Beantwoord

Contactloos betalen gaat soms fout

Ik heb een paar weken geleden een pas gekregen die geschikt is voor contactloos betalen. Dat heb ik op de website uitgezet.
Dat is normaal geen probleem behalve als ik er wat langer over doe om de pas in het apparaat te steken, bijvoorbeeld als ik die eerst naar mij toe moet trekken. Dan krijg ik de foutmelding "pas ongeschikt" en moet de winkelier de transactie overnieuw klaarzetten. Is hier wat aan te doen?
icon

Beste antwoord door Tibor 25 september 2015, 11:58

Eva van Goor schreef:

k heb een paar weken geleden een pas gekregen die geschikt is voor contactloos betalen. Dat heb ik op de website uitgezet.
Dat is normaal geen probleem behalve als ik er wat langer over doe om de pas in het apparaat te steken, bijvoorbeeld als ik die eerst naar mij toe moet trekken. Dan krijg ik de foutmelding "pas ongeschikt" en moet de winkelier de transactie overnieuw klaarzetten. Is hier wat aan te doen?

Goedemorgen Eva,

De chip op je pas zoekt wel contact met de pinautomaat en als je deze te lang erbij houdt, denkt de automaat dat je contactloos wil betalen. Het gevolg is dat je een foutmelding krijgt als je contactloos betalen uit hebt gezet. Door pas 5 cm van de pinautomaat vandaan te houden, ontstaat er een te grote afstand om contactloos te kunnen betalen. Het is daarom raadzaam om je pas weg te houden van de pinautomaat en de pas er direct in te steken als de pinautomaat in de buurt is. Wij hebben geen mogelijkheid om dit anders in te richten.

Laat je ons weten of het hierna beter gaat?

Bekijk origineel

38 Reacties

Dat is zeker vervelend. Kun je dit ook met een andere pas proberen? Anders zou je jezelf een andere manier moeten aanleren om de pas en het apparaat met elkaar in contact te brengen en wel zodanig dat het draadloze gebeuren te weinig tijd heeft om de foutmelding weer te geven. kortom, eerst apparaat naar je toe halen en dan in één vloeiende beweging de pas erin steken.
Echter, alleen als we de oorzaak kennen, kunnen we gericht naar een oplossing zoeken. Ik ben benieuwd of meerdere klanten hier problemen mee hebben.
Blacktomcat schreef:

Dat is zeker vervelend. Kun je dit ook met een andere pas proberen? Anders zou je jezelf een andere manier moeten aanleren om de pas en het apparaat met elkaar in contact te brengen en wel zodanig dat het draadloze gebeuren te weinig tijd heeft om de foutmelding weer te geven. kortom, eerst apparaat naar je toe halen en dan in één vloeiende beweging de pas erin steken.
Echter, alleen als we de oorzaak kennen, kunnen we gericht naar een oplossing zoeken. Ik ben benieuwd of meerdere klanten hier problemen mee hebben.

Het gaat met name mis als het pinapparaat op een hoge toonbank staat en ik die er af moet halen om uberhaupt wat te kunnen zien. Dat kan bijna alleen maar met twee handen en in een van die handen heb ik dan ook alvast mijn pinpas.
Ik heb helaas maar één pas. Zo gauw je de nieuwe pas ingebruik neemt is de oude niet meer geldig. Ik heb nog een pas bij een andere bank maar die heeft ook contactloos.
Ik zal hier en daar nog wel wat testen maar ik wil de winkeliers niet al teveel lastig vallen dus het is wel handig om te weten of dit probleem bekend is en of meer mensen er last van hebben.
Eva, bedankt voor je toelichting. Ik ben wel benieuwd of je andere contactloze bankpas dezelfde problemen vertoont. Wordt vervolgd?
Reputatie 2
Eva van Goor schreef:

Het gaat met name mis als het pinapparaat op een hoge toonbank staat en ik die er af moet halen om uberhaupt wat te kunnen zien. Dat kan bijna alleen maar met twee handen en in een van die handen heb ik dan ook alvast mijn pinpas.
Ik heb helaas maar één pas. Zo gauw je de nieuwe pas ingebruik neemt is de oude niet meer geldig. Ik heb nog een pas bij een andere bank maar die heeft ook contactloos.
Ik zal hier en daar nog wel wat testen maar ik wil de winkeliers niet al teveel lastig vallen dus het is wel handig om te weten of dit probleem bekend is en of meer mensen er last van hebben.

