SNS

Geplande overschrijving verdwenen

• 13 augustus 2017
  • 63 Reacties
  • 6493 Keer bekeken

Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 3
Badge +3
Beste @Koos en @Blacktomcat,

Het is belangrijk dat klanten erop kunnen vertrouwen dat het betalingsverkeer vlekkeloos verloopt. Je mag van ons verwachten dat we integer handelen. Wanneer iemand concreet onze hulp nodig heeft met bijvoorbeeld (verdwenen) ingeplande/periodieke overboekingen, dan helpen we mensen persoonlijk door zorgvuldig uit te zoeken waar het mis gaat en hoe we het kunnen verbeteren. Ik stel voor dat het onnodig alarmeren nu stopt, het draagt niet bij aan het vinden van oplossingen. Iedereen die van mening is dat iets niet goed gaat, kan erop rekenen dat we het probleem serieus aanpakken.

Om het gevoel van twijfel en/of verwarring weg te nemen, wil ik graag benadrukken dat de volgende informatie geldig is: een periodieke overboeking die 3 maanden achter elkaar niet is uitgevoerd, wordt automatisch verwijderd. Aanvullende informatie over het instellen van periodieke overboekingen lees je op onze website. Voor wie de kleine lettertjes wil lezen over ingeplande/periodieke overboekingen, de voorwaarden van SNS Betalen lees je hier.

Mensen die op dit moment via e-mail een navraag hebben lopen bij @Vroni of @Sanne K krijgen persoonlijk antwoord.
Nogmaals: het gaat hier NIET over periodieke overboekingen, dus je geeft nog steeds gee n antwoord op de prangende vragen. Je benadrukt zaken die hier helemaal niet ter discussie staan, dus : waarom? Als de bewering van Sanne waar is, is het vertrouwen geschonden, tenzij Sanne bedoelt wat je nu beschrijft en dat dat in andere gevallen niet plaatsvindt. Maar dan wil ik dat graag ergens bevestigd zien.

Het is logisch om de mogelijk gedupeerden persoonlijk te antwoorden, maar de kwestie is in dit forum naar voren gebracht en lijkt door Sanne op verontrustende, maar mogelijk ongelukkige wijze te zijn verklaard.
Het lijkt mij dus voor veel mensen en voor de reputatie van SNS van belang om een en ander breder bekend te maken en toe te lichten. Met de huidige niet-ter-zake-doende reacties zal het vertrouwen alleen maar minder worden.
Reputatie 1
Goedemiddag @Koos, sorry. Ik was hierin niet volledig. Wat @Evelyn SNS zegt klopt, een periodieke overboeking die 3 maanden achter elkaar niet is uitgevoerd, wordt automatisch verwijderd. Hieronder leg ik je er meer over uit:

Situatie voor 27 februari 2017
  • Eerder werden POV's (periodieke overboeking) alleen beëindigd bij interne foutcodes. Bij externe foutcodes was er geen procedure waardoor POV's werden beëindigd. Dit is gelijk getrokken. In beide gevallen worden POV's beëindigd als deze meerdere malen achter elkaar niet uitgevoerd kunnen worden.
  • Het verwijderen van een POV werd eerder niet gecommuniceerd aan de klant.
Hoe ziet de nieuwe procedure eruit?
Interne foutcode: Er is onvoldoende saldo, de (interne) begunstigde is opgeheven of de rekening is geblokkeerd.
  • Verwijderen POV: Nadat er 3 x 5 opeenvolgende pogingen zijn mislukt, wordt de POV verwijderd. Lukt het een POV uit te voeren? Dan start de teller van mislukte POV's weer bij 0. De POV wordt dan niet verwijderd.
  • Informeren: De klant ontvangt een 0-boeking bij een niet uitgevoerde POV en een 0-boeking bij het verwijderen van de POV. Bij het verwijderen ziet de klant 2 x een 0-boekingen op 1 dag.
Externe foutcode: De rekening is opgeheven, incorrect of geblokkeerd.
  • Verwijderen POV: Wanneer er 3 achtereenvolgende POV’s retour zijn geboekt met een foutcode, dan wordt de POV verwijderd.
  • Informeren: De klant ontvangt een retourboeking bij een niet uitgevoerde POV met een toelichting en een 0-boeking bij het verwijderen van de POV.
Wat leest de klant?
  • Tekst POV niet uitgevoerd
  • Uw periodieke opdracht van [bedrag] euro aan [iban] kon niet worden uitgevoerd. Voorkom achterstand en verzend de opdracht (eenmalig) opnieuw.
  • Tekst beëindiging POV
  • Uw periodieke opdracht van [bedrag] euro aan [iban] is driemaal achtereen geweigerd. De periodieke opdracht is daarom komen te vervallen.
Sanne K, dank voor deze toelichting.

