SNS

Het woud aan spaarproducten

• 1 oktober 2010
  • 29 Reacties
  • 6970 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Het is al genoemd in een paar discussies en reacties van community leden: de veelheid van verschillende spaarproducten met bijbehorende specifieke voorwaarden en rentes. Veel spaarders, mijzelf meegerekend, ervaren de introductie van telkens nieuwe spaarvormen als straf voor trouwe klanten. Immers het loont om telkens een nieuwe spaarrekening te openen die op dat moment het meest gunstig is, totdat je erachter komt dat het rendement (rente) over tijd steeds lager wordt en je weer over moet stappen op de volgende spaarvariant die dan weer als nieuw erbij komt. Daarbij ga je als klant natuurlijk ook weer kijken bij andere spaarbanken!Uiteindelijk zit ik als trouwe SNS klant opgescheept met een woud aan verschillende spaarrekeningen waar ik niets meer mee doe. Recentelijk heb ik er flink de bezem door gehaald en de meeste rekeningen opgeheven (dat kan sinds kort makkelijk en direct en zonder papier als je via "Mijn SNS" bent ingelogd). Maar is het niet veel verstandiger als SNS nu zelf eens het initiatief neemt om de bezem er door te halen en haar klanten gewoon 1 goed spaarproduct aanbiedt? De kostenbesparing die dit oplevert, kan dan vertaald worden naar een mooi rendement (rente), waarbij misschien nu eens trouwe klanten worden beloond!Stefan

29 reacties

Hoi Stefan,

Interessant discussieonderwerp. En ik ben het er zelf ook wel mee eens, maar dan vooral uit het oogpunt dat al die verschillende opties mij alleen maar verwarren. Wat is nou het beste?

Niet te veel keus, maakt het voor mij als consument toch makkelijker.

Wat vindt de rest?

Liz
Reputatie 3
Badge +1
Zie persbericht:

https://www.snsbank.nl/particulier/over-sns-bank/sns-bank-vereenvoudigt-spaarassortiment.html

Ben benieuwd wat dit voor mij gaat betekenen...

Stefan
Hoi Stefan,

Dank voor het delen van dit bericht! Goed nieuws!

Liz
Dag Liz

volgens mij is het simpel, maak 1 spaarrekening en een aantal deposito mogelijkheden.

Het gros van de consument valt niet voor weer een nieuw product dat dmv reclame en folders wordt aangeprezen.

De meeste mensen typen bij google: 'hoogste spaarrente' en die rekening openen ze.

Dus 1 rekening met nu 3% en de klanten stromen binnen!
Mensen die afkomen op 3% rente stromen ook net zo makkelijk weer uit.

Ik vind het spaarpotten idee van Aegon overigens wel weer handig. 1 spaarrekening, maar verschillende spaarpotten. Ik ken genoeg mensen die verschillende spaarrekeningen aanhouden voor verschillende doelen.

Wat ik een minpunt bij Aegon van dit product vindt, dat wanneer ik een rekeningoverzicht download ik dit per spaarpot moet doen. Beter zou zijn als dit 1 overzicht voor de gehele spaarrekening zou zijn en dan met een handige indeling gecategoriseerd naar spaarpotten.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Liz,

Weet jij wat de reden is waarom dit nieuws niet in de nieuwsrubriek van de community is/wordt gemeld? Het lijkt me wel relevant gezien de diverse discussies waaronder ook deze.

Hoe wordt bepaald welk nieuws hier wordt gepost (criteria)?

Stefan
Hoi Stefan,

Ben ik met je eens. Ik zal het navragen.

Er is een speciale groep SNS-medewerkers die bij elkaar komt om content te creeeren voor de SNS Community. Die is niet perse altijd gelinkt aan het nieuws op de SNS Bank website.

Groet Liz
Ik sluit me helemaal aan bij het openingsbericht van Stefan. Nieuwe klanten worden steeds met een hoge rente gelokt, en na verloop van tijd wordt de rente op het betreffende spaarproduct steeds lager, en wordt er weer een nieuw product met hoge rente ge?ntroduceert. Dit voelt echt als het afstraffen van bestaande klanten.

