Contactloos betalen pas niet gewenst?

• Aan het opstarten
  • 0 reacties
Wat als je niet wenst deel te nemen aan contactloos betalen en derhalve niet een dergelijke pas wenst te ontvangen?

Wat weet jij eigenlijk over contactloos betalen en wat de risico's zijn?

--- Weet jij wat de risico's zijn van contactloos betalen? ---

12 Reacties

0 Hoezo contactloos betalen? Heb ik dat dan?
Reputatie 2
Eva van Goor schreef:

0 Hoezo contactloos betalen? Heb ik dat dan?

Nee, dat "heb" je niet. Dat "kun je" gebruiken als je (o.a.) een nieuwe SNS pas hebt en als je het niet "uitgeschakeld" hebt. :)
Groet,
Ben :cool:
Ps Het zou toch "normaler" zijn, indien je zelf kunt besluiten of je iets nieuws ook wilt gaan gebruiken, oftewel de optie om in MijnSNS "iets nieuws" zelf "in te schakelen".
Ps2 Er zou toch een oplossing moeten komen voor het door jou gemelde probleem (wel beginnen met contactloos betalen zonder dat je dat wilt en dan het afbreken van het proces en weer opnieuw moeten beginnen).
Ps3 Ik twijfelde nog of niet alle vrouwen met een bezemsteel het sowieso hebben. :S
Thirza schreef:

Wat als je niet wenst deel te nemen aan contactloos betalen en derhalve niet een dergelijke pas wenst te ontvangen?
Wat weet jij eigenlijk over contactloos betalen en wat de risico's zijn?

Hallo Thirza,

Welkom op de community. Leuk om te zien dat je gelijk een poll gestart hebt. Natuurlijk ben ik ook erg benieuwd naar jouw ervaringen met contactloos betalen. Heb je de pagina over contactloos betalen op onze website ook al gezien?

Ik hoop dat ik je vaker zie op de community. Heb je het topic ‘Welkom op de community’ al gelezen?
Het openbaar vervoer was altijd al onpersoonlijk, nu is het ook alleen nog maar contactloos. Snik, en de banken ook al....:P
Reputatie 3
Ik mis enkele belangrijke opties in deze poll.
Het lijkt erop dat alle mogelijkheden zijn gericht op mensen die ofwel al contactloos betalen ofwel dat willen doen.

Wij zijn hier thuis in de gelukkige omstandigheid dat onze oude passen nog minstens drie jaar geldig zijn. Er ligt weliswaar een contactloos-pas in de lade, maar we zijn niet van plan die er eerder uit te halen dan de oude is verlopen.
Ik hoop dat Eva's bezwaar tegen die tijd is opgelost.
Ik maak zelf regelmatig gebruik van contactloos betalen, maar er zijn wel een paar dingen die me opvallen:

1. Zo is het me al twee keer gebeurd dat een contactloze betaling bij de Jumbo afgewezen wordt wegens "te weinig saldo". De eerste keer voelde ik mij behoorlijk in mijn hemd staan - saldo gechecked via de app en wat blijkt: er was ruim voldoende saldo op mijn rekening. Dus nog maar een keer proberen en wederom "saldo niet toereikend". Daarna gewoon de chip van de pinpas gebruikt (de kassamedewerkster vond dit overbodig maar ik zette door) en jahoor: transactie akkoord. Een tweetal weken later precies hetzelfde probleem wat me doet vermoeden dat het contactloos betalen systeem achterloopt op reguliere pinbetalingen - vooral als het saldo een paar uur daarvoor aangevuld is.

2. Om fraude bij verlies van je pas tegen te gaan zou je maximaal 25 euro per dag contactloos mogen betalen zonder je pincode in te voeren. Dat is dus pertinent niet waar! Je kan 25 euro contactloos betalen bij de Jumbo zonder pin, daarna 25 euro contactloos zonder pin bij de kaasboer, daarna weer 25 euro contactloos zonder pin bij de groenteboer etc. etc. en dat allemaal kort na elkaar op dezelfde dag. Pas als je een tweede keer bij dezelfde winkel contactloos betaal en je bent de 25 euro gepasseerd moet je je pincode invoeren. In de praktijk betekent dit dat als iemand je pas vind deze je pas bij iedere winkel met 25 euro kan misbruiken. Gaat die persoon dus 10 winkels af: dan ben jij al 250 euro kwijt!

3. Tranacties in het buitenland die contactloos zijn vragen niet eens om een pincode ook al is het bedrag over de 80 euro! Probeer het voor de grap zelf maar eens bij de Aldi in Belgie.

