GWK stopt met contant geldstorten bij servicepunten

• SNS Topper
  • 685 reacties
Stort je wel eens geld bij een GWK Travelex Servicepunt? Bijvoorbeeld in een winkel van Primera of Vivant? Jammer genoeg heeft GWK besloten om vanaf 1 april 2016 te stoppen met contant geld storten bij deze servicepunten. Contant geld storten kan nog steeds bij een GWK Travelex vestiging. Deze vind je in de grotere treinstations, stadscentra en op de luchthavens. De dichtstbijzijnde GWK vestiging vind je op snsbank.nl/geldstorten.

We werken ondertussen hard aan een goed en veilig alternatief, dit is niet direct voorhanden. Zodra hier nieuws over is, horen jullie dit direct.

230 Reacties

Wanda schreef:

We werken ondertussen hard aan een goed en veilig alternatief, dit is niet direct voorhanden. Zodra hier nieuws over is, horen jullie dit direct.

Via Stortautomaten van 'andere banken'? Nu betaal je daar nog 7 euro voor volgens mij, maar hier kan de SNS vast afspraken over maken met de banken... :)
Wanda schreef:

Stort je wel eens geld bij een GWK Travelex Servicepunt? Bijvoorbeeld in een winkel van Primera of Vivant? Jammer genoeg heeft GWK besloten om vanaf 1 april 2016 te stoppen met contant geld storten bij deze servicepunten. Contant geld storten kan nog steeds bij een GWK Travelex vestiging.

Gezien de ontplooide bezigheden is dit voor de SNS ook een verrassing?!
Ik meen me te herinneren dat hier op de community al eerder klanten hebben geklaagd dat het door hun bezochte GWK Travelex Servicepunt geen cash storting accepteerde. Kennelijk was dit dan toch al een (voorgenomen?) besluit van GWK...
Waarom is er in de gehele provincie zeeland geen enkele mogelijkheid meer om contant geld te storten.
Ik moet nu naar Roosendaal om contant geld wat ik ontvangen heb op mijn rekening te storten. Dat is 62,2 km heen en 62,2 km terug dat is dus 125 km rijden.
Naar mijn mening behoorlijk belachelijk en zeker niet klantgericht.
Hoi Meuboo,

Allereerst welkom op onze community.

Ik heb je bericht verplaatst naar dit topic. We vinden het erg vervelend dat GWK dit heeft besloten. Wil je je postcode, huisnummer en geboortedatum sturen naar webcare@sns.nl, onder vermelding van 'Community - GWK'. Dan kijk ik graag of er nog andere mogelijkheden voor je zijn.

Nu je de weg naar onze community hebt gevonden, hoop ik je natuurlijk vaker te zien hier. Om je een beetje wegwijs te maken is het handig om het topic ‘Welkom op de community’ eens door te lezen. In dit topic ‘Het SNS Team stelt zich voor’ kun je kennismaken met het SNS Team.
Ik ben iemand die regelmatig contant geld ontvangt.
Als ik dat op mijn rekening wil storten moet ik daarvoor 125 km met de auto rijden, 62,5 heen en 62,5 terug.
Dat alles omdat er in mijn buurt geen enkele mogelijkheid is om dat te doen.
Niet erg klantvriendelijk.
Wat is mijn alternatief ?????
meuboo schreef:

Als ik dat op mijn rekening wil storten moet ik daarvoor 125 km met de auto rijden, 62,5 heen en 62,5 terug.

Het alternatief is een andere bank kiezen waar je (waarschijnlijk) tegen een hoger maandtarief voor een vergelijkbaar betaalpakket nog wel (soms tegen betaling) geld kunt storten op die betaalrekening.
Hallo Meuboo ,
In sommige situaties ontkom je inderdaad niet aan het opnemen of storten van contant geld.
In mijn situatie gebruik ik een ING betaalrekening met een Oranje betaalpakket , tarief met een tweede pasje 4,35 + 3 = € 7,35 , dus dat tarief ligt nog iets onder dat van de SNS.
U kunt tot € 30.000 storten , bij bedragen boven € 15.000 is identificatie verplicht bij een ING servicepunt. Eerste 6 stortingen zijn gratis , daarboven zijn de kosten € 6 per keer.
In dit forum heb ik al vaker aangegeven dat ik het een merkwaardige zaak vind dat de SNS in haar zogenoemde SNS winkels zich onthoudt van enige service op het gebied van contant betaalverkeer.
met vriendelijke groet ,
Axasjaak
meuboo schreef:

Hoi Meuboo en Natan,

Allereerst welkom op de community. Ik begrijp dat je een flinke afstand moet overbruggen om contant geld op je rekening te storten. We vinden het jammer dat GWK gestopt is met de servicepunten bij Primera en Vivant, het is niet onze bedoeling om je op kosten te jagen. Gaat het in jouw geval om het sluiten van een servicepunt van GWK? Als je je postcode, huisnummer en geboortedatum stuurt naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - contant geld Meuboo', dan kijk ik welk alternatief we bieden.

