SNS

“De leeftijdsgrens van 65 jaar voor leningen moet verhoogd worden”

• 28 juli 2016
  • 38 Reacties
  • 2479 Keer bekeken

Het huidig beleid van de SNS is geen leningen of kort kopende hypotheken aan 65 plussers te verstrekken. Overigens enige concurrenten wel.
Dit staat toch wel in een ouderwets daglicht als langer werken (67) maar ook een langere levensverwachting in Nederland.
Ik ervaar het als leeftijdsdiscriminatie.
Wat gaat de Community hier aan doen?

38 reacties

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dat het beleid is. Bij een pers. lening ben ik wel tegen leeftijdsgrenzen aangelopen.
Goed om er nog weer eens over te beginnen (ik weet zo niet waar de vorige discussie(s) staan)-
De community kan druk uitoefenen. Op de SNS, maar ook op de leden van het klantenpanel.
We hebben het er hier al vaker over gehad, dat heeft dus nog niets opgeleverd.
Ben je er zelf ook tegenaan gelopen?
Het maakt mij wel een beetje zorgen. Wij wonen nu in Duitsland, maar hebben het idee evt. naar NL te verhuizen indien we het "wat minder kunnen allemaal". Of we dan nog weer iets kunnen kopen? Hypotheek bij onze bank?
Groet,
Ben 🆒
Dag Ben,
Ik ben er inderdaad tegenaan gelopen. Ik heb volgens de SNS genoeg middelen maar boven de 65 besta je niet meer voor de SNS bank. ING heeft wel als leeftijdsgrens 70 jaar dacht ik.Het is bij de Community bekend maar diep stilzwijgen van bestuur SNS.
Overigens bestaat er ook geen interesse bij de politiek, lees er nooit iets over.
Groeten Hendrik.
Ps, hoe is het in Duitsland met leeftijdsdiscriminatie bij banken? .
Badge +1
Hi Hendricus13,

Omdat je vraagt wat de community hieraan gaat doen, heb ik je topic veranderd in een stelling.
Ik vind het jammer om te lezen dat je dit als leeftijdsdiscriminatie ervaart.
SNS kent zorgplicht. Dit betekent dat wij alleen leningen aan klanten mogen verstrekken als dit verantwoord is. SNS vindt een ondergrens van 18 jaar en een bovengrens van 65 jaar verantwoord.

Ik ben benieuwd naar de mening van de andere leden.
Beste collegae forumleden / Hendricus13

Het huidig beleid van de SNS is geen leningen of kort kopende hypotheken aan 65 plussers te verstrekken.

@Kirsty: Je kan dit niet menen. Grappig is anders hoor! "SNS vindt een ondergrens van 18 jaar en een bovengrens van 65 jaar verantwoord".

Ook al ben ik, hopelijk tijdelijk, niet veel meer op het forum te vinden kan ik het niet laten hierop te reageren:
Het zal toch niet waar zijn dat de SNS bank eigenlijk geen zorgplicht kent
t.a.v. de ouderen (65+).
De politiek heeft destijds besloten de pensioenleeftijd op te hogen naar 67 jaar en zal dat vermoedelijk in de toekomst verder verhogen! Dat deze SNS bank, waar het "normaal bankieren" hoog in het vaandel staat, niet anticipeert op deze politieke besluitvorming is abnormaal!! En de SNS is nog een staatsbank bovendien. Dus dient de SNS ook mee te gaan in wettelijke besluitvormingen. Over 2 jaar ben ik 65! (Deo Volente). Nu met een onbelast huis, voldoende inkomen en straks een goed pensioen zou ik niet een andere woning kunnen kopen omdat ik geen stukje aanvullende hypotheek kan krijgen voor mijn laatste overstap van woning?? Ik door deze bank "afgeserveerd"?? Daar wil ik dan wel eens duidelijkheid over van de SNS Raad van Bestuur!! Van onze centen van de ondergang gered maar nu niet "thuis geven". Dat is dus wel leeftijdsdiscriminatie!!
Ik zal er voor vechten om dat duidelijk te krijgen omdat de SNS geen zorgplicht kent t.a.v. mij en andere oudere klanten. Moet ik nu maar stoppen met rondkijken naar een leuk appartement omdat een stukje aanvulling bij aankoop door de bank wordt afgewezen? Dacht van niet!
Mods: gooi deze stelling maar een naar "boven". Daar wil ik meer over horen in de positieve zin graag!!!