Dus als je ooit iemand zijn pas vind: ga lekker heel de stad af en koop bij iedere winkel tot 25 euro voor nop en ga dan nog even voor een maand boodschappen halen in Belgie... nee zo veilig is het dus niet.
Hoi Liberque,

Welkom op onze community. Leuk dat je de moeite neemt om uitgebreid op deze poll te reageren. Omdat je dit puntsgewijs doet, reageer ik per punt op je opmerkingen.

1 Het lijkt erop dat je pas willekeurig wel of niet akkoord geeft voor de contactloze betaling. Waren de geweigerde transacties allemaal bij de Jumbo? Dan kan het zijn dat het apparaat niet helemaal correct werkt(e). Het systeem voor contactloze betalingen loopt namelijk niet achter; het maakt gebruik van dezelfde saldo informatie als ook een normale pinbetaling.

2 Het klopt dat je meer dan € 25 per dag contactloos kunt afrekenen. De limiet is € 25 per transactie en € 50 per dag. Op onze website lees je meer over deze limieten. Het klopt dus niet dat je bij 10 winkels achter elkaar € 250 contactloos kunt afrekenen.

3 Dit durf ik je niet te vertellen, dat vraag ik voor je na bij onze productmanager.

Is het zo duidelijk voor je, behalve het laatste punt dan?

Hopelijk zie ik je vaker op de community. Misschien is het leuk om het topic ’Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer.
liberque schreef:

3. Tranacties in het buitenland die contactloos zijn vragen niet eens om een pincode ook al is het bedrag over de 80 euro! Probeer het voor de grap zelf maar eens bij de Aldi in Belgie.

Hoi Liberque,

Ik kom nog graag even terug op dit laatste punt. In binnen- en buitenland gelden dezelfde limieten voor het contactloos betalen. Maximaal € 25 per transactie, met een maximaal van € 50 per dag. De limiet voor contactloos betalen met pincode is hetzelfde als het 'normale' betalen.
Koos schreef:

Ik hoop dat Eva's bezwaar tegen die tijd is opgelost.

Ga daar maar niet van uit. Men ziet namelijk het probleem niet.
Verder is de contactloze pas slechts een tussenstation. De bedoeling is dat de klant steeds meer met de smartphone gaat doen.
Ik denk dat we tegen die tijd blij mogen zijn als we nog een kaart kunnen aanvragen.
Reputatie 3
Ik heb geen smartphone.....
Gaat de bank dan mijn apparaat en abonnement betalen?
Irene schreef:

liberque schreef:

Hoi Liberque,

Ik kom nog graag even terug op dit laatste punt. In binnen- en buitenland gelden dezelfde limieten voor het contactloos betalen. Maximaal € 25 per transactie, met een maximaal van € 50 per dag. De limiet voor contactloos betalen met pincode is hetzelfde als het 'normale' betalen.

Bedankt voor jullie antwoorden en ik ben me bewust dat wat jullie schetsen de bedoeling is, maar in de praktijk is dat dus niet het geval. Als ik bij de Aldi in Belgie kom en 80 euro contactloos betaal en er staat zonder de vraag om een pincode "transactie voltooid" dan is die 25e per transactie en 50e max. per dag zonder pincode wel leuk, maar het werkt dus niet.

Hetzelfde geldt bij mijn voorbeelden bij de Jumbo. Inderdaad als ik over de 25 euro kom in 1 transactie dan wordt er om een pincode gevraagd, maar als ik bij de eerste transactie onder de 25 euro blijf, daarna bij een andere winkel nog eens 25 euro doe en bij de volgende winkel weer en er wordt nog steeds niet om een pincode gevraagd dan is die limiet van 50e in ieder geval op mijn pas fictief. Wellicht kunnen jullie daar eens naar kijken, want wellicht hebben meerdere mensen hier last van.

Ik zeg dus niet dat dit bij iedereen het geval is, maar mij viel het in ieder geval op dus wellicht is het incidenteel en is er ergens een foutje in het systeem bij IP gelopen.

Groeten,

Remco
liberque schreef:

Als ik bij de Aldi in Belgie kom en 80 euro contactloos betaal en er staat zonder de vraag om een pincode "transactie voltooid" dan is die 25e per transactie en 50e max. per dag zonder pincode wel leuk, maar het werkt dus niet. Hetzelfde geldt bij mijn voorbeelden bij de Jumbo. Inderdaad als ik over de 25 euro kom in 1 transactie dan wordt er om een pincode gevraagd, maar als ik bij de eerste transactie onder de 25 euro blijf,
Remco

Goedemiddag Remco,

Wil je de specifieke informatie (de informatie over de transactie die op je afschrift staat) van de genoemde transacties mailen naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Contactloze transacties'? Dan laat ik deze onderzoeken. Voor nu een fijn weekend gewenst.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)