SNS

Beantwoord

Einde PNAPI Java(TM) plugin support in Chrome

• 26 mei 2015
  • 10 Reacties
  • 1135 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Vanaf Chrome versie 42 staat de PNAPI plugin support uit, welke nodig is om in de browser Java(TM) te gebruiken. Tot versie 45 is deze nog wel handmatig aan te zetten via een speciale setting.

Bij de overgang van Chrome versie 42 naar versie 43 krijg ik netjes waarschuwingen dat de SNS beleggen website gebruik maakt van deze NPAPI plugin voor de Java(TM) code op de site.

Wanneer wordt de SNS beleggen website aangepast opdat dit straks geen probleem wordt voor de klanten van SNS beleggen?

Groeten,
Stefan
icon

Beste antwoord door Dennis 29 mei 2015, 11:45

Hoi allemaal,

Onze marketeer geeft aan dat het (aanstaande) probleem bekend is. Er wordt nu bekeken wat de impact is. Ons streven is om Chrome te blijven ondersteunen, maar dat is afhankelijk van de impact. Wordt vervolgd 🙂.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +1
Hoi Stefan,

Ik moest stiekem wel weer een beetje lachen om je bericht; wat een termen 😛. Gelukkig snap ik de strekking van je vraag en ik zet het voor je uit.
Mooi dat je dit tijdig aan de kaak stelt.
Reputatie 3
Badge +1
Hi Kirsty,

Als ik jou aan het lachen heb gemaakt, dan heb ik meteen al een positief effect bereikt met mijn bericht ;)

Helaas is het probleem ook erg technisch van aard. Vaak werkt het averechts om er dan een heel beschrijvend uitlegverhaal omheen te breien. Aangezien het toch naar de techneuten moet worden doorgezet, leek het mij het handigst om gewoon het jargon te gebruiken en de tekst kort.

Mochten er nog aanvullende vragen zijn, dan weten jullie mij wel te vinden verwacht ik. Neem er rustig de tijd voor, want het duurt nog even voordat de chrome browser op versie 45 zit. Ik wil alleen maar bereiken dat dit aankomend probleem tijdig wordt onderkend zodat er voldoende tijd over blijft om met een goede oplossing te komen voor de SNS beleggen website. 

Groeten,
Stefan
Badge +1
De techneuten smullen hiervan Stefan 😉. We laten het weten als er nog aanvullende vragen zijn. Geniet van je dag verder.
Reputatie 3
Badge +1
Toch even een poging in 'gewone mensen taal' ;):

De SNS beleggen website maakt gebruik van Java code. Java is een soort programmeertaal die je kunt integreren in je webpagina om deze dynamisch te maken. In dit geval zorgt Java er bijvoorbeeld voor dat de koersen (van fondsen, indexen, etc.) gedurende de handelsdag voortdurend in je scherm worden bijgewerkt. 

Om Java te kunnen gebruiken moet je op jouw computer een JRE (Java Runtime Engine) installeren. Deze kun je gratis downloaden van de java.com website. Vanuit de browser kun je deze JRE benaderen via een generieke plugin (PNAPI), die het mogelijk maakt om Java code uit te voeren als je naar een website gaat die Java code bevat. Deze PNAPI wordt daarnaast ook gebruikt voor SilverLight en Facebook Video.

Omdat deze plugin ook door malware kan worden gebruikt om jouw computer te infecteren (door te surfen naar een website die actieve code bevat van een hacker), heeft Google besloten om de ondersteuning van deze PNAPI te beeindigen. Hierover is al het nodige geschreven door o.a. webwereld en ook de makers van Java.

Vanuit veiligheid geredeneerd ben ik hier een voorstander van. Maar dat betekent wel dat de websites die nu nog Java gebruiken, hun website moeten aanpassen zodat ze dezelfde functionaliteit bieden zonder gebruik te maken van Java of SiverLight code. Dat geldt dus ook voor de SNS beleggen website. De simpelste oplossing is door Java eruit te slopen. Daarmee verlies je natuurlijk wel de nodige functionaliteit. Misschien dat men al bezig is om de verouderde beleggen website een grote update te geven, waarbij ze dit probleem meteen meenemen. Ik ben daarom benieuwd wat SNS gaat doen.

Groeten,
Stefan
Badge +1
Toch even een poging in 'gewone mensen taal' ;):

De SNS beleggen website maakt gebruik van Java code. Java is een soort programmeertaal die je kunt integreren in je webpagina om deze dynamisch te maken. In dit geval zorgt Java er bijvoorbeeld voor dat de koersen (van fondsen, indexen, etc.) gedurende de handelsdag voortdurend in je scherm worden bijgewerkt. 

Groeten,
Stefan

Haha, dank voor de 'vertaling' Stefan 🙂.
Stefan, je bedoelt ws. NPAPI en geen PNAPI.  En misschien wordt PPAPI wel de oplossing... 
Reputatie 3
Badge +1
Stefan, je bedoelt ws. NPAPI en geen PNAPI.  En misschien wordt PPAPI wel de oplossing... 

Je hebt helemaal gelijk: NP = Netscape Plugin API
PPAPI is wel de toekomst, maar de vraag is natuurlijk of Oracle (huidige eigenaar van Java) in staat c.q. bereid is om een JRE te bouwen met PPAPI support. Ik kan hierover nog weinig concreets vinden. Wil je daarop gokken als (Java afhankelijke) website beheerder?
Hoi allemaal,

Onze marketeer geeft aan dat het (aanstaande) probleem bekend is. Er wordt nu bekeken wat de impact is. Ons streven is om Chrome te blijven ondersteunen, maar dat is afhankelijk van de impact. Wordt vervolgd 🙂.
Reputatie 4
Badge +1
Tsja, volgens mij is het probleem niet per se Chroom, maar de Java dinges.

Nu is het Chrome, maar strax ondersteunen Firefox, Internet Explorer, Opera en  die nieuwe MS browser het ook niet meer...
Badge +1
Hoi leden,

Nog even voor de zekerheid: er zijn vooralsnog geen aanpassingen gepland voor SNS Beleggen sites. Wel wordt er gekeken hoe we met deze verandering omgaan.
Qua planning is daar nog niets over bekend, we (Webcare) worden op de hoogte gehouden.

Reageer