Ik zou zeggen: geen pas in je handen maar even tussen je tanden. Voorkomt waarschijnlijk interferentie.

P.S.
Misschien een linkshandig probleem?
Ik heb het inmiddels kunnen reproduceren. Het gebeurt als ik de pas ongeveer 5 seconden ongeveer 5 a 10 centimeter van het apparaat afhoud.
Het zou natuurlijk mooi zijn om uit te zoeken hoe ver je je pas moet houden om dit te voorkomen, maar er zijn uiteraard grenzen aan wat ik zelf aan tests kan doen.
Ik denk dat dit onder normale omstandigheden niet voor problemen gaat zorgen. Alleen in winkels waar het pinapparaat op een onhandige plaats staat kan het fout gaan.
Ik vind het wel jammer dat de logica achter het contactloos betalen wat brak is. Ze kunnen er toch vanuit gaan dat er mensen zijn die geen gebruik van contactloos willen maken. Dan lijkt het me logisch dat je daar rekening mee houdt. Grappig is dat met een pas zonder chip dit probleem zich niet voordoet.
Dank voor het delen van je bevindingen, Eva. Ik snap dat het irritant is als je telkens een foutmelding krijgt. Ik vraag de productmanagers of ze hiermee bekend zijn en wat een eventuele oplossing is. Wordt vervolgd dus...
Eva van Goor schreef:

Grappig is dat met een pas zonder chip dit probleem zich niet voordoet.

Maar daarmee heb je dan ook niet de mogelijkheid om contactloos te betalen. En bovendien schijnt een pas onder chip onveiliger te zijn.
Zouden dezelfde problemen zich voordoen met een pas die niet geschikt is om contactloos mee te betalen? Ik denk van niet. Door de kaart bij de terminal te houden, wordt er een verbinding tot stand gebracht en de chip geeft waarschijnlijk aan dat ie geschikt is voor contactloos betalen. (Dat je dat uitgezet hebt via MijnSNS doet daar niets aan af, want jouw uitzetting van contactloos betalen is dan niet in/op de chip doorgevoerd). Dus wil je het probleem niet hebben, zul je of een andere pas (die niet contactloos kan betalen) moeten hebben of een andere manier moeten zien te vinden om de pas tijdig in de gleuf van het pinapparaat te stoppen.
Succes.
Tibor schreef:

Dank voor het delen van je bevindingen, Eva. Ik snap dat het irritant is als je steeds een foutmelding krijgt. Ik vraag de productmanagers of ze hiermee bekend zijn en wat een eventuele oplossing is. Wordt vervolgd dus...

Bedankt. Ik hoor het wel.
Blacktomcat schreef:

Eva van Goor schreef:

Grappig is dat met een pas zonder chip dit probleem zich niet voordoet.

Maar daarmee heb je dan ook niet de mogelijkheid om contactloos te betalen. En bovendien schijnt een pas onder chip onveiliger te zijn.
Zouden dezelfde problemen zich voordoen met een pas die niet geschikt is om contactloos mee te betalen? Ik denk van niet. Door de kaart bij de terminal te houden, wordt er een verbinding tot stand gebracht en de chip geeft waarschijnlijk aan dat ie geschikt is voor contactloos betalen. (Dat je dat uitgezet hebt via MijnSNS doet daar niets aan af, want jouw uitzetting van contactloos betalen is dan niet in/op de chip doorgevoerd). Dus wil je het probleem niet hebben, zul je of een andere pas (die niet contactloos kan betalen) moeten hebben of een andere manier moeten zien te vinden om de pas tijdig in de gleuf van het pinapparaat te stoppen.
Succes.

Ik had een goed werkende pas die nog een jaar geldig was. Ik heb zonder dat ik er om vroeg een nieuwe pas gekregen met extra functionaliteit die ik niet wil en waar ik ook niet om gevraagd heb. Er is mij verteld dat ik die functionaliteit uit kan zetten. Nu blijkt dat niet helemaal te kloppen.
Ik ben er trouwens niet van op de hoogte dat een pas met een chip veiliger schijnt te zijn. Maar misschien heb ik dan iets gemist.