p.s. Als dit een 1 april grap is: te vroeg of te laat!
Als bovenstaande niet correct begrepen is: excuus!
Als beide niet het geval is mijn reactie zeer welgemeend.
Groet; Jan 1953
Reputatie 2
@Kirsty:
Het is prima beleid dat SNS zorgplicht hanteert. Maar dat is iets anders dan stellen dat het niet verantwoord zou zijn om geen leningen te verstrekken aan personen onder de 18 en boven de 65. Je zou dan kunnen denken dat personen boven de 65 door SNS in dit kader worden gelijkgesteld met personen onder de 18, dat wil zeggen niet volwassenen. Dat onder de 18 geen leningen worden verstrekt kan ik billijken, omdat je onder de 18 nog niet volledig handelingsbevoegd bent. Maar dat kan toch niet gelden voor personen boven de 65? Dit is geen zorgplicht, maar regelrechte leeftijdsdiscriminatie. Doe NORMAAL SNS en beoordeel iedere aanvraag op zijn meritis!
Badge +1
Hoi Jan en Jan,

Ik begrijp jullie emotie. Goed dat jullie je mening delen. De community is juist de plek om standpunten als deze ter discussie te stellen. Vandaar dat ik aangaf dat ik benieuwd ben naar de mening van andere communityleden. Jullie berichten ‘bundel’ ik en leg ik bij de productmanagers neer.

Overigens geldt dit voor leningen en niet voor hypotheken.
Badge +1
1 Qua kosten is het soms handiger om een hypotheek af te sluiten dan een persoonlijke lening te nemen. Maar dan hebben we het over mensen die over voldoende overwaarde beschikken op hun eigen huis.
2 Een botte leeftijdgrens van 65 jaar vind ik ook achterhaald. Ik vermoed dat er altijd een 'financiële situatie check' gedaan wordt als je wilt lenen. Dat die strikter is of dat je minder (lang) kunt lenen naar mate je ouder wordt zou ik een beetje kunnen begrijpen. (Als ik nu een levensverzekering aan een hypotheek wil koppelen, ben ik veel duurder uit dan 30 jaar geleden).
3 Een voordeel voor mensen die met pensioen zijn, is dat zij een stabielere inkomenspositie hebben dan werkenden: dat zou in het voordeel van de aanvrager mogen strekken.
Zorgplicht:
- onder de 18 : logisch dat een bank dan voorzichtig is. De persoon is minderjarig.
- boven de 65 : Kan het natuurlijk zijn dat iemand de weg kwijt raakt.Meestal duurt dat nog wel een poos. De bank kan dan toch gewoon een hypotheek verstrekken zolang het onderpand maar voldoende waarde heeft en behoudt?
Badge +1
Zorgplicht:
De bank kan dan toch gewoon een hypotheek verstrekken zolang het onderpand maar voldoende waarde heeft en behoudt?

Goedenavond Jowile,

Allereerst welkom op de community en bedankt voor het delen van je mening. Ik vraag Kirsty om ook jouw input mee te nemen.

Ben je al een beetje wegwijs hier? Als je het leuk vindt om jezelf voor te stellen aan de andere leden, dan kun je dat doen in de Koffiekamer. In het topic ‘Welkom op de community’ kun je alles over de gebruiken van de community lezen.
De leeftijd moet zeker worden verhoogd, gezien het feit dat de ouderen steeds langer mobiel zijn en dus ook nog op latere leeftijd uitkijken naar een eventueel nieuw huis of appartement, dit mede omdat de zorg b.v. in een aanleunwoning of bejaardenhuis niet meer mogelijk is voor mensen die gelukkig nog redelijk gezond zijn.
Verhogen inderdaad. Dit stamt uit het stenen tijdperk.
Waarom vinden jullie eigenlijk dat het "verhoogd" moet worden?
Mij lijkt eerder dat een leeftijdsgrens totaal overbodig is, ik vind dat eigenlijk niet "normaal".
Groet,
Ben 🆒
@BigBen: Of het nu verhogen is ( tot 100+ ) of helemaal helemaal
afschaffen is mij om het even!
Weg met die leeftijdsdiscriminatie !!!
Jan1953
Jowile schreef:
Zorgplicht:
De bank kan dan toch gewoon een hypotheek verstrekken zolang het onderpand maar voldoende waarde heeft en behoudt?

Ik vind het "ernstig" stil t.a.v. dit onderwerp. Ik wil best nog een wachten met een verder reactie
maar welke moderator / medewerker komt er nu eens met een zinnig antwoord??

In afwachting: Groet Jan1953.
Hallo allemaal,

Het onderwerp speelt op de community en het is mooi om te zien dat jullie hier een duidelijke mening over hebben. Ik geef jullie berichten door aan Kirsty.
Zodra we een antwoord ontvangen over de keuze voor deze leeftijdsgrenzen, dan horen jullie dat.
Badge +1
Hoi leden,

Nogmaals bedankt voor jullie input. Ik heb ook de nieuwe reacties toegevoegd aan ‘de bundel’ voor onze productmanagers. In verband met de vakantieperiode laat het antwoord iets op zich wachten. Ik wil graag een beroep doen op jullie geduld.

Daarnaast wil ik nogmaals benadrukken dat de leeftijdsgrens geldt voor het aanvragen van leningen en niet voor de aanvraag van hypotheken.