Eigenlijk heb je maar een zeer beperkt aantal spaarproducten nodig:

- een (internet-)spaarrekening waarbij je altijd volledig beschikking over je spaargeld hebt;

- een spaartraject waar je periodiek (maandelijks) automatisch een vast bedrag spaart en toewerkt naar een bepaald doel, met wat hogere rente maar beperkter mogelijkheid tussendoor geld op te nemen;

- en een spaarrekening/deposito waarbij je een vast bedrag voor een vastgesteld aantal jaar vastzet, waarbij de rente hoger is naarmate je je geld langer vastzet.

Volgens mij heb je dan voor elk wat wils, en hoeft er niet ieder jaar weer een nieuwere variant te woren bedacht, die dan weer met allerlei prijzige reclameacties in de markt moet worden gezet.
Reputatie 4
Badge +1

Eigenlijk heb je maar een zeer beperkt aantal spaarproducten nodig:

- een (internet-)spaarrekening waarbij je altijd volledig beschikking over je spaargeld hebt;

- een spaartraject waar je periodiek (maandelijks) automatisch een vast bedrag spaart en toewerkt naar een bepaald doel, met wat hogere rente maar beperkter mogelijkheid tussendoor geld op te nemen;

- en een spaarrekening/deposito waarbij je een vast bedrag voor een vastgesteld aantal jaar vastzet, waarbij de rente hoger is naarmate je je geld langer vastzet.

Volgens mij heb je dan voor elk wat wils, en hoeft er niet ieder jaar weer een nieuwere variant te woren bedacht, die dan weer met allerlei prijzige reclameacties in de markt moet worden gezet.

UNQUOTE

QFT
Hoi Sanne,

Dank voor die bijdrage. Waar had je die informatie precies gevonden (QFT?)? Misschien interessant voor de andere communityleden...

Liz
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Liz,

Bedankt voor deze aanvullende info! Ik begrijp nu beter hoe de inhoud van deze community site wordt gevoed.

Stefan
Reputatie 3
Badge +1
imzadi,

Het lijkt erop dat de SNS bank inderdaad deze strategie zo'n beetje gaat volgen. Zie: https://www.snsbank.nl/particulier/sparen/vergelijk-sns-spaarrekeningen.html

Wat ik hier eigenlijk nog een beetje in mis is de beloning voor trouwe klanten. Of moet ik de plusrekening (minimale inleg van 10.000 euro om de hoge rente te krijgen) zien als waardering voor trouwe spaarders?!

Beter zou zijn als je een soort van basisrekening hebt (internetsparen zonder verdere beperklingen), waar je op een aantal manieren extra bonusrente kunt krijgen:
- bedragen die langer dan x maanden vaststaan (vervanging voor klimrente en jaarsparen)
- als je saldo boven 10.000 euro is (vervanging plussparen)
- bedragen die je via automatische maandelijkse inleg spaart (vervanging maxisparen)

Je hebt dan nog maar 1 spaarekening nodig en de SNS bank hoeft mij er dan ook niet meer op te atenderen dat ik mijn geld beter kan overboeken van mijn maxisparen naar mijn plussparen als het spaarbedrag boven de 10.000 euro komt.

Het enige dat nog apart loopt, zijnde deposito's met een vaste looptijd tegen een vaste rente.

Stefan
Op zich ook wel een interessant voorstel, alleen wordt het dan wel heel erg onoverzichtelijk wat je rentepercentage is.