Ik heb op de site van de ABNAMRO gezien dat je het daar niet op de pas kunt uitzetten maar dat je een nieuwe pas moet aanvragen. Ik denk dat ik nu wel begrijp waarom.
Eva van Goor schreef:

Ik ben er trouwens niet van op de hoogte dat een pas met een chip veiliger schijnt te zijn. Maar misschien heb ik dan iets gemist.

Dan bedoel ik dat een pas met chip veiliger is dan een pas met een magneetstrip.
Blacktomcat schreef:

Eva van Goor schreef:

Dan bedoel ik dat een pas met chip veiliger is dan een pas met een magneetstrip.

Maar dat is hier het punt niet. Mijn andere pas had ook al een chip, maar was niet geschikt voor contactloos betalen.
Dat weet ik wel dat dat hier het punt niet is, maar jij begon er over dat het probleem zich niet voordeed met een pas zonder chip. En een pas zonder chip is een pas met een magneetstrip (de voorloper van de pas met een chip). Jij bedoelde waarschijnlijk dat het probleem zich niet voordoet met een pas waarmee je niet contactloos kunt betalen. En uit je reactie blijkt dat die pas geen magneetstrip heeft maar (ook) een chip.
Blacktomcat schreef:

Dat weet ik wel dat dat hier het punt niet is, maar jij begon er over dat het probleem zich niet voordeed met een pas zonder chip. En een pas zonder chip is een pas met een magneetstrip (de voorloper van de pas met een chip). Jij bedoelde waarschijnlijk dat het probleem zich niet voordoet met een pas waarmee je niet contactloos kunt betalen. En uit je reactie blijkt dat die pas geen magneetstrip heeft maar (ook) een chip.

Je hebt gelijk!
Als je contactloos betalen uit zet via 'Mijn SNS', dan wordt eigenlijk alleen bij de bank op een systeem iets veranderd, maar er wijzigt niets op de betaalpas zelf. Deze zal daarom gewoon reageren op een contactloze betaalterminal en inderdaad op een afstand van ca. 5 cm een transactie starten. Alleen zodra de betaalterminal contact heeft gemaakt met de SNS bank (datzelfde systeem dus) om akkoord te krijgen op de betaling, dan krijgt de terminal te horen dat de contactloze betaalpas waar de terminal nu contactloos mee in verbinding staat, helemaal geen betaling mag doen gebruik makend van die contactloze technologie. Vandaar het bericht: "pas ongeschikt" (...om contactloos mee te betalen in dit geval).
Het is misschien een idee om in de pas de antenne te lokaliseren en die te vernielen door er een gaatje doorheen te boren oid.
Stefan schreef:

Als je contactloos betalen uit zet via 'Mijn SNS', dan wordt eigenlijk alleen bij de bank op een systeem iets veranderd, maar er wijzigt niets op de betaalpas zelf. Deze zal daarom gewoon reageren op een contactloze betaalterminal en inderdaad op een afstand van ca. 5 cm een transactie starten. Alleen zodra de betaalterminal contact heeft gemaakt met de SNS bank (datzelfde systeem dus) om akkoord te krijgen op de betaling, dan krijgt de terminal te horen dat de contactloze betaalpas waar de terminal nu contactloos mee in verbinding staat, helemaal geen betaling mag doen gebruik makend van die contactloze technologie. Vandaar het bericht: "pas ongeschikt" (...om contactloos mee te betalen in dit geval).

Ik denk dat je gelijk hebt. Maar dat betekent dat de geruststelling dat je "het uit kunt zetten" niet of slecht ten dele klopt.

Er zijn in mijn buurt nog weinig winkels die een contactloos apparaat hebben. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de verspreiding groter wordt. Een van de gevolgen kan zijn dat er ineens veel mensen een nieuwe pas gaan aanvragen omdat ze de foutmelding niet begrijpen.
Dan zou een betere cq. uitgebreide(re) uitleg mogelijk kunnen helpen.
Reputatie 1
Blij dat ik nog een van de laaste pasjes kreeg zonder contactloos-betalen-mogelijkheid.
Blacktomcat schreef:

Dan zou een betere cq. uitgebreide(re) uitleg mogelijk kunnen helpen.

Je kunt de foutmelding verbeteren of je kunt voorkomen dat je de foutmelding krijgt.
coinoperator schreef:

Het is misschien een idee om in de pas de antenne te lokaliseren en die te vernielen door er een gaatje doorheen te boren oid.

