SNS

Hoe denk jij over skimmen?

• 10 februari 2012
  • 10 Reacties
  • 883 Keer bekeken

Vandaag verhaal over stand van zaken gelezen. Stemt mij nogal treurig.

Link; http://webwereld.nl/analyse/109485/nieuw-pinnen-of-niet--skimmen-gaat-door-.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Webwereld+%28Webwereld%29&utm_content=Google+Feedfetcher

Gepubliceerd: Vrijdag 10 februari 2012
Auteur: Loek Essers

Het 'nieuwe pinnen' is bedoeld om ons elektronische betalingsverkeer veiliger te maken. Maar skimmers laten zich niet zo snel uit het veld slaan. De magneetstrip blijft een probleem.

En:

Maar na een eerste analyse van de impact van de omvangrijke skimacties moet Joop Verheijen, faudeonderzoeker bij Equens, de grootste betalingsverwerker in Europa, concluderen dat het skimniveau van 2009 waarschijnlijk wordt bereikt. In dat jaar werd er voor 36 miljoen euro geskimd. In 2010 liep dat aantal terug naar bijna 20 miljoen.

Wat dacht je wie dat uiteindelijk betaald? Dus......

Groet,

Ben

Hoe denk jij over "Skimmen"

10 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Het blijft oppassen geblazen, ook met de nieuwe chip. Overal waar je bankpas helemaal in verdwijnt, blijft het risico bestaan dat skimapparatuur de magneetstrip leest.

Persoonlijk heb ik al een keertje gedacht om mijn magneetstrip te wissen. Ik gebruik mijn bankpas toch alleen maar in Nederland. In het buitenland gebruik ik vooral mijn VISA creditcard, zeker in de VS - creditcard land bij uitstek.

Wat ik mij afvroeg is of het mogelijk is om een bankpas aan te vragen zonder magneetstrip. Die zou dan ook voordeliger kunnen zijn, omdat daar het frauderisico kleiner is. Uiteindelijk betalen we als klant toch de rekening van het skimmen!

Of nog beter: de SNS bank kan transacties met de magneetstrip simpel onderscheiden van transacties met de EMV chip. De SNS bank kan dus een optie invoeren (bijvoorbeeld in Mijn SNS) waarbij je als klant kunt kiezen om het gebruik van de magneetstrip te (de-)blokkeren. Als je dan naar het buitenland gaat, kun je de magneetstrip tijdelijk activeren totdat je weer terug bent in Nederland.
Het blijft oppassen geblazen, ook met de nieuwe chip. Overal waar je bankpas helemaal in verdwijnt, blijft het risico bestaan dat skimapparatuur de magneetstrip leest. Persoonlijk heb ik al een keertje gedacht om mijn magneetstrip te wissen. Ik gebruik mijn bankpas toch alleen maar in Nederland. In het buitenland gebruik ik vooral mijn VISA creditcard, zeker in de VS - creditcard land bij uitstek. Wat ik mij afvroeg is of het mogelijk is om een bankpas aan te vragen zonder magneetstrip. Die zou dan ook voordeliger kunnen zijn, omdat daar het frauderisico kleiner is. Uiteindelijk betalen we als klant toch de rekening van het skimmen! Of nog beter: de SNS bank kan transacties met de magneetstrip simpel onderscheiden van transacties met de EMV chip. De SNS bank kan dus een optie invoeren (bijvoorbeeld in Mijn SNS) waarbij je als klant kunt kiezen om het gebruik van de magneetstrip te (de-)blokkeren. Als je dan naar het buitenland gaat, kun je de magneetstrip tijdelijk activeren totdat je weer terug bent in Nederland.

Ik heb al gedacht aan plakband/aluminiumband om de strip onklaar te maken.

Je idee om zelf je magneetstrip in of uit te schakelen, vind ik een hele goeie! Kan de SNS zich mee onderscheiden.

De SNS heeft veiligheid hoog in het vaandel. Zo kun je bijvoorbeeld je magneetstrip op je pas in of uitschakelen. Dat doe je gewoon in MIjnSNS!
Mooi toch?

Groet,

Ben

@Ben en Stefan,

Het aan- uitzetten van de magneetstrip op je SNS Wereldpas is vooralsnog niet mogelijk. Het is ook onbekend of we dit gaan invoeren. Wat wel goed nieuws is, is dat de EMV-chip al heeft bijgedragen aan een daling van skimming! :)

http://www.nvb.nl/home-nederlands/nieuws/nieuwsberichten/fraude-internetbankieren-stijgt-eerste-half-jaar-met-14_.html
[quote=Mariella]@Ben en Stefan,

Het aan- uitzetten van de magneetstrip op je SNS Wereldpas is vooralsnog niet mogelijk. Het is ook onbekend of we dit gaan invoeren. Wat wel goed nieuws is, is dat de EMV-chip al heeft bijgedragen aan een daling van skimming! :)

..en vervolgens gaan we het beveiligingsniveau weer verlagen middels contactloze betalingen ? Ik weet het, de mens is geneigd meer risico te nemen als het te veilig wordt...
Hoi Koos,

Ik vind het goed dat je je mening over contactloos betalen geeft. Wij sluiten ons aan bij de mening van de Betaalvereniging Nederland dat contactloos betalen een veilig, makkelijk en snel betaalmiddel is.
Als er met mijn pas wordt geklooid betaald de SNS mijn schade en niet ik. Voor zover ik weet is de bank daar de dupe van en niet de klant toch?

Stel voor er wordt € 100,- van mijn rekening weggesnoept door een skimmodule op een betaalmachine dan moet de bank naar mijn weten betalen.

Als het buiten mijn macht ligt is de bank de dupe.

Of is dat niet zo? Ik dacht namelijk ook dat banken daarvoor verzekerd zijn of ik daartegen verzekerd ben met de betaalpas van de SNS. Teven hoort het opsporen en oplossen van skimfraude bij de service van de bank toch?
Als de bank de dupe is, wordt het toch over ons allen hoofdelijk omgeslagen?
Als de bank de dupe is, wordt het toch over ons allen hoofdelijk omgeslagen?
Wat bedoel je precies met "hoofdelijk omgeslagen"?
Die kosten moeten ergens vandaan komen, in de vorm van lagere spaarrente, hogere hypotheekrente, duurdere wereldpas, hogere advieskosten, mogelijkheden zat om de klant die kosten te laten betalen. Zelfs de eventuele verzekeringspremie..... SNS is geen filantropische instelling tenslotte.
Hoi Sjaakie93,

Sorry voor de late reactie, we hebben onze achterliggende afdeling om een reactie gevraagd. Je weet hoe dat gaat in een vakantieperiode. Onder het motto 'beter laat dan nooit', heb ik toch een antwoord ontfutseld.

Skimming betreft een vorm van fraude waarbij gegevens van een pas worden gekopieerd. Indien er na onderzoek skimming wordt vastgesteld door de bank, dan vergoeden we betwiste transacties. Binnen Europa komt het skimmen overigens nog weinig voor, dit komt door de maatregelen die banken hebben getroffen.

Reageer