Ik heb jouw bericht (en de reacties van de leden) verplaatst naar een bestaand topic over dit onderwerp. Natan, jij quote Meuboo; heb je hetzelfde probleem? Dan ontvang ik ook graag jouw gegevens.

Omdat dit jullie eerste bericht is op de community, wil ik graag op twee topics wijzen. Misschien vinden jullie het leuk om het topic ’Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder is er ruimte om je voorstellen in de Koffiekamer.
Hoi Dennis ,

Ik heb al eens eerder het idee geopperd dat de Regio Bank wel eens een gedeeltelijke oplossing zou kunnen bieden.
Wellicht kunnen enkele verstandige lieden eens hierover nadenken over de praktische kant hiervan.
Groet,
Axasjaak
Stefan schreef:

Het alternatief is een andere bank kiezen waar je (waarschijnlijk) tegen een hoger maandtarief voor een vergelijkbaar betaalpakket nog wel (soms tegen betaling) geld kunt storten op die betaalrekening.

Oei, wat een slechte reactie. Stefan suggereert dat de SNS-bank zich niets hoeft aan te trekken van een slecht onderdeel in haar service, omdat ze elders goed is. Van een klantenraad had ik iets anders verwacht!
Ik moest onlangs geld storten. Ik probeer mij verre te houden van banken met merkwaardige gewoonten, zoals ABN en ING en heb met overtuiging gekozen voor SNS en Triodos. Maar, dan moet je naar de GWK om geld te storten. Niet alleen, zo blijkt uit dit topic, moet je daarvoor ver weg, maar als je er dan bent, is het nog kommer en kwel.
Ik had uit een transactie een paar duizend euro contant en bood dat aan bij GWK Eindhoven. Er werd mij gevraagd naar een bewijsje, waar ik dat geld vandaan had. Volgens de dame aan het loket mocht ze dat bij elk bedrag, hoe klein ook, vragen. Ik had uiteraard geen bewijsje. Na het nodige heen en weer gepraat mocht het wel. Het storten duurde eindeloos. Het leek wel alsof de dame de complete werken van Shakespeare moest uittikken, zoveel werd er op het toetsenbord gewerkt.
Een maand later verkocht ik mijn boot en de koper wilde graag contant betalen. Ik dacht, nu doe ik het goed, dus ik nam een kopie van de verkoopovereenkomst mee naar het GWK in Heerlen. Het eerste wat de dame aldaar zei was, dat geldt niet, zo'n papier kan iedereen maken. Ja,uiteraard, iedereen kan iets verkopen, dus kan ook iedereen een verkoopovereenkomst maken.
Na weer getyp en getuur op een beeldscherm zei ze opeens: ik kan trouwens met u geen zaken doen. Op mijn begrijpelijke vraag waarom niet zei ze 'Dat mag ik niet zeggen, in verband met privacy'. Toen vielen mijn klompen uit: een bank verzint iets, waarvan ik last heb en ik mag niet weten wat het is. Ik weet dus zelfs niet of het verzinsel van de SNS of van de GWK komt.

Ik sluit mij aan bij eerdere inbrengers, dat SNS zou moeten zoeken naar andere mogelijkheden om te storten.Uiteindelijk is SNS de partij die gestopt is met bankkantoren, omdat dat goedkoper is. Een gewone bank hoort er dan voor te zorgen dat de service gewoon doorgaat. Wellicht dat inderdaad de Regiobank hier bij kan helpen.
StefBlom schreef:

Volgens de dame aan het loket mocht ze dat bij elk bedrag, hoe klein ook, vragen. Ik had uiteraard geen bewijsje. Na het nodige heen en weer gepraat mocht het wel. Het storten duurde eindeloos. Het leek wel alsof de dame de complete werken van Shakespeare moest uittikken, zoveel werd er op het toetsenbord gewerkt.
Ik sluit mij aan bij eerdere inbrengers, dat SNS zou moeten zoeken naar andere mogelijkheden om te storten.

Goedemorgen Stef,

Ik snap dat je hiervan baalt. GWK kan inderdaad vragen naar de herkomst en bestemming van het bedrag. Dit zijn zij wettelijk verplicht, bijvoorbeeld voor de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme. Het GWK controleert hier streng op en kan om een bewijs vragen. Stortingen vanuit zakelijke herkomst worden niet geaccepteerd.

