SNS

De zoveelste spaarrente verlaging, maar niet voor de hypotheek

• 15 februari 2013
  • 56 Reacties
  • 13112 Keer bekeken

19 februari gaat de spaarrente weer omlaag maar de variabele hypotheekrente blijft nog steeds het zelfde, wanneer gaar deze rente omlaag, dir ruikt erg naar kartelvorming. alle banken verlagen hun rente niet meer dus is de consument de dupe voer voor de NMA

56 reacties

Badge
Rente wederom omlaag!!! Beweegt met de markt mee!!! Kan mij iemand van de SNS bank uit leggen welke beweging dat is en tevens uitleggen waarom dat alleen geldt voor de spaarrente!!!!
Reputatie 3
Badge +1
Ik vind het deze keer wel positief dat ik deze aankondiging ontvang voordat de renteverlaging een feit is (i.p.v. een berichtje achteraf over iets dat ik zelf al heb geconstateerd via de rekeningdetails in Mijn SNS).
Hi Wilhelmus en Cpeijk,

We snappen dat het niet leuk is wanneer de spaarrente omlaag gaat. Het liefst spaart iedereen natuurlijk tegen een zo aantrekkelijk mogelijke rente.

Voor de variabele hyptoheek rente volgen wij de ontwikkelingen van de 3 maands Euribor. Deze is al enige tijd ongewijzigd, vandaar dat nu de variabele rente op hypotheken niet wordt aangepast.
We bieden een relatief constante rentepositie aan onze klanten. Dat wil zeggen dat we niet een tijdje een erg hoge rente vergoeden en dan opeens flink dalen. SNS Bank doet niet aan tijdelijke rentelokkertjes en we zijn geen prijsvechter. Toch bepaalt de markt voor een groot deel de ontwikkeling van de rentestanden. Als de rente op de markt daalt, dalen de rentes die we op spaarrekeningen bieden ook.

SNS Bank streeft ernaar om op spaarrekeningen waarover klanten vrij over hun geld kunnen beschikken een rente te bieden die bovengemiddeld is op de Nederlandse spaarmarkt 🙂.

@ Stefan Fijn te lezen dat je dit als positief hebt ervaren! Ik herinner me nog dat we dit als verbeterpunt hebben aangevoerd destijds 🙂.
Badge
Hi Wilhelmus en Cpeijk, We snappen dat het niet leuk is wanneer de spaarrente omlaag gaat. Het liefst spaart iedereen natuurlijk tegen een zo aantrekkelijk mogelijke rente. Voor de variabele hyptoheek rente volgen wij de ontwikkelingen van de 3 maands Euribor. Deze is al enige tijd ongewijzigd, vandaar dat nu de variabele rente op hypotheken niet wordt aangepast. We bieden een relatief constante rentepositie aan onze klanten. Dat wil zeggen dat we niet een tijdje een erg hoge rente vergoeden en dan opeens flink dalen. SNS Bank doet niet aan tijdelijke rentelokkertjes en we zijn geen prijsvechter. Toch bepaalt de markt voor een groot deel de ontwikkeling van de rentestanden. Als de rente op de markt daalt, dalen de rentes die we op spaarrekeningen bieden ook. SNS Bank streeft ernaar om op spaarrekeningen waarover klanten vrij over hun geld kunnen beschikken een rente te bieden die bovengemiddeld is op de Nederlandse spaarmarkt 🙂. @ Stefan Fijn te lezen dat je dit als positief hebt ervaren! Ik herinner me nog dat we dit als verbeterpunt hebben aangevoerd destijds 🙂.

Dank voor info echter niet het is mij niet geheel duidelijk. Voor hypotheken wordt de Euribor als maatstaf genomen, dat is duidelijk.
Wat is nu, daar ben ik op zoek naar, als maatstaf voor de spaarrente genomen, ook Euribor???

Groet,

Con Eijk
Badge +1
Dank voor info echter niet het is mij niet geheel duidelijk. Voor hypotheken wordt de Euribor als maatstaf genomen, dat is duidelijk.
Wat is nu, daar ben ik op zoek naar, als maatstaf voor de spaarrente genomen, ook Euribor???Groet,
Con Eijk

Dit vragen we voor je na Con 😉.
Euribor rente als basis voor variabele hypotheek
Wat is de opslag voor prive hypotheek Bank geeft geen uitsluitsel hierover
Blijkt een ondoorzichtig fenomeen te zijn van op en toeslagen om daar inzicht op te verkrijgen.
Jan
Hi heren, we hebben terugkoppeling. De Euribor bepaalt niet als enige aspect het tarief van de variabele rente. Naast de Euribor zijn ook andere kostenopslagen van toepassing; bijvoorbeeld die worden ingegeven door ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt.