Met de LED flitslamp van je smartphone (gebruik de zaklamp app) tegen een contactloze pas, kun je eenvoudig de antennedraden zien lopen langs de rand van die pas. Maar ik weet niet of je met het doorboren van de antenne ook de werking van de chip nadelig wordt beïnvloed voor communicatie over de contact interface.

Aangezien de bankpas juridisch eigendom is van de bank, ben je eigenlijk vandalisme aan het plegen op andermans eigendom. Omdat ik de consequenties daarvan niet kan overzien, raad ik het dus af om gaatjes te boren in je bankpas.
aangezien ik stevig moet betalen voor de pas ben ik van mening dat ik zelf wel uitmaak of ik er wel of geen gaten in boor.
zodra ik een pas krijg met nfc zal ik de antenne er in dan ook subiet vernielen.
Eva van Goor schreef:

k heb een paar weken geleden een pas gekregen die geschikt is voor contactloos betalen. Dat heb ik op de website uitgezet.

Goedemorgen Eva,

De chip op je pas zoekt wel contact met de pinautomaat en als je deze te lang erbij houdt, denkt de automaat dat je contactloos wil betalen. Het gevolg is dat je een foutmelding krijgt als je contactloos betalen uit hebt gezet. Door pas 5 cm van de pinautomaat vandaan te houden, ontstaat er een te grote afstand om contactloos te kunnen betalen. Het is daarom raadzaam om je pas weg te houden van de pinautomaat en de pas er direct in te steken als de pinautomaat in de buurt is. Wij hebben geen mogelijkheid om dit anders in te richten.

Laat je ons weten of het hierna beter gaat?
Dat betekent dus in de praktijk dat je contactloos niet kunt uitzetten. Het verschil in gedrag is namelijk niet wezenlijk anders.
Als het aanstaat kun je namelijk ook op tijd de pas in de gleuf steken. Het enige resultaat van uitzetten is dat als je niet snel genoeg bent de betaling geheel wordt afgebroken en alles opnieuw moet beginnen. Daar worden winkeliers niet vrolijk van.

Ik heb een test gedaan met iets meer dan 5 centimeter van het apparaat en dan gebeurt het ook. Dat betekent dat als ik het pin apparaat eerst van een toonbank moet afhalen, wat bij mij in de buurt best vaak gebeurt, ik eerst de pas in mijn achterzak moet steken in de hoop dat dat wel goed gaat. Echt heel onhandig voor een probleem waar ik niet om gevraagd heb.

De abn amro zet gewoon op haar site dat je contactloos niet aan of uit kan zetten. Niet leuk om te horen maar die snappen het tenminste.

Ik vind het trouwens weer een behoorlijke slecht implementatie die blijkbaar geen rekening houdt met het feit dat niet iedereen op deze techniek zat te wachten.
Reputatie 2
Eva, het valt me op dat die apparaten of links of bovenop het contactvlak voor contactloos betalen hebben.
Zouden de makers er al over nagedacht hebben en alleen linkshandigen (ben jij dat?) die het apparaat aanmoeten pakken het lastig maken?
Je hoeft de pas maar een klein stukje in de gleuf te doen, dus de rest zou je met aluminium folie kunnen afplakken, dat zou de ongewenste communicatie voldoende kunnen blokkeren.
eRik19 schreef:

Eva, het valt me op dat die apparaten of links of bovenop het contactvlak voor contactloos betalen hebben.
Zouden de makers er al over nagedacht hebben en alleen linkshandigen (ben jij dat?) die het apparaat aanmoeten pakken het lastig maken?
Je hoeft de pas maar een klein stukje in de gleuf te doen, dus de rest zou je met aluminium folie kunnen afplakken, dat zou de ongewenste communicatie voldoende kunnen blokkeren.

Het zou kunnen dat ik als linkshandige iets meer last van het probleem hebt maar ook als je hem wat verder van dat punt houdt gaan ze met elkaar contact zoeken.
Maar mijn punt is dat op vragen en kritiek van onder ander Kassa en de consumentenbond gezegd is dat je contactloos betalen uit kan zetten. Nu blijkt dat dat niet helemaal waar is en dat mensen die het uit zetten altijd tot op zekere hoogte problemen kunnen verwachten.
Het gedrag van de pas en machine veranderd niet. Je loopt alleen kans dat je betaling mislukt als je niet snel genoeg bent.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)