanten op.
Reputatie 4
Badge +1
Vaak kan je je hypotheek meenemen om je nieuwe huis te financieren...ik zou even informeren of dit voor jou ook een optie is.

Succes
Voor SNS inderdaad heel normaal. Wij hebben hetzelfde gehad. Ook werk van gemaakt maar dat heeft niet geholpen. Let op! Je mag 20% boetevrij aflossen per jaar. Dit gaat er eerst af en over het restant word de boete gerekend. Onze SNS adviseur had dit niet aan ons uitgelegd en had de boete veel hoger neergelegd. Gelukkig heb ik mijzelf ingelezen en kon ik dit terugleggen bij de sns bank. Slecht advies destijds en huidig advies ook. Om deze reden het boete bedrag geaccepteerd en gelukkig nu bij een andere geld verstrekker.

Er zijn ook banken die deze boete bij verkoop hebben geschrapt voor alle afgesloten hypotheken en nieuwe hypotheken. Het past zeker niet bij de huidige markt. Tja SNS wijzigt koers? Die slogan schoot bij ons dus in het verkeerde keelgat.
Ik start dit topic om eens te kijken of jullie dit ook zo NORMAAL vinden;

Stel je sluit in 2006 een hypotheek af bij de SNS, de zogenaamde Budget Hypotheek en men adviseert te kiezen voor de maximale rentekortingen;

0.1% voor offerterente
0.1% voor bankieren bij SNS
0.1% annuleringskorting
0.1% boete bij verkoop

Het wordt deze hypotheek, combinatie aflossingsvrij (70%)  en beleggingshypotheek (30%) , de zgn woekerpolis, blijkt achteraf....

In juni 2009 komt er nog een verbouwingshypotheek, compleet aflossingsvrij, inmiddels kun je wel spreken van een tophypotheek......

En dan stort de huizenmarkt in elkaar, om je heen zie je huizen tot minder dan 20% waard worden, en ook de rentes dalen, tot verder beneden jouw rente, die nog even vastligt.....

Stel dat deze tophypotheek nu, anno februari 2015 op 127% van de getaxeerde marktwaarde zou liggen, geen NHG, dan heeft de bank bij verkoop na veiling in dit geval ook een gat van +30 % , en dat zou met de oorspronkelijke hypotheekwaarde richting de € 100.000,- opgelopen zijn. Een groot verlies lijkt me zo.

Maar deze met gezond verstand denkende huiseigenaar, lost zelfstandig in ruim 2 jaar tijd, samen met omzetten van beleggingshypotheek naar annuiteit circa € 55.000,- af, waardoor deze woning tot praktisch haar marktwaarde is gefinancierd.

Nu wil deze eigenaar graag ruimer wonen, en heeft de mogelijkheid tot woningruil en krijgt daarmee de vraagprijs=hoogte van hypotheek op pand betaalt.
ECHTER ondanks dat deze SNS-klant die meerdere producten bij SNS heeft, zelf initiatief heeft genomen en daarmee ook het risico van de bank heeft verlaagd, een klant is waar toekomst in zit [lees hogere hypotheek], wordt hij toch nog op destijds slecht geadviseerde en achterhaalde boete bij verkoop gewezen !

Dat betekent nog eens 3% boete over de huidige hypotheekwaarde, die de SNS belieft te ontvangen, vinden jullie dit nu NORMAAL ?!

Hoi Derhansel,

Heb je hierover al contact opgenomen met een van onze hypotheekadviseurs? Zoals Sanne al aangeeft, kunnen we kijken of het mogelijk is om je huidige hypotheek mee te nemen. Ik breng je graag in contact met onze hypotheekadviseur om te kijken wat we voor je kunnen doen. Wil je hiervoor je hypotheeknummer en contactgegevens sturen naar [email]webcare@sns.nl[/email], o.v.v. 'Community - Boete bij verkoop'? Ik verneem het graag van je.
Voor SNS inderdaad heel normaal. Wij hebben hetzelfde gehad. Ook werk van gemaakt maar dat heeft niet geholpen. Let op! Je mag 20% boetevrij aflossen per jaar. Dit gaat er eerst af en over het restant word de boete gerekend. Onze SNS adviseur had dit niet aan ons uitgelegd en had de boete veel hoger neergelegd. Gelukkig heb ik mijzelf ingelezen en kon ik dit terugleggen bij de sns bank. Slecht advies destijds en huidig advies ook. Om deze reden het boete bedrag geaccepteerd en gelukkig nu bij een andere geld verstrekker.

Er zijn ook banken die deze boete bij verkoop hebben geschrapt voor alle afgesloten hypotheken en nieuwe hypotheken. Het past zeker niet bij de huidige markt. Tja SNS wijzigt koers? Die slogan schoot bij ons dus in het verkeerde keelgat.

Deze rentekorting is niet meer verkrijgbaar bij een nieuwe SNS Budgethypotheek en ook niet bij verlenging rentevaste periode, maw SNS wijzigt koers zodat het de bank geld oplevert of in ieder geval niet misloopt.