Het verband Euribor en variabele rente kan daarom niet één op één gelegd worden.De Euribor vormt in zekere zin de basis voor de spaarrente. Maar zeker niet volledig, gezien de andere invloeden van ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt.

We hopen dat dit de zaken zo enigszins verduidelijkt 🙂.
Badge
AMSTERDAM (AFN) - De krapte op de internationale kapitaalmarkt is de belangrijkste oorzaak van de hoge hypotheekrente in Nederland. De afgenomen concurrentie op de hypotheekmarkt speelt een aanvullende, maar tijdelijke rol. Dat staat in een onderzoeksrapport dat De Nederlandsche Bank (DNB) vrijdag heeft gepubliceerd.

Nederlandse huishoudens hebben een hypotheekschuld die tot de hoogste ter wereld behoort. Zij sparen ook veel, maar doen dat vooral via de pensioenfondsen. Omdat die hoofdzakelijk in het buitenland beleggen, zijn banken voor de financiering van hypotheken in belangrijke mate aangewezen op de internationale kapitaalmarkt.

Tot het uitbreken van de kredietcrisis in 2008 was dit nauwelijks een probleem, maar nu wel. Internationale beleggers beschouwen de Nederlandse hypotheekmarkt steeds meer als risicovol. Banken moeten daardoor hogere tarieven betalen voor de financiering van hun hypotheekproductie, aldus DNB.

Spaargeld

Banken proberen dat te ondervangen door meer binnenlands spaargeld aan te trekken. Door de felle concurrentie op die markt zijn de spaarrentes in Nederland hoger dan in andere landen. Ook dat drijft dehypotheekrentes die banken vragen op.

Unquote
En waarom gaat dan mijn spaarrente omlaag als ik uw antwoord lees op mijn eerder vraag over wat bepaald de spaarrente welk antwoord in het licht van bovenstaande onbevredigend is
Groet,

Con Eijk
@CPEIJK;
Ik las het zelfde, in mijn geval via; http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3402165/2013/03/01/Hypotheekrente-hoog-door-krappe-kapitaalmarkt.dhtml
(voor liefhebbers van bronvermeldingen)
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
En waarom gaat dan mijn spaarrente omlaag als ik uw antwoord lees op mijn eerder vraag over wat bepaald de spaarrente welk antwoord in het licht van bovenstaande onbevredigend is
Groet,Con Eijk

Zowel de spaarrentetarieven als de hypotheekrentetarieven zijn uit verschillende componenten opgebouwd. Zoals Lindsay al aangeeft, speelt het Euribor tarief een rol. Maar ook andere componenten, zoals de opslag die banken betalen voor het aantrekken van geld op de kapitaalmarkt (funding), kosten voor het afdekken van risico's voor hypotheken, personeelskosten, systeemkosten, winstmarge, etc. Voor hoeveel die componenten precies meetellen, melden wij niet, want dat gaat om bedrijfsvertrouwelijke gegevens. Daarnaast is het zo dat je de ontwikkelingen bij de spaarrente niet 1-op-1 kunt vergelijken met die bij de hypotheekrente. Bij hypotheken gaat het namelijk om veel langere verplichtingen dan bij sparen.

PS. Overigens heeft SNS Bank recent, zelfs precies op 19 februari, de hypotheekrentetarieven verlaagd.
Ik zie heel vaak op dit forum de term Euribor voorbij komen.
Het blijkt dat de SNS-Bank en andere banken hierop hun Rentes aanpassen (Spaar en/of Hypotheek).

Nu ga ik er van uit dat de EURibor dus EURopees is toch?
Kun jullie mij dan uit leggen waarom ik in Duitsland een hypotheek rente heb van (schrik niet) 2,15%??
De SNS ZWETST!!! De Euribor (een bookmark waar ik elke dag kijk) is , mede door de Europese Centrale Bank, al maanden en maanden zo historisch laag dat de hypotheekrente ALLANG naar beneden had gemoeten!
Dit is pure, pure oplichting! Zie de hypotheekrente in omringende landen b.v.

Zelf kijk ik wel uit (veel) te sparen tegen een rente die lager ligt dan de inflatie n.b., met de belasting erbij ben je een dief van je eigen portemonnaie als je (te veel contant)
spaart: ik beleg zelf in goud en zilver (belegging van 5   15 jaar) en heb de afgelopen 10 maanden daar flinke winsten op geincasseerd (plm. 40% rendement!)
Mede gezien de euro, die m.i. ten dode opgeschreven is, een Amerikaanse $ (staatsschuld in de V.S. 100%!) die alleen in naam nog wat waard is, gebaseerd op blind vertrouwen in de greenback en niet op reële economie, is papiergeld momenteel en de komende jaren, een zeer gevaarlijk produkt.
Badge +1
Ik zie heel vaak op dit forum de term Euribor voorbij komen.
Het blijkt dat de SNS-Bank en andere banken hierop hun Rentes aanpassen (Spaar en/of Hypotheek).

