SNS

Beantwoord

Contactloos betalen gaat soms fout

• 14 september 2015
  • 38 Reacties
  • 6110 Keer bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

Het zou kunnen dat ik als linkshandige iets meer last van het probleem hebt maar ook als je hem wat verder van dat punt houdt gaan ze met elkaar contact zoeken.
Maar mijn punt is dat op vragen en kritiek van onder ander Kassa en de consumentenbond gezegd is dat je contactloos betalen uit kan zetten. Nu blijkt dat dat niet helemaal waar is en dat mensen die het uit zetten altijd tot op zekere hoogte problemen kunnen verwachten.
Het gedrag van de pas en machine veranderd niet. Je loopt alleen kans dat je betaling mislukt als je niet snel genoeg bent.

-
Dit lijkt mij eigenlijk een zeer ongewenste situatie. Je scheept klanten met een extra probleem op. Ik stel me voor dat veel klanten dit als erg gênant zullen ervaren, en dat lijkt mij niet echt "normaal". Dus SNS, betere oplossing svp.
Groet,
Ben 🆒
Badge
Via de nieuwsbrief van PlusOnline kreeg ik het volgende bericht.
Wellicht een nieuwe reden om contactloos te betalen maar niet te gebruiken.

"Contactloos betalen zou veilig moeten zijn, maar is het totaal niet.
Criminelen kunnen je bestelen door alleen maar langs je heen te lopen - met een buit die op kan lopen tot duizenden euro's.

Volgens banken is de limiet op een pas 25 euro, maar dat klopt niet helemaal.
Die limiet geldt voor contactloos betalen zonder pincode.
Als een dief dus je pincode heeft bemachtigd, kan hij van je stelen zonder je aan te hoeven raken.

Hij loopt langs je heen met een mobiel betaalapparaat.
Hij hoeft alleen maar een bedrag in te voeren en de pincode (die vaak makkelijk over de schouder af te kijken is), en kan dat bedrag van je rekening afschrijven.
Zo'n betaalapparaat is ook eenvoudig aan te vragen.
Het werkt bij passen die los in de jas of broekzak zitten, maar ook als de pas los in een tas zit.

Beschermen van uw pas
De consumentenbond roept banken op om een einde te maken aan deze mogelijkheid.
Consumenten voorlichten over het limiet, het limiet verlagen.
Of het massaal uitdelen van speciale hoesjes dat voorkomt dat er geld van de rekening kan worden gehaald.
Allemaal opties.

Zelf kun je je pas ook beschermen met iets van metaal.
Denk aan een portemonnee met metalen behuizing of een stuk aluminiumfolie.
Dit beschermt de NFC-chip in de kaart tegen uitlezing."
Redelijk overdreven. Zoals gezegd door de banken is het nog nooit gebeurd, ook niet met lage bedragen zonder pincode. Zoeken naar problemen, die alleen onder zeer ideale condities zouden kunnen werken. Er zijn vele beveiligingen tevens codes van de betaalapparatuur, die niet anoniem gekocht kunnen worden uiteraard. Zolang het niet gelukt is, broodje-aap-verhaal. En stel dat je een pincode van iemand hebt, en ook nog zo'n apparaat, dan nog zul je vele pogingen moeten doen om het contact te maken. Lijkt me wel idioot een zogenaamde "zakkenroller" die 20 keer dicht langs je heen loopt om je pas te vinden en contact te maken. Gewoon zakkenrollen is lucratiever lijkt me.

Ik kan me wel voorstellen dat er nieuwe software in de betaalautomaten komt, die geen foutmelding geven, maar gewoon blijven wachten op contact met de gleuf. Bij wel geactiveerde passen kan natuurlijk gewoon de betaling plaatsvinden. Lijkt me leuk uitdaging voor IT.
Badge
Redelijk overdreven. Zoals gezegd door de banken is het nog nooit gebeurd, ook niet met lage bedragen zonder pincode. Zoeken naar problemen, die alleen onder zeer ideale condities zouden kunnen werken. Er zijn vele beveiligingen tevens codes van de betaalapparatuur, die niet anoniem gekocht kunnen worden uiteraard. Zolang het niet gelukt is, broodje-aap-verhaal. En stel dat je een pincode van iemand hebt, en ook nog zo'n apparaat, dan nog zul je vele pogingen moeten doen om het contact te maken. Lijkt me wel idioot een zogenaamde "zakkenroller" die 20 keer dicht langs je heen loopt om je pas te vinden en contact te maken. Gewoon zakkenrollen is lucratiever lijkt me.