Blijft staan wat je bedoelde met de zin: Daarnaast verwijderen we ingeplande overschrijvingen die langer dan 3 maanden zijn ingepland.
Goedemorgen @Blacktomcat en @Koos,

Zo te lezen is er wat ruis op de lijn. Alleen verzonden en geweigerde betaalopdrachten verwijderen we automatisch na 3 maanden uit 'Verzonden overschrijvingen'. De verzonden (en dus uitgevoerde) opdrachten zijn dan terug te vinden in de transactielijst. Ingeplande overschrijvingen blijven uiteraard staan totdat ze zijn uitgevoerd. De zin "Daarnaast verwijderen we ingeplande overschrijvingen die langer dan 3 maanden zijn ingepland" is dus wat kort door de bocht en klopt niet helemaal. Beantwoord dit jullie vraag?
Als dit betekent dat voor de toekomst ingeplande overschrijvingen NOOIT worden verwijderd ben ik blij. Maar als ook daar weer subtiele nuanceringen op mogelijk zijn, verneem ik dat graag.
De zinsnede "klopt niet helemaal" vind ik nog steeds onduidelijuk. Naar mijn mening zou die helemaal niet mogen kloppen wanneer we het over ingeplande eenmalige overschrijvingen hebben.

De communicatiestoornis zit in de uitbreidingen die jullie aan de vraagstelling koppelen, in de ijver om uitgebreider antwoord te geven dan waarom wordt gevraagd. De vraag ging over ingeplande overschrijvingen, maar intussen hebben we het uitgebreid gehad over periodieke overschrijvingen, verzonden overschrijvingen en uitgevoerde overschrijvingen, met daardoor de nodige mitsen en maren en uitzonderingssituaties die niets te maken lijken (?) te hebben met ingeplande (eenmalige) overschrijvingen. De vraag was dus (wat mij betreft) vele malen simpeler dan jullie het hebben opgevat.
Ik denk dat het nu wel duidelijk is, dat overschrijvingen, al dan niet periodiek ingeboekt, na 3 maanden automatisch verwijderd worden als de opdracht niet kon worden uitgevoerd (door wat voor reden dan ook).

Blijft staan waarom er bij sommige mensen overschrijvingen verdwijnen nog vóór de datum waarop ze hadden moeten worden uitgevoerd. Er van uitgaande dat de mensen die opdrachten niet zelf hebben ingetrokken.
Reputatie 1
Ingeplande overschrijvingen en periodieke overschrijven hebben erg veel met elkaar te maken. Als je een opdracht van tevoren maakt, of het eenmalig of wekelijks, maandelijks of om een andere termijn gaat, dan zien wij dat als een periodieke overboeking. Deze hoort bij je ingeplande opdrachten te staan. Het mysterie rond de verdwenen overschrijvingen kan alleen worden verklaard als het om overschrijvingen gaan die richting de Belastingdienst hadden moeten gaan en zijn ingepland via Mijn SNS (internetbankieren). Dit is namelijk helaas nog steeds niet mogelijk. Het is wél mogelijk om deze in de app in te stellen. Als het om andere bedrijven gaat, dan lezen we dit graag.
Bij sommigen ging het om betalingen aan het CJIB. Gelden daar dezelfde regels voor als bij de belastingdienst? Voor mij is het CJIB nie hetzelfde als de Belastingdienst.
En ik meen te herinneren dat er bij iemand een overschrijving naar een glazenwasser was verdwenen.
Ingeplande overschrijvingen en periodieke overschrijven hebben erg veel met elkaar te maken. Als je een opdracht van tevoren maakt, of het eenmalig of wekelijks, maandelijks of om een andere termijn gaat, dan zien wij dat als een periodieke overboeking.

Dat kan ik mij voorstellen, en klinkt ook logisch.
Ik plan zelf regelmatig terugkerende betalingen nooit als periodiek in. Door ze als (bijvoorbeeld) 12 losse maandelijkse overschrijvingen in te plannen voorkom ik meningsverschillen over vooraf- of achteraf betalingen. Ik zet in de omschrijving voor welke periode het is bedoeld. Iets meer werk (hoewel copy-paste hier ook nuttige diensten verricht) maar veel meer duidelijkheid.
Bovendien is het dan makkelijker om er één aan te passen, indien nodig.
Goedemiddag @Blacktomcat,

Over betalingen aan het CJIB heb ik geen meldingen ontvangen over verdwenen ingeplande overschrijvingen. Als je (of iemand anders) een concreet voorbeeld hebt met datum en tijdstip, dan lees ik dat graag en zoeken we uit wat er aan de hand is.
Volgens mij heeft Barnette op 20 februari aangegeven dat het een betaling richting CJIB ging (zie pagina 1 van dit topic):

Ik weet niet meer precies wanneer ik m infepland heb, op de dag dat ik de boete binnen kreeg, ik denk niet dat dit langer dan 3 maanden geleden was. En ik heb de betaling via de app ingevoerd. Er is wel een rekening gekoppeld aan de mijne maar de geplande betaling is tot kort voordat de betaling gepland was steeds zichtbaar geweest. Ik dacht dan ook dat ie eerder was afgeschreven maar dit bleek niet het geval. Ik heb zelfs gecheckt bij het cjib. Er was idd geen betaling ontvangen.

En mars585 op 7 juli ook.
In dit geval hebben we graag een recent voorbeeld, omdat er alweer veel veranderd is in de SNS omgeving en er allerlei updates zijn geweest. Als 1 van jullie pas geleden een probleem heeft gehad met een betaling aan het CJIB, dan lezen we hier graag meer over.

Reageer