Nu ga ik er van uit dat de EURibor dus EURopees is toch?
Kun jullie mij dan uit leggen waarom ik in Duitsland een hypotheek rente heb van (schrik niet) 2,15%??

Hoi Memphis83,

We hebben je vraag verplaatst naar dit topic, omdat er hier deels antwoord wordt gegeven op je vraag (zie onderstaande uitleg over de opbouw van de hypotheekrente).
De Euribor is een indicator van de rente die banken elkaar vragen wanneer ze geld aan elkaar uitlenen. In hoeverre de Euribor gebaseerde basisrente deel uit maakt van het rentetarief van een hypotheek staat vastgesteld in het contract met de bank. Zie www.euribor.nl voor meer info.

Hoe de rente van jouw hypotheek is opgebouwd, durven we dus niet te zeggen.
Ik zie heel vaak op dit forum de term Euribor voorbij komen. Het blijkt dat de SNS-Bank en andere banken hierop hun Rentes aanpassen (Spaar en/of Hypotheek). Nu ga ik er van uit dat de EURibor dus EURopees is toch? Kun jullie mij dan uit leggen waarom ik in Duitsland een hypotheek rente heb van (schrik niet) 2,15%?? Hoi Memphis83, We hebben je vraag verplaatst naar dit topic, omdat er hier deels antwoord wordt gegeven op je vraag (zie onderstaande uitleg over de opbouw van de hypotheekrente). De Euribor is een indicator van de rente die banken elkaar vragen wanneer ze geld aan elkaar uitlenen. In hoeverre de Euribor gebaseerde basisrente deel uit maakt van het rentetarief van een hypotheek staat vastgesteld in het contract met de bank. Zie www.euribor.nl voor meer info. Hoe de rente van jouw hypotheek is opgebouwd, durven we dus niet te zeggen.

Ik was um al kwijt, maargoed een antwoord op jouw vraag Tibor:
N¶tiger Kredit: € 110.830,50

Effektivzins: (Rente) 2,15% € 2.382,86 Pro Jahr
Tilgungssatz: (Aflossing) 2,00% € 2.216,61 Pro Jahr
Monatliche Rate: € 383,29
Aanvulling: de HRA (uniek in de wereld, alleen in Nederland!) is een "schijnteruggave" aan de huizenbezitter. Het gebrek aan concurrentie in Nederland tussen banken (SNA, ING, ABN-AMRO MOGEN als staatsgesteunde bedrijven) GEEN SCHERPE concurrerende hypotheekrente aanbieden, rest de Rabo.
Het feit dat we in Nederland een HRA kennen: de huizenbezitter is dat direct al weer kwijt aan de banken,
door de HRA ligt de hypotheekrente in Nederland alleen al 1% hoger dan in omringende landen. HRA is niets anders dan (verkapte) steun aan banken.

En de bonussen moeten natuurlijk betaald worden......
Aanvulling: medewerkers van banken ontvangen, als onderdeel van hun arbeidsvoorwaarden, in vergelijking met "gewone stervelingen" een aanzienlijke korting op hun hypotheek van de bank voor wie ze werken. Deze korting wordt NIET ALS (belastbaar) inkomen beschouwt.

En dat zou natuurlijk wel moeten, net zo goed als een lease-auto van de zaak bijgeteld moet worden.
beschouwt = beschouwD
Weet je wat het is je wordt in Nederland gewoon keihard genaaid, hier zijn natuurlijk niet alleen de banken verantwoordelijk voor.
Denk eens aan de nederlandse staat.
Simpel voorbeeld:
- Waarom is in duitsland alleen al de Benzine 20ct/l goedkoper ?? (Sorrie vergelijk de E10 met Euro 95 maar mijn auto rijdt daar net zo zuinig op).
- Waarom is in duitsland de prijs van het levensonderhoud niet goedkoop maar preiswertig zoals ze dat daar zo mooi zeggen.
Inderdaad Memphis83, we worden keihard genaaid: kwartje van Kok, 1000 euro Prutte, na het zuur het zoet en ga maar door. De nieuwe baas van de SNS (EEN AMBTENAAR!! NU) krijgt 550.000 euro per jaar, een "beetje veel" boven de Balkenende norm. En wie betaalt dat? Juist. En met de vervloekte liberalisering, privatisering, marktwerking worden winsten geindividualiseerd en verliezen gecollectiviseerd. De maatschappij is ziek. Binnenkort winstuitkeringen door ziekenhuizen, kan het nog zieker?? Dat wordt wel betaald uit de zorgpremie en ER. En Prutte vindt de ophef daarover bespottelijk, wat weer aantoont dat de MP wereldvreemd, zo niet autistisch is.
Wat Duitsland betreft: helemaal gelijk! Als grensbewoner (en voor zaken) doen wij 95% van onze boodschappen in Duitsland (morgen weer) altijd elke 10 dagen.Niet alleen zijn de prijzen van levensmiddelen, drank, sigaretten, benzine daar aanzienlijk lager (verse zalm 8 euro per kg b.v.) de kwaliteit van brood, vlees(waren) etc. is ook nog aanzienlijk beter, Duitse "Gr¼ndlichkeit" Mijn vrouw en ik maken er een sport van om afgezien van de vaste lasten ZOWEINIG MOGELIJK in Nederland uit te geven. Weg met die btw van 21%!
Badge +1
[Ik was um al kwijt, maargoed een antwoord op jouw vraag Tibor:
N¶tiger Kredit: € 110.830,50