Daarnaast wil ik nogmaals benadrukken dat de leeftijdsgrens geldt voor het aanvragen van leningen en niet voor de aanvraag van hypotheken.

Dan toch ook maar even die vraag; is er "een" leeftijdsgrens voor het verkrijgen van een hypotheek?
Ik woon nu in Duitsland, mogelijk zeggen we in enkele jaren; "we gaan weer in NL wonen".
Wij hebben nu een "hoge" hypotheek (dus tzt waarschijnlijk weinig overwaarde).
Tot welke leeftijd kan ik nog een hypotheek aanvragen? Onder welke (extra) voorwaarden?
Graag dan ook "uitgebreide" info, om de reële mogelijkheden in te kunnen schatten.
Groet,
Ben 🆒
Hoi Ben,

Ik zoek dit graag 'uitgebreid' voor je uit. Nou ja, een collega die er echt verstand van heeft, in dit geval. Ik kom erop terug.
Badge +1
Hoi leden,

Ik heb inmiddels een terugkoppeling. De productmanagers kunnen zich vinden in jullie argumenten. Onze doorlopende kredieten lopen via Interbank. Momenteel zijn we nog niet met Interbank in gesprek over het aanpassen van de eindleeftijd, maar dankzij jullie input wordt dit punt wel op de agenda gezet van het volgende overleg. Wanneer er nieuws is over dit onderwerp, dan melden we het in dit topic.
Badge +1
Tot welke leeftijd kan ik nog een hypotheek aanvragen? Onder welke (extra) voorwaarden? Graag dan ook "uitgebreide" info, om de reële mogelijkheden in te kunnen schatten.
Groet,Ben 🆒

Goedemorgen Ben,

Een maximale leeftijd voor het afsluiten van een hypotheek hebben we niet, maar op 90-jarige leeftijd een hypotheek afsluiten voor 30 jaar is niet heel realistisch. We hebben dus geen harde grens, maar stellen wel aanvullende eisen bij aanvragers van 57 en ouder:
- Het deel van de hypotheek dat hoger is dan 66% van de marktwaarde van de woning moet worden afgelost (denk aan bijvoorbeeld een annuiteitenhypotheek).
- Het deel van de hypotheek dat hoger is dan 80% van de marktwaarde moet afgedekt worden met een overlijdensrisicoverzekering.
Gisteren ff langs de SNS in Winschoten geweest voor het afsluiten van een doorlopend krediet.
Eerst nog ff bekeken tot welk bedrag ect.
Dus bij de SNS alle benodigde gegevens ingevuld...... tot op het punt van verzenden...!!!!
Aanvrager is 65 jaar of ouder en kan geen doorlopend krediet aanvragen !!!!!!!
WAAROM NIET DIRECT DE GEBOORTE DATUM GEVRAAGD en INGEVULD voor komt veel werk
en trouwens ff vermelden op internet ......we verstrekken geen doorlopend krediet aan personen van 65 jaar en ouder
Hoi Johnny Kruize,

Welkom op de community. De reden is wat minder vrolijk.

Je vraag heb ik verplaatst naar het topic waar we over de maximumleeftijd om een lening aan te vragen spreken. De lening sluit je af bij SNS, maar deze loopt via Interbank. De voorwaarden worden door Interbank bepaald. Ik vraag voor je na wat de status is van het overleg waarin wordt besproken of de leeftijdsgrens wordt aangepast.

Op de community praten we ook over ‘niet bankzaken’ in de Koffiekamer en stel je jezelf voor. Hopelijk zien we je vaker op de community.
Zojuist heb ik een bericht ontvangen van de productmanager die contact heeft met Interbank. Interbank ziet op dit moment nog geen reden om de leeftijdsgrens aan te passen.
Ik baal steeds meer van dit soort antwoorden van de SNS!
Kan het zijn dat "normaal" verschillende varianten heeft?
Het "Normaal" van de laatste paar jaren, sloeg waarschijnlijk op "het is normaal om klanten te werven" en niet op het "Normaal" wat nu steeds meer naar voren komt, het "Normaal" van voor alle ellende van de laatste jaren. Naar mijn idee komen we steeds dichter bij "terug naar af"!
Waarom neemt de klant van Interbank (SNS) genoegen met het antwoord; "Interbank ziet op dit moment nog geen reden om de leeftijdsgrens aan te passen"?
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Geldt die leeftijdsgrens ook voor SNS Extra Ruimte Hypotheek die je ook kunt gebruiken als een doorlopend krediet; zou niet hoeven omdat je huis het onderpand is.....

P.S.
1. Op deze pagina kon ik niet vinden op over leeftijd.
2. Misschien goed dat de SNS eens een overzicht maakt van welke producten vervallen als je 65+ bent. Weet je gelijk of je bepaalde zaken voor de 65ste nog even moet regelen, omdat vaak bestaande contracten wel doorlopen....
3 Er is in 2002 onderzoek gedaan: Toegang van consumenten tot financiële diensten

Reageer