Ik kan me wel voorstellen dat er nieuwe software in de betaalautomaten komt, die geen foutmelding geven, maar gewoon blijven wachten op contact met de gleuf. Bij wel geactiveerde passen kan natuurlijk gewoon de betaling plaatsvinden. Lijkt me leuk uitdaging voor IT.

Dat iets nog nooit gebeurd is betekent natuurlijk niet dat iets niet kan. Het heeft ook een tijdje geduurd voordat skimmen een feit was. Maar toen dat eenmaal ontdekt was was het niet te stuiten. Ik heb het gevoel dat we helemaal niet zo lang hoeven te wachten voordat het digitaal zakkenrollen commercieel aantrekkelijk wordt.
Ik snap het blind vertrouwen in de technologie niet zo goed. Mijn ervaring is dat alles wat door mensen gemaakt wordt ook door mensen kan worden gekraakt. Ik herinner mij nog het niet-te-kraken-anwb-fietsslot. Dat was nog geen paar maanden op de markt en toen dacht een 16 jarige testosteronbom mij, een 15 jarige blonde deerne, te imponeren door dit niet te kraken slot met blote handen open te maken.
Ook van de oh zo veilige stemcomputer hebben we de laatste tijd niet veel meer gehoord.
De heren van Mythbusters wilde graag een programma maken over RFID technologie maar hadden in no-time een stel bedreigsadvocaten van de banken en creditcardmaatschappijen op de stoep die dreigde ze kapot te procederen. Op die manier kun je gewone mensen wel dom houden maar niet de criminelen.

Wat mij vooral verontrust is het complete gebrek aan keuze dat de consument heeft. De banken en ook de overheid hebben een bepaalde agenda en daar kunnen we het mee doen. En de overgang naar contactloos betalen staat niet op zich. Het is een manier om contant geld zo veel mogelijk uit de samenleving te halen en is ook een opstap naar betalen met een smartphone. Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat ik verplicht een smartphone te nemen omdat het niet meer loont om pinpassen uit te geven omdat nog maar een klein deel die gebruikt. Dat is namelijk nu ook het argument waarom ik geen pas zonder contactloos kan krijgen.

Ik denk trouwens dat dit helemaal niet zo'n handige strategie van de Nederlandse banken is. Dit soort betalingsverkeer kunnen andere namelijk veel beter. Ik voorzie dat men links wordt ingehaald door grote bedrijven zoals Apple en Paypal die veel geld hebben voor hun marketing en bedrijfsvoering en aan de andere kant door de whizzkids die veel sneller een app in elkaar kunnen zetten dan de it afdeling van een bank dat kan.

Ik denk trouwens dat dit helemaal niet zo'n handige strategie van de Nederlandse banken is. Dit soort betalingsverkeer kunnen andere namelijk veel beter. Ik voorzie dat men links wordt ingehaald door grote bedrijven zoals Apple en Paypal die veel geld hebben voor hun marketing en bedrijfsvoering en aan de andere kant door de whizzkids die veel sneller een app in elkaar kunnen zetten dan de it afdeling van een bank dat kan.

Dat gebeurt al, bijvoorbeeld door Bunq.
Zucht.... Dit is paranoia, sorry (ja Eva, jij). Ga cash halen in de bank betaal alleen cash en laat je pas verder thuis! Alles in eigen hand... Oei, pas wel op voor overvallers!

Ik proef iets zoals... Ze zeggen dat ze mijn computer kunnen kraken ook al heb ik geen dataverbinding en altijd offline werk. Nooit eerder gebeurd maar toch, het kan! Pfff dat is probleem zoeken.
De NFC techniek is pas net begonnen, als het mis gaat is de bank verantwoordelijk, maak je niet zo druk! Of stop je geld in een oude sok!

Iedere nieuwe techniek om het eenvoudiger te maken wordt weer aangevallen.
Badge
Zucht.... Dit is paranoia, sorry (ja Eva, jij). Ga cash halen in de bank betaal alleen cash en laat je pas verder thuis! Alles in eigen hand... Oei, pas wel op voor overvallers!

Ik proef iets zoals... Ze zeggen dat ze mijn computer kunnen kraken ook al heb ik geen dataverbinding en altijd offline werk. Nooit eerder gebeurd maar toch, het kan! Pfff dat is probleem zoeken.
De NFC techniek is pas net begonnen, als het mis gaat is de bank verantwoordelijk, maak je niet zo druk! Of stop je geld in een oude sok!

Iedere nieuwe techniek om het eenvoudiger te maken wordt weer aangevallen.

Ik snap deze reactie niet zo goed. Ik heb nergens gezegd dat ik tegen pinnen ben en alleen met cash wil betalen. Pinnen is voor heel veel dingen handig. Ik heb alleen mijn bedenkingen tegen de contactloze variant ervan.