Als ik zeg maar 12.000 op m'n spaarrekening heb staan, waarvan 9.000 al langer dan x maanden en 5.000 via automatisch sparen is gestort, hoeveel rente krijg ik dan (gemiddeld) op m'n totale saldo. Technisch is alles uit te rekenen, maar inzichtelijk is het niet. En die inzichtelijkheid is een van de redenen het aantal spaarproducten te willen beperken.
Reputatie 4
Badge +1
hehe, de quote komt van de post boven mij , QFT betekend Quoted For Truth

QUOTED FOR TRUTH Used on internet forums when quoting someone with similar views as yours.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=qft

P.S. geeft eigenlijk nog maar s aan dat dit forum een quote-functie ontbeert die eea duidelijker zou maken
Reputatie 3
Badge +1
Daar heb je inderdaad een terecht punt te pakken. Het is minder transparant voor de spaarder. Sterker nog: in jouw voorbeeld krijg je ook nog eens de opslag omdat je ook voldoet aan de minimale 10.000 euro grens!

Om het eenvoudig te houden, zou je kunnen rekenen met slechts 2 percentages: 2,1% basisrente en een opslag van 0,4%
- voor het hele saldo als dat boven de 10.000 euro is
- voor het saldo dat je met automatisch sparen hebt opgebouwd
- voor het saldo dat x maanden op de rekening is blijven staan

Met andere woorden: als een deel van het geld aan meerdere criteria voldoet, krijg je toch alleen maar 1x die 0,4% extra over dat geld. Dat is redelijk inzichtelijk en vergelijkbaar met de huidige spaarvormen. In jouw voorbeeld zou je dus gewoon 2,5% krijgen over je gehele tegoed.

Netto onder de streep blijft het een afweging tussen enerzijds gemakkelijk een hoog rendement realiseren (zonder omkijken) en anderzijds een makkelijk controleerbare rekenmethode voor de renteberekening.

Overigens is die laatstgenoemde nu ook al niet erg inzichtelijk. De rente wordt namelijk op maandbasis berekend volgens het principe van 30 dagen per maand. Dat betekent in de praktijk dat je geen rente ontvangt op de 31e dag van de maand (jan, mrt, mei, jul, aug, okt, dec) en dat je op 28 februari 3x de (dag)rente krijgt. Natuurlijk merk je daar in de praktijk niet veel van doordat de rente toch pas op 1-1 na afloop van ieder jaar wordt bijgeschreven. Maar als je kijkt in "Mijn SNS" naar de opgebouwde rente op je spaarrekening en je speelt een beetje met de functie "Bereken de rente voor toekomstige datum binnen dit boekjaar", dan begrijp je wat ik bedoel...

Stefan
Hoi,

Ben net als meerdere hiervoor, dus ook al jaren aan het hoppen met m'n rekeningen (vnl binnen SNS). Met veel Bla Bla kondigden banken (incl. SNS) weer een nieuwe rekening aan met nog een hogere rente of met nog weer betere voorwaarden. In deze volgden de banken elkaar.

Wat mij betreft is het door Stefan gemelde artikel wederom een strategie die waarschijnlijk ook door andere banken gevolgd zal worden. Dus waarschijnlijk wederom een Bla Bla verhaal om klanten te winnen maar vooral om ze vast te houden. Nu niet direct bedoelt om de klant rijk te maken.

Gezien meerdere reakties hier en ook mijn reactie, is deze strategie voor mij veel aantrekkelijker. Ik hoef niet meer steeds op te letten hoe en wat. Alhoewel??? Op naar de volgende Bla Bla.

(Bla Bla = reclame/promotie verhaal)

Groet,

Ben
Reputatie 3
Badge +1
lol

Stefan
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reactie. En Stefan voor je uitgebreide uitleg en hulp aan imzadi. Hoop dat je er verder mee kan imzadi.

Groet Liz
Reputatie 3
Badge +1
Per toeval zag ik zojuist dat de 1% opnamekosten voor de SNS spaarmix rekening per 11 oktober 2010 zijn komen te vervallen:
www.snsbank.nl/particulier/sparen/spaarmix.html

Dat goed nieuws voor al die mensen die in het verleden een dergelijke rekening hebben geopend! Worden trouwe klanten ook eens een keertje beloond!

Stefan
Wat ik nu zo prettig vind, is dat de SNS de klanten die zo'n rekening hebben even informeert via "mijn SNS"

Dank Stefan!