Zoals Wanda ook aangeeft, werken we aan een goed en veilig alternatief. Zodra dit alternatief vorm krijgt, delen we dat uiteraard hier.
StefBlom schreef:

Stefan schreef:

Oei, wat een slechte reactie. Stefan suggereert dat de SNS-bank zich niets hoeft aan te trekken van een slecht onderdeel in haar service, omdat ze elders goed is. Van een klantenraad had ik iets anders verwacht!

Nee hoor, dat suggereer ik niet. Ik vind dat je een service (zoals het kunnen storten van geld) beter niet kunt aanbieden, dan dat je het uitbesteedt aan een partij als GWK die dit op een zeer klantonvriendelijke manier uitvoert; jouw ervaringen zijn helaas niet uniek als je even op de community zoekt. En als je op dit moment op zoek bent naar een alternatief (lees: een bank die deze service aanbiedt tegen een een betere kwaliteit), dan moet je nu niet bij SNS zijn. Hetzelfde geldt (wat mij betreft) helaas ook voor de SNS creditcard.
Als lid van de klantenraad probeer ik de SNS juist te confronteren en te prikkelen met het risico dat klanten zullen weglopen als ze lange tijd een slecht werkende dienst aanbieden!

PS.: ik sta achter de redenering die de SNS bank hanteert dat ze liever geen kasfunctie in de SNS winkels willen hebben om zo het tarief van SNS betalen laag te houden (en rente te geven op de betaalrekening).
Beste Stefan,

Ok, geaccepteerd. Toch blijf ik er bij, dat wellicht SNS hier een onterechte bezuiniging heeft doorgevoerd. Veel klanten krijgen om welke reden dan ook contant geld binnen en willen dat storten.
GWK kan inderdaad vragen naar de herkomst en bestemming van het bedrag. Dit zijn zij wettelijk verplicht, bijvoorbeeld voor de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme. Het GWK controleert hier streng op en kan om een bewijs vragen. Stortingen vanuit zakelijke herkomst worden niet geaccepteerd.

Beste Tibor,
Zoals zo vaak gebeurt, wordt hier de realiteit uit het oog verloren. Denk je nu echt dat een bedrag van € 5000,-- een belangrijke bijdrage kan leveren aan witwassen en/of terrorisme? Bedragen van enkele tienduizenden euro's zijn heel gebruikelijk in het particuliere betalingsverkeer. Daar moet iets mee kunnen zonder dat mij banden met IS of zo worden aangerekend. Stel een redelijke grens, bv € 20.000 of zo en maak dat helder.

Blijft daarnaast nog mijn klacht dat 'er met mij geen zaken gedaan kunnen worden', zonder dat ik daarvan de reden kan horen (denkt men echt dat ik een terrorist ben?)

Stef Blom (geen terrorist)
GWK is wettelijk verplicht om na te gaan waar het contant geld vandaan komt bij het aannemen hiervan. Zoals gezegd kan ik me voorstellen dat dit in jouw situatie niet prettig is. Het is echter aan GWK om te bepalen waar deze grens ligt; hier hebben wij geen invloed op.
OK. Daar ben ik het mee eens. Maar ......
- hoe moet je dat bewijzen? Als ik een zelfgeschreven koopovereenkomst toon, wordt er gezegd "dat kan iedereen maken". Moet ik dan voor de verkoop van mijn bootje naar de notaris?
- er werd mij gezegd "ik kan met u geen zaken doen", zonder opgaaf van redenen "om redenen van privacy". Dat klinkt mij behoorlijk kafkaësk in de oren, gevangen in een eindeloze spiraal van een anoniem systeem.

Als laatste: mijn pleidooi was om dan maar geen zaken meer te doen met GWK. Als die een slechte service bieden aan jullie klanten, dan heeft SNS een verkeerde deal gedaan. Wellicht toch iets te weinig nagedacht voordat de eigen geldservices zijn afgeschaft?
Hoi StefBlom,

We staan nog steeds achter de beslissing om het geen kasfunctie meer in de SNS Winkel aan te bieden. Hierdoor besparen we een hoop kosten die we aan alle klanten teruggeven. We proberen altijd de beste service te leveren. Je opmerkingen nemen we dus ook zeker mee.