Ik heb sinds 1989 een computer ik heb sinds 1995 internet, waar ik meestal net iets teveel te vinden ben. Ik werk sinds 1996 in IT. Ik heb MsDos, windows 3.1, windows nt, windows 95, 98 enz, Netap storage en veel meer nieuwe technologie voorbij zien komen. Ik ben bijna 56 en doe nog steeds cursussen om nieuwe technologie te leren kennen. VmWare bijvoorbeeld.

Nogmaals ik heb mijn bedenken over contactloos betalen. En dat uit ik. Ik ben daar trouwens lang niet de enige in. En daaronder zitten veel mensen die ook niet bang voor techniek zijn. En mensen die er veel vanaf weten.
En dan is het argument dat het veilig omdat er nog niets gebeurd is toch niet het beste antwoord wat ik ooit gehoord heb. En jouw vergelijking met wat jij proeft laat ik maar voor wat het is.

Ik zie trouwens nog steeds de voordelen van contactloos niet zo. Zoveel sneller is het namelijk helemaal niet, het wordt in seconden gemeten. En als het al merkbaar sneller is, de bottleneck is bij mij niet de hoeveelheid tijd ik heb om te betalen maar het saldo wat ik op mijn rekening heb. Ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt.
Vooruitgang is leuk. Maar niet ten koste van alles. En laten we vooral kritisch blijven kijken naar wat we doen.
Helemaal eens Eva op veel punten, maar ik (sorry mijn mening) vindt het contactloos betalen geweldig. Bovendien is de bank verantwoordelijk, niet ik. Dus ja ik ben fan! Je hebt het uitgeschakeld, net als mijn vrouw, die het ook niets vindt. Vandaar mijn eerdere opmerkingen dat die foutmelding moet verdwijnen, je hebt gelijk!

Maar ik meen het over de paranoia over dit onderwerp, er is geen enkele crimineel die met een mobiel (geregistreerd!!!) betaalapparaat op pad gaat om jouw pas op te zoeken en te hacken om (tot 25 euro) te jatten! En daarnaast als ie je pincode heeft (overigens al heel lastig) meer af te boeken na contact met je pas die ergens zit? Nee, dat zie ik als risicoloos.

Sorry, ik ben techneut met heel veel bedenkingen, maar dit is echt problemen zoeken.
Ik heb jullie reacties gelezen.
Inhoudelijk meng ik me niet in deze conversatie, wel wil ik jullie complimenteren. Het is een stevige dialoog, maar jullie houden het netjes. Dat mag ook weleens gezegd worden.
Dank je, ik voel me nu een beetje schuldig, omdat ik best wel soms te scherp kan zijn. Zoals gezegd, techneut, met hart en ziel. Ondanks mijn uitspraken over paranoia, begrijp ik Eva heel goed en denk ik dat ze hier een heel belangrijk punt heeft. Je hoeft je inderdaad niet te mengen in de discussie Kirsty, ik waardeer de complimenten, maar ik hoop wel dat Eva in deze toch echt serieus wordt genomen, en ik ben het helemaal met haar eens over de vaak veel te snel geïntroduceerde nieuwe "supermethodes". Als bank mag je best vooruitgaan, maar hou rekening met de mensen en niet alleen met de mogelijkheden. Streef niet het doel voorbij, waarbij ik als doel toch altijd blijf zien: Makkelijk maar zonder zorgen.
Badge
Dank je, ik voel me nu een beetje schuldig, omdat ik best wel soms te scherp kan zijn. .

Nogmaals, maak je maar geen zorgen want ik kan best wat hebben. Maar ik haak af want ik zie een herhaling van zetten.
Badge
Inhoudelijk meng ik me niet in deze conversatie, wel wil ik jullie complimenteren. Het is een stevige dialoog, maar jullie houden het netjes. Dat mag ook weleens gezegd worden.

Dank je. Ik zie alleen wel dat jullie het onderwerp hebben aangepast. Het gaat niet om contactloos betalen dat soms fout gaat, maar het betalen als je contactloos hebt uitgezet. Ofwel contactloosloos.
Badge +1

Dank je. Ik zie alleen wel dat jullie het onderwerp hebben aangepast. Het gaat niet om contactloos betalen dat soms fout gaat, maar het betalen als je contactloos hebt uitgezet. Ofwel contactloosloos.

Je bedoelt dat als je contactvol wilt betalen, dan zit de contactloze functionaliteit van de pas soms in de weg 😉
(in geval de betaalterminal beide ondersteunt)

Reageer