SNS

De (absurde) overwaardering van vastgoed

• 5 juli 2012
  • 3 Reacties
  • 6507 Keer bekeken

ik wil toch iets aankaarten waar ik me toch zorgen om maak en dat is de absurde overwaadering van vastgoed.Neem nou b.b. een huis wat op de geschatte waarde van 74.000 euro bedraagt.wordt te koop aangeboden voor 186000.GHevolg een enorme reeks woningen die onverkoopbaar blijven,gevolg instoting woningmarkt.Dit was alles korte termijn denken.Ik wil niemand de put in praten.Maar er moet naar een oplossing gevonden worden om het tij te keren!

3 reacties

Eigenlijk zou de prijs ergens moeten liggen tussen; Bouwprijs, waarde vermeerdering, afschrijving, herbouwwaarde en marktwaarde.
Ik ben het er heel erg mee eens dat in NL er veel "lucht" (overwaardering) in de huizenprijzen zit. Vermoedelijk zullen de prijzen dus nog wel (behoorlijk) verder zakken.
Wij hadden in Almelo een wat luxer gebouwde hoekhuis, met gebroken kap op 145m2 grond (ikzelf noemde het een formaat bejaardenwoning)(wij waren/zijn met z´n tweeen). Verkocht voor bijna 160.000euro.
Gekocht in DE zeer groot huis (wel 6x inhoud Almelo), geheel onderkeldert, garage, tuinhuis op 850m2 grond voor ongeveer dezelfde prijs. Dit huis staat 50km over de grens op ongeveer 120km van ons vorige huis. Veel zaken in DE goedkoper (uit eten, verzekeren, grondbelasting enz. enz.) (natuurlijk zijn er ook wel nadelen).
Dus .......
Volgens mij (beetje afstand inmiddels op NL) zijn er wel veel meer terreinen waar in NL "lucht" zit! Ik ben bang dat dat binnen 50jaar NL erg gaat opbreken.
Voornaamste zou ik toch willen noemen; in het hoofd bij veel NLers! Veel andere zaken zijn daar afgeleiden van. (overschatting op veel terreinen).
Groet,
Ben 🆒
1. Hoe kom je aan die geschatte waarde van 74.000 ?
2. De laatste tijd zijn de huizenprijzen alleen maar aan het zakken..
3. Eenvoudig wet van vraag en aanbod.
4. Sleutelen aan de hypotheekrenteaftrek zal al een stuk helpen
5. Uiteindelijk is een huis waard wat ervoor betaald wordt. Je geeft aan dat het te koop zetten van een woning voor 186K ertoe leidt dat die woning onverkoopbaar wordt. Dat ben ik niet met je eens. Dat huis is prima verkoopbaar, tegen de juiste prijs. Die zal ergens tussen die geschatte waarde en de vraagprijs liggen...
In het "Stel je voor"-topic heeft fisherman2 een reactie geplaatst wat eigenlijk een nieuw topic had moeten zijn. Daarom heb ik hier een nieuw topic voor aangemaakt.

Reageer