Net zoals jij zal ik waarschijnlijk het boetebedrag moeten accepteren, en trek ik dan dezelfde conclusie, geen hypotheek meer bij SNS.

Bedankt voor de tip overigens van die 20%, scheelt toch weer honderden euro's !
Deze rentekorting is niet meer verkrijgbaar bij een nieuwe SNS Budgethypotheek en ook niet bij verlenging rentevaste periode, maw SNS wijzigt koers zodat het de bank geld oplevert of in ieder geval niet misloopt.

Net zoals jij zal ik waarschijnlijk het boetebedrag moeten accepteren, en trek ik dan dezelfde conclusie, geen hypotheek meer bij SNS.

Ondanks dat SNS die verhuisboete-korting niet meer aanbiedt, kun je die rente volgens mij nog wel gewoon meenemen naar je nieuwe woning.
Dan betaal je die boete dus niet.
En nou niet overal de adviseur de schuld van geven.
Je wist toch waarom je de extra korting kreeg?
Je had er ook voor kunnen die kiezen de rente 0,1% hoger vast te zetten, dan had je dit probleem niet gehad.

Ondanks dat SNS die verhuisboete-korting niet meer aanbiedt, kun je die rente volgens mij nog wel gewoon meenemen naar je nieuwe woning.
Dan betaal je die boete dus niet.
En nou niet overal de adviseur de schuld van geven.
Je wist toch waarom je de extra korting kreeg?
Je had er ook voor kunnen die kiezen de rente 0,1% hoger vast te zetten, dan had je dit probleem niet gehad.

Inderdaad de geldende hypotheekrente van 8 jaar geleden, meenemen tov huidige rentestanden, dat zou nog naïever zijn dan niet doorvragen zo'n 8 jaar geleden wat deze rentekorting precies betekende.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap degene die denken, had je destijds maar niet moeten tekenen. Een adviseur krijgt niet overal de schuld van, heb er onlangs nog 2 over de vloer gehad, soms moet je het advies wel uit ze trekken, moet ik eens in mijn dagelijkse job doen, niet direct alle info op tafel leggen.

Ik vraag me echter af waarom banken en financiele instellingen sinds dat deze op hun gat zijn gegaan, genationaliseerd moesten worden om overeind te blijven, zelfs reclame maken dat men NORMAAL doet, maar dit soort bepalingen dan niet strepen en daarmee klanten [tevreden] behouden.
Hoi Hans,

We hebben je e-mail in goede orde ontvangen. Voordat we iets voor je kunnen betekenen, hebben we aanvullende informatie nodig. We hebben je 2 keer gemaild, maar geen antwoord ontvangen. Als je vraag nog open staat, kun je ons per e-mail bereiken 🙂.
Wij zitten met het zelfde probleem die van niet meer deze tijd 3% boete bij verkoop.
Ons huis staat onderwater sinds de aankoop in 2007.
Op advies van een medewerker van de sns bank werd gezegd dat het beter is om mijn huis in de verkoop te gooien en zo mijn maand lasten kan minderen. Want omzetten en rentemiddeling heeft geen zin.
Terwijl ik via een adviseur van de sns bank te horen heb gekregen dat deze verkoop boete dit jaar waarschijnlijk toch vervalt. maar puntje bij paaltje hoor je niets meer en zit ik waarschijnlijk met een (al zeg ik het zelf woeker) boete in mijn maag.

Mijn vraag is dan ook kan ik van de 3 % verkoop boete af zonder bij de sns bank te blijven die mij tot allerlei rekeningen en producten verplicht.
Badge +1

Mijn vraag is dan ook kan ik van de 3 % verkoop boete af zonder bij de sns bank te blijven die mij tot allerlei rekeningen en producten verplicht.

Goedemiddag Wendy,

Welkom op de community. Het lijkt me handig dat je jouw situatie bespreekt met een adviseur. Via onze website maak je eenvoudig een afspraak. Hou je ons op de hoogte?

Als je het leuk vindt om jezelf voor te stellen aan de andere leden, dan kun je dat doen in de Koffiekamer. In het topic ‘Welkom op de community’ kun je alles over de gebruiken van de community lezen.
Zoals ik al schreef heb ik al contact had met een adviseur van de sns bank. En deze zij dat ik bij verkoop overal vanaf was.Fijn dat jullie alles zo goed lezen en standaard antwoorden sturen. Weer met het kluitje in het riet gestuurd
Badge +1
Hallo Wendy,

Het is uiteraard niet m'n bedoeling om je met 'een kluitje 't riet in te sturen'. Het is alleen zo dat ik geen advies mag geven over jouw persoonlijke situatie; dit mag een adviseur alleen. Misschien is er naast een adviseur een mede communitylid die je verder kan helpen. Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt en wens je een fijn weekend verder.
Hoi Wendy,
Ik kan je geen advies in deze geven, ik heb er geen idee van (woon in Duitsland).
Er zijn veel meer adviseurs bij SNS (vragen om second opinion of naar kantoor in andere plaats) en buiten de SNS. Ik zou zeggen gewoon op af stappen en eens vragen. Ze zullen wel zeggen wanneer dat advies geld gaat kosten.
Het zou jammer zijn indien je met een vervelend gevoel blijft zitten. Daar heb zowel jij als de SNS uiteindelijk niets aan.
Suc6.
Groet,
Ben 🆒
Dank je wel voor je reactie ben
Badge +1
Wendy,
SNS medewerkers mogen niet adviseren, heb je gemerkt, en ze willen ook niet publiekelijk ingaan op je persoonlijke situatie en dat moet ook zo. Maar je kunt wel concrete vragen stellen en daar antwoord op krijgen, zoals "Heeft de SNS concrete plannen om de 3% verhuisboete van 'oude' hypotheken af te schaffen en op welke termijn?" Dus Tibor aan de gang met deze vraag!