Effektivzins: (Rente) 2,15% € 2.382,86 Pro Jahr
Tilgungssatz: (Aflossing) 2,00% € 2.216,61 Pro Jahr
Monatliche Rate: € 383,29

Dat is inderdaad een erg gunstige rente 😉. Het verschil zit dus in de overige componenten naast de Euribor (oa funding, afdekken risico's, systeemkosten).
Hallo Agnoste,

Hartelijk welkom op SNS Community. SNS Reaal, het moederbedrijf van SNS Bank, is de afgelopen periode natuurlijk veel in het nieuws geweest. We begrijpen en respecteren daarom je reacties. Het is ook goed om deze met ons te delen op de community. We willen je echter wel vragen om in de juiste topics te reageren.

We hopen dan ook dat je vaker een kijkje komt nemen op de community en het gesprek met ons aangaat. Misschien vind je het leuk om meer te lezen over de andere community leden en jezelf voor te stellen. Dat kun je in dit topic doen.
Inderdaad Memphis83, we worden keihard genaaid: kwartje van Kok, 1000 euro Prutte, na het zuur het zoet en ga maar door. De nieuwe baas van de SNS (EEN AMBTENAAR!! NU) krijgt 550.000 euro per jaar, een "beetje veel" boven de Balkenende norm. En wie betaalt dat? Juist. En met de vervloekte liberalisering, privatisering, marktwerking worden winsten geindividualiseerd en verliezen gecollectiviseerd. De maatschappij is ziek. Binnenkort winstuitkeringen door ziekenhuizen, kan het nog zieker?? Dat wordt wel betaald uit de zorgpremie en ER. En Prutte vindt de ophef daarover bespottelijk, wat weer aantoont dat de MP wereldvreemd, zo niet autistisch is. Wat Duitsland betreft: helemaal gelijk! Als grensbewoner (en voor zaken) doen wij 95% van onze boodschappen in Duitsland (morgen weer) altijd elke 10 dagen.Niet alleen zijn de prijzen van levensmiddelen, drank, sigaretten, benzine daar aanzienlijk lager (verse zalm 8 euro per kg b.v.) de kwaliteit van brood, vlees(waren) etc. is ook nog aanzienlijk beter, Duitse "Gr¼ndlichkeit" Mijn vrouw en ik maken er een sport van om afgezien van de vaste lasten ZOWEINIG MOGELIJK in Nederland uit te geven. Weg met die btw van 21%!

Heerlijk is dat he, even snel bij Enschede de grens over 🙂
[Ik was um al kwijt, maargoed een antwoord op jouw vraag Tibor: N¶tiger Kredit: € 110.830,50 Effektivzins: (Rente) 2,15% € 2.382,86 Pro Jahr Tilgungssatz: (Aflossing) 2,00% € 2.216,61 Pro Jahr Monatliche Rate: € 383,29
Dat is inderdaad een erg gunstige rente 😉. Het verschil zit dus in de overige componenten naast de Euribor (oa funding, afdekken risico's, systeemkosten).

Er zit wel een adder onder het gras, deze bank financieerd alleen 100% van de koopprijs van het huis.
Dus nevenkosten a 10% moet je zelf betalen, maargoed, als je hier in nederland 10.000 op je rekening hebt staan komt de belasting ff alles inpikken, en in Duitsland, steek je het lekker in je huis.
Geen haan die er naar kraait.
Badge +1
als je hier in nederland 10.000 op je rekening hebt staan komt de belasting ff alles inpikken, en in Duitsland, steek je het lekker in je huis.

Begin nu te twijfelen of ik niet ook in Duitsland moet gaan wonen 😉.
Als de banken nou eens wat eerlijker rente in rekening brengen scheelt dat de consument bij een gemiddelde hyp. van € 220.000,- al gauw € 200,- bruto per maand, zou zo de economie misschien niet weer wat op gang komen?

Reageer