Groet,

Ben
Dank Stefan voor het delen van die informatie.

Liz
Reputatie 3
Badge +1
Tja, lijkt een beetje op een eerder bericht van mij waar ik het betreur dat ik via de berichten in "Mijn SNS" wel krijg te horen dat de spaarrente van mijn plusrekening is verhoogd, maar niet dat daags ervoor de spaarrente van mijn lijfrentesparen is verlaagd (https://www.snscommunity.nl/conversations/topics/mijn-berichten-mijn-sns).

Het is een soort van selectieve berichtgeving. Wellicht wil de SNS bank niet te veel ruchtbaarheid geven aan het wegvallen van de 1% boeterente, omdat het een spaarproduct is dat niet meer afgesloten kan worden (soort van sterfhuisconstructie).

Het zou ook hier sjiek c.q. klantvriendelijk zijn geweest als de houders van een spaarmix rekening bericht hadden gekregen van de SNS bank (bijvoorbeeld via "Mijn SNS") dat deze opnamebeperking was komen te vervallen. Een gedeeltelijk gemiste kans dus.

Ik ben overigens wel benieuwd of deze opnamebeperking permanent is. Wat zijn de vervolgacties van de SNS bank? Worden de bestaande spaarmix rekeningen en -effectendepots omgezet naar een SNS Fund Account? Dat zou wel een logische stap zijn...

Stefan
ABN maakte vanavond reclame op tv met "eenvoudiger sparen" (minder verschillende spaarrekeningen). Wordt / is dus een hype! Ben er wel blij mee. Nu zullen ze toch ook weer wat anders moeten vinden om zich te onderscheiden!

Groet,

Ben
Stefan en Ben,

Ik zal doorgeven dat het als prettig wordt ervaren als ook zulke berichten worden gedeeld via bijvoorbeeld Mijn SNS.
Dank voor jullie reacties.

Liz
Hoi,

ik heb me net aangemeld voor de community. Deze discussie viel mij direct op, vooral omdat SNS Bank hier op het moment druk mee bezig is. Hier is in september al een persbericht over uitgebracht:

SNS Bank vereenvoudigt spaarassortiment

Betere voorwaarden en hogere rente voor honderdduizenden spaarders

SNS Bank brengt het aantal spaarrekeningen terug. Enkele honderdduizenden spaarders krijgen daarom de komende maanden een gunstigere spaarrekening aangeboden met betere voorwaarden. Daarnaast krijgen spaarders in ieder geval een gelijke rente en in veel gevallen een hogere rente dan zij voor het aanbod hadden. De aanpassingen passen in het streven van de bank naar eenvoudiger producten en meer transparantie.

SNS Bank is de eerste bank in Nederland die spaarders niet alleen informeert over relevante ontwikkelingen ten aanzien van hun spaargeld, maar spaarders ook actief benadert met een spaarproduct dat beter is voor hen. Voor negentig procent van de spaarders met een verouderde spaarrekening betekent dit een beter aanbod. Voor de overige tien procent verandert er per saldo niets. De bank wil hiermee klanten meer transparantie en eenvoud bieden.

Henk Kroeze, directievoorzitter SNS Retail Bank: ?SNS Bank gaat nog een stap verder in haar dienstverlening. We bieden klanten niet alleen een product aan met betere voorwaarden en in veel gevallen ook een hogere rente. We blijven spaarders ook in de toekomst suggesties doen hoe zij het maximale uit hun spaargeld halen.?. Wanneer zich relevante wijzigingen voordoen, waardoor een klant met een ander spaarproduct mogelijk beter af is, informeert SNS Bank haar spaarders hierover. Kroeze: ?Stel dat een klant een bepaalde saldogrens bereikt, dan wordt de klant er op geattendeerd dat hij een hogere rente krijgt bij een ander spaarproduct.

Aanstaande maandag 25 oktober start SNS Bank ook met een campagne om dit duidelijk te maken.

Reageer