Wil je vanuit de community 'advies' of overwegingen waardoor je een sterkere tegenspeler wordt bij een advies gesprek (helaas moet je wel de goede vraag stellen) dan zou je misschien iets meer van je eigen situatie kunnen delen. Ik proef iets van: "Help mijn maandlasten moeten naar beneden". Een huis onderwater is lastig maar als je niet wilt verhuizen en je kunt je rente betalen is er ook geen probleem. Ook het vermelden van soort hypotheek, rente en hoe lang je rentevaste periode loopt is handig te vermelden.
Dank je wel voor je reactie eRik19. Wij hebben een sns budget hypotheek.
Nu hebben wij het huis tekoop staan en een serieuze koper gevonden.Ik heb in april contact gehad met 2 adviseurs van de sns bank beide kwamen deze met een verhaal dat als wij ons huis verkochten de boete rente van 3% bij verkoop verviel en er geen kosten kwamen. Nu hebben wij dus zo goed als ons huis verkocht en nu zegt de sns bank nee je moet wel deze boete betalen.Heeft de SNS concrete plannen om de 3% verhuisboete van 'oude' hypotheken af te schaffen en op welke termijn?" Is nu mijn vraag.
Badge +1
Wendy, die 3% boete is een behoorlijk bedrag! Is het geen optie om de hypotheek mee te nemen naar een nieuw huis, want daar is het de SNS om te doen. Je hebt altijd wat minder betaald aan rente, maar daar tegenover staat de 'zekerheid' van de SNS dat je 30 jaar klant blijft.
- Als je hypotheek een spaarhypotheek is en je hebt nog een relatieve lange vaste rente periode, dan is oversluiten bij een andere bank misschien ook niet handig omdat je dan een lagere rente krijgt met hogere premie (dus hogere netto maandlasten). Ook moet je een spaarhypotheek minimaal 20 jaar (15 jaar is ongunstigere grens) aanhouden.
- Als je mag aflossen op je hypotheek kun je nog proberen maximaal af te lossen en zo de boete in te perken, of misschien is de boete op extra aflossing lager dan die 3%?

Veel zaken om over na te denken...
'Boetes vervroegd aflossen worden lager'
De boetes die banken in rekening brengen bij het vervroegd aflossen op hypotheken worden lager door nieuwe Europese regels, verwachten toezichthouder AFM en de Vereniging Eigen Huis (VEH). Deze regels zijn vorige maand ingegaan.
Voor huiseigenaren die vervroegd op hun lening willen aflossen, geldt een boetevrije aflossing van 10 tot 20 procent van het hypotheekbedrag. Willen zij meer aflossen, dan moeten ze de geldverstrekker een vergoeding betalen. Ook mensen die hun hypotheek willen oversluiten naar een lager rentepercentage, moeten een vergoeding betalen.

Klik hier voor het hele artikel.
Groet,
Ben 🆒
Dank je wel voor je reactie eRik19. Wij hebben een sns budget hypotheek.
Nu hebben wij het huis tekoop staan en een serieuze koper gevonden.Ik heb in april contact gehad met 2 adviseurs van de sns bank beide kwamen deze met een verhaal dat als wij ons huis verkochten de boete rente van 3% bij verkoop verviel en er geen kosten kwamen. Nu hebben wij dus zo goed als ons huis verkocht en nu zegt de sns bank nee je moet wel deze boete betalen.Heeft de SNS concrete plannen om de 3% verhuisboete van 'oude' hypotheken af te schaffen en op welke termijn?" Is nu mijn vraag.

Hoi Wendy15,

We hebben inmiddels een reactie ontvangen, sorry dat het iets langer duurde. We begrijpen dat je de verhuisclausule in de voorwaarden van jouw budgethypotheek niet meer helder op je netvlies hebt. Dit is afgesproken toen het hypotheekcontract getekend werd. Je hebt een rentekorting op de hypotheek gekregen, waar afspraken rondom verhuizen tegenover stonden. De nieuwe hypotheekregels (MCD), waar BigBen aan refereert, gelden alleen voor nieuwe hypotheken. In het geval dat je verhuist, dan mogen wij de daadwerkelijk geleden kosten in rekening brengen. In jouw geval komt dat neer op de rentekorting van 0,1% sinds het afsluiten van de hypotheek. Daarbij is het wel belangrijk om te weten dat deze kosten weer door ons worden vergoed op het moment dat je binnen zes maanden een nieuwe hypotheek bij SNS afsluit.

Reageer