De vragen die je stelt, kun je het beste bij GWK stellen. Wij hebben geen inzicht in de regels die GWK moet hanteren volgens de wet. Ik hoop dat GWK je vragen kan beantwoorden en je zo weer snel geld kunt storten op je SNS rekening.
Het eerste probleem is, dat het GWK voor mij ver weg is (zo'n 6 km). Het tweede bezwaar hoop ik al in mijn vorige reacties weergegeven te hebben: de bejegening daar is stug en klantonvriendelijk. Ik kom daar liever niet meer en zoek mijn wegen wel buiten de SNS (bovendien: ik heb het daar gevraagd en geen bevredigende antwoordden gekregen - voornamelijk geen antwoorden).

Uiteraard is service altijd een afweging: het kost geld en wat is nu belangrijker? Ik begrijp uit de discussie, dat het voor veel meer klanten een punt is. Ze ontvangen regelmatig contact geld en hebben verschillende soorten problemen met GWK.
Zou het niet mogelijk zijn om een overeenkomst te sluiten met ABN/Amro of ING, die wel stort-automaten hebben? Ik kan me zelfs voorstellen, dat er een algemene stortautomaat komt, waarbij het niet uitmaakt bij welke bank je bent. Uiteindelijk werken pinautomaten ook vrijwel bank-onafhankelijk (ik weet wel dat het mechanisme daar iets anders is, maar toch ...)
StefBlom schreef:

Uiteraard is service altijd een afweging: het kost geld en wat is nu belangrijker? Ik begrijp uit de discussie, dat het voor veel meer klanten een punt is. Ze ontvangen regelmatig contact geld en hebben verschillende soorten problemen met GWK.
Zou het niet mogelijk zijn om een overeenkomst te sluiten met ABN/Amro of ING, die wel stort-automaten hebben?

Zoals gezegd werken we aan een goed en veilig alternatief. Uiteraard houden we je bij ontwikkelingen hiervan op de hoogte. Dank voor je signaal en je input.
Wouter schreef:

Hoi StefBlom,

We staan nog steeds achter de beslissing om het geen kasfunctie meer in de SNS Winkel aan te bieden. Hierdoor besparen we een hoop kosten die we aan alle klanten teruggeven. We proberen altijd de beste service te leveren. Je opmerkingen nemen we dus ook zeker mee.

De vragen die je stelt, kun je het beste bij GWK stellen. Wij hebben geen inzicht in de regels die GWK moet hanteren volgens de wet. Ik hoop dat GWK je vragen kan beantwoorden en je zo weer snel geld kunt storten op je SNS rekening.

Ik ga er me ook maar eens mee bemoeien. Helicopter view even.... Een bank die handelt in geld, het voornaamste middel dus,..je kunt het wel pinnen, maar niet wegbrengen? Kosten besparend? Op jaarbasis t.o.v. mensen die ergens anders een rekening opent omdat ze deze functie missen? (ik lees er ontzettend veel over! Hallo Benchmark!! ) Net een koffie fabriek, waar je toevallig alleen maar thee kan kopen. Beetje onzin allemaal...
Het gaat erom dat mensen hun geld kunnen storten, zodat ze er weer via de sns gebruik van kunnen maken. Heb ik het nog niet eens over de rente hiervan. Alles draait om vraag en aanbod. Zoals ik het zie is er veel vraag maar geen aanbod. Uit geschiedenis kan men opmaken dat zulke systemen, toch veranderen of niet meer werken. Wederom kunnen jullie mij refereren naar eerder gestarte discussies, maar je kunt natuurlijk ook zeggen "sorry mensen..dit werkt gewoon niet. We gaan er wat aan doen!" Ik ga ervan uit dat er voorlopig nog mensen zat zijn die ook in contanten handelen. Jullie zijn een bank..Of toch niet?
Ps.. En ja. Ik loop er ook vaak tegenaan!
Hoi ser21,
welkom in onze SNS community.
Je nodigt mij wel heel erg uit om te reageren. Je geeft aan met een "helikopter view" eens naar dit onderwerp te willen kijken (of eigenlijk zeg je dat je dat doet).
Mij ontgaat totaal je bewering in deze. Ik zie dat je alleen maar iets beweert wat in je straatje past. En dat noem ik dan geen "helikopter view".
Nee, volgens mij moet je inderdaad een beetje breder kijken en daarvoor kun je de eerder hier gevoerde discussies raadplegen. Mocht daar je opvatting onvoldoende naar voren komen of zelf totaal niet aan de orde komen, dan kun je daar je inbreng (graag) geven.
Nu doe je alsof je de wijsheid in pacht hebt en dat is echt niet zo. Bovendien negeer je alle klanten die al de moeite hebben genomen hun visie te geven. Dat past je misschien niet , dat kan. Maar neem svp mij wel serieus, anders heeft hetgeen zin met elkaar te discuteren
Groet,
Ben :cool:

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)